Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:13

_Dunja_ schreef:
KellyG schreef:
ik weet niet beter dan dat je eigenlijk niet afgestraft mag worden op de nageefelijkheid van je paard in de B. Dit telt toch pas echt vanaf de L2 mee, of ben ik altijd verkeer ingelicht?

volgens mij is het nu veranderd en word je inderdaad in de B al afgestraft

Ik heb het altijd al afgestraft...

@ KellyG, als je wedstrijden wilt gaan rijden is het toch niet meer dan normaal dat je je paard met een beetje een fatsoenlijke aanleuning rond kan sturen? Als het nog niet helemaal constant is, oke, maar een paard dat niet nageeflijk is hoort niet in de wedstrijdring thuis. Ga dan onderling starten of FNRS-proeven rijden.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:30

ik heb een 4 jarige ruin, waar ik net mee in de B ben gestart, hij loopt heel braaf en loopt netjes met zn hoofdje naar beneden (alleen als hij wat hoort kijkt hij)
ik had het ook niet zozeer over mezelf, maar ik hoor vaker om me heen discussies wat nu wel en niet moet in de B.
er komen ook een hoop vragen door het volgende voorbeeld wat ik ga geven, wat ik heel vaak zie gebeuren:
meisje A rijd dr paard netjes, hij loopt netjes rond en aande teugel, ze doet een middendraf waar hij zich een beetje gaat opdrukken en zn hoofd eruit drukt, hier krijgt ze een 3 voor.
meisje B laat dr paard een beetje lopen zoals hij wilt, doet dr figuurtjes wel netjes, maar het paardje loopt voor het gezicht een beetje te lantefanteren, zij krijgt voor dr middendraf een 7.

meisje A rijd dus dr hele proef netjes maar wordt omdat haar paard op een basistempo goed loopt 6x zo hard afgestraft als een gang wat lastiger voor 'm is.
En dit vind ik dus niet correct, dan krijg je zo'n instelling van 'o als ik 'm laat lopen zoals hij wil, wordt ik niet afgestraft, dus doe ik het maar op die manier'

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:40

Ik heb 2 jaar getraind en toen ben ik gestart.
Mn paardje loopt netjes aan de teugel en ontspannen.
Maar 18 november in Onstwedde heb ik me toch zo geschaamt.
Er waren uitvallers op het laaste moment, ik had nog helemaal niet lekker ingereden dus het ging echt bagger.
Hij trok zich vaak onder de aanleuning uit.
Ik schaamde me echt toen ik de ring uitkwam!
Toch nog 184, het heeft er dus beter uitgezien dan het voelde.
Ondanks dat winstpunt bleef ik me nog steeds een beetje prut voelen omdat ik het voor mijn eigen gevoel niet goed genoeg vond.
Het was dus best wel een tegenvaller.
Maar ik leg de lat dan ook erg hoog voor mezelf.

Iedereen heeft wel eens last van een (kleine) tegenvaller, en soms gaat het gewoon écht slecht!
Maar dat hoeft niet direct te betekenen dat je er niet klaar voor bent.
Je moet de resultaten op langere termijn bekijken.
En okee, sommige mensen zijn er écht niet klaar voor.
Maar dat zie ik bij ons in de regio (groningen) niet eens zo heel vaak...

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:26

daar ben ik ook wel heel benieuwd naar ja kellyg.. ik zie dit ook regelmatig gebeuren en ik vind het echt super oneerlijk!!

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:37

Ik heb mijn NRPS-merrie van 4 nu ongeveer 4 maanden en heb eerst onderlinge wedstrijden meegereden en daarna op onbekend terrein geoefend, deze zondag gaan we nog een keer op onbekend terrein oefenen en dan 17 december starten. Tot nu toe gaat het heel goed, maar het kan zomaar dat ze op de wedstrijd opeens overal spoken ziet!
Royal is nu mijn derde paard dat ik start en met mijn vorige paard heb ik de overgang naar de nieuwe proeven ook meegemaakt alleen dan in de L1. Wat me opviel was dat er voor de nieuwe proeven werd gezegd van ow het is maar B of het is nog maar L dan geeft het niet. Terwijl nu met de nieuwe proeven er toch meer van je word geeist, wat ik meer dan logisch vind. Ik zou ook niet eerder naar een wedstrijd gaan wanneer ik denk dat mijn paard er klaar voor is. Toch kan ik me voorstellen dat ik er mensen zijn die puur voor ervaring heen gaan, zonder er misschien helemaal klaar voor zijn. Maar ach laat ze Haha! iedereen komt er vanzelf achter of het wel of niet werkt, je komt vanzelf zonder winstpunt thuis Tong uitsteken

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:45

mentjuh schreef:
daar ben ik ook wel heel benieuwd naar ja kellyg.. ik zie dit ook regelmatig gebeuren en ik vind het echt super oneerlijk!!

zie je, was geen rare vraag van mij.

zou er toch weleens wat meer opheldering over willen hebben.
dus juryleden?????

