desintresse jury of???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: desintresse jury of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 07:33

Alane schreef:
Volgens mij snap je mij niet helemaal KarinvdM....
Ik ben van mening dat iedere jury iedere starter moet zien als als iemand die voor het eerst een wedstrijd start... maar dat terzijde..

en mijn visie op wedstrijden is: een kans om te laten zien aan een derde hoe je staat in de africhting/training van het paard in competitie verband... zijn winstpunten pas dan intressant als je wilt promoveren...

Je spreek jezelf wel tegen op die manier. je wilt van een jurylid zien dat hij/zij jureert of het iemand zijn eerste wedstrijd is, terwijl het uitgangspunt juist is dat het iemand zijn laatste WP kan zijn en je moet beoordelen of de combinatie dit niveau voldoende beheerst om door te stromen. Je komt immers op wedstrijd om te laten zien wat je kunt en niet wat je nog niet kunt.

Aan de andere kant wil je juist beoordeeld worden op het niveau van africhting in competitieverband en zijn WP niet interessant. Voor jou wellicht niet maar voor een jury wel (zie eerste alinea).

Okeej een 6jes protocol is niet boeiend, geef ik toe. Maar soms kun je niet anders omdat het niet slecht genoeg is voor een dikke onvoldoende en niet goed genoeg voor een dikke voldoende. Dan kom je toch snel uit op die 6.

Wat jouw commentaar op het gedrag van de jury betreft: soms ben je nog met het protocol van de vorige combinatie bezig (die iets meer commentaar behoeft) als de volgende combinatie al in de ring is. Tsja die zal dan even moeten wachten maar die hebben we echt wel gezien hoor. En dat de jury alleen aandacht had voor de laatste 3 onderdelen omdat daar commentaar bij staat... klinkt beetje gefrustreerd imo.

Maarja zoals het spreekwoord luidt: de beste stuurlui staan aan de bakrand Haha! en het ligt altijd aan de jury ROFL

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:52

@Vippie: Het waren niet de laatste 3 onderdelen waar ze een 5 voor had...
Als je proef 6 erbij had gepakt en de genoemde onderdelen had bekeken zie je dat die in het midden staan...

Het nivo van africhting is, in dit geval, B (dat wordt gejureerd), ben je beter dan B (dus verder in je training/africhting) rijdt je gemiddeld 6 of hoger.
Wat ik bedoelde met: "net alsof de combinatie voor het eerst start in die categorie" zonder aannames en vooroordelen, bepunt en bejureerd op wat men laat zien en niet op wat men zou kunnen laten zien.

Verder had ik geen hogere punten verwacht maar op sommige onderdelen juist lagere...

Als C-X-C : grote volte doorzitten een 5 krijgt omdat het paard uitzwaait...
en bij de volte in galop een 6 terwijl het paard over de buitenschouder wegloopt? (zonder commentaar)
middendraf: rommelig vertrek en onregelmatig = 6 (zonder commentaar)
houding van de ruiter: 6, terwijl ze achterover zit (gedurende de gehele proef)
en dan zie ik niet alles omdat ik moet voorlezen... en dan wekt dus inderdaad 23 6-en, 2 X 5 en een 8 het gevoel dat het desintresse is geweest van de jury en die desintresse werkt demotiverend.

Afgelopen weekend had ze wederom wedstrijd met hetzelfde paard, 2e proef was het paard niet meer zo te motiveren, eind commentaar op het protocol: met iets meer lef rijden, meer durven. (en dan wet je wat er over de gehele linie mankeerd aan de proef) was btw 186 punten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:13

Alane schreef:
@Vippie: Het waren niet de laatste 3 onderdelen waar ze een 5 voor had...
Als je proef 6 erbij had gepakt en de genoemde onderdelen had bekeken zie je dat die in het midden staan...

