Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:12

Ook een simpele B proef kan behoorlijk pittig zijn. En als dat zo is, dan zou ik mijn paard nog even een paar maanden thuis houden.

Ik denk dat jullie nog steeds het fysieke voordeel van een JPP niet in zien, omdat jullie dit nog nooit hebben kunnen zien.

Waarom zou ik me zo hard maken voor een dergelijk initiatief?? Omdat ik er erg gecharmeerd ben hoe dit is samengesteld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:16

Maar waarom is een B proef dan zoveel pittiger?
Bij de JPP moeten ze toch ook in de ring met bloemetje en juryhokjes hun proefje lopen? Daarbij moeten ze ook al wijken en middengalop.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:17

durven staat (voor mij) hier los van.
maar mijn paard is er gewoon niet geschikt voor! ook al loopt hij boven in de punten!
het enige belang wat ik er aan zou hechten zou mijn eigen ervaring zijn!
maar ik weet nog steeds niet wat het belang van het paard zou zijn!

tyrza, vertel eens iets meer waardoor je er door gecharmeerd bent!
Vingers aflikken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:18

Idd, we staan er echt wel voor open hoor!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:19

Er zijn 2 dingen: paarden die dusdanig groen zijn die moeite hebben met een B proef. Die zou ik nog even thuis houden.

En paarden die al wat verder zijn in de africhting en minimaal L lopen. Die KUNNEN een "gewone" proef rijden. MAAR het is aantrekkelijker, vind ik persoonlijk, om met een jong paard op dat niveau ook eens een JPP te rijden. Vanwege de voordelen die ik zojuist heb genoemd.

Hier nog even de link van mijn bevindingen, nadat ik naar de bijscholingsavond ben geweest: viewtopic.php?f=95&t=604190&p=16278868&hilit=jonge+paarden+proeven#p16278868

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:32

En mijne hoort bij de eerste groep. Als hij zijn dag heeft (en ik ook Clown ) dan kunnen we samen een nette winstwaardige B-proef neerzetten. Heeft hij zijn dag niet dan zakt hij te diep en probeert onder me uit te rennen. En met de wisselvalligheid van een jong paard en mijn beperkte rijcapaciteiten zal ik dat probleem echt nog wel even houden.
Ik neem hem juist bewust mee voor ik 100% zeker ben van winst omdat ik anders te gefocust ben op prijsrijden (en dus gestresst ga rijden) ipv met een goed gevoel rondsturen en er een ontspannen en leerzaam dagje voor mijn kereltje van maken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:34

Urielle schreef:
Ik neem hem juist bewust mee voor ik 100% zeker ben van winst omdat ik anders te gefocust ben op prijsrijden (en dus gestresst ga rijden) ipv met een goed gevoel rondsturen en er een ontspannen en leerzaam dagje voor mijn kereltje van maken.

Dat botst toch juist? Ik vind persoonlijk dat je pas op wedstrijd kunt, als je er beiden aan toe bent. Op die manier leg je de lat dan ook niet zo hoog voor elkaar.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:41

ik heb net je link doorgelezen,
opzich vind ik het ook een positief plan!

alleen het wordt verkondigd dat het mede ook voor ruiters is die geen normale b/L proef mogen rijden. maar zo toch hun jonge paarden kunnen uitbrengen, zodat ze niet tot zes jaar op stal staan. ( logisch!!)
maar voor de gewone landelijke ruiter wordt het hier wel mede door bemoeilijkt!!
huis tuin en keuken paarden tegen cracks!

wat als gevolg heeft dat het een elite wedstrijd wordt.
dit zijn leuke wedstrijden voor paarden met potentie!

het zelfde zie je bij de springpaarden, vierjarigen proeven worden uitsluitend gereden door kwalitatief goede paarden.
anders heb je er gewoon niets te zoeken!
en dat is wat wij doen met onze paarden, vierjarigen springen.

mijn paard heeft genoeg kwaliteit, maar niet in de dressuur!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:45

Juist wel. Als we er beiden aan toe zijn wil ik dat laten zien ook en leg ik de lat dus extreem hoog, alles wat ie thuis kan moet op wedstrijd ook.
Als mijn paard thuis een proef voor 70% loopt, dan wil ik dit op wedstrijd ook kunnen en ga ik stressen.
Als het thuis nog niet helemaal 100% gaat dan kun je op wedstrijd ook niet verwachten dat het super gaat, dus dan rij ik voor mezelf, ook al gaat het niet super, als ik zelf maar het idee heb dat het goed genoeg is.

