Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:11

BCS schreef:
Ik vind het altijd leuk, om te zien dat als ze zo'n papiertje gehaald hebben, ze gelijk ALLES denken te weten... terwijl ze het zelf nog niet eens correct kunnen uitvoeren. Voor hetzelfde geldt zit diegene al 10 jaar in het L, haalt het laatste puntje, en meld zich gelijk aan...

Mooi verhaal, dat jury worden..

Dat is ook helemaal niet belangrijk, of de jury zelf alles altijd perfect doet. Het gaat erom of hij/zij objectief kan beoordelen wat er in de ring gebeurt.

Verder vind ik het niet meer dan normaal dat je zelf een bepaald niveau gereden moet hebben, voor je mag gaan beoordelen. Is logisch toch. Iedereen kan wel zeggen, 'thuis rij ik op Z1 niveau'. Je moet toch op een of andere 'geregistreerde' manier kunnen bewijzen dat je inderdaad kan rijden. Daarnaast vind ik, als ik zelf wedstrijden rij, het ook echt fijn als ik beoordeeld word door iemand die ook op niveau gereden heeft. Die heeft toch even wat meer inzicht.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:43

daniella74 schreef:
Nog eentje die blijkbaar niet kan lezen. Heeft de KNHS tegenwoordig ook het cursusmateriaal in stripboekvorm aangezien jullie blijkbaar wel geslaagd zijn?

Sorry, maar je gaat echt te ver. Knap dat je op deze manier kan beoordelen dat wij niet geschikt zijn om te jureren. Ik zou zeggen: ga eens mee om te schrijven en bepaal dan of ik geschikt ben om te jureren of niet.

Je zegt wel dat je niet gefrustreerd bent, maar zo kom je op mij in ieder geval wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:54

Wat maakt jou dan geschikt? Daar ben ik wel heel benieuwd naar..

Anoeska, dat je zelf een bepaald niveau gereden moet hebben is goed, maar schoor dit asjeblieft op naar Z en hoger.. voor mij part pas vanaf ZZ-Zwaar ofzo..

Echt, schandelijk de jury's van tegenwoordig. 3 jaar terug reed ik de finale proef op de kampioenschappen, 1 proef, twee jury's. Bij jury A reed ik 175 punten, en bij jruy B 156 ???

Dat is toch om te lachen? Nee, correctie, simpelweg om te huilen? Dat er twee mensen zijn die dezelfde curcus gevolgd hebben, zo anders beoordelen?

En daarom kan dus iedereen leek maar jury worden, en dat vind ik jammer. En ik ken zat mensen die hun paard Z-klaar laten maken, en dan pas de ring in gaan hoor! En dan spreek jij van niveau? Een lachtertje noem ik het eerder... 1 groot kinderspel is dat jureren, en jury worden.

Ik zie liever een jury mij beoordelen die zelf van alles de hoed en de rand weet, en alles ook in details weet uit te voeren, of dit zo gedaan heeft (maar nu bv door omstandigheden niet meer kan rijden).

Jury worden is net zo makkelijk, als een rijbewijs bij een pakje kauwgom krijgen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:59

Ik heb niet zoveel zin om mezelf te verdedigen. Heb ik niet nodig, en daar ging dit topic ook helemaal niet om.

Vind het een beetje flauw om juryleden zo aan te vallen. Je kiest er zelf voor om wedstrijden te gaan rijden, dan wordt je dus beoordeeld door een jury. Tja, wil je dat niet, dan blijf je lekker thuis. Ook geen probleem. Maar om nou als je niet de gewenste punten krijgt het niveau van alle juryleden af te gaan zitten katten. Klinkt niet echt sportief.

Ik denk dat het gros van de juryleden er zitten omdat ze hart voor paarden en de wedstrijdsport hebben, en omdat ze het leuk vinden om op zondag aan de slag te gaan met ruiters. Volgens mij doen de meeste gewoon hun best om te beoordelen wat ze zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:05

Is er hier sprake van selectief lezen ofzo? Heb je mij ergens horen zeggen dat ik niet tevreden was met mijn punten? Ik niet hoor.. maar misschien lees ik in mijn eigen post iets over het hoofd..

