Jury's die haflingers maar niets vinden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Re: Jury's die haflingers maar niets vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:23

@ daffodil: Denk je nou werkelijk dat ik hier zit te liegen dan??

Ik blijf ook wel starten hoor Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:25

Nee dat zeg ik ook niet maar ik gaf al eerder aan dat dit soort posts wel heel vaak geplaatst worden...jury houdt niet van fries, jury houdt niet van haf, jury houdt niet van vos etc. Kijk het maar na, aan de lopende band en jury's die hier posten waaronder ikzelf worden daar doodmoe van omdat het in de meeste gevallen toch echt niet daaraan ligt!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:26

Misschien wil TS aan haar ouders vragen of ze op de pc mag voor het filmpje of vragen of zij het filmpje hier online willen zetten, dat moet toch niet zo moelijk zijn

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:27

Hmmmm.... de combi waar Silence het over heeft ken ik. En ik heb ook de desbetreffende proef gezien.

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het door de haflinger komt dat de combi zo laag puntte. De haf in kwestie was bij de vorige eigenaresse Z2+winst en heeft het sportpredikaat. Als je goed genoeg rijdt kan de jury gewoon niet om je heen.
http://home.hetnet.nl/~marcelgoossens/

De proef was gewoon niet heel goed. In de L1 mag je in ieder geval wel nageeflijkheid verwachten en zelfs dat was er niet.

Niets ten nadelen van de combi trouwens, want de ruiter is een schat van een jongen, maar de kwaliteit van de proef was gewoon niet goed genoeg.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 07-07-08 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:27

Waar je met een haf gewoon rekening mee moet houden voor jezelf (zeker niet als jury), dat het geen warmbloedpaarden zijn. Voor een haf zijn lengtebuiging, goede gedragenheid, uitstrekken in sommige gevallen en verzameling niet de sterkste punten. Een warmbloedpaard heeft daar over het algemeen minder moeite mee. In de hogere klasses worden al de eerder genoemde zwaktepunten belangrijker en krijg je het met je haf dus moeilijker en moet je meer laten zien voor dezelfde punten als eerst. Maar eigenlijk geldt ditzelfde principe net zo voor meer en minder getalenteerde warmbloedpaarden. Ik vind klagen over een jury in een dergelijk geval dan ook vrij makkelijk; je moet ook reeel zijn. Als voorbeeld neem ik even Haron vd Milt. Ik sprak een paar weken terug een jurylid die deze hengst het afgelopen weekend beoordeeld had. De conclusie was kortgezegd een leuk paard en er zit ook zeker een heleboel goed op maar tegen een goed gereden warmbloedpaard redt hij het (nog) niet. Kan niet zeggen dat deze jury een haf op haf zijn benadeeld heeft, enkel op gebrek aan kunnen. Misschien is dat bij jou ook wel gebeurd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:29

Sorry, maar het lijkt me gewoon niet zo waarschijnlijk dat 2 verschillende juryleden, die voor 2 verschillende proeven soortgelijke punten geven, dat allebei doen, omdat ze niet van haflingers houden. Is me allemaal iets te toevallig.

Tot ik het filmpje heb gezien lijkt me gewoon dat je deze wedstrijd wat minder heb gereden dan die andere wedstrijden toen je wel winstpuntwaardige proeven neerzette. Ik vind het ook een beetje overkomen als zeuren, als je er ook nog bijzet dat je nog maar jong bent (Erg triest om een 15-jarig meisje met een 10-jarige haflinger af te straffen).

En de mening van instructeurs en omstanders, die neem ik helemaal altijd met een korreltje zout.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:31

@ daffodil: En ik heb al meerdere keren gezegt dat ik deze jury weleens meer heb gehad, op een onderlinge wedstrijd bij ons op stal. En toen was ik enalaatst en vroeg waar dat op sloeg en toen heeft ze het met der eigen woorden gezegt!!! Dus het ligt dus wél aan de jury.

@ miep1979: Dat willen mijn ouders toch niet.. Knipoog

@ Joki: Ben het met je eens Ja !

