stamboomloze paarden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

Re: stamboomloze paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:50

@ RK & de rest: ik bedoelde met mijn reactie ook niet te zeggen dat ik benadeeld zou worden omdat ik op een fries zit.

Wat ik wel bedoelde is, stel ik zit op een fries in de ring bij een "warmbloedjury" deze jury weet dus laten we zeggen alles van kwpn afstammingen, maar dus niets van friezen afstammingen.

Mocht een jury op afstamming gaan beoordelen, kom ik dan hoger met mijn Jakob of mijn Folkert?

Het lijkt mij dat dat geen r**t uitmaakt. Als je maar een goede proef neerzet, krijg je de punten ook wel. En als je niet van een jury afhankelijk wilt zijn, ga dan dammen ofzo!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:53

@Jobbeltje : als de jury naar afstamming kijkt denk ik dat dat eerder is bij de KWPN-ers of Duitsers (of het zou echt een Friezenfanaat moeten zijn)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:06

Naar mijn mening en die van vele andere mensen denk ik zo moet een jury gewoon kijken naar wat een paard presteert niet naar afstamming!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:08

Ik vatte ook niet op dat jij dat perse dacht hoor Lachen

Maar er zijn wel al erg veel topics geweest waar staat; mijn pony, mijn fries, mijn fjord, mijn vos met witte benen...mijn.... verzin het maar....

Net wat jij zegt, zet je daar een goede proef neer kan de jury gewoon daar niet onderuit.
En zet je met een gribaldi een slechte proef neer kan de jury dat ook niet als goed beoordelen.
En dat gebeurd dan ook echt niet.
Alleen hoor je die mensen niet zeggen.. de jury houd niet van mijn zwarte Gribaldi... nee die zeggen..ik heb slecht gereden en ik moet maar eens flink gaan oefenen Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:10

Ach...Danc loopt zijn puntjes wel....en mijn fjord heeft ook zijn voordelen die is braaf en zal nooit schrikken in de wedstrijdring!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:57

Ik ga in de toekomst maar eens een vergelijkend warenonderzoek doen Haha! . Maar dan moet ik met mijn jonkie eerst nog even doorwerken. Maar ik ben benieuwd hoe dat dan gaat. Ik heb nl. zo'n paard met 'droomafstamming' (v. Jazz) en een springgefokte merrie met duits papier (heel goed papier hoor, maar Lordanos is hier in Nederland heel onbekend, in Dld. is het een bekende tophengst) met een afstamming die hier vrijwel geen een jurylid iets zal zeggen. Ik vind zelf mijn merrie van betere kwaliteit van bewegen (hoewel met mijn ruin ook niks mis is hoor Tong uitsteken ) maar ik ben benieuwd of de juryleden dat dadelijk ook zien. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe ik dadelijk met beiden ga scoren (of niet Tong uitsteken ) in verhouding tot elkaar...

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:44

Dan heb ik in de dressuur een probleem met mijn Darco en Indoctro Clown

Ik vind het belachelijk hoor, een paard moet op zijn kwaliteiten beoordeeld worden, niet op zijn papa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:54

Dat wordt helemaal niks met die springafstamming
Tong uitsteken Clown

Trouwens hoe kan Ferro dan ooit zo ver zijn gekomen?

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:02

runningkawa schreef:
de jury houd niet van mijn zwarte Gribaldi... nee die zeggen..ik heb slecht gereden en ik moet maar eens flink gaan oefenen Haha!

En zelfs dat komt voor Haha!
Afgelopen zondag gestart en had even staan kletsen met de jongen op het secretariaat. Dus hij wenste me succes en ik gezegd dat ik het hard nodig had omdat Wrangler gisteren zes keer op zijn rug was gaan liggen.
Zat de jury dus erachter *oepsje* en vroeg gelijk: Het is toch geen Gribaldi he, met die Gribaldi's heb ik altijd van die rare dingen!
De mijne is geen Gribje maar blijkbaar zelfs onder de warmbloeden zijn er excuses te verzinnen. Ik denk niet dat de jury in kwestie er overigens punten voor af zou trekken hoor, ze puntte streng maar correct, maar stel er had een Gribaldiruiter achter me gestaan... die had dan een mooi excuus te pakken gehad hahaha.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:47

Jury's die zo beoordelen moeten verboden worden om te jureren, dat is ook geen jureren, dat is bevooroordeeld naar een paard kijken.
Ik moet zeggen dat ik er geen last van heb, met mijn stamboekloze tuiger merrie (half hackney) ben ik Z1+15 en we hebben al héél véél successen behaald dus, ik merk gelukkig niks van die jury's Haha!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:20

Hmm Als mijn paard over een paar maand zover is zal ik eens goed opletten.
Zolang ik maar dressuur blijf rijden heb ik denk ik niets te vrezen qua verwachtingen v/d jury.