Ik doelde meer op het feit dat er twee jury's 1 proef beoordelen (maar volgens mij legde ik dit ook al uit in mijn eerder post) en dat daar dan 19 punten verschil tussen zit. Dat is natuurlijk gekkenwerk, zeker als je beseft dat ze dezelfde curcus gevolgd hebben. Die punten zullen mij echt een worst wezen hoor. Ik stond niet te huilen omdat ik geen eerste of tweede werd, ik was aan het huilen dat ik uberhaubt bij de eerste 5 zat, maar dat is een ander verhaal.

Ik zit gewoon met volle ongeloof naar proeven te kijken, en hoor daarna te punten. Er word soms zo onproffesioneel gejureerd, en dat vind ik een schande. Ik start allang niet meer, dus dat kun je mij ook niet voor mijn voeten gooien. Ik start niet meer, ik ben geen jury, ik heb nog nooit geschreven, deze mening is puur gebaseerd op wat ik in mijn omgeving zie gebeuren!

Maar als het niet bespreekbaar is dat jury's meer opgeschoold en bijgeschoold moeten worden, tja dan kan ik inderdaad beter mijn mond houden, want zo te zien word dat hier niet op prijs gesteld, en dat zegt weer iets over de sportiviteit van de jury's, als les klant ben je nooit uitgeleerd, dus waarom zou je dat wel als jury zijn?

Of welk gebied vroeg ik jou trouwens jezelf te verdedigen? Nergens volgens mij, ik vroeg dat aan Anouscka27. Jij voelt je waarschijnlijk persoonlijk aangevallen... dat doet bij mij op zich ook al rare belletjes rinkelen..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:16

BCS schreef:
Is er hier sprake van selectief lezen ofzo?

*knip*

als les klant ben je nooit uitgeleerd, dus waarom zou je dat wel als jury zijn?

Zeggen ze dat dan??
Over selectief lezen gesproken Clown

Ik wil maar 1 ding zeggen over deze hele 'discussie': weet niet dat jou is overkomen BCS maar god wat kom jij gefrustreerd over!!! Wellicht zou het juist wel eens helpen te schrijven bij een jury, héél misschien kan je je oordeel dan wat bijstellen Knipoog

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:26

Interessante discussie.

De cursus zou in mijn visie wel wat anders opgebouwd mogen worden indd met een soort stage oid. En de toelatingseisen zouden ook best wel omhoog mogen.
Je krijgt nu de handvaten aangereikt en daarmee moet je in de praktijk mee aan de slag.
En 19 punten verschil op 30 onderdelen kan heel makkelijk.
Het wordt denk ik anders als je bij de één dikke winst rijd en bij de ander er niet eens in de buurt komt. Dan is er blijkbaar een verschil van visie op de uitgevoerde proef.
NU is het ook zo dat het ook eraan ligt op welke plek je zit, bij de C kijk je nu eenmaal anders op een oefening dan als je bij de M of H zit.

En schrijven bij een ander jurylid kan imo geen kwaad, maar discussies voer ik niet tijdens de proef ook niet met een schrijver.
En ik denk dat daar in principe de bijscholing voor bedoeld zou moeten zijn.
Ik heb ook voor mijn cursus bij vele andere juryleden zitten schrijven en ook dingen gevraagd waarom ze het op die manier doen.
Het is helemaal niet verkeerd om als wedstrijd ruiter/amazone eens plaats te nemen als schrijver bij jury's dan zie je ook eens de andere kant Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:36

Wat Bambi zegt, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Ik vind overigens ook een puntenverschil van 20 punten niet eens zo heel veel, dat is op 20 van de dertig onderdelen een 6 ipv een 5 bijvoorbeeld (of een 7 ipv een 6).

