Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Re: Is de m2 nou gewoon zo'n rot klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:41

asjemenou schreef:
Op de voorhand lopen wordt heel zwaar afgestraft, maar deze zal dan in bv de contra toch ook wel moeite hebben?

Contra gaat goed.....op de 1 of andere manier komt dat paard door die contra heen...maar wel op zijn voorbenen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:41

Emilia schreef:
asjemenou schreef:
Deze gaat heeeeeel erg vastlopen in de M2 lijkt mij!

Omdat?

Omdat ze in de M2 een paard de berg op willen lopen!
Met de achterhand er goed onder.

Edit: officieel wordt het niet gevraagd, maar toch willen ze het paard verzameld zien.
(en met verzameld bedoel ik dus niet langzamer)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:43

Dus ook met een middendrafje verwachten ze een hele goede Lachen In de M1 mag die nog iets langer worden en iets omhoog komen met zijn hoofd. In de M2 verwachten ze dat hij goed gaat zitten en netjes blijft van voor..

asjemenou

Emilia schreef:
asjemenou schreef:
Op de voorhand lopen wordt heel zwaar afgestraft, maar deze zal dan in bv de contra toch ook wel moeite hebben?

Contra gaat goed.....op de 1 of andere manier komt dat paard door die contra heen...maar wel op zijn voorbenen.

Maar houdt hij dan mooi zijn sprong vast?

_Anneruth

asjemenou schreef:
Rhodos schreef:
Stel. M1-ruiter rijdt de laatste 8 wedstrijden aldoor winst (rond de 185) wordt ook vaak 4de! Proeven mogen iets netter gereden worden (hoeken door, paard rechtstellen, etc) maar alle oefeningen doet het paard met 1 hoef in zijn neus.. Kan zo'n ruiter over? En, stel de ruiter gaat over, gaat de ruiter ergens tegenaanlopen?

Mij lijkt zelf de M2 heel erg lastig als je paard niet rechtgesteld is en niet netjes door de hoeken kunt laten lopen.
Maar het lijkt mij dan in de M1 eigenlijk ook al moeilijk.

Ja... maar de ruiter kan het wel... ze doet het alleen niet altijd in de proef..

(met rechtstellen bedoelde ik met name: B afwenden, X linker galop, E linkerhand. Ideaal beeld is dat je dan recht aanspringt in galop, door galopeert naar E en een WENDING rijdt, ipv een halve volte zoals ik vele ruiters zie doen.)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:45

@asjemenou: Nee, paard wordt heel stijl in het acterbeen tijdens de contra.
Edit: Paard blijft dus op de voorhand vallen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:47

Maar als het in de proef nog niet lukt moet ze er waarschijnlijk nog heel erg aan rijden om de proef door te komen.
Als je even dooroefend totdat alles heel goed bevestigd is dan loopt ie de oefeningen veel makkelijker door en heb je ineenkeer alle tijd van de wereld om je paard op zo`n lijntje netjes recht te stellen.

Je gaat er voltes van maken omdat het eigenlijk iets te snel op elkaar komt, je paard wordt waarschijnlijk niet snel genoeg recht, waardoor je eigenlijk meteen al weer de andere kant op moet sturen en ook nog eens in galop aan moet springen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:47

Emilia schreef:

Maar dan krijg je in de M1 er toch ook geen goede punten voor?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:50

asjemenou schreef:
Emilia schreef:

Er gaat verder niks fout. Paard valt niet uit de contra, springt niet over. Denk dan dat zo'n paard dan een 6 voor de contra krijgt.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:52

Hier meld zich nog iemand die er zo over denkt... Kijk het moet wel want in de Z1 verwachten ze toch een hoop van je en als iedereen maar door kan stromen dan zie je mensen rijden die beter in de L hadden kunnen blijven. Zo is t wel maar het is wel een moeilijke en vervelende klasse. Blij als ik eruit ben!

Z1 is veel rustiger en makkelijker lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Lilliputter op 19-06-07 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:52

Ik zie eigenlijk wel een beetje op tegen de M2. De overgang van de M1 naar de M2 lijkt me echt moeilijk. Vooral omdat er zoveel nieuwe oefeningen gevraagd worden. Travers, keertwendingen, contragalop doorgaloperen. En je paard moet gewoon heel goed opgericht lopen.

