een 6 voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: een 6 voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:51

Een pony die nu 24/7 buiten staat zonder deken en dus een dikke vacht heeft is imo ook niet in wedstrijdconditie.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:52

Kit_for_ever schreef:
Ik denk dat ze op mij doelde KarinvdM. Maar ik geloof dat wij dezelfde overtuiging hebben wat betreft de weide- of sportconditie.

Dat had ik al in de gaten en ik heb mijn bericht verwijderd en aangepast. Lachen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:53

Hoesow moet ik er eerst (nog meer) over denken. Ik blijf er gewoon bij dat ik een teddy niet in een wedstrijdring van de hogere klassen thuis vind horen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:06

Nu gaat het ineens over de hogere klasses, dus lagere klassen kan wel?
Ik vind het ook mooier om te zien, maar zeker niet noodzakelijk, mijn paard loopt er niet minder door, is niet zeiknat van het zweet, wat is dan de toegevoegde waarde, vraag ik me af, dat het mooier is?
Onze shetten zijn geschoren, dat heeft een toegevoegde waarde,ze lopen marathons en kunnen de warmte niet kwijt, en daardoor kunnen ze niet presteren, laat mijn paard daar nu geen last van hebben, ik weet zelfs bijna met zekerheid, zodra hij geschoren is, is er geen normale proef of rit mee te rijden, dat kost me punten die ik dus nu gewoon wel haal.....
Mijn nichtje , rijd Z2 met haar pony, dikke winst met een ongeschoren pony, die dag en nacht op de wei staat, wel met deken, maar toch......
Dat bedoel ik met over 1 kam scheren,mijn paard heeft zich zelf en zijn haar aangepast aan zijn omstandigheden en het werkt prima, hij staat nu ook lekker buiten , terwijl de meeste veilig en droog op stal staan, dan is mijn keus niet zo moeilijk, het is een dier en zo moet hij ook kunnen leven, geen watje ervan maken.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:11

Ik ben het helemaal met je eens mammaslamma! Knipoog
Ik ga mijn pony dus ook echt niet scheren. Ze is met die dikke vacht in dezelfde conditie als zonder de vacht. Zolang ze er niet beter van gaat lopen blijft die vacht lekker zitten.
Hopelijk zien jury's dit ook in. Clown

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:15

De kans dat ik met een teddy deze winter nog M ga starten (voor de wagen) is nog al redelijk aanwezig. Alleen de borst is geschoren, en verder staat ze 24/7 buiten.
Beest breekt te tent af als ik haar binnen zet, dan liever een teddy vacht dan blesures of dergelijke.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:44

Dennis schreef:
De kans dat ik met een teddy deze winter nog M ga starten (voor de wagen) is nog al redelijk aanwezig. Alleen de borst is geschoren, en verder staat ze 24/7 buiten.
Beest breekt te tent af als ik haar binnen zet, dan liever een teddy vacht dan blesures of dergelijke.

Onze shetten waren eerst ook alleen de borst geschoren en stonden zonder deken, ging best goed, maar toch voor ons net niet vinnig genoeg, nu ze kaal zijn, zijn ze hyper, staan gewoon te dansen voor de wagen, goed voor de marathon, maar er is nu geen fatsoenlijke dressuur proef mee te rijden hoor.
Ze hebben nu mooie luxe Bucas dekens op, en ze zijn tevreden, dus wij ook, deze maand 3 marathons, indoor natuurlijk, kijken of ze beter presteren........

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:50

Pensionnetje schreef:
Ach, het is wisselend per jury.

Op dezelfde dag kreeg ik eens een 9 en een 4 Bloos
Voor het zelfde spierwitte paard.

Commentaar van de 9 jury: als een witte, zó wit is, ben je 2 dagen bezig geweest. Klopte dus ook.
Commentaar van de 4 jury: de manen van uw paard hangen los en dat mag niet. Dus wél met een barok paard.

