Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Vraag aan de jury's -> kleur dekje voorkeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:35

Dat zijn martingaalstops Knipoog

Passantjes zijn echt de stukjes leer aan je hoofdstel waarin je de riempjes doet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:05

nee, dat is ook geen martingaalstop, dat is het rubber ding dat aan de martingaal zelf zit om te voorkomen dat het collier (die riem on de hals) te ver naar voren schiet. Die dingen aan de teugel heten meen ik (martingaal)vlindertjes, maar iig zeker geen passanten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:48

Hierover stond in de laatste P&S toevallig ook een vraag. Daarin stond dat alle dekjes toegestaan waren, maar er stond ook iets over de persoonlijke voorkeur van de jury.
Vond ik eigenlijk niet zo'n geweldig antwoord van de KNHS.

Want je persoonlijke voorkeur mag niet meetellen. In dat geval zou je het ook kunnen doortrekken naar de kleur van het paard, de kleur van het tuig, de kleur van het rijjasje, de maat van het paard enz.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:07

de hele dressuursport is toch een kwestie van: persoonlijke voorkeur van de jury Sigaar

Vind dat ook een slecht antwoord, kun je niks mee,..
bij de ene zou je dus met zwart kunnen rijden want hij vindt dat goed/mooi en een ander zegt: wil het niet hebben... ja wat moet je dan, je weet meestal niet welke jury je vooraf hebt

zou zelf altijd wit of creme doen, maar op een schimmel absoluut zwart of donkerblauw afhankelijk van je jasje,..

en met springen heel makkelijk: alles kan IDE-AAL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:48

Ik wist niet dat je in iedere kleur mag starten. Moet het dan eigenlijk ook helemaal effen zijn? Of mag het ook wit met een bruin randje zijn bijvoorbeeld? Ik kan er niks over vinden in het regelement.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:03

Klopt, het staat ook niet beschreven in het reglement.
Ja, je mag dus ook rijden met een wit dekje met een bruin randje.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:47

Maar hoe komt het dan dat bijna iedereen met witte of creme dekjes rijdt? Is het vroeger een keer verandert zonder dat iedereen het wist. Ik bedoel: mocht je vroeger wel alleen met wit of creme rijden? En hebben ze dat toen verandert omdat bij het springen ook alles is toegestaan?

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:31

Ik kan me wel voorstellen dat een jury een wit (of creme als je dat doortrekt) het mooiste vind. Het is nou eenmaal een sport met traditie Sigaar .

Ik zou zelf bijvoorbeeld een zadelvorming dekje gebruiken, als je een schimmel zou hebben die gelig wordt onder een wit sjabrak. Die heb ik zelf ook wel in het wit, hoe zou je daar dan tegenaan kijken als jury?? Dan zie je extra veel van het paard Haha!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:59

Wit is niet verplicht, en ik hou me er eigenlijk totaal niet mee bezig. Alle kleuren toegestaan, ok, denk ik er niet meer over na, en zie je liever een mooie proef rijden dan me bezig te houden met de kleuren van dekjes.

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:45

volgens mij moet je op wat voor kleur paard dan ook, gewoon een wit dekje opleggen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:52

ILiekee, P&S lezen en daar staat toch duidelijk dat je alle kleuren op mag leggen.

Ik begrijp dat een jury wit te prefereren vind, maar op een bonte of op een schimmel is een ander gekleurd dek vaak mooier. Als jury zou ik dat waarderen (maar ja, ben geen jury Clown )

Waar ik me dan meer aan stoor zijn vuile dekjes die al menig wedstrijd zonder een wasmachine te hebben gezien op het paard worden gelegd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:06

daantje99 schreef:
Het niet gebruiken van Passanten?? Dat heeft toch niks met de verzorging te maken ?

Dacht het wel. Het staat toch wel heel slordig als de uiteindjes van je hoofdstel allemaal los lopen te flapperen aan het hoofd!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 05:12

lLiekee schreef:
volgens mij moet je op wat voor kleur paard dan ook, gewoon een wit dekje opleggen!

Lees de reglementen eens door. Word je best veel wijzer van. Haha!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:52

Ik ben vorige week gestart met zwart, het zag er echt veel beter uit dan wit.
Overigens was het nog verdomd moeilijk om een normaal, zwart, katoenen dekje te krijgen. Overal zaten tierelantijntjes op, of ze waren extreem dik. Maar goed, nu had ik een zwart dekje met een gouden biesje.

Een beetje wazig door de regen, maar zie zelf, wit staat niet op dit sproeten-paard;
http://img.photobucket.com/albums/v327/ ... MG0452.jpg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:18

Ik heb nog geen idee wat voor dekje ik op mijn bonte ga leggen als ik wedstrijden ga rijden. Ik denk toch wel wit eigenlijk, misschien met een zwarte bies ofzo. Geen idee.
Ik ben niet zo van de gekleurde dekjes op wedstrijden, ook niet als jury. Ja hooguit in de B AB ponies maar dan nog vind ik eigenlijk dat kleurtjes voor thuis zijn en niet voor in de ring.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:32

Wat betreft felle kleuren ben ik het met je eens Suzanne, maar een effen zwart, donkerblauw of waar ik mee rijd een grijs dekje kan er ook erg net uitzien.

Als ik een ander kleur paard zou hebben zou ik trouwens ook gewoon met wit rijden. Vind ik toch het mooiste maar bij mijn behoorlijk witte schimmel (zie profiel) ziet het er echt niet uit. En ik heb tot nu toe ook alleen nog maar zevens en achten voor de verzorging gehad. Dus ik geloof dat het toch wel gewaardeerd word. (Ben trouwens zelf geen jury)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:36

Ja op een echt witte schimmel is donkerblauw of zwart wel het mooiste denk ik.

Op bont weet ik het niet, moeilijk..

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:51

Op een bont gekleurd paard is het inderdaad een moeilijke keuze. Ligt echt aan het paard. Moet ook weer niet te bont worden Haha! Bijv. bruin/wit bont paard met blauw dekje.