Ik heb nu 8 winstpunten en veel vragen er of ik gelijk met 10 over ga. Nee dat doe ik niet Bloos ik denk dat ik de M1 gewoon uit ga rijden, totdat de oefeningen er gewoon goed inzitten.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:54

Emilia schreef:
asjemenou schreef:

Er gaat verder niks fout. Paard valt niet uit de contra, springt niet over. Denk dan dat zo'n paard dan een 6 voor de contra krijgt.

Maar hij voldoet niet aan scala der africhting! (of hoe dat ook heten mag Clown )
Maar ik ben geen jury hoor Bloos

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:55

asjemenou schreef:
Maar als het in de proef nog niet lukt moet ze er waarschijnlijk nog heel erg aan rijden om de proef door te komen.
Als je even dooroefend totdat alles heel goed bevestigd is dan loopt ie de oefeningen veel makkelijker door en heb je ineenkeer alle tijd van de wereld om je paard op zo`n lijntje netjes recht te stellen. Dit heeft volgens mij meer te maken met 'slordig' rijden en wat spanning. Want het ziet er errug makkelijk uit. Zo dat je denkt, toe nou, rij nognetter...dan scoor je nog hoger!!

Je gaat er voltes van maken omdat het eigenlijk iets te snel op elkaar komt, je paard wordt waarschijnlijk niet snel genoeg recht, waardoor je eigenlijk meteen al weer de andere kant op moet sturen en ook nog eens in galop aan moet springen.Dit klopt, denk ik, wel aardig.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:58

Rhodos schreef:
asjemenou schreef:
Als je even dooroefend totdat alles heel goed bevestigd is dan loopt ie de oefeningen veel makkelijker door en heb je ineenkeer alle tijd van de wereld om je paard op zo`n lijntje netjes recht te stellen. Dit heeft volgens mij meer te maken met 'slordig' rijden en wat spanning. Want het ziet er errug makkelijk uit. Zo dat je denkt, toe nou, rij nognetter...dan scoor je nog hoger!!

Je gaat er voltes van maken omdat het eigenlijk iets te snel op elkaar komt, je paard wordt waarschijnlijk niet snel genoeg recht, waardoor je eigenlijk meteen al weer de andere kant op moet sturen en ook nog eens in galop aan moet springen.Dit klopt, denk ik, wel aardig.

Spanning van het paard of van de ruiter?
Ik vind zelf dat als mijn paard weinig moeite met de oefeningen heeft, dat ik dan veel ontspannener mijn proefjes kan rijden. Als het allemaal al niet zo lekker gaat dan gaat het idd maar halve bak Bloos . en dan ga ook slordiger rijden. (met het idee van: als we de proef maar redelijk doorkomen zonder grote fouten)
Maar als het paard spanning heeft op wedstrijd is het natuurlijk een ander verhaal.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:01

asjemenou schreef:
Maar hij voldoet niet aan scala der africhting! (of hoe dat ook heten mag Clown )

Moet zo'n combi dan in het M1 blijven? En wat nou als dat paard nou gewoon een beetje zo gebouwd is? Maakt zo'n combi dan überhaupt wel kans in de M2?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:02

Grappig dat je dat zo schrijft asjemenou.. ik hoor net van de ruiter dat het een beetje gemakzucht is.. Ze is bang dat als ze zo precies gaat rijden, dat ze het zichzelf daardoor moeilijker maakt en daardoor wellicht misgaat... (vind ik overigens niet nodig die onzekerheid....)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:02

De Z1 is inderdaad makkelijker, tenminste dat vind ik Knipoog Maar ook alleen omdat ik de M2 goed lang door heb gereden Lachen

Voor de rest ga ik met asjemenou mee, we zeggen toch steeds hetzelfde Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:05

Misschien wel net een wp, maar het lijkt me niet dat die bovenaan rijdt.
En als het zijn bouw is, tja, niks aan te doen, maar zo is dressuur nu eenmaal.
Dan zul je alle oefeningen perfect moeten laten kunnen zien om het gebrek aan oprichting te compenseren en dan kun je de Z echt wel halen, maar makkelijk zal het niet zijn.

Dat wordt dus heel veel oefenen Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:10

Rhodos schreef:
Grappig dat je dat zo schrijft asjemenou.. ik hoor net van de ruiter dat het een beetje gemakzucht is.. Ze is bang dat als ze zo precies gaat rijden, dat ze het zichzelf daardoor moeilijker maakt en daardoor wellicht misgaat... (vind ik overigens niet nodig die onzekerheid....)

