Kan deze commentaar op protocol??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Kan deze commentaar op protocol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:35

Eh je bent wat laat, of wat vroeg met je weltrustenwens. Maar dankjewel. Haha! Tong uitsteken

Ik wil geen gelijk halen. Ik heb meerdere dingen aangedragen. Maar mijn grootste probleem met deze situatie is/blijft dat ruiter uberhaupt is gestart.

Je kunt nog wel heel veel zeggen over communicatieve vaardigheden ja of nee op een protocol, maar eigenlijk is het feit dat ze gestart is niet goed.

Ik vraag me werkelijk af of iemand na de wedstrijd een erstig woordje met pakweg instructeur of ouders heeft gesproken. Dát lijkt me veel zinvoller.

En rotprotocol is ze uiteindelijk wel een keer vergeten. Het wordt vervelend als ze keer op keer onvoldoendes scoort voor onderdelen. Hoe communicatief die onvoldoendes ook worden omschreven.

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:39

Ik vind het nergens op slaan.. maare hoeveelpunten had ze in totaal

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:52

deze proef had ze 139. De tweede proef had ze 171 en vandaag haalde ze twee keer 177 punten....

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:54

Anya schreef:
Eh je bent wat laat, of wat vroeg met je weltrustenwens. Maar dankjewel. Haha! Tong uitsteken

Ik ben wat vroeg .... is alvast voor straks.... haha

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:54

Ik heb ook eens een jongetje in de ring gehad dat moest huilen omdat het slecht ging. De pony was ook nog wat groot en sterk voor hem en nam echt een loopje met het ventje. Hij had eerder met een kleinere pony bij me in de ring gereden en dat ging veel beter.
Op zo'n moment stap ik ook uit en ga ik naar zo'n kind toe om het een beetje te troosten en op te peppen.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:56

KarinvdM schreef:
Ik heb ook eens een jongetje in de ring gehad dat moest huilen omdat het slecht ging. De pony was ook nog wat groot en sterk voor hem en nam echt een loopje met het ventje. Hij had eerder met een kleinere pony bij me in de ring gereden en dat ging veel beter.
Op zo'n moment stap ik ook uit en ga ik naar zo'n kind toe om het een beetje te troosten en op te peppen.

Dat werkt volgens mij beter en positiever dan dergelijk commentaar op een protocol vermelden.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:57

oversized schreef:
Hallo allemaal,

Wij hadden 1,2 en 3 mei een dressuurderby voor ponies. Nu krijgen wij op een gegeven moment een protocol terug van een 12-jarig meisje die nog niet heel lang rijdt en een moeilijke pony heeft. Ze is ietwat bang voor de pony en kan hem niet goed aan. Toch gaat ze de B-ring in en probeert zo goed en zo kwaad als het kan een proef neer te zetten. Op haar protocol staat letterlijk: NARE PROEF OM NAAR TE KIJKEN!!! en dik onderstreept.Bij onderdeel 26 staat een 3 en als commentaar veel schoppen, zagen, bij onderdeel 28 staat een 4 en commentaar met sporen ( Blond )
en bij onderdeel 29 staat een 3 met als commentaar zit erg scheef naar links. Ik vraag me dan af of deze punten en dit soort commentaar nut heeft zo niet averechts effect..... kind in een dip/huilen..... is dit nu de opbouwende kritiek die wij als jury geacht zijn te kunnen geven??

wat vinden jullie daar nu van??

Dit lijkt mij een typisch geval van: Ouders kopen mooie pony, kind moet erop rijden en zo ziet het er allemaal lief en aardig uit. Alleen is dan de vraag, vind kindlief dit wel leuk, want imo vind je paardrijden als je bang bent niet zo leuk

De lage cijfers heb ik geen problemen mee, winstpunten weggeven heeft geen nut dan stoten ze hun hooft wel als ze in de L komen.

Voor de ouders en instructrice is het commentaar terecht. Voor het kind moet de jury het opbouwender brengen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:00

oversized schreef:
Dat werkt volgens mij beter en positiever dan dergelijk commentaar op een protocol vermelden.