Leg het naast je neer, volgende keer beter Haha!

ik had ze toch echt even fijn uitgelegd dat dat wel mocht hoor Knipoog
Kom op he.. Hoe kan zo iemand nou in de jury komen?! Blond

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:38

Heb ik ook es gehad met mijn barokkie, een 5 voor loshangende manen, belachelijk maar waar, ik ben er ook op afgestapt, maar je doet er gewoon niets aan, willekeur en smaak kun je niets mee.
Enige wat ik ooit heb gehoord van jury en wat redelijk was, is dat met loshangende manen het beeld onrustig is en de juiste aanleuning niet goed te zien is, vanaf die tijd gaat er een hengstenvlecht in.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:50

supertammy schreef:
Ik ben het helemaal met je eens mammaslamma! Knipoog
Ik ga mijn pony dus ook echt niet scheren. Ze is met die dikke vacht in dezelfde conditie als zonder de vacht. Zolang ze er niet beter van gaat lopen blijft die vacht lekker zitten.
Hopelijk zien jury's dit ook in. Clown

Daar ben ik het mee eens, ik vind dat het niet uit mag maken of je pony geschoren is of niet. Imo is dat een keuze die je zelf maakt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:46

Er is natuurlijk nog een groot verschil tussen geschoren zijn, ongeschoren onder een deken staan en een berenvacht hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:52

En dan nog... ook een ongeschoren pony kan verder nog goed verzorgd zijn.
Maar voor het mooie blijft een geschoren pony mooier dan een ongeschoren. Maar ik begrijp de redenen uiteraard heel goed. Belang van het dier gaat voor die ene punt op het protocol.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:53

Idd, en als je op het onderdeel verzorging je winstpunt veilig moet stellen klopt het ook niet.

Ik heb lekkere 24/7 buiten pony's en voor die maximaal 1x per maand 2x 5 minuten in de ring ga ik ze toch echt niet in hun blote billen zetten Lachen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:58

Dennis schreef:
Idd, en als je op het onderdeel verzorging je winstpunt veilig moet stellen klopt het ook niet.

Ik heb lekkere 24/7 buiten pony's en voor die maximaal 1x per maand 2x 5 minuten in de ring ga ik ze toch echt niet in hun blote billen zetten Lachen.

Nee logisch!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:03

Verzorging is niet alleen hoe je eruit ziet, want als je je proefje afraffeld, dan kun je ook een 3 krijgen als het tegenzit Vork Gelukkig alleen maar 7, 8, 9 gehaald voor verzorging, en krijg er nu geen punt meer voor Haha!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:55

Pensionnetje schreef:
Commentaar van de 4 jury: de manen van uw paard hangen los en dat mag niet. Dus wél met een barok paard.
Haha!

Manen mogen los maar wel gelijke lengte en aan 1 kant hangend (zie regelement knhs).

Tijdens jurycursus leer je om een 8 te geven. VEel jury's geven standaard een 7 maar dit is niet conform de knhs richtlijnen. Op de laatste bijscholing werd zelf geopperd door curcusleider waarom je eigenlijk geen 10 geeft als alles er goed uitziet. Tja, waarom eigenlijk niet......

Eigenlijk komt tijdens de cursus niet aan bod wanneer hoger of lager te gaan.
Ik geef een spierwitte schimmel een 9 omdat ik persoonlijk weet hoeveel werk dit kost.
te dik -1
te mager, afhankelijk hoe mager -1 tot -3
riempjes niet door passanten -1
vergeeld sjabrak -1
met vlekken op rijbroek en sjabrak mits ze er vers uitzien doe ik eigenlijk niets.
soms zie je ook wel eens zo'n combinatie waarvan alles klopt (paard en ruiter lijken bijna op elkaar zoals ze bij honden ook wel een zeggen dat het baasje er op gaat lijken). dat wil ik ook wel een positief beoordelen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:01

Ik vind 'verzorging' sowieso een beetje een kolderonderdeel. Er zijn gewoon richtlijnen voor je harnachement, kleding en toiletteren van je paard/pony. Gewoon regels dus waar je je aan moet houden.
Ik vind het ook belachelijk dat een jury je een 5 geeft omdat je anders een winstpunt hebt. Dan hebben ze de onderdelen te hoog gepunt toch en heb je gewoon goed genoeg gereden voor een winstpunt. Ik vind het trouwens sowieso niet kunnen dat een jury eerst gaat (laat) tellen en dan pas het laatste cijfer geeft.

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:45

pearlie schreef:
Ik vind het trouwens sowieso niet kunnen dat een jury eerst gaat (laat) tellen en dan pas het laatste cijfer geeft.

Ik heb in het verleden regelmatig geschreven, maar ben bang dat het maar al te vaak gebeurd...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:58

mammaslamma schreef:
verkeerd in weide-conditie en niet in wedstrijd-conditie vind ik best dat je daar op afgerekend mag worden.