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:56

Ik herken het verhaal van KellyG totaal niet dus kan er inhoudelijk ook niet op in gaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:40

Ik sluit me als jurylid bij Karin aan.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:44

ook geen collega's waarbij je dit herkend?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:52

ik heb een (verzorg)pony van 11 jaar waarmee ik in januarie ook start.
het is een springpony en sprong 3 jaar terug M met zijn baasje ,dressuuren kan hij eigenlijk totaal niet toch ga ik wel emt hem af en toe dressuuren.
ik bedoel waarom zou je alleen gaan springen terwijl je een startkaart heb?
je leert er toch ook van als je iets doet waar je nog niet zo goed in bent..
mijn pony is gigantisch druk en gaat ook best hard en een nette dresuur-proef zal hij nooit lopen ,maar het is toch ook voor de lol en om ervaring op te doen?
dat is mijn mening en gelukkig zijn er bij de pony's meer mensen die gewoon voor de lol mee rijden met een pony die niet zo goed kan dresuuren.
niet geschoten is altijd mis Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:53

Ik vind dat je wel een beetje eigendunk hebt.. Sorry.. Bloos Zo komt het op me over.. Beetje opschepperig.. Maargoed! Ik zie het ook wel vaak, maar ik zie liever een ontspannen paard dat lekker reageert op de hulpen en met de neus niet mooi nageeflijk loopt dan een nageeflijk paard dat voor geen meter reageert op de hulpen.. Maar dat is mijn mening natuurlijk Lachen

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:59

haha typisch...iedereen praat hier over het lage nivo van anderen...hier zitten dus echt alleen de beste ruiters...lijkt me duidelijk...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:07

er is ook niets mis met combis die het niet zo goed doen en het voor de lol doen om ervaring op te bouwen.
maar voorbeelden waar ik over praat doen serieus mee om punten te behalen en zijn dan ook boos/teleurgesteld als ze dus zulke scores krijgen.

in dat soort gevallen kan de combi beter thuis ff verder trainen. en ik geloof dat 160 tot 179 punten langs niet zo spannend zijn als 140-159.. want dan heb je toch flink wat onvoldoendes op je protocol staan.
heb zelf 154 gescoord in de nieuwe proeven en kan je vertellen dat er veel 3en en 4en opstonden(L1) voor het eerst een groot concours.. want meneer vond alles interessant en lette niet op mij. tja.. hevig teleurgesteld, maar achteraf erg begrijpelijk. dat had ook kunnen gebeuren met mijn vriend, die willem vanaf januari in de B weer gaat uitbrengen.
want hij kan wel degelijk winstwaardige proeven lopen als je hem er lekker doorheen hebt.. alleen spanning is de grote boosdoener.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 20:07

Sfiejj schreef:
Ik vind dat je wel een beetje eigendunk hebt.. Sorry.. Bloos Zo komt het op me over.. Beetje opschepperig.. Maargoed! Ik zie het ook wel vaak, maar ik zie liever een ontspannen paard dat lekker reageert op de hulpen en met de neus niet mooi nageeflijk loopt dan een nageeflijk paard dat voor geen meter reageert op de hulpen.. Maar dat is mijn mening natuurlijk Lachen

Heb je het over mij?
Dan heb je het goed mis. De ene keer vind ik het dus echt heel slecht gaan voor mijn gevoel, terwijl ik dan wel WP rijd. Het is niet zo dat ik ALTIJD WP rijdt. maar ik vind dat als de basis er vrij goed in zit en ook mijn intructise het steeds beter vind gaan, dan mag je toch wel zeggen dat je zelf ook vind dat het er vrij goed in zit.

Ik vind mijzelf dus echt niet goed rijden, als ik foto's van mij zie kan ik zowat ik tranen uitbarsten.
maar mijn paard loopt wel lekker ja. maar ik heb absoluut geen eigendunk nee.

[quote=''livo'']
haha typisch...iedereen praat hier over het lage nivo van anderen...hier zitten dus echt alleen de beste ruiters...lijkt me duidelijk...
[/quote]

ook dat is niet zo, maar als je paard aan de teugel/ in aanleuning loopt (wat heel erg veel paarden hier op bokt zijn) mag je toch wel zeggen dat er veel paarden niet in de aanleuning lopen of niet?
Het gaat niet om het lage nivo van anderen, maar algemeen B, ik vind zodra je L of hoger bent je de basis erin hebt en aardig/goed rond kan sturen ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:52

Fitzroy schreef:
Ik herken het verhaal van KellyG totaal niet dus kan er inhoudelijk ook niet op in gaan.

