Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:23

maar je bent geen DA...

en als elke jury's 2-en uitdeelt, met als opmerking onregelmatig...dan valt het kwartje net zo snel als met verwijderen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:26

Moraalridder Verward
Zoals Djilan al zegt, laat ze het maar voelen dmv uitsluiten.
Wellicht als elke jury dat zou doen gaan die mensen zich vanzelf eens achter de oren krabbelen en het paard eens na laten kijken door een VA.
Maar als ze bij de ene jury wel mogen starten en bij de volgende niet, dat maakt het verwarrend!
En 2-en uitdelen 'durft' ook niet elk jury.... maar klopt, dan zou het ook wel duidelijk worden.
Maar in het laatste geval vind ik het niet meer dan logisch dat er voorafgaande aan de proef een uitleg moet worden gegeven aan de ruiter met de keuze wel starten en lage punten of gewoon zelf kiezen voor niet starten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:27

runningkawa schreef:
maar je bent geen DA...

Hoeft toch ook niet.... op basis van onzuiver mag een jury gewoon uitsluiten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:29

Het staat niet voor niets tussn haakjes dames

nee, ik ben gewoon tegen de ruiter laten vertrekken
jury is geen DA...en er zitten schele jury's die geen verschil zien tussen spanning en kreupel ...dus nee...zwaar tegen.
Geef maar gewoon slechte punten... daar is een jury voor, punten naar wat hij ziet, niet gaan bedenkenw aarom...teveel onkunde aanwezig Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:32

Nee ik ben geen DA, maar misschien moeten ze dan bij de jurycursussen maar eens extra aandacht geven aan de grens van het toelatbare. Wanneer je als jury wel een paard mag uitsluiten ondanks dat je geen DA bent. Ik vind nl dat ruiters, zeker die die na navraag aangeven dat ze al wisten dat het paard niet lekker loopt toch doorgaan, uitgesloten moeten kunnen worden ter bescherming van het paard. En anders zou er op elke wedstrijd een da moeten rondlopen die je kunt roepen in zo'n geval en dat die mag aangeven of het paard geschikt is om te starten of niet.
Mag die het oordeel geven en dan kan de jury uitsluiten. Denk sowieso dat het niet verkeerd is een dierenarts op elke wedstrijd te hebben..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:32

runningkawa schreef:
teveel onkunde aanwezig Lachen

Maar dan ligt daar een ander probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:33

daar kan ik me wel helemaal in vinden Djilan
Dat bij twijfel de DA kijkt Ja
Zou daar zelfs voorstander van zijn Ja

Of nu de ringmeester of de jury twijfelt maakt imo niet uit.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:34

Om even terug te komen op mijn vraag.
Dit gaat niet over mijn eigen paard.

Ik heb dit laatst mee gemaakt op een wedstrijd.
Dat iemand zijn tweede proef niet mocht starten.
Omdat het paard onregelmatig liep.
Terwijl het paard 1 langer hoefbeen heeft.
Dus ik vroeg het me gewoon af.

gr jepica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:35

Djilan schreef:
runningkawa schreef:
teveel onkunde aanwezig Lachen

Maar dan ligt daar een ander probleem.

Maar die onkunde beslist wel of jij moet vertrekken of niet...
Daarom ben ik tegen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:35

Nee tien dat mag dus niet.....

16. Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Uitgesproken kreupelheid is echt iets anders dan een paar passen onregelmatig en dat maakt het nou zo lastig om iemand echt te dwingen de ring te verlaten. Ik doe dat dus ook niet snel hoor.....maar goed ik schroom ook echt niet om iemand al is het in de B, tweeën te geven voor een onderdeel waar dit echt in terugkomt.

Zag bijvoorbeeld op de uitslagen Tien dat jij iemand in de ring gehad hebt, die ik in Moordrecht dus echt gruwelijk gepunt heb van wege onregelmatigheid.....bij jou had ze winst! Nou kan die toen gewoon goed gelopen hebben, daar ga ik van uit maar bij mij had ze toen 154 punten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:45

Het mag wel Ja
Alleen níet op basis van kreupelheid!! Althans zoals (ons) geleerd is is een jury geen VA en mag dus niet zeggen dat een paard kreupel is... mag wel maar is gewoon héél dom juist omdat we geen VA zijn.
Maar toen het bij de laatste bijscholing over Fair Play ging is duidelijk gezegd dat zodra een paard geen Happy Athlete is het paard uit de ring moet worden gehaald!! En toen is duidelijk het voorbeeld gekomen van (zo nu en dan flink) onregelmatig lopen.
Ik zal dus ten aller tijde een paard de ring uitsturen als het onzuiver is!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:09

Happy Athlete is natuurlijk wel een heel breed begrip. Dan zou je dus ook alle paarden met veel spanning, in de nek liggende oren, opgetrokken neusveugels en open monden moeten uitsluiten. Wordt wel lekker rustig op het wedstrijdterrein zo.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:13

Als dat zo is (dat het dan ineens wel heel rustig zou worden op het terrein) geeft dat alleen maar aan hoe slecht veel ruiters dus bezig zijn Knipoog

Edit: een beetje spanning is trouwens niet zo erg en moeilijk te voorkomen op zo'n wedstrijd, maar die punten die je erna noemt geven inderdaad aan dat het paard niet bepaald 'happy' is Scheve mond

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:21

Nagelbijten / Gniffelen

Clown

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:24

_10_ schreef:
Het mag wel Ja
Alleen níet op basis van kreupelheid!! Althans zoals (ons) geleerd is is een jury geen VA en mag dus niet zeggen dat een paard kreupel is... mag wel maar is gewoon héél dom juist omdat we geen VA zijn.
Maar toen het bij de laatste bijscholing over Fair Play ging is duidelijk gezegd dat zodra een paard geen Happy Athlete is het paard uit de ring moet worden gehaald!! En toen is duidelijk het voorbeeld gekomen van (zo nu en dan flink) onregelmatig lopen.
Ik zal dus ten aller tijde een paard de ring uitsturen als het onzuiver is!