Ik ken ook paarden die wél geschoren zijn en wél perfect witte voetjes hebben. Maar helaas, die staan alleen van mei tm september buiten. Dát vind ik pas sneu. Dan kies ik toch liever voor de iets minder witte voetjes en de iets dikkere vacht. Knipoog[/quote]

YESSS, zo is het maar net, you make my day!!![/quote]

Dat is ieder zijn recht. Kan het me ook goed voorstellen. Maar accepteer dan ook dat je lagere cijfers krijgt op de verzorging. Als ik bijv. L1 ga starten en ik weet dat mijn paard alle oefeningen goed beheerst, alleen het wijken niet helemaal, dan accepteer ik dat ik lagere punten op het wijken krijg.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:09

jury schreef:
Pensionnetje schreef:
Haha!

Manen mogen los maar wel gelijke lengte en aan 1 kant hangend (zie regelement knhs).

Tijdens jurycursus leer je om een 8 te geven. VEel jury's geven standaard een 7 maar dit is niet conform de knhs richtlijnen. Op de laatste bijscholing werd zelf geopperd door curcusleider waarom je eigenlijk geen 10 geeft als alles er goed uitziet. Tja, waarom eigenlijk niet......

Eigenlijk komt tijdens de cursus niet aan bod wanneer hoger of lager te gaan.
Ik geef een spierwitte schimmel een 9 omdat ik persoonlijk weet hoeveel werk dit kost.
te dik -1
te mager, afhankelijk hoe mager -1 tot -3
riempjes niet door passanten -1
vergeeld sjabrak -1
met vlekken op rijbroek en sjabrak mits ze er vers uitzien doe ik eigenlijk niets.
soms zie je ook wel eens zo'n combinatie waarvan alles klopt (paard en ruiter lijken bijna op elkaar zoals ze bij honden ook wel een zeggen dat het baasje er op gaat lijken). dat wil ik ook wel een positief beoordelen.

Waarom geef je voor te mager meer aftrek als voor te dik? Een paard kan beter een beetje te mager zijn als te dik.
Verzorging vind ik uberhaupt een beetje subjectief. Tuurlijk als er echt iets mis is kun je een lager cijfer geven. Maar als alles netjes voor elkaar is dan word het moeilijk...gelukkig heb ik er geen last meer van...al was het wel een makkelijk hoog ijfer Haha!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:13

bij te dik en merrie is er altijd nog te vraag of ze drachtig is bv

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:15

Suzanne F. schreef:
En dan nog... ook een ongeschoren pony kan verder nog goed verzorgd zijn.
Maar voor het mooie blijft een geschoren pony mooier dan een ongeschoren. Maar ik begrijp de redenen uiteraard heel goed. Belang van het dier gaat voor die ene punt op het protocol.

Vind jij. Ik vind zo'n kale kip bloedlelijk, er zit geen kleur meer op, geen glans. Dan heb ik liever een paard dik in de wintervacht wat lekker zonder deken buiten kan spelen, dan zo'n dier dat staat te kleumen als ze niet minimaal 500 gram op hebben liggen.

En ik denk dat je ook best serieus met je paard bezig kunt zijn als je niet zijn vacht eraf scheert. Het enige wat namelijk anders is, is de tijd die een dier nodig heeft om op te drogen na de training/wedstrijd. Je zou dus zelfs kunnen stellen dat mensen die hun paard niet scheren meer om hun dier geven, omdat ze het niet erg vinden wat langer te wachten.

Als zo'n vacht gewoon netjes schoon is, staart uitgeplozen, manen netjes, waarom zou je die dan minder punten geven dan iemand die wel geschoren is? Omdat het 'normaal' is om je paard te scheren?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:24

Vjestagirl schreef:
Vind jij. Ik vind zo'n kale kip bloedlelijk, er zit geen kleur meer op, geen glans.

Dat is een kwestie van smaak, ik vind een geschoren paard dus wel weer erg mooi Nagelbijten / Gniffelen
Maar goed is een beetje offtopic denk ik Lachen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:28

Helemaal eens met Vjestagirl

Ook ik zie liever een paard in volle vacht als een geschoren paard waar bijna geen glans op zit en de kleur is weggeschoren.
Een paard in winterpak kan trouwens ook in prima wedstrijdconditie verkeren. In mijn ogen heeft dit nl niets met de vacht te maken (of misschien omdat je idd langer uit moet stappen voor je paard droog is??)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:30

Dat is dus smaak en daar is ook het punt voor verzorging mede van afhankelijk, net zoals alles bij dressuur.
Helaas maar zo is het. De ene vindt dit mooi, de ander dat, de ene hecht meer waarde hier aan en de ander daar aan.
Daarom is het een jurysport.