Punten Anky voor halthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Punten Anky voor halthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:55

Happy atlete: alleen happy is niet wat gevraagd wordt. Dat vindt ik altijd van die paarden van Hubertus Schmidt: veel happy, weinig atlete. Kortom, ik val er van in slaap. Nee, geef mij maar wat rillerigheid erbij, dan blijf ik tenminste wakker.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:58

Misschen kunnen ze ook scores gaan geven voor spanning en rillerigheid;

Dat staat nl mooi bij de ontspanning en het paard voelt zich dan ook zo lekker ontspannen tijdens zijn kur.. Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:01

Ontspannen is voor bij het losrijden leuk, in de kür moet er gewerkt worden.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:02

anneve schreef:
Happy atlete: alleen happy is niet wat gevraagd wordt. Dat vindt ik altijd van die paarden van Hubertus Schmidt: veel happy, weinig atlete. Kortom, ik val er van in slaap. Nee, geef mij maar wat rillerigheid erbij, dan blijf ik tenminste wakker.

Gestoord hmm of je schijft zonder er bij na te denken, of je doelt er echt op dat wat het paard denkt niet interresant is. Ooit gehoord van de definitie van dressuur? Het lijkt me dat jij die nog eens moet gaan op zoeken. Dressuur is er namelijk niet voor de mensen op de tribune of achter de buis.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:05

anneve schreef:
Ontspannen is voor bij het losrijden leuk, in de kür moet er gewerkt worden.

Werken waarbij het dier ontspannen loopt; geen enkel dier of mens kan presteren met teveel stress!!!!

Dressuur is verzamelen in de ontspanning, gymnastiek, gehoorzaamheid! Een paard kan een geweldige uitsraling hebebn, zijn kür netjes rijden, zich aan de regels houden zonder zonodig gespannen te moeten zijn!!!
Gespannenheid geeft een fout beeld van samenhang; het paard en rutier zouden er uitmoeten zien als een eenheid. Hoe makkelijker het er uit ziet, hoe knapper in mijn ogen!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:08

De FEI gaat erover en de term Happy atlete komt van de FEI.

Dus nogmaals alleen happy is niet genoeg. Er moet ook gewerkt worden.
Niemand weet wat een paard denkt, maar interessant zou het natuurlijk wel zijn om dat te weten. Maar dat is dan weer een nieuw onderwerp.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:14

anneve schreef:

Niemand weet wat een paard denkt, maar interessant zou het natuurlijk wel zijn om dat te weten. Maar dat is dan weer een nieuw onderwerp.

Wat er in een paard omgaat is prima af te lezen aan zijn uiterlijke gedrag, Aneve, dat heet ethologie. Het oog wil ook wat!! Ze zouden een paard wat weigert halt te houden en wat rondhupst mogen diskwalificeren.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:17

Ethiologie is volgens mij gedragsleer. En dat zegt dan weer niks over wat het paard denkt.
Idd, het oog wil ook wat, daar ben ik het zeker mee eens.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:19

dus als ik jou goed begrijp vind jij dentour dat salinero maar wat rond hubst?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:22

Weigeren om halt te houden kan natuurlijk door verschillende manieren komen. Door té enthousiast te zijn, maar ook door té zenuwachtig. ik denk dat veel dressuursportpaarden het laaste kennen, en dat vind ik geen goede zaak. Het andere ook niet, want dan is je paard niet gehoorzaam, maar het laaste lijkt me een ernstigere zaak.
Eigenlijk zou het best een goede actie zijn als de FEI hier iets tegen deed, maar zover zal het wel niet komen, geen beste reclame ben ik bang. Maar zo vind ik ook dat de KNHS moet letten op paarden die hun rug goed gebruiken/proberen te gebruiken, en daar lopen er ook nog veelste weinig van in Nederland.

Het oog wil ook wat vind ik geen goed punt. Dressuur is er in eerste instantie voor het paard. Het paard moet zich lekkerder kunnen bewegen, door goed gedresseerd te zijn. Het oog heeft, naar mijn idee, niets te willen. Een goed gedresseerd paard saai? Jammer dan. Dressuur is ook geen spannende triller om naar te kijken.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:32

ik heb alles gelezen en ik vind het eigenlijk een onzin gesprek!

Anky weet wat de sport in houd, weet haar grenzen, kent haar paarden etc etc.

als je het wil weten, waarom vraag je het anky zelf niet..? nu zijn we alleen maar aan het grissen!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:37

Als jij het doelloos vind ga je gewoon verder met waar je mee bezig was.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:51

nee, want ik heb vrijheid van menings uiting Lachen

dus ik mag zeggen wat ik wil en ik mag dus ook reageren.

