ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 12:54

Hoe ik het heb begrepen en heb gelezen is de cursus basisinstructeur meer iets voor les op B/L niveau en een op zichzelf staande cursus. Je leert er meer richting manege les geven.
De instructeursopleiding moet een ieder volgen die de volledige ORUN wilt behalen. Of je nou lichte tour rijdt of net L bent, dat maakt dan niet uit.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 12:59

Nimroy schreef:
VValar schreef:
Je kunt toch voor een paard kijken die je mag lenen voor de cursus? Kosten weet ik niet zo uit mijn hoofd. Zou je even de brochure moeten opvragen bij de knhs.

ja had het al gevonden Lachen
ja zou kunnen dat ik een paard leen van iemand.. Ben zelf op 1 punt na M1 dus..
maar is het niet handiger als je vanaf het begin begint? of maakt het niet uit en bespaart het je tijd en geld als je meteen in de fase 2 begint?

de theorie is hetzelfde en de praktijk nagenoeg, alleen moet je bij niveau 2 ook rijden en de basis niet, het is dus zonde om de basis te doen als je niveau 2 mag doen...

in praktijk wordt er van t lesgeven iets meer gevraagd, maar dat is nog goed te doen

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:10

okey dan, dat is mooi. Ik ben al opzoek naar een leenpaard Tong uitsteken
dan ga ik me inschrijven voor de Fase 2 en hopelijk in Bennebroek. Lachen

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:59

er is toch alleen een plaats voor de basis in oirsbeek, toch niet in orischot? het dichtbijzijnde van eindhoven is nederweert dan toch?!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:13

Hebt gekeken, maar kan het niet vinden waar de basis gegeven word.
Zie het wel op de inschrijf formulieren van augustus. Nederweert maakt ook niet uit.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:16

op de site van knhs staat het vermeld, daar heb ik het wel vanaf... ik weet nu wat het is, instructeur 2 is in oirschot ook. basisinstructeur in oirsbeek!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:14

Hallo iedereen,

Ik wil graag de basisinstructeur opleiding doen, maar ik las dat je dan af en toe een paard mee moet nemen. Die heb ik helaas niet. Is het dan jammer dan of kan je op de betreffende manege een paard huren? Ik wilde de opleiding in Hazerswoude doen.

Als die opleiding dus niet mogelijk is ivm paard, dan zou ik graag de instructeur voltige 2 opleiding doen. Ik weet alleen niet of dit ook op verschillende plaatsen is? Ik denk zelf namelijk gewoon te Ermelo ivm dat niet elk paard geschikt is.

IK heb de KNHS wel gemaild, maar ik kreeg een folder met de opleidingen gestuurd wat ook op internet staat. Dus veel verder kom ik er niet mee.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:13

Ik heb ze lekker allemaal al gedaan Haha!. Maar ik wil iedereen even heel veel succes wensen met het volgen van de cursus (sen) Knipoog.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:27

Nienke1990 schreef:
Hallo iedereen,

Ik wil graag de basisinstructeur opleiding doen, maar ik las dat je dan af en toe een paard mee moet nemen. Die heb ik helaas niet. Is het dan jammer dan of kan je op de betreffende manege een paard huren? Ik wilde de opleiding in Hazerswoude doen.

Als die opleiding dus niet mogelijk is ivm paard, dan zou ik graag de instructeur voltige 2 opleiding doen. Ik weet alleen niet of dit ook op verschillende plaatsen is? Ik denk zelf namelijk gewoon te Ermelo ivm dat niet elk paard geschikt is.

IK heb de KNHS wel gemaild, maar ik kreeg een folder met de opleidingen gestuurd wat ook op internet staat. Dus veel verder kom ik er niet mee.

bij basis heb je geen eigen paard nodig, je moet wel een combinatie hebben voor t examen en die moet tijdens de cursus ook mee om te oefenen met lesgeven

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:32

Nimmy schreef:
Nienke1990 schreef:
Hallo iedereen,

bij basis heb je geen eigen paard nodig, je moet wel een combinatie hebben voor t examen en die moet tijdens de cursus ook mee om te oefenen met lesgeven

Je bedoelt met 'een combinatie' een ruiter + paard? Dan heb ik dat helaas niet.
Ik woon ook niet echt in een gebied die daar dichtbij hun paard gestalt hebben.

