Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:49

Maak eens een mooi verhaal over het ontstaan van de zwilwrat... Over dat een paard miljoenen jaren geleden nog heel klein was en ook andere dieren opat. En dat ie dat zielig vond en alleen nog gras en blaadjes ging eten en steeds op zijn tenen ging staan om te zien of er verderop nog lekker gras was. En dat ie daarom ging groeien, zodat ie lekkerder gras kon vinden. En door het op zijn tenen staan had ie de andere niet meernodig en die gingen samen groeien (de hoef) en dat zo van de duim de zwilwrat ontstond. natuurlijk even afstappen, kijken en voelen. Laat ze meteen maar zoeken naar de pink!!!! (onderaan d ekogel).

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:49

Ik geef ook o.a. kinderen les, de kinderen hebben hun eigen pony en ik geef ze prive-les. Mijn lessen zijn echt wedstrijdgericht. dit vind ik toch het leukst.
Ook ben ik nu met 2 anderen bezig een basiscursus op te zetten voor de vereniging, waarin basiskennis van het paard aan bod komt en praktijk. Dan moet je vooral denken aan reglementen, rijbaanetiquette, verschillende begrippen, juiste houding en zit.

Een hele leuke site voor mensen die kinderen (en ook volwassenen) lesgeven is www.paardenbegrijpen.nl

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:52

Grappig dat je dat zegt. Ik ben dus helemaal niet wedstrijd gericht bezig, maar zorg er juist voor dat ze met een juiste houding en zit lekker ontspannen bezig zijn en laat ze veel zelf uitvinden (ik prikkel ze wel om uit te proberen) en ervaren. Het leuke ervan was onze laatste FNRS wedstrijd: van de 21 lesklanten hadden er 20 hun promotiepunt!!!!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:00

Dat is een goed resultaat. Buiten dat ik erg wedstrijdgericht bezig ben, gaat bij mij een juiste houding en zit boven alles. Liever een stille hand met een pony die net niet nageeft, dan een onrustige hand en de kop in de krul. Daarnaast ben ik ook erg voor netjes rijden.
2 lesklanten van mij zijn afgelopen zomer overijssels kampioen dressuur geworden. Was ik ook wel beetje trots op.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:08

hallo allemaal, erg leuk topic ik ga dit even volgen
ik heb vorig jaar mijn orun gehaald en geef nu les in vakanties op ponykampen, ook wel eens manege lessen mogen doen.
het allerleukst vind ik de kinderen di evoor het eerst op een paard zitten
en de-ik-kan-het-niet kinderen, ik wil het niet kinderen heb je niet op ponykamp... toch lijkt me dat ook een uitdaging...
ik hoop straks iets meer les te kunnen gaan geven, maar zit nu ook nog op school.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:14

Daar mag je ook best trots op zijn malloesje!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:15

Die ik kan het niet kinderen gaan net zo goed op ponykamp hoor! En probeer die maar eens én iets te leren én een leuke week te bezorgen!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 12:41

Die kinderen zijn juist en uitdaging, af en toe is het lastig maar als ze bv de pony toch wel in draf krijgen en je geeft ze er een compliment er over dan zijn die gezichtjes toch de moeite waard!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:45

Ik vind ze helemaal geweldig! Geef les aan kinderen vanaf zes jaar en vooral de kleinsten zijn helemaal geweldig, zeker als ze gedurende de tijd gaan "groeien" met hun pony. Het is zo ontzettend leuk om ze vooruit te zien gaan.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:09

Ilja000 schreef:
Die ik kan het niet kinderen gaan net zo goed op ponykamp hoor! En probeer die maar eens én iets te leren én een leuke week te bezorgen!

ik heb het toch over de ik WIL het niet kinderen!!!
de ik kan het niet kinderen zijn het leukst!!!
volgens mij zei ik dat... en zo niet bedoelde ik dat in iedergeval wel!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:11

Nog nooit meegemaakt dat kinderen door hun ouders op kamp gestuurd worden en het eigenlijk niet willen?
Nog nooit meegemaakt dat kinderen op kamp zijn en zo overrompeld raken dat ze om wat voor reden dan ook aan niets mee willen doen?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:13

KimH schreef:
Die kinderen zijn juist en uitdaging, af en toe is het lastig maar als ze bv de pony toch wel in draf krijgen en je geeft ze er een compliment er over dan zijn die gezichtjes toch de moeite waard!!