@ Maanling: Oké

@ Anoeska: De vorige wedstrijd ging 3x zo slecht als deze en dat lieg ik niet, hij was niet voorwaarts, ging niet achterwaarts, en dat was gewoon een jury die in mijn ogen de punten een beetje weggaf. En ik neem jou mening als een korreltje zout en luister naar Petri Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:34

ag het is een blijft een jury sport

ik heb ook een haflinger en had laast een wedstrijd

1 met 185 punten

en de andere met 170 punten. Deze jury lette niet zo op het ras maar op het nageefelijk rijden. Tja dat doet mijn hafje nog niet.

maarja een vriendin van mij die wel officieel start heeft ook een haf. Ze heeft wel eens verteld dat ze met een slechte proef 1e werdt. En ook heeft ze een keer gehad dat het een super proef was (haaf haf is echt niet de makkelijkste) en toen had ze niet eens een winst. Puur omdat ze met een haf mee reed. En nu is ze wel mooi M2

dus probeer je niet al te druk om te maken. Ik denk maar zo ik vind het belangrijkst dat het voor mij gevoel goed ging, en niet hoe de jury erover denkt.
en tja als je er niet zo goed tegen kan, Kan je je miss beter aanmelden bij de aangespannen haflinger. DAt is een vereniging voor haflinger eigenaren. Daar rij je dan wedstrijden met alleen maar haflingers

zie ook website: http://www.deaangespannenhaflinger.nl

verder wil ik je veel sucses wensen met je wedstrijden en laat je niet zo op de kop zitten door de jury zolang jij beter weet. Knipoog

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:44

Anoeska schreef:
Sorry, maar het lijkt me gewoon niet zo waarschijnlijk dat 2 verschillende juryleden, die voor 2 verschillende proeven soortgelijke punten geven, dat allebei doen, omdat ze niet van haflingers houden. Is me allemaal iets te toevallig.

Tot ik het filmpje heb gezien lijkt me gewoon dat je deze wedstrijd wat minder heb gereden dan die andere wedstrijden toen je wel winstpuntwaardige proeven neerzette. Ik vind het ook een beetje overkomen als zeuren, als je er ook nog bijzet dat je nog maar jong bent (Erg triest om een 15-jarig meisje met een 10-jarige haflinger af te straffen).

En de mening van instructeurs en omstanders, die neem ik helemaal altijd met een korreltje zout.

Helemaal mee eens!

Pfoeeeee, en hier wordt je toch soms zo moe van he! Slapen
Waarom zeggen (sommige) mensen met Fjorden, Haflingers, Friezen enz. enz. heel vaak als ze geen winstpunt rijden dat het aan de jury lag omdat ze niet van zulke rassen houden?? Als je een goede proef rijdt kan de jury echt niet om je heen hoor!

Het kan heus wel eens zijn dat een jury een haflinger oid niet zo fijn vindt maar soms kunnen ze de oefeningen ook gewoon minder mooi of met souplesse uitvoeren door hun bouw bijvoorbeeld.

En heb je voor dressuur gekozen, dan kies je ook voor de overgave aan de jury. Zij beoordelen wat ze zien, haflinger of niet! Als je hier niet tegen kan moet je geen dressuur gaan rijden.

Ik heb zelf een Welsh Cob, dus ook geen "standaard" dressuurpony, maar als je echt een goede proef rijdt kunnen ze heus niet om je heen!

Zoals al gezegd is let de ene jury op andere dingen dan de andere. En je eigen gevoel klopt ook niet altijd! Ik heb ook wel eens het gevoel dat mijn ene proef veel beter ging dan de andere en dan blijkt het andersom te zijn in de punten.

Ik denk niet dat je hier nog iets aan kunt doen, helaas, zo is het in de dressuur!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:48

Waarom open je dan zo'n topic als je het beeldmateriaal niet kunt / wilt delen???? Ik hou niet van dit soort specualties dus doe je best maar om je ouders hiervan te overtuigen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 09:52

@ plutolover: Bedankt!

@ FenDT: Ja inderdaad.. Nagelbijten / Gniffelen

@ miep1979: Dat doe ik niet, ik vertel hier de waarheid en ga echt niet zitten liegen want anders had ik hier ook niets aan gehad hé Nagelbijten / Gniffelen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:54

Nogmaals zonder "bewijs" doe ik het dus ook af als jammer joh, dan had je beter moeten rijden......

Overigens zegt een instructeur die zelf op hoog niveau rijdt mij niks over of een jury het wel of niet goed ziet hoor, want daar zit nog altijd een groot verschil in. Mijn instructeur rijdt ook hoog maar zoals hij soms dingen wil zien, wil ik ze niet in de ring zien hoor!!!

Zulke rotte punten waren het niet, en je hebt ze ook nog eens niet nodig!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:56

En dan nog iets.

Er zijn ongetwijfeld juryleden die inderdaad nog van de oude stempel zijn en rassen als haflingers, friezen ed niets vinden. En ja, ze zullen daar ook in de punting iets mee doen.

Helaas, helaas… die bestaan nou eenmaal.

Maar dat wéét je van tevoren. En als je serieus dressuur wilt rijden met zo'n ras, dan weet je ook dat het wel eens kan voorkomen.

Mijn merrie is ook geen rank typetje met een leuk, fijn hoofdje en lange benen.