Ik heb alleen als optie gegeven dat je het aan anky moet vragen want zei is de enige die weet waarom hij niet stil staat!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:53

De discussie is ook zeker interessant, maar dit blijft vrees ik toch een welles-nietes verhaal. Ja, ik kijk vaak liever naar een training dan een proef, in de training (of het losrijden, wat je wilt) zie je vaak pas wat een paard (en ruiter!) nu écht kan.
Ik denk niet zo zeer dat dat hele niet-halthouden zozeer te maken heeft met spanning of ongehoorzaamheid. ik denk dat het meer te maken heeft met enthousiasme. Hij wil gewoon aan het werk. that's all. En eerlijk gezegt: Bij mijn paard straf ik dat niet af. Dat is een behoorlijke hittepetit. Wil altijd gaan, wil altijd aan het werk en het kan 'r niet moeilijk genoeg zijn. Ik denk dat dit iets is wat je juist moet stimuleren, ik zie dit eerder als een positief iets, dan als iets negatiefs. Natuurlijk moet een paard op je wachten, en dit kan wel eens lastig zijn in de proef, en já dit moet je afkappen. Maar echt straffen, nee. Vooral rustig blijven en doorgaan waar je mee bezig bent, echter moet je daar wel de grens in de gaten houden wat enthousiasme is, en wat ongeduld en ongehoorzaamheid word. maar dat is duidelijk.

Natuurlijk komt er ook spanning kijken in zo'n proef, maar dit is logisch. Om zo'n topprestatie te leveren balanceren paard en ruiter continu op het randje van ontspanning/spanning. er móet een zekere ontspanning zijn, maar er moet ook een zekere spanning zijn, net zo goed. Die grens zal in een proef ook echt wel eens overschreden worden, daar twijfel ik niet aan. Maar hé, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:58

ik heb het ook gezien, nou ben het wel met haar eens, ze kan haar paard echt niet stil laten staan.... moeten wij eens doen, krijg je gelijk een 3.... erg vreemd vind ik het.

Vond het zowieso niet echt een mooie proef.. ze trok hem zo hard in zijn mond met terug rijden dat ik dachtvan ho is...

maar ja het doet haar naam he!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:00

Petersburg schreef:
ik heb het ook gezien, nou ben het wel met haar eens, ze kan haar paard echt niet stil laten staan.... moeten wij eens doen, krijg je gelijk een 3.... erg vreemd vind ik het.

Vond het zowieso niet echt een mooie proef.. ze trok hem zo hard in zijn mond met terug rijden dat ik dachtvan ho is...

maar ja het doet haar naam he!!

Als je alles even had gelezen had je gezien dat ze daar waarschijnlijk geen voldoende heeft gehad.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:01

Je haalt nu de kür en de GP door elkaar volgens mij. Dit topic ging over de GP, want bij de kür kan je de cijfers niet tegelijkertijd laten zien.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:05

sorry sorry sorry!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:06

Ik vond haar in de kur af en toe ENORM aan zn hoofd trekken overigens, vooral de overgang van uitgestrekte draf terug naar verzamelde draf was echt AUWA!

Heb niks tegen haar want ze liet ook weer superdingen zien, maar dat viel me toch wel heel erg op hoor......

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:09

@Black_white: er staat overigens een fout in je onderschrift, de twee ask staat aks. Knipoog

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:11

voor het halthouden worden GEEN punten gegeven

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:20

detour schreef:
anneve schreef:

Wat er in een paard omgaat is prima af te lezen aan zijn uiterlijke gedrag, Aneve, dat heet ethologie. Het oog wil ook wat!! Ze zouden een paard wat weigert halt te houden en wat rondhupst mogen diskwalificeren.

Kijk eens aan, Detour heeft weer een topic gevonden waar op Anky kan worden geschoten!
Wat een gezeur! Was werkelijk een geweldige kür, maar ja, het is nu eenmaal leuker om iemand af te katten. Typisch eigenlijk hè, dat we er tóch allemaal naar schijnen te kijken!
Ze reed geweldig en wist 'm prima door de kür te loodsen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 08:54

Het is ieders goed recht om zijn mening te geven, laten we de discussie maar lekker op gang houden.
Weet iemand hoe we de werkelijk gegeven punten voor het halthouden kunnen achterhalen? Daarvoor wordt één punt gegeven in de kür (dus het gemiddelde van het halthouden bij het binnenkomen en het afgroeten) en twee punten in de GP. Dan kunnen we het tenminste echt ergens over hebben.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:02

weemi_4 schreef:
voor het halthouden worden GEEN punten gegeven

Misschien hieroverheen gelezen????? Pling

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:04

Nee, bepaald niet. Maar weemi_4 heeft het natuurlijk niet bij het rechte eind. (maar ja, misschien zijn in België de regels anders, wou daar niet zo de nadruk op leggen).