Dan is het dus gewoon jammer dan? toch?

Of zou ik dan op die manege moeten vragen of een pensionklant dat samen met mij wilt doen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 00:26

nacho_lein schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Moet je dan ook je paard meenemen want dan kan ik er niet duidelijk uit halen!

Volgens mij hoeft ie alleen maar braaf te zijn. Zodat andere je kunnen lesgeven als oefening, en na rijden met het examen.
Laat ik nu net een paard hebben wat niet na te rijden valt.. Nagelbijten / Gniffelen

ach, dat is 80% van de paarden toch niet in de praktijk Clown

Ik vond die hele cursus doodzonde van mijn tijd en geld, heb afgelopen jaar niveau 2 allround gedaan. Ga ook zeker niet door voor niveau 3, die lessen zullen gerust beter zijn, maar ik ga de gok niet nemen. cursusgeld rond de 1600 euro, 20 vrije dagen en 20 keer een retourtje ermelo met de trailer. Ben ik zo een duizendje of 6-7 verder Clown Laat ze voor mij maar een ander op die plek zetten Tong uitsteken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 00:31

Combinatie om te rijden vind je altijd wel hoor Ja

Ik heb zelf halverwege de cursus een paard moeten lenen en via een mede-cursist ben ik aan een examencombinatie gekomen. Iedereen vond het namelijk te ver vanuit Den Helder en ik had niet zoveel zin om ook nog eens reiskosten te gaan vergoeden

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:44

Barbara_m schreef:
Ik heb ze lekker allemaal al gedaan Haha!. Maar ik wil iedereen even heel veel succes wensen met het volgen van de cursus (sen) Knipoog.

Bedankt! Ben erg benieuwd naar de instructie Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:50

Ik denk er hard over om tweede fase (tegenwoordig niveau 3) allround te gaan doen. Jammer dat dat nog steeds alleen in verweggistan wordt gegeven. Wanroij is het dichtste bij voor mij maar ik twijfel nog vanwege de afstand (en dus de bijkomende reiskosten) Vind het toch een hap geld!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:19

gomir schreef:
Combinatie om te rijden vind je altijd wel hoor Ja

Ik heb zelf halverwege de cursus een paard moeten lenen en via een mede-cursist ben ik aan een examencombinatie gekomen. Iedereen vond het namelijk te ver vanuit Den Helder en ik had niet zoveel zin om ook nog eens reiskosten te gaan vergoeden

Waar heb je dat paard geleend gomir?
Aan een persoon die dat paard wilt rijden op de cursus kan ik denk ik nog wel aan komen, of moet die ook speciaal ergens vandaan komen?

Ik woon in Leiden en wil de cursus in Hazerswoude doen. Dat is 20 minuten fietsen, dus wel te doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:45

Ik heb van een van de lesklanten van de instructeur een paard geleend voor de cursus(die reed ik dus zelf tweede helft van de cursus en op het examen).

lescombinatie was gewoon iemand met paard en trailer die bij een van mijn medecursisten leste en wel wilde komen.
Meestal is die combinatie regelen voor het examen echt het probleem niet, zijn altijd wel mensen die iemand voor je weten als je zelf niemand weet. Om die reden zou ik iig niet besluiten om de cursus niet te gaan doen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:55

Nee Ok, maar een clubgenoot van mij geeft de basisinstructeurscursus en omdat er steeds mensen zijn die wel de cursus doen maar geen combinatie kunnen meenemen rijd ik al drie jaar mee in de lessen en op het examen (voor iemand die ik dus niet eens ken).
Nou vind ik dat toevallig leuk maar ik vind niet dat je er van tevoren al vanuit mag gaan dat dat wel voor je opgelost zal worden..