Het nivo van africhting is, in dit geval, B (dat wordt gejureerd), ben je beter dan B (dus verder in je training/africhting) rijdt je gemiddeld 6 of hoger.
Wat ik bedoelde met: "net alsof de combinatie voor het eerst start in die categorie" zonder aannames en vooroordelen, bepunt en bejureerd op wat men laat zien en niet op wat men zou kunnen laten zien.

Verder had ik geen hogere punten verwacht maar op sommige onderdelen juist lagere...

Als C-X-C : grote volte doorzitten een 5 krijgt omdat het paard uitzwaait...
en bij de volte in galop een 6 terwijl het paard over de buitenschouder wegloopt? (zonder commentaar)
middendraf: rommelig vertrek en onregelmatig = 6 (zonder commentaar)
houding van de ruiter: 6, terwijl ze achterover zit (gedurende de gehele proef)
en dan zie ik niet alles omdat ik moet voorlezen... en dan wekt dus inderdaad 23 6-en, 2 X 5 en een 8 het gevoel dat het desintresse is geweest van de jury en die desintresse werkt demotiverend.

Afgelopen weekend had ze wederom wedstrijd met hetzelfde paard, 2e proef was het paard niet meer zo te motiveren, eind commentaar op het protocol: met iets meer lef rijden, meer durven. (en dan wet je wat er over de gehele linie mankeerd aan de proef) was btw 186 punten

Applaus voor Vippie, je verwoord helemaal mijn mening, scheelt me een heel verhaal.
Alane, ik heb medelijden met de juryleden die jouw pad kruisen. Ze zullen het niet snel goed doen he?!
geluk met de wedstrijden, geniet er een beetje van.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:07

Alane schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een 6 was volgens het oude boekje 'bevredigend', voldoende dus voor wat er gevraagd wordt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:11

Als je een beetje achterover zit, maar je zit verder wel stil en met de beweging mee, handen en benen op de goede plek, en geen getrek en geschop, wat moet je dan krijgen??
Als je al een onvoldoende geeft omdat iemand alleen een beetje achterover zit, dan moet je wel heel veel 3en uit gaan delen voor houding en zit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 14:44

KarinvdM schreef:
Alane schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een 6 was volgens het oude boekje 'bevredigend', voldoende dus voor wat er gevraagd wordt.

Wat ik ermee bedoelde te zeggen is... rijdt je gemiddeld een 5 (wat ook voldoende is volens de huidige regels, voldoende voor wat er gevraagd wordt) ben je nog niet 'rijp' voor promotie. Rijdt je 10 proeven en je scoort gemiddeld per proef een 6 of hoger mag je promoveren.

Alsjemenou: ALS... = speculeren. Ze zat achterover en niet een beetje.... net alsof ze aan de teugels hing..

@CharleyT: hetgeen ik schreef over afgelopen week, was positief bedoelt naar de jury toe. Lachen
Op hetzelfde concours was een jurylid die Britt herkende (niet zo moeilijk, is over het algemeen de jongste die mee doet met haar 13 jaar, op een niet zo'n gemakkelijk paard) vond dat ze als combi behoorlijk vooruit waren gegaan.

Tot op heden in alle jaren dat ik mee ben geweest op wedstrijden, als groom/voorlezer etc, heb ik nog maar 1 ker op het punt gestaan om een klacht in te dienen tegen een jurylid... Die vond dat mijn dochter maar als allerlaatste moest starten, als alle ringen leeg waren (dus na haar eigen officiele starttijd).... Omdat in de eerste proef haar paard schrok, ervan door ging en door een andere ring liep...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:57

Ik vrees dat je opstelling naar juryleden niet veel beter wordt door dit berichtje. Een officiele klacht indienen, op welke grond? Als de jury echt moeilijk was geweest was je dochter uitgesloten omdat ze een ring heeft verlaten. En mocht het een niet afgesloten ring zijn geweest zal ze waarschijnlijk niet binnen 20 seconden weer terug zijn geweest. Ik zie het meer als een zeer coulante jury die je dochter toch een kans wilde geven en haar terug liet komen als ze zonder gevaar voor andere deelnemers haar proefje kon rijden.( Andere deelnemers en bijbehorende juryleden willen namelijk heel graag een proefje rijden/beoordelen zonder dat er een ander paard door de ring heen vliegt)