zeker Haha! ik gaf les aan een broertje en een zusje
en twee hele lieve manege pony's
broertje begon meteen met mag ik ook galopperen
het zusje al meteen ik wil niet in gallop!!

tegen de broer (9):we zullen zien als het goed gaat kunnen we best een gallopje proberen.
tegen het zusje (6): dat hoeft helemaal niet, dan gaan we gewoon stappen en draven...(oke kind opgelucht)
de draf ging zoooo goed dat ze wel wou galloperen, ik paardvastgehouden en mee gerend... nou dat kind was helemaal gelukkig Haha! en wou nog wel een keer en nog wel een keer!!!

ja dat zijn echt de leukste, iedergeval met de meeste uitdaging voor mij!
Laatst bijgewerkt door fryskhynders op 06-11-07 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:18

Ilja000 schreef:
Nog nooit meegemaakt dat kinderen door hun ouders op kamp gestuurd worden en het eigenlijk niet willen?
Nog nooit meegemaakt dat kinderen op kamp zijn en zo overrompeld raken dat ze om wat voor reden dan ook aan niets mee willen doen?

nou de meeste kinderen bij ons op kamp vinden het helemaal leuk!!
vooral het paardrijden, er zijn heus wel kinderen die niet met spelletjes ofzo mee willen doen....
maar ik zorg er wel voor dat ze het op hun paard gewoon allemaal leuk hebben(kleine groepjes 5 kids)
en dan heb ik geen last van ik wil het niet... wel eens bange kinderen... (maar vaak is het dan ook verstandig dat ze het niet willen) en als ze bang zijn maar ze kunnen het wel, dan krijg ik ze allemaal wel zo ver om het toch te doen... en DAT is het leukste van les geven!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:20

Ja, ik snap heus wel dat dat nou net het leukste is. En dat is tenslotte ook ons werk. De kids een leuke tijd geven. Maar er zitten er soms tussen...

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:25

ik heb ook wel eens volwassenen les gegeven...
pffff nou er was een man en die zat heel passief op zijn paard..
die reed het rondje maar meer ook niet.
dat is vermoeiend.. paard was vet sloom... nam die man gewoon voorledig in de zeik!!
dus ik zeg tik geven... zegt die man maar ik wilde naar de stap...grrrrr jaaa maar niet zo!!
echt kinderen kun je dan nog wel motiveren zeg maar... als zo'n man denkt dat hij gewoon lekker aan het rijden is...
tjah... dan maar gewoon hobbelen Boos!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:30

Lol, ja, die mannen (en vrouwen) ken ik ook. Voordeel van veel les geven is dat je snel weer een andere klant krijgt Lachen

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:34

hahahaahah, ja indd... ik nog niet Haha!
maar gelukkig reden er meer mensen in die les... mensen waar ik wel wat mee kon... Haha!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:41

Ilja000 schreef:
Ja, ik snap heus wel dat dat nou net het leukste is. En dat is tenslotte ook ons werk. De kids een leuke tijd geven. Maar er zitten er soms tussen...

Ja ben ook blij dat ze nu naar iemand anders gaat Bloos dat geeft niet leuk les, al hoewel, het is wel leuk als het je toch lukt om een goed lesje met ze te draaien, zonder problematiek (was heel trots op mezelf) heb het nu opgelost dat als ze alles keurig deed, ik een verassing voor haar had, dus gister diploma gemaakt en holografische stickers ingepakt, "hoe bedoel je omkopen")

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:46

o dat is wel heel orgineel en creatief!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:16

Ilja000 schreef:
Lol, ja, die mannen (en vrouwen) ken ik ook. Voordeel van veel les geven is dat je snel weer een andere klant krijgt Lachen

tja ik begin net, dus eerst maar wat ervaring opdoen, is idd wel zo dat als je eenmaal bekend staat in de omgeving als iemand die goed les kan geven dat t dan vanzelf gaat...

geef nu manegelessen, is op zich wel een geschikte manier om ervaring op te doen met groepslessen, niveau ligt niet heel hoog en je probeert vooral te visualiseren en origineel te blijven om iedereen alles duidelijk te maken en te motiveren... verenigingslesjes met eigen pony's lijkt me ook wel leuk... kun je verder werken met een combi...