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:13

Ik ga denk ik eens langs de manege waar de cursus gehouden wordt.
Dan heb ik hopelijk een hoop meer duidelijkheid over de combinatie die je nodig hebt.

Heel erg bedankt voor de uitleg, maar ik ga er liever ook met een 'zeker' gevoel heen.
Groetjes Doei!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:13

Op die manege weten ze wsl ook niet zoveel hoor Die hebben weinig met de cursus te maken behalve dat ze de accomodatie verhuren.

Je hebt bijna een half jaar om wat te regelen miriam. En ik ging er ook wel vanuit dat ik één van mijn lesklantjes mee kon nemen, maar die zaten allemaal met geblesseerd paard of ze vonden het te ver. En dan lossen dat soort dingen zich onderling altijd wel op in een club met 14 cursisten Clown Vaak zijn er ook wel mensen van de rijvereniging waar de cursus gegeven wordt die willen rijden of weet de cursusleider nog wel wat mensen in de buurt.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:57

Ja dat laatste is bij mij meestal het geval... Ik snap het ook wel hoor, ik vind alleen niet dat je er op voorhand vanuit mag gaan. Als je iemand geregeld hebt en die valt onverwacht weg dan wordt dat inderdaad wel geregeld. Ik ben alleen van mening dat je er niet aan moet beginnen als je van tevoren al weet dat je niemand mee kunt nemen. Bij de basis moet je trouwens niet alleen bij je examen maar ook bij sommige lessen al iemand mee nemen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:59

Nienke, 1 oproepje hier op Bokt en je combinatie is binnen hoor Haha!
Zo ben ik ook aan mijn combi´s voor de jurycursus gekomen Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:01

Kijk, da's een goed idee Haha!
Zijn hier trouwens mensen die de tweede fase (niv 3) allround al gedaan hebben? Ben wel benieuwd naar ervaringen.....

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:07

Hallo Allemaal,

Ik ga cursus orun 1 doen in Oud-gastel bij manege Reigershof. Begint rond november t/m ong april. Ik weet nog niet wanneer je je daar op kan geven. Ik ga dit doen omdat mijn ouders een boederij hebben gekocht en we daar met de toekomst een prive stal willen gaan maken. En omdat ik nu Z1 rijdt vind ik mezelf wel bekwaam genoeg om mee te doen met zo'n cursus. Je wordt er niet dommer van. En daarna mag je natuurlijk ook legaal lesgeven.

Ik ben benieuwd wie er mee gaat doen in oud-gastel!

Groetjes!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:11

Je moet je gewoon opgeven via de KNHS, opgeven bij de locatie zelf kan volgens mij niet. De indeling van de cursisten wordt ook centraal gemaakt Ja

Je wordt er idd niet dommer van, ik heb alleen ook niet het idee dat ik dat cursusgeld en de reiskosten + tijd niet beter had kunnen investeren in iets anders Bloos

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:16

Ik heb hem dit jaar half gedaan, redde het niet met mijn opleiding.
Ik volgde hem in Zwolle op het Hears niet echt leuk vond ik het.
Toch wil ik het diploma. Maar ga eerst voor me E rijbewijs dan kun je zelf met het paard op stap.
Een paard regelen is voor mij nu ook wat makkelijker vorige keer nogal wat tegenslagen gehad daardoor heb ik geen 1 keer een paard mee gehad :S Dit jaar weet ik waar ik paarden kan lenen.
Ik denk dat ik niet dit jaar maar volgend jaar of het jaar daarna de ORUN basis nog eens ga doen.
Ik geef inmiddels wel les dus heb nu ook ervaring met les geven wat ik toen dus helemaal niet had Lachen

Je moet wel een prater zijn!
Wij mochten echt geen 5 seconde ons mond houden in de bak :S