Minder punten door exceem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Minder punten door exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:04

Ik heb vorig jaar een 6 gekregen voor de verzorging van de zomerexzeem Fjord, omdat hij 'slordig geknipt' was.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:09

ik vind zelf echt niet dat ze dat mogen doen. of ze dat doen weet ik dus ook niet ben er zelf ook wel benieuwd naar , want mijn pony heeft ook zomereczeem.
maar hier las ik paar dingen dat je het wel kan verhelpen enz!
maar ik heb een boett deken& om haar hoofd een vliegenmasker op. spuit haar 3 keer per dag in maar nog schuurt ze en nog heeft ze de manen (iets kapot) inderdaad wel minder als zonder deken maar nog met deken is het niet verholpen ik spreek uit ervaring.!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:15

Ik vind het wel correct dat er een puntje in mindering wordt gebracht bij verzorging van het geheel.

Tuurlijk, ik weet dat eczeem heel lastig te bestrijden is en wil ook niet beweren dat het een gebrek aan (uiterlijke) verzorging van je paard is.

Wel levert het een minder mooi plaatje op. En als je straks hoger in de dressuur loopt is dit probleem er nog steeds. Het oog wil ook wat. En ach, dat ene puntje op je hele proef....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:31

Urielle schreef:
dressuur is dressuur, ik ga ook niet op mijn citybike meedoen aan een mountainbike traject Haha! Maar dat is mijn mening.

Blz. 48, Artikel 144 Harnachement(Dressuurreglement 2007) schrijft voor:
..........engels, of hier op lijkend, (dressuur) zadel.........westernzadel niet toegestaan. Internationale wedstrijden is een dressuurzadel verplicht.

Het is dus niet logisch om bij gebruik van een vzh zadel lagere punten te geven. Dat je ruiter misschien lagere punten kan krijgen omdat je houding en zit minder lijkt, is het risico van de ruiter.
Het woord voorkeur dat jij gebruikt komt niet voor in het artikel 144.
Persoonlijk vind ik het ook muggenzifterij als men daar punten voor aftrekt, het gaat eerst en vooral om het gereden zijn van de proef.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:40

amondi schreef:
Als je een paard hebt met afgeschuurde manen en staart heeft hij dus erg veel last van jeuk.

Jouw opmerking dat er niet veel aan te doen valt ben ik het niet mee eens. Een Bucas deken( of ander merk) is misschien veel werk en wat duurder dan geen deken, maar helpt zo'n paard wel.

Dus dan kan je inderdaad minder scoren op verzorging en dan vooral het punt conditie dat daar in mee genomen wordt.

dat heb ik allemaal al! Knipoog
maar alsnog blijf je het zien!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:46

het verschild per paard hoor exeem, als je kijkt naar tiesto (foto helemaal onderaan in profiel) die loopt met een exeemdeken op en je ziet er niks van, hij heeft ook geen jeuk etc. Als jij optijd wast (teatreeshampoo om de 14 dagen wassen manen kam +staartwortel) en de exeem deken opdoet dan kan ik je beloven dat je paard zonder jeuk loopt.

edit: foto profiel Knipoog

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:49

Klara16 schreef:
Inderdaad, de ruiter van het eczeempaard dat niet verzorgd is en de kale plekken in zijn hals heeft staan moet anderd beoordeeld worden dan degene die zijn paard wel netjes bijgehouden heeft.

Mee eens.

Ik heb mijn pony ook nog niet zo lang;) vanaf november
en toen we heb kochten was het niet duidelijk dat ze exceem had. En toen ze op een gegeven moment begon te schuren was het al te laat. Ik ben het voor zover wel met je eens, maar ik kan er gewoon niets aan doen! Ik ga elke dag naar mijn pony op zalfjes op te smeren en de deken recht te doen! Elke zondag wassen enz enz. Dat is het vervelende van exceem, als je pony het gewoon heel erg heeft dan lijk het net alsof je hem niet goed verzorgd terwijl je wel gewoon je best doet om het beste er maar van te maken, En natuurlijk ziet het er minder mooi uit! Maar je krijgt punten voor verzorging en niet voor uiterlijk en naar mijn idee gaat het om of jij je best hebt gedaan om je paard er mooi uit te laten zien. En geloof me, ik met mijn exceem pony besteed mijn tijd meer aaan verzorging dan iemand met een paard die niets heeft!

