Jury: Na startsein de A passeren, toegestaan of strafpunt??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Re: Jury: Na startsein de A passeren, toegestaan of strafpunt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:15

asjemenou schreef:
.
Zelfs op de kampioenschappen kennen de jury`s die regel niet.

Zo vind ik het netzo schandalig dat er nooit iemand wat van zegt als ruiters (vooral op graswedstrijden) losrijden in een lege ring!!! Je kan er zelfs voor uitgesloten worden! Maar niemand die de ruiters een standje geeft!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:16

ja idd!
Of mensen die van te voren alvast al in de ring gaan rondrijden!
(voordat de ring begonnen is)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:57

Ik vind het eerlijk gezegd wel wat ver gezocht om hier -2 voor te geven en ik zal het de ruiters dan ook niet aanrekenen.
Het reglement is hier niet duidelijk in imo.
"wat van horen zeggen van de KNHS' vind ik niet echt een goed argument. Het blijkt maar al te vaak dat het net is wie de telefoon daar oppakt.
Ik wacht rustig de bijscholing of nadere berichtgeving in de p&S af Duivel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:52

Als er in het reglement staat, en dat staat er echt, dat de proef (na seintje) bij A dient te beginnen, dan dient hij daar te beginnen (en wel met op de AXC lijn komen) Als je er voorbij rijdt, ben je verkeerd gereden, dus aftrek. Heel normaal en heel logisch.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:55

Ik vind dat dus totaal niet logisch.
Als ik het seintje krijg om te beginnen en ik rij rustig nog een rondje voorbij A en begin daarna binnen 45 seconden met mijn proef door bij A af te wenden, dan heb me toch ook aan het regelment gehouden?
Ik ben immers binnen 45 seconden bij A mijn proef begonnen!

Zo doe ik het al 13 jaar, en nog nooit commentaar op gehad.
Dus ik blijf het lekker zo doen totdat iemand tegen me zegt dat het niet mag.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 19:57

Fitzroy schreef:
"wat van horen zeggen van de KNHS' vind ik niet echt een goed argument. Het blijkt maar al te vaak dat het net is wie de telefoon daar oppakt.
Ik wacht rustig de bijscholing of nadere berichtgeving in de p&S af Duivel

Het is geen nieuwe regel ofzo, deze regel bestaat al járen Ja
Hij is mij vroeger als ruiter een paar keer aangerekend, maar tijdens de jurycursus is deze ook duidelijk naar voren gekomen.
De enigste rede waarom ik de KNHS heb gebeld was voor een extra bevestiging.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:37

Vandaag wéér: twee stappen voor A krijg ik het sein om te beginnen. Dochter is volledige baan door gereden en heeft geen aftrek gekregen. Maar het blijft vreselijk irritant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 13:54

asjemenou schreef:
Als ik het seintje krijg om te beginnen en ik rij rustig nog een rondje voorbij A en begin daarna binnen 45 seconden met mijn proef door bij A af te wenden, dan heb me toch ook aan het regelment gehouden?

Het gaat er niet om dat jij je proef bij A begint, het gaat er om dat de proef bij A begint, dus als je bij A bent binnen die 45 seconden, is je proef begonnen. (zie het als startlijn) Als je er voorbij rijdt, rijdt je verkeerd. Dat je het zolang fout hebt kunnen doen ligt aan het feit dat, blijkt, juryleden ook helemaal niet op de hoogte zijn van de regel, maar een jury zit niet fout als hij/zij wél op de hoogte is van de regel. Daar gaat het even om. Die strafpunten mogen gewoon reglementair gegeven worden.

* edit, heb regel even terug gelezen, en je kunt het idnerdaad zo zien dat de ruiter gewoon binnen 45 seconden de proef bij A moet beginnen, maar ik blijf erbij dat als de proef bij a begint, en je rijdt die voorbij, de juy je reglementair wel kan bestraffen, het is maar hoe je dingen ziet. Het is wel tijd dat er aandacht aan besteed wordt zodat een en ander duidelijk is voor jury en deelnemers.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 08:37

Nog even een aanvulling, ik had deze vraag ook in de mail gezet naar de KNHS, hier hun antwoord:

Citaat:
Dit staat in het reglement onder uitvoering van de proeven;

Een proef begint op het moment van het binnenkomen van de combinatie bij A en eindigt, afhankelijk van de betreffende proef, hetzij na de groet aan het einde van de proef als het paard voorwaarts stapt, dan wel bij het verlaten van de ring bij A aan het einde van de proef.