Bovendien is het moeilijk om iets te zeggen als je het niet gezien hebt.

Maar ik durf wel eerlijk toe te geven dat ik wel eens fout zit hoor, maar daar ontkom je denk ik ook niet aan. Het blijft mensenwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:41

Sfiejj schreef:

Dat gaat niet samen Haha! Een paard wat goed aan de hulpen is is nageeflijk. Een paard wat niet aan de hulpen is, is ook niet nageeflijk Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:35

Wou ik ook zeggen Pipo!!!!!

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:20

om maar even op de allereerste post in te gaan, van TS. Ik vind juist de lagere klasses geen "laag" niveau hebben.. Heb het idee bij ons juist dat de ruiters die in het Z rijden nogal eens de basis vergeten te oefenen en deze overslaan en denken dat het dan maar goed blijft gaan..
Tuurlijk is het altijd zo dat er mensen weleens boven je staan vanwaar jij denkt dat dat absoluut niet mogelijk was omdat......
Maarja dat blijf je altijd houden, het is nu eenmaal een jury sport waar andere mensen zijn of haar beleving punten op jou proef en al die mensen zien de dingen weer anders.. Dus als je daar niet tegen kunt kun je beter geen wedstrijden gaan rijden of lekker gaan springen (alhoewel je dan over je stijl-pnt kunt klagen). Doe wat met het commentaar van de jury, ben je het er niet mee eens leg het dan lekker naast je neer en denk ach volgende keer maar weer! (krijg je echter iedere keer dezelfde punten op je staatje, mee eens of niet, zou ik er zeker wat mee gaan doen!)

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:06

Niveau in de B hoog??????
Het ligt belachelijk laag!

Streng gepunt?
Hoevaak kwam je 'vroegah' wel niet tegen dat je eerste was met 162 bijv.
Tegenwoordig word je (in de B) eerste met 210.

Maargoed, B staat voor Begin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:21

raket schreef:
Ik zie in jouw profiel dat jouw paard 11 is. Vergeet niet dat ook veel jonge paarden in de B rijden. Die zullen thuis een stuk beter voor elkaar zijn, maar op wedstrijd kijkerig worden. Ook al heeft een 11jarige geen wedstrijdervaring, ze zijn toch een stuk relaxter vaak.

daar zeg je het goed; vaak.
Mijn 9-jarige laat me gegarandeerd alle hoeken van de ring zien en met wat pech maakt ze er nog wat bij ook.

Maar hoe kan ik haar dat afleren en haar laten wennen als ik pas op wedstrijd zou 'mogen' gaan als mijn paard wedstrijden gewend is? Knipoog

(let wel; mogen staat tussen aanhalingstekens Knipoog )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:08

met de 'nieuwe' punten kan het gebeuren dat je 5e wordt met 196 punten....
alhoewel ik het idee heb dat het wat bij begint te trekken qua punten kado geven....
dochterlief reed op het laatst in de B bijna 3 wp-en.. mijn visie was, ondanks het slecht willen wijken, middengalop probleem en tegen werken met midden dra, ze toch in de L1 een wp zou moeten kunnen halen.... tot op heden is dit uitgekomen.. de basis wordt steeds meer bevestigd, de 'nieuwe' onderdelen lijken nog een drempel..

vwb de teleurstellingen, sprekend uit eigen ervaring, is toch ook vaak de instructie 'schuld' ... wat je niet leert kun je niet weten, en vol ongebrip kijk je dan naar je eerste protocol...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:13

Maar met de oude proeven kon je toch ook eerste worden met 185 punten? Ik zie het verschil niet zo.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:23

Waar ik start worden zelden in de 190 punten gereden, dus ligt er denk ik ook een beetje aan waar je start Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:33

"... KAN het gebeuren.." moet zijn: "... KON het gebeuren..."
Als de proef netjes en correct is no problemo...
is de proef perfect mogen ze van mij allemaal 10-en hebben.
Maar zag en zie dat die tegen de 200 punten in de B nu in de L1 170 punten en minder rijden.... en mi kan dat niet alleen liggen het wijken en de midden galop...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:33

Taygalover schreef:
Waar ik start worden zelden in de 190 punten gereden, dus ligt er denk ik ook een beetje aan waar je start Lachen

Maar WAAR ligt dat dan aan? het nivo of de jury?