Dat denk ik ook. Je wilt toch graag die kinderen iets positiefs meegeven?
Ik heb in mijn ponytijd zelf ook wel minder leuk commentaar gekregen en daar had ik soms ook best moeite mee.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:00

Nou dit is niet zo'n mooie pony hoor, maar het had gekund haha Nu vindt ze het idd niet leuk maar dat vond ze wel hoor.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:12

oversized schreef:
Nou dit is niet zo'n mooie pony hoor, maar het had gekund haha Nu vindt ze het idd niet leuk maar dat vond ze wel hoor.

Je weet wat ik bedoel Tong uitsteken Als ze nu eerst weer vertrouwen op gaat bouwen en als ze thuis lekker een proefje door kan sturen en dan weer op wedstrijd gaat komt het met haar punten vast wel goed. Maar nog even wachten met wedstrijden is met dit commentaar vast wel duidelijk geworden.....

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:16

Arabendu schreef:
Als jurylid zitten we in onze schaarse vrije tijd voor het plezier in het juryhok om combinaties te beoordelen waarvan we verwachten dat ze bezig zijn met hun hobby, er veel tijd en geld in steken, maar wel voor hun lol bezig zijn (tenminste dat is mijn insteek). Dat houdt voor mij ook in dat ik tijdens het jureren wel rechtvaardig wil punten, maar die positieve instelling niet uit het oog wil verliezen.

Daarbij moet kritiek leveren kunnen, dit mag hard zijn, maar moet altijd rechtvaardig en opbouwend zijn. Mocht de manier van rijden van deze amazone zo erg zijn geweest dat het onrechtvaardig tegenover de pony was, dan had de overweging gemaakt kunnen worden om de proef te stoppen, de amazone en ouders erbij te roepen en na een uitleg hun de mogelijkheid te geven om de proef vrijwillig te beeindigen. Als dit niet het geval was, maar de rijkunst gewoon dramatisch dan had ik persoonlijk het commentaar gegeven "Amazone heeft nog veel les nodig, is niet klaar voor het rijden van wedstrijden, het advies is om om in de Bixies AA te beginnen"

Helemaal mee eens! Lachen

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:37

Vond het meisje het zelf ook een nare proef om te rijden? Want als ik het zo lees denk ik van wel....
Tuurlijk had het wat positiever gekund, maar ik sluit me bij het meerendeel aan (ook al is dat de vraag niet) dat de ouders/omstanders/instructie ook wel eens naar hun eigen verantwoordelijkheid kunnen kijken. Wellicht dacht de jury: Als niemand het dan ziet, laat ik het dan eens heel duidelijk opschrijven. Rot voor het meisje, maar het komt nu bij iedereen luid en duidelijk over, leer voor de volgende keer!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:21

De tweede proef ging niet beter of slechter dan de eerste proef en ook de proeven van vandaag leken op de proeven van deze week.... dus nee ik denk niet dat ze het een nare proef vond om te rijden, maar ik zal het haar eens vragen als ik haar zie...
De tweede jury zei dat de pony alleen erg veel impulsverlies had tijdens de proef maar verder had deze jury geen commentaar op het rijden van het meisje zelf....

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:32

Iedereen met gezond verstand kan bedenken dat dit commentaar een ruiter weinig stimuleert. Volgens mij hoef je je niet eens af te vragen of dit commentaar wel of niet kan.

Hoe oud iemand ook is, hoe slecht iemand ook rijdt ik vind dat je als jury de plicht hebt om ruiters op weg te helpen en niet de grond in te boren.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 21:39

creool schreef:
Iedereen met gezond verstand kan bedenken dat dit commentaar een ruiter weinig stimuleert. Volgens mij hoef je je niet eens af te vragen of dit commentaar wel of niet kan.

Hoe oud iemand ook is, hoe slecht iemand ook rijdt ik vind dat je als jury de plicht hebt om ruiters op weg te helpen en niet de grond in te boren.

Er zijn dus mensen die daar anders over denken Creool dat blijkt wel. Maarrrrrr ik ben het met je eens.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:48

Ik maak in mijn commentaar altijd duidelijk onderscheid tussen kinderen die het nog niet kunnen, maar wel erg hun best doen. Die krijgen opbouwend commentaar.

Maar kinderen die echt niet correct rijden, zitten te rukken en plukken, zagen, sporen etc. Die krijgen van mij ook ongezouten commentaar op hun protocol. Onvriendelijk rijden tollereer ik gewoon niet.