Maar ik denk dat als je in de springring komt met een paard dat Egano heet ze misschien wel wat gaan verwachten Bloos!

Nu nog de vraag, een paard zonder stamboom met poolse ouders.. hoe zullen ze daar op reageren Tong uitsteken
Ik weet het waarschijnlijk over 2-3 maand ofzo. hihi.

Heb wel vaak dat mensen vragen wat voor ras het is, KWPN, appaloosa enz. Ze kunnen hem niet thuisbrengen,
hihi dan zeg ik altijd het is een pools warmbloed zonder stamboom. dan kijken ze je aan van huh? wat is dat?

Maarja. met mijn vorige paard had ik altijd het idee dat de jury's niet zo op bruinschimmels gesteld zijn.
De ene keer had ik hele hoge punten en de andere keer heel laag terwijl hij bij beide proeven hetzelfde liep.

Jury's verschillen ook veel van elkaar. dus ik denk dat iedereen wel eens wat heeft gehad.
de ene jury houd van bruin, de ander van wit, weer een ander van aparte kleurtjes. enz en ik denk wel dat ze zonder het zelf door te hebben toch dat soort paard wat ze het mooiste vinden, sneller meer punten geven als bij de andere.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:26

Paardrijden blijft een jurysport op welk vlak dan ook. En afstammeling blijft daar helaas een van.
Ik heb samen met mijn zusje een stamboomloze haflinger die het bij zijn vorige baasje erg goed heeft gedaan bij de KNHS wedstrijden tussen de ponies. Volgend jaar wil mijn zusje met hem gaan starten tussen de paarden. Hij was L2 met 9 winstpunten. Mijn zusje heeft zelf nooit KNHS gereden maar zal weer opnieuw moeten beginnen en heeft als doel minstens de M 1met hem te halen.
Verder is het echt een schat van een beest die heel veelzijdig is en zou hem dus ook voor geen goud willen verkopen.

Ik zelf vind dat papieren geen hol uitmaken. Het gaat gewoon om het paard zelf. Je hebt paarden/ponies met papieren die het net zo goed doen als die zonder.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:46

runningkawa schreef:
Dat zeg/bedoel ik ook niet Lachen
Maar hier ging men ff over naar de fjorden en de friesen (of die papier hebben weet ik niet) als benadeelde.
En daar reageerde ik op.

Ik zit met mijn Friesje vaak genoeg in de prijzen, kwam laatst zelfs een man naar me toe dat alle Friezen zo gefokt moeten worden *LOL* Nee ik voel me totaal niet benadeeld met mijn vol papier Fries.. Mensen kunnen altijd wel wat bedenken, maar uiteindelijk ben jij de ruiter, het is jouw feestje. En je krijgt niet voor niks de punten die je krijgt, die verdien je meestal. Maar dat is helaas voor de meeste mensen een te grote confrontatie

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:04

ik kan nu met recht zeggen dat ik het onzin vind dat jurys naar afstamming e.d kijken.
ik start sinds januari met sir sjimmie, een tinker en heb afgelopen wedstrijd in de B 2 keer 198 gehaald en een 2e prijs.. tuiger stond boven me en de kwpners onder me..
sjim is ook nog eens ouderloos.. die zijn onbekend..
dus nee, ik voel me nog steeds niet benadeeld.. we rijden waar we goed voor zijn. hij had trouwens voor zijn eigen baasje die middag 196 en 198 en 2 1e prijzen gehaald in de B.. sharmila eindigd eigenlijk altijd bij de 1e 2 en heeft vaker dubbel winst gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:09

Citaat:
En je krijgt niet voor niks de punten die je krijgt, die verdien je meestal. Maar dat is helaas voor de meeste mensen een te grote confrontatie

Juist
Dat is waar het 9 van de 10 keer over gaat.

Er zal vast wel eens een jury zitten die niet eerlijk kijkt.
Maar zo zal er vast ook wel eens een jury zitten die het zo geweldig vind dat er een ander ras dan kwpn in de ring is en daar naar punt.

Gemiddeld gezien over alle wedstrijden klopt het naar mijn idee altijd wel Ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:25

Ik heb tot nu toe gekregen wat ik verdien, ben in 6 weken tijd bijna de B door, nou echt niet door mijn kwpn'er met goede afstammelingen. En mijn Fries is ook niet bepaald doorsnee, daar moet je ook maar net van houden..