Beginsignaal
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen. Wanneer de deelnemer A passeert nadat het belsignaal is gegeven maar hij of zij rijdt de verkeerde kant op of vergeet een oefening dan moet de jury dit aangeven als een vergissing.

De deelnemer moet hier d.m.v. een belsignaal op gewezen worden en de jury geeft aan met welk onderdeel de proef kan worden vervolgd.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:15

is ook heel erg logisch. je kan toch niet zomaar na het seintje op je dooie akkertje langs de a gaan rijden? de jury is je dan al aan het beoordelen.. dan ga je doodleuk nog ff een volte rijden.

je weet dat je bij de A moet binnenkomen. dan zorg je toch dat je daar niet komt? desnoods neem je een ruime binnenbocht als je er dan toch langs wil..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:49

melkbus schreef:
Het is of de duvel ermee speelt. De eerste proeven die mijn dochter pas gereden heeft, heb ik voorgelezen. Maar telkens gaf de jury vlak voor A het teken dat ze mocht beginnen. Dus ik kijk naar de jury-auto, zie een handje, kijk naar mijn dochter, ships.... vlak voor de A.
Zij was dan nog in stap en moest dan halsoverkop aandraven en beginnen aan de proef.
We hebben nu overlegd om maar dravend te gaan verkennen of anders bij C op de volte. Hoe kunnen we dat het beste oplossen.

Als ik moet voorlezen en ik zie dat de ruiter vlakbij de A komt, kijk ik expres even *niet* naar de jury maar pas wanneer de ruiter A al heeft gepasseerd, dan kijk ik weer naar de jury, geeft seintje en dan begin ik met lezen. Dit gaat tuuk niet op als er een belletje klinkt *LOL*
of geef na het seintje je dochter opdracht om af te wenden, aan te draven, een halve grote volte rijden en begin dan pas met het lezen van de proef.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 16:21

asjemenou schreef:

ben ik het mee eens. dit gaat om de proeven l2 en hoger
ik rijd ook wel eens voorbij A maak een volte en ga daarna pas afwenden.
en heb er nog nooit wat over gehoord

in de B en l1 proeven vindt ik het anders omdat je dan bij a begint en over de hoefslag dus anders is het onduidelijk wanneer iemand begint.

maar in het l2 en hoger is het zeer overduidelijk wanneer iemand begint, als je bij a moet afwenden

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:09

Om misverstanden te voorkomen, geef ik dan ook altijd het startsein als de combi de A net is gepasseerd. Hebben ze net nog even de tijd om zich voor te bereiden en desnoods nog een half voltetje te rijden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-07 16:09

Zo doe ik het ook Ja

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:21

Komen jullie een keertje in Drenthe jureren?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 08:30

Want???

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:38

Van de 5 proeven die mijn dochter tot nog toe gereden heeft, gaven alle juryleden het startsein vlak voor A.

Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:29

Ik blijf altijd aan de andere kant rijden en als ze me een start zijn geven ga ik richting A.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:14

melkbus schreef:
Van de 5 proeven die mijn dochter tot nog toe gereden heeft, gaven alle juryleden het startsein vlak voor A.

Bij ons op stal was er gister en vandaag wedstrijd. Er kwamen 3 verschillende jury's. Ik heb een aantal combinaties voorgelezen bij de verschillende jury's, en het is mij bij elke jury wel een keer gebeurd dat ze het startsein net 2 meter voor A gaven. Als ik op dat moment moet gaan beginnen met lezen moet de ruiter dus zijn paard omtrekken om nog op tijd af te kunnen wenden. Ik hoop dat als deze regel meer doorgevoerd wordt, jury's er ook beter op gaan letten dat ze het startsein pas geven op het moment dat de combinatie net voorbij A gereden is, zoals hier in het topic ook een paar jury's dit hebben aangegeven.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:57

_10_ schreef:
Okee heb net toch maar even met de KNHS gebeld hierover.
Daffodil, we wisten het al Knipoog maar we hebben dus gelijk!!! Ja

Een deelnemen mag NIET de A passeren nadat het startsein is gegeven, doet de deelnemer dit wel is dit ten koste van strafpunten Ja -2 dus!