Maar door toch net wat preciezer te rijden kun je van de 6en 7ens maken en van de 7ens 8en!
En als er dan een keertje iets fout gaat, dat is dan pech, maar dan ben je wel voor die 8 gegaan!

Ik heb best vaak van jury`s te horen gekregen dat ik zo netjes op de bordjes rijdt, dus als het F E van hand veranderen in contra galop is, dan ook echt precies bij E op de hoefslag komen en er een scherpere bocht van maken. Dat waarderen ze echt!
Natuurlijk is het makkelijker om er een grotere bocht van te maken en dan haal je nog wel een 6, maar door het scherper te doen kun je laten zien dat je de oefening echt goed beheerst, en onderscheidt je jezelf van de rest.

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik daar zelf heel pietluttig in ben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:56

Emilia schreef:
asjemenou schreef:

Moet zo'n combi dan in het M1 blijven? En wat nou als dat paard nou gewoon een beetje zo gebouwd is? Maakt zo'n combi dan überhaupt wel kans in de M2?

Contragalop op de voorhand levert bij mij in het M1 geen 6 op hoor.

Paarden die op de voorhand zijn gebouwd krijgen het naarmate ze hoger komen inderdaad steeds moeilijker.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:31

Vind het M2 opzich nog wel mee vallen, ze gaat eigenlijk alleen maar fijner lopen, hoe meer ze op het achterbeen komt.
We zijn ook in 2 en halve maand het M2 doorgecrost. Heb wel eerst gewacht tot we er echt klaar voor waren..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:41

babbeloe schreef:
heej..
nou ik zit dus in de m2 al heel lang... al een dik half jaar...
en het wil maar niet op schieten... ik vind het zo'n moeilijke klasse
en als ik denk van ja dit was een hele nette proef heb ik meestal rond de 165 170 en als ik denk van dit ging egt slecht... dan heb k meestal een wp...
wat vinden jullie van deze klasse??

Ik vond het echt een piece of keek eerlijk gezegd, was er in 6 wedstrijdjes (3 maanden) doorheen, met een fries.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:18

De M2 is op zich geen rotklasse. Het is wel een klasse waar de ruiters die hun paard niet echt goed voor elkaar hebben door de mand gaan vallen. In de M2 gaat het namelijk echt steeds meer op rijden aankomen. Waar je in de L1/L2/M1 nog mee wegkomt (zoals niet op het achterbeen, minder goede aanleuning, ontspanning en takt etc.) gaat je dat in de M2 niet meer lukken.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:45

jasmijn78 schreef:
De M2 is op zich geen rotklasse. Het is wel een klasse waar de ruiters die hun paard niet echt goed voor elkaar hebben door de mand gaan vallen. In de M2 gaat het namelijk echt steeds meer op rijden aankomen. Waar je in de L1/L2/M1 nog mee wegkomt (zoals niet op het achterbeen, minder goede aanleuning, ontspanning en takt etc.) gaat je dat in de M2 niet meer lukken.

nou dan ben ik vast door de mand gevallen hahaha .. maar goed oefening baard kunst zeggen ze wel us dus daar doe ik het mee... we zijn hard bezig met de oefeningen en ook al met de z1 dus zal me er heel goed op voor gaan bereiden ... maar kmoet eerst de punten nog binnen halen Bloos hihi...

trouwes dr komen hier wel leuke discussies van ... hihi...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:27

babbeloe schreef:
we zijn hard bezig met de oefeningen en ook al met de z1 dus zal me er heel goed op voor gaan bereiden ...

Maar het gaat m.i. niet om de oefeningen, de 'kunstjes'. Heb je de basis/het skala goed voor elkaar (dus takt, onstpanning, aanleuning, impuls en verzameling) dan is de Z1 niet moeilijker dan de M2. Een appuyement is niks waard als daarbij de takt, aanleuning, verzameling en impuls verloren gaan. Dan wordt het zijwaarst naar de overkant krabbelen. Dan wordt het een kunstje dus.

Wie in de M2 (en in alle overige klasses) niet meekomt kan zich beter focussen op de basisvoorwaarden dan op de 'kunstjes'. Als je basis voor elkaar is zijn de kunstjes geen kunst.