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:08

sjorsie schreef:
Ik heb tot voor kort heel veel bij jury's geschreven en ik denk 80 % kijkt echtwel naar de afstamming en die paarden met superafstamming krijgen nou net even eerder een 8 wanneer je op de grens van 7 of 8 zit en een papierloze zal dan een 7 krijgen, niet eerlijk idd maar ze doen het echt
Er zijn ook enkele juryleden die het andersom doen, kom je met een papierloze de bak in en het gaat goed dan krijg je heel snel punten, het is en blijft toch een subjectief iets.
Ik weet dat juryleden hier zullen zeggen dat ze dat nooit doen en dat zij natuurlijk tot de uitzonderingen behoren maar het is echt zo.

IK heb hier dus totaal geen last van, ik denk ook vaak dat mensen dat vinden terwijl misschien wel echt even wat minder liepen. jurys kijken haast niet naar afstammeling. Knipoog de meesten paarden hebben toch geen bekende vader . Ik heb meerder ponys gehad waar ik vanaf gegroeit ben en nu zit ik op de paarden. bij de ponys zaten paarden met papier en zonder. Ik heb nooit verschil gemerkt. soms liep ik met de een hoger dan weer met de ander. Ik vind het dus een beetje onzin Bloos

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:10

sjorsie schreef:
roosje84 schreef:
Het slaat nergens op. Ginny rijdt op mijn fjord(ouders onbekend)en die rijdt ook gewoon zijn puntjes in de B tussen de paarden met bekende ouders hoor!

als je gewoon super netjes rijd kunnen ze niet om je heen, maar ze zullen het je niet kado geven

tis niet helemaal eerlijk, ik heb ook een pony gehad met super papieren !! vader is zovaak kampioen geweest, nou maar als ik slechte proef reed heb ik ook gewoon dikke minpunten gehaald en zwaar lage punten hoor ! maar ja :p tis een uitzichtloze discussie Tong uitsteken:P

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:11

Jobbeltje schreef:
@ RK & de rest: ik bedoelde met mijn reactie ook niet te zeggen dat ik benadeeld zou worden omdat ik op een fries zit.

Wat ik wel bedoelde is, stel ik zit op een fries in de ring bij een "warmbloedjury" deze jury weet dus laten we zeggen alles van kwpn afstammingen, maar dus niets van friezen afstammingen.

Mocht een jury op afstamming gaan beoordelen, kom ik dan hoger met mijn Jakob of mijn Folkert?

Het lijkt mij dat dat geen r**t uitmaakt. Als je maar een goede proef neerzet, krijg je de punten ook wel. En als je niet van een jury afhankelijk wilt zijn, ga dan dammen ofzo!

hihh heelemaal mee eens Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:46

Ik zit ook wel te kijken naar de afstamming als ik zit te schrijven. Maar dat is dan echt uit interesse. En ik denk dat dat met de meeste jury's net zo is. Je kan er een keer een treffen die bevoordeeld is over kleur, afstamming, ruiter etc maar over het algemeen jureren de mensen uit interesse en om de ruiters vooruit te willen helpen.
Maar ik hoor inderdaad ook vaak zeggen dat een jury wel of niet een friezenmens is. Ik moet dus wachten totdat er een appaloosajury opstaat zeker Knipoog

staljody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:25

Hallo,

Ik wou even zeggen dat als je een stamboomloos paard hebt dat het in de klasse's Z en ZZ wel veel moeilijker wordt tenminste mijn ervaring.
Maar ik vindt het wel heel stom.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:54

Zou dat dan ook niet kunnen komen omdat ze vaak minder goed gefokt zijn en dus een minder exterieur hebben. Een paard dat goed gebouwd is heeft minder moeite met oefeningen en zou verder moeten kunnen komen. Een paard zonder afstamming is vaak minder doordacht gefokt. Het is een ongelukje geweest, er stond toevallig een hengst in de buurt...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:15

staljody schreef:
Hallo,

Ik wou even zeggen dat als je een stamboomloos paard hebt dat het in de klasse's Z en ZZ wel veel moeilijker wordt tenminste mijn ervaring.
Maar ik vindt het wel heel stom.

En wat is die ervaring van jou dan?
Vind dit weer zo'n goedkope opmerking, die kant nog wal raakt. Waarschijnlijk word je in de Z en ZZ nog beter beoordeeld door meer ervaren juryleden. Niet alles over 1 kam scheren en de jury maar weer de zwartepiet toespelen.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 18:19

nou nou relax zeg doe eens allemaal niet zo ontzettend fel tegen elkaar als het goed is zit je hier voor je lol op en niet om elkaar af te zeiken.........

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:05

Volgens mij hadden Prisco en Bonfire van Anky ook niet zo'n super afkomst en kijk waar zij ze naartoe gereden heeft!
Ik moet altijd heimelijk lachen om het commentaar van mensen bij de ring. Ik ken iemand die een springgefokte (Zangersheide) merrie M2 rijdt, zeker klaar voor stang en trens dus dat zal deze zomer wel komen.
En omstanders dan maar gokken wat voor eentje dat kan zijn.... Verward