En ondanks dat ik eigenlijk veel te weinig geduld met kinderen heb gaat t met lesgeven erg goed...

Iemand trouwens nog een idee om een jongetje(9 jaar oud geloof ik) die ik priveles geef wat over zn angst heen te helpen, gaat in stap en draf al super, maar met galoperen wordt hij zo gespannen dat de lieve shet die ik gebruik het aanvoelt en er enorm misbruik van maakt door te gaan bokken (met kids van 5 aan de longe die niet bang zijn doet ie wel normaal). Heb m al aan de longe die ik kort vasthoud en ik ren mee... Ik weet dat hij graag wil gaan springen, dus dat als motivatie probeer ik al te gebruiken... (zodra t galoperen los goed gaat gaan we springen, shet is t nu onder t zadel ook aan t leren)

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:29

perongeluk galop wil nog wel eens helpen... alleen is dat 1 op 1 wel moeilijk.
maar je zou een heel laag sprongtje kunnen doen en als de pony daarna door gallopeert zit hij in galop.. zonder dat hij er waarschijnlijk heel bewust van is... dan gewoon weer terug naar draf en stap

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:31

Met zo'n jongetje gewoon nog niet galoperen, totdat ie het zelf gaat aangeven. Balkjes lopen kan natuurlijk. Een 'sprongetje' maken kan voor heel bange en onzekere kinderen (en heel kleine pony's) als volgt: leg 2 balken op de hoefslag en tegen elkaar aan. Dan een derde balk er bovenop leggen. De kinderen denken dan dat ze echt springen, maar 9 van de 10 keer tillen de ponyh's alleen hun voeten wat hoger op Lachen Geeft wel weer zelfvertrouwen!!!!
Angst overwinnen kan heel goed door vooral veel andere dingen te gebruiken: slalom met pionnen, een borstel in een emmer aan de overkant leggen. Afstijgen en er aan de andere kant weer opstappen. Een parkeervak maken vn balken, zodat balken ook voor fun zijn en niet meteen de spanning van springen oproepen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:56

fryskhynders schreef:
perongeluk galop wil nog wel eens helpen... alleen is dat 1 op 1 wel moeilijk.
maar je zou een heel laag sprongtje kunnen doen en als de pony daarna door gallopeert zit hij in galop.. zonder dat hij er waarschijnlijk heel bewust van is... dan gewoon weer terug naar draf en stap

pony is onder t zadel met springen nog wat onzeker, dus dat wordt eerst nog met iemand anders geoefend... maar die galopeert ook nog niet door na de sprong...

met balkje wat doen kan ik wel s proberen, in stap/draf is ie over zn angst heen door gewoon te doen.... en pony bezig houden, door zelf elke keer dingen te doen heeft de pony geen tijd om dingen te bedenken die niet mogen en dus is ie braaf.... nu de galop nog ontspannen (ging de eerste keer 3 passen en weer terug super en vond ie onwijs leuk... 2e keer ging ie dwarser doen (ehm... rodeo zeg maar) en daarna kwam de angst weer(niet geheel ontrecht))

maar met galop blijft ie voorlopig aan een touwtje, zodat ik kan inspringen in geval van nood... geeft ook al iets meer vertrouwen, deze week komt hij ook niet rijden, volgende week wel weer, dan maar kijken wat die durft.. gaat me er vooral om dat hij niet 1 brok spanning wordt... dan blijft de pony ook braaf

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:09

Da's in ieder geval de goede instelling! Lachen

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:14

Hallo

Zal mij ook is melden. Afgelopen mei geslaagd voor orun 1e fase en geef sindsdien manegelessen aan kinderen in de leeftijd van 9 tot 17 jaar ook wat privelessen en huisvrouwen les.

Kinderen vind ik het leukst, je kan dingen zo lekker simpel verwoorden zoals niet gasgeven en remmen tegelijk , probeer maar is op je fiets dat lukt ook niet. Ook stel ik veel vragen zodat je interactie heb met je leerlingen en de les zo leuk en leerzaam maak.
Vraag maar is aan kinderen of ze weten welke kleur de pony is, of het een 'jongetje' of een meisje is etc.
Maar ook hoe je je voorbereid voor een overgang naar stap, wanneer moet je van been verwisselen ed.