Het is meer een type 'knollie' met groot hoofd en bijpassende ezelsoren. (wel heul lief gelukkig)

En wellicht ga ik ook wel eens in de toekomst een wedstrijdje rijden. Als ik serieus wilde gaan dressuren had ik me een ander paard moeten kopen. En bij een toekomstige wedstrijd zal ik er rekening mee moeten houden dat mensen niet van haar type houden.

So be it. Boeien, houdoe en bedankt. Als ik maar lol heb op zo'n dag.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:00

Weer een treffend geval van: maak kennis met de wereld die dressuur heet!
Als we nu gewoon allemaal zeggen: ja je zal wel gelijk hebben, je wordt gediscrimineerd vanwege je haflinger, dan is TS gelukkig(hoop ik) en kunnen we wat originelere onderwerpen aanboren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:07

tjonge, stop dan met dressuur rijden!
Dat gezeik altijd!

Tuurlijk hoef je het niet altijd eens te zijn met de jury, accepteer gewoon hun mening.
Als je echt zo goed kunt rijden, zal die jury je echt niet tegen houden... Dus wat is het probleem? Of zijn er meer jury's met en andere mening Rolleyes

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:08

Ja hoor Rock-on, dudes! Nors opkijken

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:10

Als je het nog eens niet met je punten eens bent, moet je meteen op de wedstrijd naar de gedelegeerde van de knhs gaan. Die behoort aanwezig te zijn (is mij wijsgemaakt). Achteraf kan je niks meer.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:11

Ach, en misschien heb je van al die andere juryleden je punten wel cadeau gekregen omdat ze het zo schattig vinden dat je op je haflinger door de dressuurring huppelt........ Vork

Dat is net zo'n onzinnige aanname als TS zelf doet, dat ze niet genoeg punten heeft gekregen omdat ze een haflinger rijdt. Mensen zeur toch niet altijd zo, dat is dressuur, soms krijg je minder punten dan je verwacht, soms krijg je er meer, en gemiddeld over het jaar gezien klopt het best wel weer ongeveer. Als je daar niet tegen kan moet je geen jurysport willen doen. Er is altijd wel een excuus te verzinnen waarom de jury het verkeerd gezien heeft, kijk eerst eens wat kritischer naar je eigen prestaties voor je op een jury gaat zitten afgeven. En een haflinger met 'meestal een 8 of een 9 voor de middendraf'? Sorry hoor, maar dat klinkt me heel onwaarschijnlijk in de oren, als ik alleen al zie hoe vaak (of liever gezegd, hoe weinig) het voorkomt dat je een 9 op je coupon hebt staan.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:13

Echter je kan nooit tegen het besluit van de jury ingaan.....
ThisIsMe schreef:
Ach, en misschien heb je van al die andere juryleden je punten wel cadeau gekregen omdat ze het zo schattig vinden dat je op je haflinger door de dressuurring huppelt........ Vork

Dat is net zo'n onzinnige aanname als TS zelf doet, dat ze niet genoeg punten heeft gekregen omdat ze een haflinger rijdt. Mensen zeur toch niet altijd zo, dat is dressuur, soms krijg je minder punten dan je verwacht, soms krijg je er meer, en gemiddeld over het jaar gezien klopt het best wel weer ongeveer. Als je daar niet tegen kan moet je geen jurysport willen doen. Er is altijd wel een excuus te verzinnen waarom de jury het verkeerd gezien heeft, kijk eerst eens wat kritischer naar je eigen prestaties voor je op een jury gaat zitten afgeven. En een haflinger met 'meestal een 8 of een 9 voor de middendraf'? Sorry hoor, maar dat klinkt me heel onwaarschijnlijk in de oren, als ik alleen al zie hoe vaak (of liever gezegd, hoe weinig) het voorkomt dat je een 9 op je coupon hebt staan.

OK dan!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:16

178 punten is toch helemaal niet slecht?? Scheelt maar 2 puntjes van winst. Bovendien ben ik benieuwd op welke onderdelen je slecht beoordeeld bent, zou je dat misschien kunnen plaatsen? Ik kan me voorstellen dat je met een Haf moeite hebt met bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts en de impuls.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:21

Kijk, je ouders hebben natuurlijk geen objectief oordeel, want je bent hun kind. En alles wat kinderen doen, vinden ouders prachtig!

