Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:24

Een hekje/boompje omschoppen die je voorlezer weer op moet zetten. Tijdens het om de baan rijden op het engste punt je voorlezer snel de peesjes af laten halen. (kan het paard even rustig kijken)
*denkt nog even verder welke trucjes ik weleens gezien heb*

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:23

geen trucs, gewoon gaan met die paarden,. een reeele jury geeft je dat extra rondje wel.
daarbij vind ik de graad van africhting zeker mee spelen!!

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:26

ik heb een hengst die erg lastig kan zijn in de ring. De meeste jury's laten me wel even twee rondjes rijden. Dan is het over en heeft hij alles gezien. Maar krijgt meneer zijn 2 rondjes niet wil hij nog wel een grappig gaan doen tijdens mijn proef. Vorige keer ging het eigenlijk na 1 rondje goed. Dus we zijn aan de beterende hand. Dit soort types hebben veel vertrouwen nodig in de ring.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:11

Ik vind dat iedereen gelijk moet worden behandeld.
Of iedereen een rondje extra, of niemand.
Een eerst braaf uitziend paard kan na 10 rondjes ook een keer schrikken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:22

Anne_GTI schreef:
Een hekje/boompje omschoppen die je voorlezer weer op moet zetten. Tijdens het om de baan rijden op het engste punt je voorlezer snel de peesjes af laten halen. (kan het paard even rustig kijken)
*denkt nog even verder welke trucjes ik weleens gezien heb*

Zou ik zeker doen. Wekt een hoge irritatiefactor bij de jury Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:10

Ik heb er wel eens een omgeschopt in het begin van de proef, geen goed idee Lachen
hele proef was die plek eng Haha!

Roosje, een paard dat na 10 rondjes pas schrikt is wel wat anders dan een paard die angstig is in een nieuwe omgeving.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:19

Angelo schreef:
SoldaatxDees schreef:
Ik wacht altijd tot mn paardje een beetje rustig is geworden voor ik begin .. Mn moeder loopt dan extra sloom enzo .. zodat ik meer tijd heb ...

juist, of jij en je voorlezer kijken expres niet in de richting van de jury, zodat niemand het begin signaal kan zien....
Ik geef ook altijd wel een rondje extra, maar als alles op starttijden is gezet, moet je hier wel rekening mee houden. Vind het zelf trouwens ook nooit prettig als ik direct moet beginnen.

Daarom heb ik dus altijd een belletje bij me. Ik vind het dus altijd heel vervelend als dit soort waardeloze trucjes worden uitgehaald. Iedereen met een kijkerig paard krijgt van mij extra tijd, maar ga je expres de boel lopen traneren krijg je precies 45 seconden van me. Doe je er langer over mag je gelijk de ring gaan verlaten!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:00

Een belletje gaat een beetje moeilijk als je in een afgesloten ruimte zit.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:30

meestal geef ik een combinatie met een kijkerig paard wel eventjes de tijd om een extra rondje te rijden. Net zoals eerder gehoord, ben ik dan net even wat langer bezig met het vorige protocol Knipoog

waar ik me soms aan irriteer zijn de mensen met een kijkerig paard, maar die gaan overal stilstaan om hun paard ergens naar te laten kijken.. gevolg.. na een minuut is ze nog steeds op dezelfde plek en moet ze nog die hele baan door.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk kan irriteren aan juries die de paarden die zichtbaar spanning opbouwen nog even extra tijd geven. Fijn voor die ruiters en paarden begrijp me niet verkeerd, maar uiteindelijk aardig krom. Ik heb een dier wat veel spanning opbouwt, en echt bang kan zijn, maar dit altijd onzichtbaar voor de buitenwereld doet. Hij lijkt redelijk kalm, maar ondertussen slaat alle spanning naar binnen ipv de spanning te uiten. Jury kan dit niet zien, denk tdat het paard wel nuchter is en ik mag meteen beginnen.
Heel fijn, alleen ook ik heb dat extra rondje soms best nodig!
Heb het zelfs zo extreem meegemaakt dat de gene voor mij dik 5 minuten kreeg en alsnog haar proef niet kon rijden daarna. Maar bij mij werden die 5 minuten ingehaald, want "braaf" paard. Draafde binnen en ze stak dr hand op, dus snel 1 rondje rechtsom en begonnen (en ging echt om 5jrg paard in B proef). Uiteindelijk ging hij braaf rond, door spanning wel wat stug, maar draaide 1x om in een hoek, wat ook keihard met een 3 werd afgestraft. Het verschil tussen 2e en 3e plek (en een euro of 10 Clown)

Kortom: iedereen gelijk behandelen, jammer dan als je paard spanning opbouwt. Kost je misschien een paar keer je proef, maar als je als ruiter niet al teveel reageert en gewoon rustig rijdt zonder je echt zorgen over de onderdelen te maken kan je naar mijn mening ook als de proef begonnen is je paard redelijk van zn spanning afhelpen... En ja, dat kost je een paar keer punten, maar als je zo'n dier eenmaal vol vertrouwen hebt zal je over het algemeen die punten ook wel weer terug pakken.