Hoe meer ik van je lees in dit topic, hoemeer ik me verwonder, je rijdt volgens de spelregels van de KNHS, met bijbehorende reglementen en juryleden die door de KNHS een gedegen opleiding krijgen. Als je jezelf daar niet in kan vinden geef ik je echt het advies om lekker recreatief te gaan rijden, of laat je dochter voor jou een proef rijden, je bent het toch niet eens wat juryleden er van vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:51

Alane, ik kan me helaas maar niet aan de indruk onttrekken dat jij er niet aan wilt dat je dochter gewoon een 6-en proef neer zet. Niets meer en niets minder. Aan jou om je dochter te vertellen dat ze spectaculairder haar paard moet voorstellen en niet zo'n brave matte proef moet neerzetten, die het net niet is ipv het op desinteresse van de jury af te wentelen.
Ik heb ook vaak van die net-niet proeven in de ring, ik zou willen dat het anders was. Maar daar zijn de ruiters zelf verantwoordelijk voor en niet de juryleden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:40

femiaans schreef:
Ik vrees dat je opstelling naar juryleden niet veel beter wordt door dit berichtje. Een officiele klacht indienen, op welke grond? Als de jury echt moeilijk was geweest was je dochter uitgesloten omdat ze een ring heeft verlaten. En mocht het een niet afgesloten ring zijn geweest zal ze waarschijnlijk niet binnen 20 seconden weer terug zijn geweest. Ik zie het meer als een zeer coulante jury die je dochter toch een kans wilde geven en haar terug liet komen als ze zonder gevaar voor andere deelnemers haar proefje kon rijden.( Andere deelnemers en bijbehorende juryleden willen namelijk heel graag een proefje rijden/beoordelen zonder dat er een ander paard door de ring heen vliegt)

In de eerste proef is ze de ring uitgevlogen, de jury van de 2e proef wilde haar als laatste zetten en pas dan wanneer de eerste ring alle deelnemers waren geweest... Heeft mi weinig te maken met 20 sec, en coulance van de eerste jury. De 2e proef is ze helemaal niet gestart... omdat ik geen kleine 2 uur wilde wachten tot de eerste ring leeg zou zijn... eer ze dus ruim 180 minten later zou kunnen starten dan haar officiele starttijd...

femiaans schreef:
Hoe meer ik van je lees in dit topic, hoemeer ik me verwonder, je rijdt volgens de spelregels van de KNHS, met bijbehorende reglementen en juryleden die door de KNHS een gedegen opleiding krijgen. Als je jezelf daar niet in kan vinden geef ik je echt het advies om lekker recreatief te gaan rijden, of laat je dochter voor jou een proef rijden, je bent het toch niet eens wat juryleden er van vinden.

Ik start een topic over hoe ik de gegeven punten moet zien, ook omdat mijn dochter meer fouten heeft gemaakt dan de jury heeft gezien... Ik betaal startgelden en mag dan op z'n minst verwachten dat er een jury zit die oplet... en niet volgens de weg van de minste weerstand jureerd, en een veilig 6-je neerzet.

@Fitzroy: wat geef jij als een paard in de galop wegloopt over de buitenschouder, waardoor de volte ook niet meer rond is?
de middendraf onregelmatig is en het vertrek slordig?
middenstap overhaast?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:41

Dat ligt aan de hele uitvoering. Blijft het paard nageeflijk, zit de ruiter netjes, is er voldoende impuls en enz.
Het is onmogelijk om vanaf hier te zeggen wat voor cijfer je er aan zou koppelen zonder dat je precies gezien hebt hoe het gegaan van inzet tot einde van de oefening.
En ja, ook een jury knippert wel eens met zijn ogen, waardoor er net een stukje van een oefening niet gezien is.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 00:00

Alane schreef:
femiaans schreef:

In de eerste proef is ze de ring uitgevlogen, de jury van de 2e proef wilde haar als laatste zetten en pas dan wanneer de eerste ring alle deelnemers waren geweest... Heeft mi weinig te maken met 20 sec, en coulance van de eerste jury. De 2e proef is ze helemaal niet gestart... omdat ik geen kleine 2 uur wilde wachten tot de eerste ring leeg zou zijn... eer ze dus ruim 180 minten later zou kunnen starten dan haar officiele starttijd...

femiaans schreef:

Ik start een topic over hoe ik de gegeven punten moet zien, ook omdat mijn dochter meer fouten heeft gemaakt dan de jury heeft gezien... Ik betaal startgelden en mag dan op z'n minst verwachten dat er een jury zit die oplet... en niet volgens de weg van de minste weerstand jureerd, en een veilig 6-je neerzet.

@Fitzroy: wat geef jij als een paard in de galop wegloopt over de buitenschouder, waardoor de volte ook niet meer rond is?
de middendraf onregelmatig is en het vertrek slordig?
middenstap overhaast?

Geloof mij nu maar, ieder jurylid die hier op bokt zit, en jouw dochter in de ring krijgt gaat mega goed opletten hoor. Ik weet alleen niet of je er gelukkig van gaat worden.

Daarbij, als ik de situatie zo lees heeft de tweede jury dus voor de veiligheid van de deelnemers gekozen. Een terechte beslissing dus! Andere deelnemers betalen namelijk net zoveel als dat jij doet, en willen voor datzelfde geld niet gehinderd worden door een stuurloos paard .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 00:56

tja, andere juryleden waren van mening dat ik een klacht kon indienen, ik heb het niet gedaan, zag er de meerwaarde niet van in... immers terug draaien kon niet.

Maar vind het knap dat jij kan inschatten of een paard/pony wel of niet aan de klep gaat, het "leuke" is dat ik over die eerste proef ook een topic geopend had, nl of je dan wel of geen lusje aan je engelse neusriem mag maken om het te gebruiken als gecombineerd.... want de proef werd toen stilgezet vlak voor de aanvang van het eerste onderdeel... (btw: volgens de KNHS geheel onterecht, we hebben het lusje verwijderd en de proef voortgezet wat wel ten koste ging van de spanning bij de amazone... kan en wil niet zeggen dat het gelijk de oorzaak was van wegrennen door een andere ring... want dat is iets wat niet te bewijzen valt Lachen ) én na die keer niet 1 X weer aan de kletter is gegaan... + tig preoven daarvoor trouwens ook netjes binnen de lijntjes is gebleven Haha!

Mag ik hopen dat de juryleden beter gan opletten in het vervolg, hoef ik in ieder geval geen topic meer te starten over desintresse en heeft mijn dochter geen last meer van een 6-jes proef, dus heb ik met dit topic meer bereikt dan ik had durven hopen Lachen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 01:20

Pfff wat een vermoeiend topic, gelukkig is het bedtijd. Leg je bij die punten neer. Als je een 6 krijgt voor een galop waar de volte niet rond is en hij weg valt over de schouder dan was het schijnbaar wel een vloeiende galop met goede sprong, maar vanwege het wegvallen en niet rond zijn van de volte geen 7 of 8 en vanwege de sprong, het vloeiend aanspringen ed geen 5 of 4. Houding wordt niet de gehele proef afgestraft, maar alleen op het eind. Een 6 voor een houding vind ik niet geweldig hoog dus als ze naar achteren zit, maar voor de wel goed, klopt dat gewoon. Natuurlijk heb je wel eens een jury die na vele combinaties of een slechte nacht wat minder goed kijkt. Ik heb ook weleens in een proefje op een volte tussentijds een onverwachte wissel gereden, snel teruggewisseld en toch een 7 gekregen omdat de jury het niet gezien heeft. Ook een jury kijkt weleens naar het protocol of iets anders. En als een jury wat mist geven ze al snel een 6. Dat kan, dat gebeurt, daarom is het een jurysport. Maar wat ben ik blij dat mijn moeder en ikzelf zich niet zo druk maken om een protocolletje in een B-proef, wacht maar tot je Z of hoger rijdt, dan kan je je lol op.

Helliebellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 02:17

Ik ben het wel eens met TS, soms lijkt het idd of de jury niet echt geïnteresseerd is in de combinatie in de ring. Ik heb ook wel eens allemaal 6-jes gehad (zonder commentaar), terwijl echt niet alles een 6 waard was (sommige onderdelen meer en sommige minder)... Ook heeft mijn zus een keer gehad dat een jurylid van de ring naast de hare zo ongeveer uit zijn auto hing om naar de proef van mijn zus te kijken, terwijl hij zelf ook een combinatie in de ring had die zijn aandacht eigenlijk zou moeten hebben... Verward Dus ik denk dat die combinatie ook een 6-jes protocol gehad heeft... Ik zeg niet dat dit altijd het geval is, soms ben je ook niet spetterend genoeg, maar er zijn vaak wel meer onderdelen die net iets beter os net iets slechter gaan, dus alleen maar 6en zonder commentaar vind ik altijd wel erg jammer...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 07:24

Als een paard door een andere ring heen vliegt hoef je niet knap te zijn om te weten dat de amazone op dat moment haar paard niet onder controle heeft. De keuze is dan snel gemaakt om haar te laten starten zonder gevaar voor andere deelnemers. Dat hij op dat moment wel braaf is , is een risico inschatten, en dan kies ik er ook voor om het welzijn van de rest van de deelnemers en hun paarden te beschermen.

Maar ik krijg toch steeds meer het gevoel van "Het lag ten eerste aan de jury, toen aan de starttijd, toen aan een lusje wat ( terecht!!) eraf moest ( handig als je zelf ook de reglementen eens leest) toen aan de bodem, toen aan de zon die in mijn petje scheen, toen verzinernogmaardriehonderd, toen was het paard toch niet helemaal aan het been en toen en toen.
Neem het toch gewoon zoals het is meid, scheelt je een hoop frustratie en ga niet doordrammen dat een jury maar een foutenkijker moet gaan worden, want dat ben je ons dus aan het aaanpraten.
Ik ben er verder wel klaar mee, ik krijg namelijk niet écht het idee dat het doorkomt, en ik denk net als de meeste juryleden dat we graag wat mee willen geven, maar als je er niet voor open staat, tja, dan houdt het een keer op.
Veel succes verder!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 07:31

Alane schreef:

Ik zou zeggen: startkaart opzeggen, FNRS ruiterpaspoort aanvragen en alleen nog bij mij starten, dan weet je op zeker dat ze NOOIT een 6jes protocol zal krijgen ROFL ROFL

Verder snap ik je doel van het topic ook niet meer helemaal, wat wil je dat wij er als collegajury's aan doen aan die punten. Wij leggen uit hoe zoiets tot stand komt en je accepteerd geen enkel antwoord.
Ik zou zeggen, als je het allemaal zo goed weet (je zit immers al jaren in de sport zo te lezen) ga zelf de jurycursus volgen en laat zien hoe het dan in jouw ogen wel moet. Pling

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 07:42

Naarmate ik verder las in dit topic voelde ik me steeds meer geroepen om hier een bericht achter te laten, echter na het lezen van dit bericht

Vippie schreef:
Ik zou zeggen: startkaart opzeggen, FNRS ruiterpaspoort aanvragen en alleen nog bij mij starten, dan weet je op zeker dat ze NOOIT een 6jes protocol zal krijgen ROFL ROFL