Het wordt mijns inziens een ander verhaal, als je op het gros van de onderdelen gelijk scoort, maar op enkele onderdelen van de ene jury een 8 krijgt en van de andere een 4. Maar iemand een 6 geven waar een ander een 7 voor geeft, tja, dat kan voorkomen. Die discussies voeren we uitgebreid tijdens de cursus, en als je uit kon leggen waarom, was 1 punt afwijken van wat de cursusleider gaf geen probleem.
Ook op je examen is 1 punt afwijken amper een probleem. Mensen blijven mensen, en geen machines. Mensen zullen altijd hun eigen mening blijven ventileren.

En als ruiter eens schrijven bij een jurylid kan zéker verhelderend werken, is mijn ervaring.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:48

toch vind ik 20 punten afwijken heel erg veel. Ik snap dat dat maar 1 punt per oefening is, maar je praat wel over net boven een verliespunt vs een wp (160 en 180). Dan heb je dus een heel ander totaaloordeel over een combinatie, en dat zou niet moeten kunnen.

IK zit ook vaak verbaasd te kijken naar de totaalpunten voor bepaalde proeven (zowel te hoog als te laag) en ik denk zeker dat er nog veel werk ligt om het jurycorps professioneler te krijgen. Want net zoals sommige ruiters een wel erg roze beeld van hun proef kunnen hebben zal dat ook voor sommige juryleden gelden.

En ik was officieel jurylid, heb destijds bij de NKB de cursus gedaan en heb regelmatig gejureerd. Mijn ervaring is wel dat juryleden die niet op een bepaald niveau hebben gereden niet altijd de moeilijkheidsgraad goed kunnen inschatten. De jury die beweerde dat een gebroken lijn 10 meter makkelijker was dan 1 van 5 meter (want een volte 20 meter is ook makkelijker dan 1 van 10 meter) ben ik nooit meer vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:53

_10_ schreef:
BCS schreef:
Is er hier sprake van selectief lezen ofzo?

*knip*

als les klant ben je nooit uitgeleerd, dus waarom zou je dat wel als jury zijn?

Zeggen ze dat dan??
Over selectief lezen gesproken Clown

Ik wil maar 1 ding zeggen over deze hele 'discussie': weet niet dat jou is overkomen BCS maar god wat kom jij gefrustreerd over!!! Wellicht zou het juist wel eens helpen te schrijven bij een jury, héél misschien kan je je oordeel dan wat bijstellen Knipoog

Dat heeft niks met selectief lezen te maken, maar juist doorlezen wat er gezegd word. Er word nu zoveel verdedigd, dat ik een naar bij smaakje krijg dat jury's dus alles al WEL weten, en dat discussie of feedback absoluut uit ten boze is, want "Ze weten het zelf verdikkeme toch wel, ik heb niet voor niks een curcus gehad".

Ik ben niet gefrustreerd, zeker niet, want, zoals ik al eerder zei, ik start zelf niet meer. (Wegens een paard dat een 3-dubbele peesblessure heeft gehad, in 1 been) Tegen de tijd dat mijn jaarling volwassen is, ga ik zeker weer starten. Maar ik vind dat de jury's gewoon continu bijgeschoold moeten worden, en niet alleen wanneer ze een puntje in het Z hebben, en dus weer een niveau hoger mogen jureren. Je bent als mens zijnde toch nooit uitgeleerd? Het is voor mij meer iets, dat ik vind dat daar gewoon eens iets aan veranderd moet worden... Niks met frustratie te maken, maar juist met het MEER leren, en WIJZER worden in het paardrijden...

_10_ jammer dat je als enige toevoeging in de discussie kan aanhalen, dat iemand gefrustreerd overkomt. Had toch wel wat meer verwacht dan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:59

BCS schreef:
Wat maakt jou dan geschikt? Daar ben ik wel heel benieuwd naar..

Ga een keertje mee zou ik zeggen.

Ik heb nooit gezegd dat ik alles wel weet en ik ben ook zeker niet uitgeleerd, maar ik ga niet af op de mening van 1 persoon (in jullie voorbeeld de schrijfster). Ik ga af op feedback die ik krijg van ruiters die verschillende keren bij me gereden hebben en verenigingen die me steeds weer terug vragen (en niet omdat ze niemand anders kunnen krijgen).