En dat verschil kan je echt wel zien. Maar ik kan natuurlijk van hieraf niet inschatten onder welke van de twee categorieën jouw ruitertje viel.

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:53

139 en 171 ofzo is natuurlijk wel een heel verschil. In mijn ogen ziet de jury van 139 het dan helemaal verkeerd of die van 171... Kan je geen melding over het jurylid van 139 plaatsen bij de KNHS?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:55

Anoeska: A. het zijn KINDEREN.

Kinderen moeten leren en projecten het gedrag van anderen op zichzelf. Zo leren kinderen.

Wat denk jij wat een kind ervan leert dat jij ongezouten je mening op een protocol schrijft?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:00

Ik ben van mening dat lieve kinderen, die het goed proberen, en een keer bij ongeluk het paardje in de mond zitten, of de beentjes te kort zijn, en een keertje schoppen etc. helemaal de hemel in geprezen moeten worden. (Wel met correcte cijfers natuurlijk, ben sinterklaas niet!). Maar eigenlijk moet iedereen met een glimlach en een leuk protocol naar huis gaan.

Maar er zitten ook gewoon nare kinderen tussen. Kinderen die echt naar en onvriendelijk rijden. Dat straf ik inderdaad af. Ik vind namelijk ook dat dat soort kinderen het maar heel snel moeten leren dat bepaalde dingen met paarden niet kunnen. Paarden worden niet nodeloos in de mond gezaagd, of geschopt met sporen. En dan hou ik geen rekening met de tere kinderzieltjes, maar met die arme pony's.

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:06

Kan je een voorbeeld geven van wat in jouw ogen nare kinderen zijn?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:07

Ik ben het met je eens dat de dieren voor de kinderen gaan maar ik denk niet dat deze, in jou ogen, nare kinderen iets leren van jouw ongezouten mening.

Probeer het dusdanig op te schrijven dat ze het kind geen rotgevoel heeft maar wel denkt... misschien moet ik het anders aanpakken.

Het is helaas niet altijd mogelijk maar een gesprekje met ouders en instructeurs lijkt mij nog het beste. Misschien algemene opmerking tijdens de prijsuitreiking?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:09

de jury had het subtieler kunnen brengen..
maar aan de andere kant ben ik van mening dat je pas op concour kan als je je pony goed onder controle hebt

Muts1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:10

Misschien dat zo'n jury na afloop zo'n combinatie beter even persoonlijk had kunnen spreken ipv zoiets op een coupon te zetten..

Vroeger gebeurde dat ook altijd! Tja, als ik dat terug bekijken, was het vroeger zo slecht nog niet Haha!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:13

Ik had het slimmer gevonden als de jury in kwestie de auto uit was gekomen en even een praatje had gemaakt met de amazone. Dit komt wel heel hard en kwetsend over. Dit afgezien van het feit of ze nou wel of niet klaar is om een B-proef te starten. De vraag gaat over de manier hoe je commentaar op een protocol zet en mijn mening is, dat je bij kinderen toch iets subtieler in je commentaar kan zijn.
139 is wel errug weinig, heeft ze de hele proef achtertevoren gelopen of zo? haha

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:30

Anoeska schreef:
Ik ben van mening dat lieve kinderen, die het goed proberen, en een keer bij ongeluk het paardje in de mond zitten, of de beentjes te kort zijn, en een keertje schoppen etc. helemaal de hemel in geprezen moeten worden. (Wel met correcte cijfers natuurlijk, ben sinterklaas niet!). Maar eigenlijk moet iedereen met een glimlach en een leuk protocol naar huis gaan.

Maar er zitten ook gewoon nare kinderen tussen. Kinderen die echt naar en onvriendelijk rijden. Dat straf ik inderdaad af. Ik vind namelijk ook dat dat soort kinderen het maar heel snel moeten leren dat bepaalde dingen met paarden niet kunnen. Paarden worden niet nodeloos in de mond gezaagd, of geschopt met sporen. En dan hou ik geen rekening met de tere kinderzieltjes, maar met die arme pony's.

Daar kan ik me dus helemaal in vinden!!

En om dan te oordelen over het kind waar TS het over heeft, en het commentaar op haar protocol, is gewoon onmogelijk als je er zelf niet bij ben geweest..........