xx eileen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:51

kirri schreef:
het verschild per paard hoor exeem, als je kijkt naar tiesto (foto helemaal onderaan in profiel) die loopt met een exeemdeken op en je ziet er niks van, hij heeft ook geen jeuk etc. Als jij optijd wast (teatreeshampoo om de 14 dagen wassen manen kam +staartwortel) en de exeem deken opdoet dan kan ik je beloven dat je paard zonder jeuk loopt.

Dit doe ik ook precies! elke 14 dagen wassen, en een deken. En zelfs nog meer! de dierenarts erbij en alles! Maar ik ben dit jaar gewoon te laat!

xx

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:51

kirri schreef:

Helaas helpt dat niet voor allemaal hoor, zo simpel als jij het zegt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:54

janouk schreef:
@ leeneliefje
Als jouw paard lekker loopt, zou ik gewoon lekker gaan starten en wedstrijdervaring gaan opdoen.
Je kan met een proef totaal 300 punten verdienen en mocht je een jury hebben die de manen minder mooi vindt, dan krijg je 1 punt minder. Dat maakt op de 300 punten niet zoveel uit. Zorg dat je netjes op de letter rijdt en je figuren mooi afwerkt, daar kan je veel meer punten mee scoren. succes.

Oke bedankt! Lachen ik denk dat ik dat ook maar doe! Haha!

heb er wel super veel zin in!
En heb nu na het rijden elke keer zo'n goed gevoel over haar! Ondanks ik uitzicht heb op een ongelijke kam, ik vind yesta de ALLERLIEFSTE Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:55

CharleyT schreef:
Blz. 48, Artikel 144 Harnachement(Dressuurreglement 2007) schrijft voor:
..........engels, of hier op lijkend, (dressuur) zadel.........westernzadel niet toegestaan. Internationale wedstrijden is een dressuurzadel verplicht.

Het is dus niet logisch om bij gebruik van een vzh zadel lagere punten te geven. Dat je ruiter misschien lagere punten kan krijgen omdat je houding en zit minder lijkt, is het risico van de ruiter.
Het woord voorkeur dat jij gebruikt komt niet voor in het artikel 144.
Persoonlijk vind ik het ook muggenzifterij als men daar punten voor aftrekt, het gaat eerst en vooral om het gereden zijn van de proef.

Dat is er dan uit gehaald. Het heeft er iig wel lang ingestaan.

Verder is het ook niet vergezocht, er worden immers ook wel hogere cijfers gegeven aan combinaties die mooi ogen (ik doel op de combinatie, zoals een meisje wat ik kende wat erg knap was, pikzwart haar had en dan ook nog op een Fries reed, echt een plaatje om te zien samen), er zijn jury's die punten aftrekken of toekennen voor het al dan niet ingevlochten zijn van de staart (de een beloont de extra moeite, de ander vindt het ponyclubgedoe en onprofessioneel) en sinds Bokt weet ik dat er zelfs jury's zijn die punten als je de verkeerde kleur onderbroek onder je rijbroek hebt.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:58

@ urielle: zoiets stoms heb ik idd ook gehoord. Een jury riep het meisje bij zich en zei; "k heb me de hele proef geërgerd aan je oorbellen". Nagelbijten / Gniffelen

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:59

Heey,

Ik heb ook een new forest met zomereczeem rijd er M mee en meestal dik in de punten. Ook toen ze haar manen afschuurde .. Nu zijn ze veel mooier want ik heb zo'n eczeemdeken op en het werk egt prima.. Lachen.. We hadden veel dingen geprobeert maar niks hielp verder.. Dus miss ook wat voor jou?? Owjah en nog een tip voor het dressuur proef als het buiten en warm is en niet in de wind doe ik altijd wat antivlieg ofz op haar manen/staart/lichaam.. Zodat ze niet zo schud met der hoofd ofz. Wat je miss ook bij je fjord kan dus is de manen en de staart bovenaan scheren?? Dat mag ook en het ziet er beter uit.. Maar ik raad je egt een eczeem deken aan Vork