Dit zal wel niet helemaal de goede benadering zijn, maar zo gaat het bij mij nu eenmaal. Ik rijd mijn beste proeven als er niks te halen valt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:50

EsSther schreef:

wat als gevolg heeft dat het een elite wedstrijd wordt.
dit zijn leuke wedstrijden voor paarden met potentie!

het zelfde zie je bij de springpaarden, vierjarigen proeven worden uitsluitend gereden door kwalitatief goede paarden.
anders heb je er gewoon niets te zoeken!
en dat is wat wij doen met onze paarden, vierjarigen springen.

mijn paard heeft genoeg kwaliteit, maar niet in de dressuur!

Het wordt idd een elite wedstrijd... als jullie wegblijven Haha!

Citaat:
Juist wel. Als we er beiden aan toe zijn wil ik dat laten zien ook en leg ik de lat dus extreem hoog, alles wat ie thuis kan moet op wedstrijd ook.
Als mijn paard thuis een proef voor 70% loopt, dan wil ik dit op wedstrijd ook kunnen en ga ik stressen.
Als het thuis nog niet helemaal 100% gaat dan kun je op wedstrijd ook niet verwachten dat het super gaat, dus dan rij ik voor mezelf, ook al gaat het niet super, als ik zelf maar het idee heb dat het goed genoeg is.

Dat is een stukje sportpsychologie. Kwestie van de knop bij je omzetten en logisch nadenken Knipoog ALTIJD relativeren Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:56

Was het maar zo simpel

Hetzelfde als dat ze zeggen dat je toch nergens zenuwachtig voor hoeft te zijn! Maar zeg dat maar tegen mijn darmen!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:02

Wat fijn dat ik niet de enige ben Haha!
Ik ben ook echt niet te genieten voor het rijden, op concours, als ik verwacht om hoog te kunnen eindigen. Ik kan geen hap door mijn keel krijgen, ik loop continu naar de wc, en alles moet precies gaan zoals ik het had uitgestippeld anders word ik chagrijnig. En helaas loopt een paard niet altijd zoals je het verwacht en maken grooms ook wel eens foutjes.
Zo'n sportpsycholoog zou best iets voor mij zijn Clown

Met een jong paard zijn dat geen fijne eerste ervaringen want dat beestje voelt die spanning ook heel goed aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:12

JPproeven zijn harstikke leuk maar dan moet je wel MOGEN starten... want de combinatie MOET vanaf L1 startgerechigd zijn.
Want daar botsten wij vorig jaar tegen aan... Nu Viva 5 is moet de combinatie MINIMAAL M1 startgerechtigd zijn.
En Viva wijkt ook wel, middengalop geen probleem, achterwaarts vind ze nog 'raar' ....
Maar er zijn nog andere proeven waar je met een aantal tegelijk in de ring bent...
En ons jonge paard gaat ook mee naar verenigingles ed... Is nie onder de indruk van bijv. juryhok of bloemen.. maar een fotograaf die zijn wel bloedlink.... en bakletters ook Ja

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:52

Poe Poe, wat een verschillende meningen! Lachen
Ik heb dus van het weekend op de locatie van de wedstrijd gereden, én tussen de witte hekjes en juryhokjes!
Het ging best lekker.
Het is écht puur voor de ervaringen die wedstrijdjes, écht!!
Ik neem haar liever nu al mee, nu ik een stuur, een stap,draf en galopknop heb, dan over een jaartje, ook omdat ik altijd helemaal alleen train thuis, ik rij nooit met andere paarden in de bak..