Arabieren en jury's...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Arabieren en jury's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:47

Ik heb ook met een arabier gereden, was wel bij de pony`s.
Achteraf gezien was hij echt verschrikkelijk qua exterieur voor een dressuurpony, maar ja, zoveel verstand had ik toen niet. (nu nog steeds niet Nagelbijten / Gniffelen )

Toch heb ik deze pony, die op de voorhand was, overbouwd, vlakke stekerige gangen had, en zeker twee ribben te lang, en ook nog schimmel, met gemak naar het Z gereden.
De pony compenseerde voor mij gelukkig alles met een heerlijk karakter.

Ik heb voor zover ik me kan herinderen echt nooit commentaar op mijn pony gehad.

Maar ik ben nu bij de paarden gelukkig ook nog nooit hele rare juryleden tegengekomen. Natuurlijk denk ik wel eens: Waar komen deze punten nou vandaan? Maar dan denk ik: volgende keer beter. En ga weer naar huis.

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:51

Tjaa, een paard is een paard, toch?
Ik vind het helemaal niks uitmaken, die van mij is 80% arabier, maar ik heb er nog nóóit iets negatiefs over gehoord Lachen
Maar, tinkers, haflingers, fjorden etc vind ik net zo goed in de dressuur passen hoor Knipoog

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:29

Mijn arabische vriendje en ik rijden Z2 tusen de paarden,en geen enkel probleem...Rijden bijna altijd voorin mee Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:08

Ik heb vandaag mijn eerste proefje gereden met Lucky. Was allemaal erg spannend (wel een winstpuntje trouwens!) dus kan nu weinig zeggen of dat de punten aan mij lagen of aan lucky zijn ras...

Hij is een draver x arabier... haha, de jury moest eens weten Tong uitsteken Maar één voordeel heeft hij wel, zijn papie is pajk Haha! van Ankie1. En zijn moeder is niet echt dressuurmatig gebouwd, maar heeft wel een fanatiek (super) karakter, dus dat komt er goed uit bij lucky Lachen
Maargoed, ik ben dus erg benieuwd of jury's mij benadelen i.v.m. met dat lucky een draver x arabier en ook nog eens schimmel is (ook niet altijd favoriet)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:14

daffodil schreef:
Overigens heb ik een zwak voor Belgen, maar die heb ik nog nooit in de ring gehad.......

Dan moet je eens contact opnemen met Eynav van Manege de Eenhoorn in Diemen. Zij hebben regelmatig een Bels in de ring daar Lachen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:42

sarosxx schreef:
Persoonlijk vindt ik een tinker niet echt een dressuur paard. Deze kun je ook niet vergelijken met een kwpn'r of arabier. Het is ook maar net in welk niveau en wat je wil bereiken.

in de b en zo vind ik dat best kunnen hoor waarom niet.... misschien hoeft neit iedereen super hoog te willen komen Clown

debbywyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:16

Ik ben net begonnen met wedstrijden rijden met mijn arabiertje van 1.52. Voor mij is het tien jaar geleden dat ik wedstrijden heb gereden en mijn paardje had nog nooit een wedstrijd gereden. Ik merk niet dat de juryleden er een probleem van maken dat je met een 'pony' tussen de paarden rijdt. Ik heb nu 3 wedstrijden gereden en ben 2 keer eerste geworden, 1 x vierde en 1 x vijfde dus volgens mij een heel goed resultaat. Ik ben zelf nogal klein en volgens mij is de combinatie goed om te zien, beter dan wanneer ik op een paard van 1.70 zou zitten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:31

Ik denk dat er ook echt naar de combi gekeken moet worden.

Neem bijvoorbeeld mijzelf.
1.62m en een paardje van 1.51m.
We kunnen prima met elkaar overweg en hoor van iedereen dat we een leuk stel zijn en echt bij elkaar horen.
Toch zou dat misschien op concours anders zijn, want ik ben 21 en moet dus tussen de paarden starten.
Laat het dan ook nog zo zijn dat het een Arabier X Welsh is, dus een vrij fijn gebouwd paardje.
Door sommige jury´s zal ik daar misschien of afgerekend worden (helaas van dichtbij meegemaakt, vriend van mij start met zijn Haflinger tussen de paarden. Er is één bepaald jurylid dat als ze hem ziet al roept: Ach daar heb je dat jong met z´n haflinger weer. En steevast rijd hij dik onder een winspuntwaardig puntenaantal. Ze neemt niet eens de moeite hem eerlijk te jureren omdat ze een hekel heeft aan hun als combi. Dat is zelfs zo opgelopen dat hij weigerd te rijden als deze jury bij zijn ring zit. Jongen kan veel hebben ondanks zijn handicap waarmee hij toch maar mooi tussen de paarden rijd, maar ook dit ging hem te ver), maar andere zullen het wel waarderen.

Maar wat gebeurd er als ik diezelfde proef met een paard van 1.70m ga rijden?
Ik kan niet met grote paarden overweg en kan die dus ook niet netjes een proef rondrijden.
Dus daarbij zal het heel lang duren voordat ik een winstpunt waardige proef weg zal zetten.
In afwachting of het sowieso zal gebeuren omdat ik simpelweg niet op die grote mannen kan rijden.

En dan vraag ik me af wat beter is....ik met mijn pony tussen de paarden en dan een nette proef wegzetten.
Of inderdaad met een paard omdat het zou moeten en een proef wegzet waar ik me gewoonweg kapot voor schaam omdat het paard schandalig loopt en ik een nog schadaligere houding zal hebben.

Denk dat jury´s die afweging ook moeten maken, maar dat dat bij sommige nog overduidelijk ontbreekt.
Ik heb weleens geschreven bij een jury en die maakte zelf een opmerking in die richting. Hij zei: Jij bent ook maar een klein meisje, ik zie jou liever als mooie combi met je pony, dan met een groot paard. Dat ziet er waarschijnlijk niet eens uit Knipoog

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:56

Simpel, het is een dressuurproef en geen keuring. Dus het maakt niet uit waar je mee binnenkomt, je wordt bij mij beoordeelt op wat je laat zien.

Het is erg makkelijk om het feit dat je geen winstpunt rijdt af te schuiven op het ras van je paard en niet op je eigen tekortkomingen.

Zo is mij een keer verweten dat iemand geen winstpunt kreeg omdat ze met een pony tussen de paarden startte. Dat heb ik notabene zelf ook 5 jaar gedaan, maar haar proef was gewoon niet winstpuntwaardig (in mijn ogen).

Gewoon lekker gaan starten, als je je paard goed voor elkaar hebt dan komen de punten echt wel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:08

sarosxx schreef:
Er zijn wel speciale wedstrijden via het AVS maar ja dan moet je vaak wel verder van huis en is volgens mij ook niet elk week.

En die worden gejureerd door "gewone" KNHS-juryleden, dus het zou niet uit moeten maken of je op een gewone wedstrijd start of op een AVS-wedstrijd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:17

Oud topic.