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:09

rowo schreef:
kirri schreef:

Helaas helpt dat niet voor allemaal hoor, zo simpel als jij het zegt

Idd Verdrietig

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:34

Verder nog meningen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:22

rowo schreef:
@ urielle: zoiets stoms heb ik idd ook gehoord. Een jury riep het meisje bij zich en zei; "k heb me de hele proef geërgerd aan je oorbellen". Nagelbijten / Gniffelen

dit vind ik geen rare opmerking eigenlijk.
ik weet niet wat voor oorbellen het waren, maar als het van die onwijze grote ronde zilveren ( zigeuner oorbellen) waren waar je al die grietjes mee ziet lopen tegenwoordig, dan zou ik als jury hier ook wat over zeggen.
zulke oorbellen kunnen namelijk levensgevaarlijk zijn als deze in geval van nood ergens achter blijven haken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:35

Ik weet niet of het daar over ging, maar ik heb op Bokt ook al eens gelezen dat een jury commentaar had op een pareloorbelletje op wedstrijd 'want het is toch geen modeshow'. Die heb ik speciaal onthouden omdat ik op wedstrijd ook regelmatig pareloorbellen inheb, dat vind ik mooi en verzorgd Bloos

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:01

dat slaat echt helemaal nergens op , dat je minpunten kan krijgen. Mijn haf heeft ook eczeem en ik doe er echt alles aan om haar manen te sparen, maar je hebt niet ALLES in handen bij een eczeempaard!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:35

idd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:56

tja, ik ben al 2,5 jaar aan het dokteren om mijn paard mooi vol te krijgen, maar het blijft een iele spriet. Niet leuk, en hij is zeker te weten goed verzorgd, maar ik verdien daarmee idd wel een puntje lager dan de combinaties die er wel 100% voorstaan. Ik heb het overigens nog niet in praktijk meegemaakt (en gezien ik alweer L2 rij moeten ze opschieten als ze dat nog willen doen Clown )

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:14

Lowara schreef:
rowo schreef:

dit vind ik geen rare opmerking eigenlijk.
ik weet niet wat voor oorbellen het waren, maar als het van die onwijze grote ronde zilveren ( zigeuner oorbellen) waren waar je al die grietjes mee ziet lopen tegenwoordig, dan zou ik als jury hier ook wat over zeggen.
zulke oorbellen kunnen namelijk levensgevaarlijk zijn als deze in geval van nood ergens achter blijven haken.

Nee het waren eigenlijk vrij simpele oorbellen. Een sterretje aan een hangertje... Maar ja!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:27

chanwanda schreef:
dat slaat echt helemaal nergens op , dat je minpunten kan krijgen. Mijn haf heeft ook eczeem en ik doe er echt alles aan om haar manen te sparen, maar je hebt niet ALLES in handen bij een eczeempaard!

Maar het is al een paar keer gezegd, als je je punten moet rijden door goed te scoren op de verzorging, dan kan je beter even thuis door oefenen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:20

michele schreef:
chanwanda schreef:

Maar het is al een paar keer gezegd, als je je punten moet rijden door goed te scoren op de verzorging, dan kan je beter even thuis door oefenen.

Ja natuurlijk, ik heb het ook niet over de algehele beoordeling maar gewoon over de specifieke punten voor de verzorging Knipoog Maar natuurlijk heb je daarin wel gelijk!

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 07:59

jaa tuurlijk Knipoog
als jou proef er niet goed uit ziet, heb je geen winstpunt, mét of zonder eczeem. Maar als het gaat over verzorging en dan krijg jij ineens 1 of 2 punten lager dan vind ik dat niet terecht.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:57

Ik wel. Moet je dan elk paard met afgeschuurde manen, happen eruit, kapotte huid bij de staart ed tóch een 7 of een 8 gaan geven voor verzorging; 'want misschien heeft hij wel zomerexceem?'