Dit is te lezen in het dicipline reglement dressuur, artikel 130 punt 5.
Citaat:
Nadat het (bel) signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.

Vind het er niet echt duidelijk staan, maar het dient dus wel zo zodanig te worden opgevat!

Dus strikt reglementair gezien mag je dus WEL de A passeren, alleen de ongeschreven regel zegt dus van niet.
Ik geef altijd het startsein pas als de combinatie de A voorbij is, wel zo fair.

DAB007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:56

Citaat:
Begin/einde van de proef
a. Een proef begint op het moment van het binnenkomen van de combinatie bij
A en eindigt, afhankelijk van de betreffende proef, hetzij na de groet aan het
einde van de proef als het paard voorwaarts stapt, dan wel bij het verlaten van
de ring bij A aan het einde van de proef.

Citaat:
Wanneer het bij wedstrijden praktisch niet mogelijk is om van buiten de ring
bij A binnen te komen omdat de lengte van de ring gelijk is aan de lengte van
de rijbaan en/of omdat de toegang tot de rijbaan niet bij A gesitueerd is, is het
toegestaan de proef te beginnen door bij A af te wenden; dit zal door de jury
niet als een vergissing in het programma worden aangemerkt.

Zowel binnen als buiten de ring mag A dus gepasseerd worden, er is immers niet afgewend de A-C lijn op!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:41

DAB007, dat is dus niet waar Knipoog
De A gepasseert ben je begonnen, of je nu wél of níet gaat afwenden bij A Clown

DAB007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:07

Beste -10-

Jouw regel,

Citaat:
Beginsignaal
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen. Wanneer de deelnemer A passeert nadat het belsignaal is gegeven maar hij of zij rijdt de verkeerde kant op of vergeet een oefening dan moet de jury dit aangeven als een vergissing.

,kan ik niet terug vinden in het discipline reglement dressuur.

Het bij A afwenden is ter compensatie van het bij A binnenkomen. Bij het losrijden rond de ring mag binnen de 45 seconden A zoveel gepasseerd worden als je wil (zolang je maar niet binnen de hekjes komt), de beoordeling begint immers pas bij het binnenrijden. Er is geen enkele reden om dit bij het gedwongen losrijden binnen de ring anders te zien. Het afwenden bij A vervangt dan het binnenrijden. Dit alleen voor M en hoger uiteraard.

Maar als jij vervolgens een 10 geeft voor het binnenkomen mag je er bij mij gerust -2 voor geven Knipoog

Misschien kan de TCD hier wat over schrijven in de P&S.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:14

DAB007 schreef:
Beste -10-

Jouw regel,

Citaat:
Beginsignaal

Het bij A afwenden is ter compensatie van het bij A binnenkomen. Bij het losrijden rond de ring mag binnen de 45 seconden A zoveel gepasseerd worden als je wil (zolang je maar niet binnen de hekjes komt), de beoordeling begint immers pas bij het binnenrijden. Er is geen enkele reden om dit bij het gedwongen losrijden binnen de ring anders te zien. Het afwenden bij A vervangt dan het binnenrijden. Dit alleen voor M en hoger uiteraard.

Maar als jij vervolgens een 10 geeft voor het binnenkomen mag je er bij mij gerust -2 voor geven Knipoog

Jaaaa, eindelijk iemand die het helemaal met me eens is Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 05:35

DAB007 schreef:
Beste -10-

Jouw regel,

Citaat:
Beginsignaal

Het is niet 'mijn' regel, maar die van de KNHS, en het is niet hoe 'ik' het beweer, maar de KNHS Knipoog
(dat je het niet terug kunt vinden in de reglementen weet ik niet, ik heb zowel dingen uit de reglementen geciteerd als een stukje wat de KNHS mij in een email heeft verzonden!!)
Bij mij zou het nieteens voorkomen, welke klasse dan ook, omdat ik ten aller tijde het startsein pas geef als ze de A voorbij zijn (of als ze in de buurt van de C zijn).

Een stukje hierover in de P&S lijkt me een goed idee Ja