En wat het niveau van de juryleden betreft: In de L cursus die ik jaren geleden heb gedaan was er niet 1 deelnemer die zelf niet minstens 1 paard in de Z met winstpunten had uitgebracht. Al vind ik nog steeds dat je zelf niet goed hoeft te rijden om goed te kunnen zien hoe het hoort. En ik heb dat niveau inmiddels zelf inderdaad ook niet meer. Ben na een lange revalidatie weer aardig op weg, maar zal nooit meer zo kunnen rijden als vroeger. Maakt dat me dan een mindere jury?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:00

Goed, ik probeer het nog 1x. En ik voel me helemaal niet aangevallen, want dat moet je niet te snel hebben als jurylid, dan kan je helemaal wel snel inpakken. Wat je ook doet, er is altijd wel iemand die er wat van vindt.

Dat ik geen schrijfster wil, die reageert/discussieert over de punten die ik geef, heeft niets te maken met dat ik geen kritiek kan hebben, maar ik gewoon praktisch. Als ik tijds het van hand veranderen een 5 geef, en mijn schrijfster zegt dat ze het minstens een 7 waard vind, dan moet ik mijn 5 gaan verdedigen, en heb ik dus de grote volte daarna niet voldoende kunnen zien. Is dus gewoon niet handig.

Als je als schrijfster wat wil leren, vragen enz. is het gewoon makkelijk als je dat na de proeven doet (of als het echt heel dringend is tussen de proeven door). Want dan kunnen we het er lang en breed over hebben.

Verder hebben juryleden gewoon jaarlijks een bijscholing, dus er wordt ook gewoon nog bijgeleerd.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:01

BCS schreef:
_10_ jammer dat je als enige toevoeging in de discussie kan aanhalen, dat iemand gefrustreerd overkomt. Had toch wel wat meer verwacht dan.

Komt omdat het een vreemde discussie is als iemand (de indruk wekt) enorm gefrustreerd te zijn Clown
Dan komen woorden van andere toch niet aan Nagelbijten / Gniffelen

Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat een mens (jury) nooit is uitgeleerd Ja
Ze mogen wat mij betreft de eisen zeker verscherpen en meer controle houden, maar ga niet lopen roepen dat bepaalde proeven die door jou gezien zijn onproffesioneel gejureerd zijn en je dat een schande vind als je zelf nog nooit heb geschreven bij een jury!
Bekijk het eerst eens van alle kanten alvorens zo hoog van de toren te blazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:02

Maar ik haalde meer aan, de feedback NA de proeven. Dat je een discussie gaat houden tijdens de proef, lijkt mij niet vaak voorkomen.. en anders weet je meteen dat je die ook niet mee hoeft te vragen.

Ik zou er dan overigens als jury zijnde niet op reageren tijdens de proef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:04

_10_ schreef:
Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens dat een mens (jury) nooit is uitgeleerd Ja
Ze mogen wat mij betreft de eisen zeker verscherpen en meer controle houden, maar ga niet lopen roepen dat bepaalde proeven die door jou gezien zijn onproffesioneel gejureerd zijn en je dat een schande vind als je zelf nog nooit heb geschreven bij een jury!
Bekijk het eerst eens van alle kanten alvorens zo hoog van de toren te blazen.

Maar wat zou ik leren van het schrijven bij een jury? Daar ben ik toch wel heel benieuwd naar.. ik heb vooral geleerd, van een feedback op mijn protocol/proef vragen bij de jury zelf. Imo leer ik daar meer van, dan te gaan schrijven bij een wildvreemde jury, die mij niet beoordeeld. Ik heb zovaak mee gemaakt dat jury's nieteens een feedback willen geven na je proef, of op je protocol... En dat vind ik heel jammer, want ik wil zijn of haar visie op mijn gereden proef ook weleens weten. (buiten wat er op de protocol staat).