Is het misschien wel eens bij je op gekomen dat je deze punten WEL verdient hebt?
Ik bedoel, Salinero heeft ook heus zn dag eens niet hoor Ja

Ik ben jou vaker tegen gekomen en het ligt altijd aan een ander. Dat is voor mensen weleens vermoeiend (let op: je instructeur vind dat ook niet altijd leuk om te horen. Ik spreek uit ervaring, ben instructeur en ben ook jury lid)

Goed paardrijden begint bij zelfkennis. Er is veel meer respect voor iemand die zegt dat het niet lekker liep als dat iemand meteen begint te blaffen dat het aan de jury ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:22

Stravero schreef:
@ Anoeska: De vorige wedstrijd ging 3x zo slecht als deze en dat lieg ik niet, hij was niet voorwaarts, ging niet achterwaarts, en dat was gewoon een jury die in mijn ogen de punten een beetje weggaf. En ik neem jou mening als een korreltje zout en luister naar Petri Knipoog

En daar haal je dan een wp mee?
Nou ik kan je zeggen dat je dan een echte sinterklaas jury hebt gehad...
En als dat vaker je uitgangspunt is??

En 8-en en 9ens voor een uitgetrakte draf??
DDat halen zelfs de meeste dressuurkanonnen niet eens...

en dan deze wedstrijd 2 gemene en flauwe oneerlijk jury's?

beetje veel toeval niet?

M is geen B meer...gewoon rijden met die hap...leer hiervan, want de sinterklaas jury's als maatstaaf zien is geen goed uitgangspunt...
Kunnen mensen met een warbloed ook net...of ze moeten gaan zeveren dat ze een schimmel hebben, geen grinabli of wat voor ander smoesje Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:00

Kel2004 schreef:
Kijk, je ouders hebben natuurlijk geen objectief oordeel, want je bent hun kind. En alles wat kinderen doen, vinden ouders prachtig!

Is het misschien wel eens bij je op gekomen dat je deze punten WEL verdient hebt?
Ik bedoel, Salinero heeft ook heus zn dag eens niet hoor Ja

Ik ben jou vaker tegen gekomen en het ligt altijd aan een ander. Dat is voor mensen weleens vermoeiend (let op: je instructeur vind dat ook niet altijd leuk om te horen. Ik spreek uit ervaring, ben instructeur en ben ook jury lid)

Goed paardrijden begint bij zelfkennis. Er is veel meer respect voor iemand die zegt dat het niet lekker liep als dat iemand meteen begint te blaffen dat het aan de jury ligt.

Klopt helemaal, mijn vader zegt ALTIJD: "goed gereden!" Hij is ook apetrots en verteld elke keer op zijn manege weer wat ik gereden heb. Hij vind het toch altijd super... Haha!

Voor de rest denk ik toch ook dat je of het filmpje moet durven laten zien, of niet moet zeuren over je punten. Je hebt mooie punten gereden, dat ze voor jouw gevoel niet terecht waren is jammer, het zicht is vaak heel anders dan hoe het voelt en iedereen let weer op andere punten. Leg je protocol maar eens langs het filmpje en wees voor de verandering eens eerlijk tegen jezelf. Heeft de jury misschien niet toch een beetje gelijk? Het toont veel wijzer als je probeert er iets van te leren ipv de jury af te zeiken dat hij/zij niet van haflingers houd.

Ik ben afgelopen zaterdag ook met iemand mee wezen schrijven, ik weet heel zeker dat daar minimaal 1 iemand is die zegt: "deze jury houd niet van Friezen". Toevallig weet ik dat het deze jury geen bal uitmaakt met wat voor paard je in de ring komt en dat deze persoon gewoon echt slecht gereden heeft. Maar dat maakt voor haar niet uit, voor haar was het gewoon een juryfout...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:51

Stravero schreef:
Ja hoor Rock-on, dudes! Nors opkijken

Is dat een reactie op mijn vraag dat meerdere jury's een andere mening hebben die jouw tegen houden?
Want dan lijkt het me logisch dat er meerdere jury's op 1 lijn zitten als het gaat om jouw rijden en het dus meer aan jezelf ligt.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:08

Als je de vorige keer de punten cadeau hebt gehad ben je nu weer gecompenseerd Knipoog .
Als ik dit lees moet ik toch terug denken aan een verhaal van een jurylid. Die kreeg ook de volle laag omdat ze fjorden benadeelde, "zeker zo'n fjordenhater".
Jurylid heeft zelf meerdere fjorden in de wei lopen waar ze ook mee start Nagelbijten / Gniffelen .
Je kunt allemaal eens je jury niet treffen, net als je paard de ring uit kan springen of jijzelf er een potje van kan maken... dat is het spelletje.
En als je het niet eens bent, naar de jury en evt. een brief naar de KNHS. Als zo'n jurylid vrachtwagenladingen klachten binnenkrijgt gaan ze bij de KNHS ook wel eens nadenken... maar persoonlijk denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen.