Ik moest maar naar huis gaan ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik moest maar naar huis gaan ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:06

mankeerd iets en spoort niet is voor mij een heel verschil Ja
Hij kan bijv ook wat in de rug mankeren en daarom niet lekker lopen.

En dan algemeen, heb jou niet zien rijden, zie ik enorm veel mensen die vinden dat hun proef of het thuis oefenen goed en WP waardig was, terwijl ik denk...niet eens misschien...
Heel veel mensen hebben het idee dat de B staat voor we tuffen een rondje en blijven we binnen de ring hebben we een WP (ff heel kort door de bocht opgeschreven)
Maar er komt echt veel meer bij kijken.
Je paard hoort ontspannen te zijn en je hand op een fijne manier te blijven volgen.

En dan richting jou als ik je profiel lees, je begin post lees dat je paard spanning heeft, tegen de hand komt enz...dan zie je dat ook terug in de momenten dat hij niet tegen je hand komt, maar dan is hij gewoon niet lekker los genoeg in het lijf. Dus niet WP waardig. Het hoeft niet zo te zijn dat je alleen maar aftrek krijg als hij met zijn hoofd in de wolken zit... er is meer dan dat om te beoordelen Lachen

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:08

@ sientje

Ik had dus gevraagd waarom ik naar huis moest en wat ze dan mankeerde maar daar gaf ze dus geen antwoord op en de volgende combinatie stond al binnen en ze keek me ook niet meer aan en zei wie is er nu aan de beurt en ze negeerde me, dus ging ik maar weg

@ ifever

Ja, ik had ook zoiets gehoord over kissing-spines en daar is ze volledig voor behandelt (zegt de dierenarts). In het begin toen ik haar deed had ze wel wat last van haar rug, maar dat is nu helemaal weg.

@potverdikkie

Op je volgende keer beter, dat had ik bij de 2e proef, dan maar de 2e proef knallen Tong uitsteken. En dat deden we dus ook maarja ...

@ superwoman

Het verzet was niet zwiepen, niet rug wegdrukken. Alleen in paniek hoofd in de lucht, ik doe mijn hand naar voren, iets been erbij en dan gaan we weer rustig verder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:13

ifever schreef:
Ik heb ook jaren gereden op wedstrijden dat ik dacht ja wat doe ik eigenlijk, (Heb echt een onwijs moeilijk paard) altijd ziek en onderweg, ben tot L1 met 6 winst gekomen, 3 jaar geleden, en in die 3 jaar nog willen starten maar iedere keer als ik me inschrijf heeft ze weer wat, tot erge dingen aan toe. Heb het nu opgegeven, blijft gewoon trainen maar zeg me startkaart op. Aan ene kant jammer, aan de andere kant moet ik dan teleurgesteld dat terrein af gaan?

Dat is een keuze die je kan maken.
Ik heb soms het idee dat sommige mensen denken dat andere paarden zo makkelijk zijn... terwijl wanneer ze er even op gaan ze snel tot de conclusie komen dat je het paard ook gewoon moet rijden en niet kunt mee-liften.Tuurlijk zijn er ook makkelijke paarden, maar daar kun je ook voor kiezen. Ik heb liever een (niet té grote Knipoog ) uitdaging.
toen een stalgenootje op mijn "toen" M1 paard ging en zij was L2, kreeg ze hem niet meer terug zonder mijn paard tegen het schot aan te rijden, terwijl ze altijd dacht dat mijn paard zo makkelijk was. Haar paard was moeilijk voorwaarts te rijden trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:18

Dat idee heb ik ook vaak dat het gedacht wordt
Mensen die in de prijzen rijden hebben een makkelijk paard Ja

jaja Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:31

*heeft alleen pagina 1 gelezen*

Het voordeel (maar kan ook nadeel zijn) van een dressuur wedstrijd rijden is dat de jury je sec beoordeelt. Die weet dus niet hoe slecht of hoe goed jouw paard een aantal maanden ervoor nog liep.
De jury beoordeelt puur op wat hij of zij op dat moment in de ring ziet. Dat kan voor jouw idee op dat moment heeeeeel erg goed zijn (vooral vergeleken met hoe je paard normaal loopt) maar dan nog kan het voor de jury niet goed genoeg zijn voor hoge punten of een winstpunt.

Als de jury het vermoeden heeft dat jouw paard wat mankeert, vind ik het juist heel goed dat zij daar wat van zegt.
Alleen de manier waarop had misschien iets minder bot gemogen. Ze zei het misschien iets te grof tegen je en had het even wat mooier moeten inpakken (alhoewel het toch wel op hetzelfde neerkomt).
Ik zou persoonlijk ook niet met een fijn gevoel zitten te jureren als ik een combinatie heb waarvan ik het vermoeden krijg dat het dier iets mankeert.

Ik zou je als advies willen geven om nog even thuis lekker door te trainen, net zo lang tot het zonder bijzet of slof ook goed gaat. Een goede combinatie kan zonder al die poespas wel de bak doorsturen. Jouw paard gaat straks gegarandeerd in de gaten krijgen dat ze op wedstrijd geen bijzet erom heeft hangen en zoals je zegt, is je paard erg slim, en die gaat daar op den duur vast misbruik van maken.
Zorg dat je je paard thuis voor 200 punten voor elkaar hebt, wellicht rij je dan op een wedstrijd wel een winstpunt.
Lekker even laten nakijken door fysio/osteo en gewoon even een pas op de plaats.
Dan zul je zien dat je zelf ook met een meer zelfverzekerd gevoel op wedstrijd gaat.

Ik vind het wel een heel gemakkelijke instelling altijd om te zeggen dat er een strenge jury was of een rot jury. Je rijdt voor wat je waard bent en als je een goede, stabiele proef neerzet, dan kan de jury echt niet om je heen en moet je gewoon je punten krijgen.

Nog een tip: laat de volgende keer je proef filmen, daar kun je echt heel veel van leren. Kijk de video desnoods samen met je instructeur nog even terug en wellicht krijg je dan wel een andere mening erover dan dat je gevoel ervan was!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:35

Als jou paard kissing spines heeft (gehad) dan zou daar hèèl goed dat "plotseling het hoofd in de lucht gooien" vandaan kunnen komen en dan is het echt niet over. Die aandoening is meestal ook niet te genezen of ze moet het in zeer lichte mate hebben (gehad).
Realiseer je wel dat die aandoening ZEER pijnlijk is en ik zou dan ook foto's laten maken om dit uit te sluiten. Dat is nl. de enige manier om er zeker van te zijn dat ze het niet heeft.
Wanneer je doorrijdt terwijl ze hier aan lijdt en je weet dat, ben je bezig op een manier die aan dierenkwelling grenst!!!!!!!!!!!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:43

Sja, ik heb hier weinig verstand van hoor, maar ik hoor mensen vaker klagen over juryleden. Vooral in de IJslanderwereld waar ik soms een beetje rondneus heb ik het gevoel dat het af en toe een beetje vriendjespolitiek is. Maargoed, of je je daar al te druk over moet maken is een tweede. Dat juylid had het gevoel dat er iets met het paard aan de hand is en heeft je daar op af gerekend bij de tweede proef. Als jij zeker weet dat dit niet zo is en het gedrag van je paard een gevolg is van een slechte berijder in het verleden zou ik het vergeten en lekker gaan trainen voor de volgende wedstrijd. Misschien tref je dan een soepelere jury.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:15

riekSter schreef:
@ sientje

Ik had dus gevraagd waarom ik naar huis moest en wat ze dan mankeerde maar daar gaf ze dus geen antwoord op en de volgende combinatie stond al binnen en ze keek me ook niet meer aan en zei wie is er nu aan de beurt en ze negeerde me, dus ging ik maar weg

Dat had ik niet helemaal begrepen uit je eerdere posts. Zijn er geen mogelijkheden alsnog om opheldering te vragen? Er zou op z'n minst op je protocol mogen staan wat er precies aan je paard mankeerde, behalve dan het verzet tijdens de eerste proef.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:22

Sientje schreef:
riekSter schreef:
@ sientje

Dat had ik niet helemaal begrepen uit je eerdere posts. Zijn er geen mogelijkheden alsnog om opheldering te vragen? Er zou op z'n minst op je protocol mogen staan wat er precies aan je paard mankeerde, behalve dan het verzet tijdens de eerste proef.

tuurlijk niet, zij is toch geen dierenarts. Ze heeft blijkbaar alleen gezien dat het paard pijn had, wat overgens echt niet leuk is om naar te kijken.Dat ze verder geen uitleg heeft gegeven is volgens mij ook wel duidelijk, zij kan blijkbaar niet begrijpen dat de ts er nog op bleef rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:35

Ik lees nu ook dat TS het over KS heeft.
KS gaat niet over zover ik weet.
Laat aub je paard nogmaals goed checken Ja

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:43

Ik zou maar blij zijn met zo'n jury die je een tip meegeeft. Zij ziet waarschijnlijk wekelijks paarden rondlopen, en heeft het idee dat die van jou niet goed is. Ipv nog een proef bij haar rijden, zou ik eerder mijn paard eens goed gaan checken.

Hopelijk heeft ze het mis, en is er helemaal niets mee aan de hand. Maar misschien is er wel iets, en dan is het toch fijn dat een jurylid je erop attent maakt.

Beter dan juryleden die halfkreupele paarden maar gewoon door laten modderen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:45

superwoman schreef:
tuurlijk niet, zij is toch geen dierenarts. Ze heeft blijkbaar alleen gezien dat het paard pijn had, wat overgens echt niet leuk is om naar te kijken.Dat ze verder geen uitleg heeft gegeven is volgens mij ook wel duidelijk, zij kan blijkbaar niet begrijpen dat de ts er nog op bleef rijden.

Ik zeg niet dat ze een volledige diagnose had moeten stellen, maar ze had wel kunnen zeggen: paard loopt niet rad, is teugelkreupel, ziet eruit of ze een rugprobleem heeft of zo iets dergelijks.
Als er in het verleden sprake is geweest van KS zou het dus daadwerkelijk wel zo kunnen zijn dat het jurylid zag dat het paard lichamelijk iets mankeerde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:56

dat eerste wordt - heb ik begrepen - afgeraden bij de jurycursussen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:58

Ik vind dan wel dat ze commentaar moeten geven anders staat het nogal banketstaaf

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:01

KS gaat inderdaad niet over, maar met goede regelmatige controle en goed over de rug rijden hoeft het paard er niet echt last van te hebben.

Aangezien ik niet lees dat de TS dit ooit heeft gedaan en de symptonen die het paard heeft duid op pijn in de rug, zou ik me maar eens flink achter de oren gaan krabben en goed het paard na laten kijken!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:28

Als jury kun je natuurlijk NOOIT zeggen dat iemand maar naar huis moet, en dat het paardje iets mankeert.

Of je vind het paard niet goed en diskwalificeer je de combinatie of je vind het net niet erg genoeg maar maakt je wel zorgen en uit je zorgen op een normale manier na de proef. Als advies dus.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:34

Had ze nu wel of niet gediskwalificeerd mogen worden? Ik zal het regelement er eens op na slaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:29

dressuurreglement 2007, artikel 137.16!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:30

Als de jury denkt dat je paard iets mankeert dat zou ik aan m'n paard denken en hem terugtrekken en na laten kijken door de dierenarts.Terecht dat je dan lage punten hebt,en als je zeker weet dat dit dier lichamelijk geen pijn heeft.Dan weet ik zeker dat ze psygisch niet lekker in haar vel zit,en mischien ben je al een heel eind gekomen doe je heel erg je best.Maar ik zou dit paard thuishouden totdat ze psygisch ook weer lekker in haar vel zit,en haar vertrouwen in de ruiter terug heeft.Lukt dit niet dan zou ik er geen wedstrijden meer mee gaan rijden.Het is sneu zoals het soms loopt,zeker als je zelf hard je best doet.Maar soms moet je accepteren dat sommige paarden gewoon niet {meer} geschikt zijn om dressuur mee te rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:41

jury schreef:
Als jury kun je natuurlijk NOOIT zeggen dat iemand maar naar huis moet, en dat het paardje iets mankeert.

Of je vind het paard niet goed en diskwalificeer je de combinatie of je vind het net niet erg genoeg maar maakt je wel zorgen en uit je zorgen op een normale manier na de proef. Als advies dus.

Als een paard kreupel is sluit je de combinatie uit, diskwalificeren is wat anders.
En je kan een combinatie dus wel degelijk "naar huis sturen".

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:12

Tja maar is wel banketstaaf om het zo mede te delen.
Ik dacht aan diskwalificatie omdat je volgens mij ook een evt. 2e proef niet meer mag starten.
Heb reglement er nog even bijgepakt en kwam dit tegen.
Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van
de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing
is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met
het paard de ring te voet te verlaten.

Zegt eigenlijk niets over 2e proef. Heb jij wat anders gevonden?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 07:02

Is het niet nog veel banketstaaf als iemand op een kreupel paard wil starten?
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar zou in zo'n geval naar de jury van de tweede proef lopen en hem vertellen dat ik de combinatie ivm kreupelheid heb uitgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:02

ik denk dat de meeste weten dat ik uitsluiten geen goed idee vind. Jury is geen DA.
Maar lage punten wel.
Dan zouden mensen die een paard hebben dat echt wat mankeerd telkens tegen de lamp lopen en hopelijk snugger genoeg om verder te kijken

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:17

ik snap dat als je zelf denkt dat je super fijn hebt gereden en andere dit ook zeggen,
en je toch geen winst hebt dat je dan flink baalt.
vind het ook een beetje raar dat je jury dit zo zegt.
Maar ik zie de laatste tijd wel heel veel topics van mensen die ontevreden zijn over hun punten en dan als het ware de jury ff willen afzeiken.
Weet natuurlijk niet hoe je je proef hebt gereden, maar het is en blijft een jurysport,
ookal kan ik hier zelf soms ook moeilijk mee omgaan Bloos
dit is geen aanval op jou ofzo, maar het viel me gewoon op Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 08:26

tja, helaas, pech gehad, volgende jury beter zou ik zeggen...

mijn laatste wedstrijd was ik het ook niet helemaal eens met het oordeel van de jury, maar goed, dat is nou eenmaal de sport die we hebben gekozen.

als je meedoet aan dressuurwedstrijden lever je je over aan de grillen van een jury. Als je dat niet wilt kun je beter gaan springen.

succes volgende keer!