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:05

Als jury moet je wel een bepaalde visie hebben en je daaraan vasthouden anders verlies je imo je geloofwaardigheid.
Dat betekend niet dat je niet open moet staan voor andere meningen en visies. Je moet ook wel leergierig zijn en blijven.

Maar daarintegen mogen de gemiddelde wedstrijd ruiters ook wel zorgen dat ze beter geïnformeerd zijn over regelementen e.d. want daar schort het ook nog wel eens aan.
Misschien een klein theoretisch examen eer je een startkaart krijgt?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:07

@BCS, Ten eerste hoe de punten tot stand komen, okee het gaat hier dan niet om je eigen gereden punten, maar je ziet wel hoe één en ander tot stand komt.
Dan 'snap' je wellicht ook beter hoe het kan gebeuren dat er zoveel verschil in punten kan zitten bij verschillende juryleden Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:11

als ik zo de verslagen van de bijscholingen lees, word ik daar niet vrolijk van Knipoog En wb die eigen visie, daar ben ik het niet helemaal mee eens. IMO hoort de KNHS een visie te hebben (en die is er, zie de inleiding in het dressuurboekje) die door het jurycorps wordt toegepast. En nuanceverschillen blijven bestaan, maar IMO is er niet alleen maar sprake van nuances. Een paard dat onregelmatig wordt in alle zijgangen, en overal impulsverlies heeft (in het M2) en toch een ruim wp haalt, daar sta ik dus echt verbijsterd van te kijken.

_10_, ik was jurylid en ik weet hoe dat werkt. En toch vind ik 20 punten verschil niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:11

_10_ schreef:
@BCS, Ten eerste hoe de punten tot stand komen, okee het gaat hier dan niet om je eigen gereden punten, maar je ziet wel hoe één en ander tot stand komt.
Dan 'snap' je wellicht ook beter hoe het kan gebeuren dat er zoveel verschil in punten kan zitten bij verschillende juryleden Knipoog

Klopt helemaal, maar ik weet nog steeds niet hoe ik op twee plaatsen tegelijk kan zijn Haha! Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:12

@Lielle, eens, 20 punten is erg veel, maar als de ene ergens een 7 voor geeft waar een ander die zuinige 6 geeft kan het gebeuren.
Al blijft het verschil (te) groot Ja

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:13

BCS schreef:
Klopt helemaal, maar ik weet nog steeds niet hoe ik op twee plaatsen tegelijk kan zijn Haha! Knipoog

Niet? Nors opkijken
Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:17

_10_ schreef:
Niet? Nors opkijken:+

Blauw oog Huilen Helaas!! Dan had ik meteen een terug-in-de-tijd machine uitgevonden, en een duplicator, en dan zou ik zelf bij beide jury's gaan zitten, en natuurlijk ook nog rijden. Komt op 3 stuks uit..moet lukken. Clown

Ik zal thuis eens kijken of ik mijn protocollen nog kan vinden van die dag.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:21

BCS schreef:
_10_ schreef:

Daar is toch laatst een proef mee gedaan, proeven werden gefilmt en commentaar van jury werd erbij opgenomen.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:27

Lielle schreef:
als ik zo de verslagen van de bijscholingen lees, word ik daar niet vrolijk van Knipoog En wb die eigen visie, daar ben ik het niet helemaal mee eens. IMO hoort de KNHS een visie te hebben (en die is er, zie de inleiding in het dressuurboekje) die door het jurycorps wordt toegepast. En nuanceverschillen blijven bestaan, maar IMO is er niet alleen maar sprake van nuances. Een paard dat onregelmatig wordt in alle zijgangen, en overal impulsverlies heeft (in het M2) en toch een ruim wp haalt, daar sta ik dus echt verbijsterd van te kijken.

Daar zou ik ook verbijsterd van staan te kijken.
Maar wat doe je eraan?

Heeft iemand zijn/haar collega jurylid wel eens aangesproken op zijn en/of haar "prestatie"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:28

bambi76 schreef:
Daar is toch laatst een proef mee gedaan, proeven werden gefilmt en commentaar van jury werd erbij opgenomen.

Oh, vind ik wel een goede zaak!