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:53

ja, voor een jury is het ook moeilijk, maar mijn paard flipt ook altijd als ik de ring in moet, ze is nogal een heethoofd afentoe, en dan kan ze heel bang worden, dan is het toch wel fijn als je even een extra rondje mag rijden, dat maakt dan wel heel wat verschil uit in heel je proef. Mijn eerste wedstrijd met dit paard, zij de jury tegen mij dat ik nog een extra rondje mocht, dat vond ik echt heel fijn Knipoog Ik hoop dat meer jury`s daar toch wel rekening mee gaan houden Knipoog Ookal is zoiets heel erg moeilijk. Ach gut

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:56

Noukie schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk kan irriteren aan juries die de paarden die zichtbaar spanning opbouwen nog even extra tijd geven. Fijn voor die ruiters en paarden begrijp me niet verkeerd, maar uiteindelijk aardig krom. Ik heb een dier wat veel spanning opbouwt, en echt bang kan zijn, maar dit altijd onzichtbaar voor de buitenwereld doet. Hij lijkt redelijk kalm, maar ondertussen slaat alle spanning naar binnen ipv de spanning te uiten. Jury kan dit niet zien, denk tdat het paard wel nuchter is en ik mag meteen beginnen.
Heel fijn, alleen ook ik heb dat extra rondje soms best nodig!
Heb het zelfs zo extreem meegemaakt dat de gene voor mij dik 5 minuten kreeg en alsnog haar proef niet kon rijden daarna. Maar bij mij werden die 5 minuten ingehaald, want "braaf" paard. Draafde binnen en ze stak dr hand op, dus snel 1 rondje rechtsom en begonnen (en ging echt om 5jrg paard in B proef). Uiteindelijk ging hij braaf rond, door spanning wel wat stug, maar draaide 1x om in een hoek, wat ook keihard met een 3 werd afgestraft. Het verschil tussen 2e en 3e plek (en een euro of 10 Clown)

Kortom: iedereen gelijk behandelen, jammer dan als je paard spanning opbouwt. Kost je misschien een paar keer je proef, maar als je als ruiter niet al teveel reageert en gewoon rustig rijdt zonder je echt zorgen over de onderdelen te maken kan je naar mijn mening ook als de proef begonnen is je paard redelijk van zn spanning afhelpen... En ja, dat kost je een paar keer punten, maar als je zo'n dier eenmaal vol vertrouwen hebt zal je over het algemeen die punten ook wel weer terug pakken.

Dit vind ik dus eigenlijk niet waar, want je paard draaid dan wel een keer om in die hoek, maar hij naait niet in galop alle kanten uit, van de schrik en dat is het verschil. En van een 5 jarig paard kun je niet anders verwachten dan dat hij een keer omdraaid of schrikt, en een 3e plaats is nog goed hoor, voor een gestresd paard, de meine is dan echt niet meer te rijden.. Ik vind dat een keer schrikken of in totale paniek zijn een verschil is.

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:00

Roosje_ schreef:
Ik vind dat iedereen gelijk moet worden behandeld.
Of iedereen een rondje extra, of niemand.
Een eerst braaf uitziend paard kan na 10 rondjes ook een keer schrikken.

Dit vind ik ook onzin, dat heeft dus niks te maken met een angstig en gestrest paard, salinero met anky dr op schrikt nog wel eens in zijn proef..

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:03

Lowara schreef:
ik heb de laatste keer pas een topjury gehad bij de selecties!
ik was doodnerveus en mijn voorlezer snapte het even allemaal niet meer.
ik mocht gewoon 3X opnieuw beginnen van de jury omdat ik steeds verkeerd reed of mijn voorlezer gewoon niets zei Clown
Hij gaf zelf aan dat ik maar even lekker een rondje extra moest ronddraven om de zenuwen even de baas te worden.
echt zo aardig, had dit niet verwacht omdat ik zo toch ruim 4 minuten extra in de ring heb gehobbeld door al die rare fouten.
aan het eind kwam hij zelfs bij elke combinatie even uit het hokje voor een persoonlijk nawoord, kom je ook niet meer snel tegen Ja

Dat vind ik dus een echte jury daar heb je nog eens wat aan,zouden er veel een voorbeeld aan kunnen nemen zeg! Het is zowiezo beter dat je een persoonlijk nawoord krijgt, daar heb je nog wat aan voor volgende wedstrijden!