Verder snap ik je doel van het topic ook niet meer helemaal, wat wil je dat wij er als collegajury's aan doen aan die punten. Wij leggen uit hoe zoiets tot stand komt en je accepteerd geen enkel antwoord.
Ik zou zeggen, als je het allemaal zo goed weet (je zit immers al jaren in de sport zo te lezen) ga zelf de jurycursus volgen en laat zien hoe het dan in jouw ogen wel moet. Pling

heb ik verder niets meer toe te voegen, dit heb je heel mooi verwoord Vippie.
Juryleden zitten voor hun lol te beoordelen, soms urenlang in de kou met geen toilet in de buurt ons streven is om zoveel mogelijk combinatie's blij te kunnen maken en zo te motiveren om de succesvolle weg te blijven volgen met het welzijn van het paard in het achterhoofd, als je een volle ring heb beoordeeld waar goed in gereden is ben je blij als je naar huis gaat, als je helaas mindere proeven moet beoordelen wordt je daar echt niet gelukkig van, juryleden zijn geen foutenkijkers maar kijken juist wat er dan wel goed gaat en geven commentaar hoe de mindere dingen beter kunnen worden zodat ze de volgende wedstrijd een beter resultaat kunnen behalen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:46

Ik sluit me ook bij Vippie aan. TS is erg overtuigd van haar eigen gelijk en WIL de uitleg van juryleden gewoon niet accepteren.
Alane, ik adviseer je - als je toch niet open staat voor andere meningen dan die van jezelf - gewoon in je eigen kringetje je gal te spuwen.
Hier wordt niemand wijzer van en juryleden gaan echt niet anders jureren door de mening van een moeder van iemand die B rijdt. Clown

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:08

Fitzroy schreef:
Ik sluit me ook bij Vippie aan. TS is erg overtuigd van haar eigen gelijk en WIL de uitleg van juryleden gewoon niet accepteren.
Alane, ik adviseer je - als je toch niet open staat voor andere meningen dan die van jezelf - gewoon in je eigen kringetje je gal te spuwen.
Hier wordt niemand wijzer van en juryleden gaan echt niet anders jureren door de mening van een moeder van iemand die B rijdt. Clown

Verdorie, en opnieuw iemand die me de woorden uit d emond haalt. Zullen we aan deze onnozele discussie een einde maken: Alane, je dochter had terecht veel lagere punten moeten hebben. Denk net aan 50% als ik zo lees wat er allemaal, volgens jou, door deskundigheid onderbouwde, mening allemaal mis ging. De andere deelnemers hebben misschien toch liever een wat positiever ingesteld jurylid.
Alane en dochter: veel PLEZIER in de paardensport in 2008.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:15

pasdedeux schreef:
Pfff wat een vermoeiend topic, gelukkig is het bedtijd. Leg je bij die punten neer. Als je een 6 krijgt voor een galop waar de volte niet rond is en hij weg valt over de schouder dan was het schijnbaar wel een vloeiende galop met goede sprong, maar vanwege het wegvallen en niet rond zijn van de volte geen 7 of 8 en vanwege de sprong, het vloeiend aanspringen ed geen 5 of 4. Houding wordt niet de gehele proef afgestraft, maar alleen op het eind. Een 6 voor een houding vind ik niet geweldig hoog dus als ze naar achteren zit, maar voor de wel goed, klopt dat gewoon. Natuurlijk heb je wel eens een jury die na vele combinaties of een slechte nacht wat minder goed kijkt. Ik heb ook weleens in een proefje op een volte tussentijds een onverwachte wissel gereden, snel teruggewisseld en toch een 7 gekregen omdat de jury het niet gezien heeft. Ook een jury kijkt weleens naar het protocol of iets anders. En als een jury wat mist geven ze al snel een 6. Dat kan, dat gebeurt, daarom is het een jurysport. Maar wat ben ik blij dat mijn moeder en ikzelf zich niet zo druk maken om een protocolletje in een B-proef, wacht maar tot je Z of hoger rijdt, dan kan je je lol op.

Ook jij haalt de woorden uit mijn mond. Wat een slaapverwekkende discussie met een in mijn ogen onredelijke moeder, die vooral graag wil horen dat die zesjes vieren hadden moeten zijn ofzo iets? Kappen hiermee, zet geen zoden aan de dijk, is alleen maar oneindig saai.