Hmmz en bij ons op de cursus hebben ze 100x benadrukt dat we echt alleen uit mogen sluiten bij uitgesproken kreupelheid. We hebben toen bij het voorrijden ook een wat onregelmatige gehad en die ging idd gewoon omlaag in de eindcijfers... lastig dus dat ook dat niet echt rechtgetrokken is in de cursussen en bijscholingen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:26

Dat is het idd, ze trekken niet 1 lijn Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:28

miep1979 schreef:
@ANNELIESDJ Wanneer een dier pijnlijk kreupel is kun je pas gaan weigeren.

daffodil schreef:
Het verschil tussen kreupel en pijnlijk kreupel is niet groot nee, maar er wordt bedoeld het verschil tussen onregelmatig en pijnlijk kreupel en daar zit een heel stuk tussen.

En dan heb je nog ontzettende zeikerds tussen de paarden zitten, zij die bij één keer struikelen direct een week kreupelen zonder dat er iets te vinden is, en paarden die nog nooit een pas gekreupeld hebben. Om mijn paard even als voorbeeld te noemen: die heeft vorige zomer behoorlijke Einschuss gehad. Dierenarts zei minimaal bewegen (maar wel bewegen), niet rijden want zal wel erg kreupel worden. Meneer heeft geen pas gekreupeld, één dag was 'ie licht stijfjes, maar onregelmatig is 'ie niet geweest. Had 'ie dan geen pijn? Ik durf te wedden van wel, maar meneer is nu eenmaal vrij hard voor zichzelf.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:48

Nouks daar geef ik je helemaal gelijk in. Mijn paard heeft 5 werveluitsteeksels in zijn schoft gebroken, maar hij heeft geen dag kreupel of zelfs maar onregelmatig gelopen Nagelbijten / Gniffelen En het heeft toch ècht héél veel pijn gedaan..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:39

diverse juryopleidingen en bijscholingen achter de rug en altijd wordt er gezegt dat je een paard alleen mag uitsluiten bij uitgesproken kreupelheid. Bij een paard wat onregelmatig is kun je als jury alleen maar de ruiter adviseren te stoppen. Besluit de ruiter toch door te rijden, dan neem je het mee in je punten.
Wij jury's zijn geen dierenarts dus, advies geven om te stoppen bij een onregelmatig paard en uitsluiten bij een uitgesproken kreupel paard.
Laatst bijgewerkt door judithh op 24-06-08 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:41

_10_ schreef:
runningkawa schreef:
maar je bent geen DA...

Hoeft toch ook niet.... op basis van onzuiver mag een jury gewoon uitsluiten :j

Denk dat je hier de fout ingaat...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:46

Zal (voor de duidelijk) eens contact opnemen met de knhs hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:51

Was 10 diegene die mij toen heeft gejureerd soms? Haha!

Want in rechte lijnen was kawa gewoon regelmatig..maar een stijve plank regelmatig houden in een travers... mag de jury mij voor gaan doen Lachen

Maar ook gewoon uitgesloten... zonder even lange teugel of wat dan ook.

Dus er zijn blijkmaar meer jury's die het niet zo nauw nemen met de bijscholingen en donderen je er zonder pardon uit...
En ik blijf erbij dat dat schandalig is en niet zou moeten kunnen.

En als je gaat kijken met happy knollen...staart zwiepen, eruit?
Oren naar achter eruit?
Mond open eruit?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:55

Ik zou wel degelijk een combinatie de kans geven aan te tonen dat het dier niet écht kreupel/onzuiver is, maar dan moet dat er wel uitkomen.
Er zijn zat dieren die in oefeningen als wijken en zijgangen tactfouten maken/onzuiver lopen, maar dat is mijn ogen héél anders dan een paard wat constant niet goed loopt.

En voorheen was ik niet zo 'fel' hierop, maar juist tijdens de bijscholing van dit jaar werd er zo duidelijk gezegd wat te doen in zo'n situatie... Knipoog

Edit: even voor de duidelijkheid, het is tot nu toe nog nooit voorgekomen dat ik een combinatie niet het laten starten wegens onzuiverheid, meestal was het dusdanig op het randje (zo nu en dan een paar passen onzuiver) dat alleen een opmerking maken in mijn ogen voldoende was en zeker niet ernstig genoeg om uit te sluiten Knipoog
Laatst bijgewerkt door _10_ op 24-06-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:57

10 wij zaten toch op dezelfde jurycursus of niet??? Ben ik nou in de war, want ik weet echt niet beter dan dat je die beslissing echt aan de ruiter overlaat......

En zo'n ervaring als RK heb ik zelf inderdaad ook ooit gehad en misschien ben ik er juist daarom wel voorzichtig in. Neemt niet weg dat ik dus rustig een 2 uitdeel als ik dat nodig vind......wat moet ik anders met die middendraf in de B waar niet zoveel gebeurt, die krijgt namelijk een 4 of 5 dus dat betekent dat als er iets dramatisch niet goed gaat zoals zwaar onregelmatig in middendraf dat ik daar twee punten onder ga zitten......

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:58

Daffodil, ik heb het over de laatste bijscholing waarbij er zo op gehamerd werd Knipoog