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:05

fresco schreef:
Hier nog een jury die zich aan dat soort dingen kan ergeren ( mensen die bv. net doen alsof ze je niet zien).
Verder houd ik er soms wel rekening mee, vooral met echt jonge paarden.
Wat heb je er aan om zo'n dier de stress in te jagen terwijl een rondje extra in de baan een heleboel spanning op kan lossen?!
Nee, hoor zolang het allemaal binnen de perken blijft kan er veel volgens mij bij veel juryleden.

ja echt jonge paarden, je hebt ook oudere paarden die net zo erg of zelfs veel erger zijn, (spreek uit ervaring) en dan is het ook echt niet leuk hoor Knipoog Huilen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:08

Of is het zo dat mijn paard inmiddels geleerd heeft mij te vertrouwen? Een paard dat 1x omdraait is zeker iets anders dan 1 die er tussenuit naait, maar gehoorzaamheid is ook een punt hoor.
En die van mij heeft op concours zoveel stress gehad dat hij de dagen erna met koorts op stal stond van de spanning.. Dus al toont hij het niet, het is er zeker wel!
Maar aangezien je dat als jury niet kunt zien (tenzij ze m goed in zn ogen zouden kunnen kijken, maar zo dichtbij heb ik de jury dan ook liever niet Knipoog) zullen ze hem niet aanmerking als "gespannen" en krijg ik mooi dat extra rondje niet..

zou toch krom zijn als ik hem dan maar moet gaan aanleren wel ichtbaar te schrikken om gelijke behandeling te krijgen Clown

edit: uiteindelijk is bij mijn paard de spanning wel zichtbaar trouwens, hij zet zich in zn rug vast en gaat taktfouten maken. Kost me ook punten, maar feit is dat hij met meer ervaring en meer gemaakte kilometers ook minder taktfouten maakt.. Ook zonder extra rondje Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:20

Ik vind het altijd wel fijn dat er een extra rondje kan wanneer je paard erg "angstig" reageerd. het vervelende is dat het op de ene hand niet meer eng is maar op de andere echt nog steeds Clown

Bij mijn paard is het zo dat hij een hele coole kikker is 75% van de tijd, maar wanneer hij uit zijn dak gaat , er ook echt geen land meer mee te bezeilen is Huilen . Hij word bijvoorbeeld helemaal panisch voor die juryhokjes. Kantines, versieringen ect. maakt allemaal weinig uit maar hokjes, phoooeee Bloos .

Ik ben er nog steeds niet helemaal achter of het nu echt eng is, of dat meneer me in de maling neemt Bloos Ik verwacht eigenlijk de laatste, aangezien ik hem niet echt aanpak in de ring....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:20

Mijn paard liet het als 4 jarige ook duidelijker zien dan toen hij 10 was.
En er zijn dan idd schele jury's die het verschil tussen spanning en daardoor takt fouten en kreupel lopen niet herkennen.

Maar de meeste gelukkig wel Lachen

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:33

Angelo schreef:

Moet je eens zien als je met dat belletje tegen het raam tikt Clown

Maar dat is dus gekheid ( voor iedereen dáár weer over gaat vallen) Maar als het mogelijk is schuif ik echt het raam open. Is dat niet het geval tik ik echt tegen het raam. Je zit anders echt als Jan Doedel te zwaaien in de hoop dat er eens eentje opkijkt. En daar pas ik dus voor. Daarbij zet ik het dus echt op het protocol.Mocht ik de combinatie later op een andere wedstrijd tegenkomen ( wat regelmatig voorkomt) zijn ze alsnog aan de beurt. 45 seconden en klaar.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:55

femiaans schreef:
Angelo schreef:

Maar dat is dus gekheid ( voor iedereen dáár weer over gaat vallen) Maar als het mogelijk is schuif ik echt het raam open. Is dat niet het geval tik ik echt tegen het raam. Je zit anders echt als Jan Doedel te zwaaien in de hoop dat er eens eentje opkijkt. En daar pas ik dus voor. Daarbij zet ik het dus echt op het protocol.Mocht ik de combinatie later op een andere wedstrijd tegenkomen ( wat regelmatig voorkomt) zijn ze alsnog aan de beurt. 45 seconden en klaar.

wat ben jij streng... Whoosh! Knipoog

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:23

[/quote]

wat ben jij streng... Whoosh! Knipoog
[/quote]

Thats me Cool ( Moet je eens zien wat ik over vierslaggalop te vertellen heb!
Duivel )

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:24

femiaans schreef:

Thats me Cool ( Moet je eens zien wat ik over vierslaggalop te vertellen heb!
Duivel )

ojee, wat is vierslaggalop? begint bang te worden... Cool

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:05

Wees maar niet bang, was even erg offtopic een onderonsje met Judithh, ze wist precies wat ik bedoelde Haha!
Ik ben normaal ook nooit zo streng, alleen rechtvaardig Duivel

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:07

Owh, Judithh, jij had zo mooi gehoord wat het nu precies was, die vierslaggalop, kan je dat hier ook nog even herhalen? *gniffel*

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:34

moet dat...
Knipoog