Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:02

Wie weet Haha!

Dan klopt dat boekje niet met de reglementen.
En nogmaals voorkeur betekend niet dat het moet, dat het minder netjes is oid.

Het haalt er hoogstens starre jury's uit die mierenne*ken.
Het is maar wat voor naam je wilt als jury....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:09

* zucht * Als ik een 6 zou geven bij verzorging ben ik heus niet zo dom om er springzadel bij te zetten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:13

Maar je bent wel "dom" bezig.
En als iedereen met een springzadel of een mexicaanse neusriem dat heeft, valt het kwartje bij iedereen nogal snel.

Geloof dat ik dan ongevlochten de ring in kwam om te pesten, met groen dekje en mooie bijpassende handschoenen Lachen
Als ik wist dat jij er zat Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:00

Fitzroy schreef:
Alane schreef:
het gaat me niet om dat onderdeel verzorging of een discussie daarover, die inderdaad al zo vaak gevoerd is...
maar of je dan een combinatie ook strenger bepunt op de andere onderdelen... toen je nog dacht dat een dressuurzadel de voorkeur had?
Je had het al over de houding, als de houding laag bepunt wordt kan een ander onderdeel eigenlijk niet hoog bepunt worden...

Ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt, Alane. Ik heb in posts hierboven al gezegd dat ik persoonlijk niemand erop afreken tenzij -en dat zie ik wel vaak- de houding en zit er op achter uit gaat. Mensen gaan toch vaak voorover hangen met zo'n zadel.
Maar dat straf je nooit bij ieder onderdeel af.

Laat ik het anders formuleren... ik me we wel eens afgevraagd hoe iemand over de 200 punten kan scoren met een 5 voor zit en houding op het protocol...
Als je als een zoutzak op het paard zit dan zou je dat toch in andere onderdelen terug moeten zien?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:07

Nee, dat vind ik niet, Alane. Kijk, als jij je paard in de beweging duidelijk tegenwerkt wordt het een ander verhaal. Maar als iemand wat verder voorover zit, maar verder een prima proef laat zien, dan hoef je dat echt niet bij ieder onderdeel af te straffen.

Nadere uitleg over voorkeur geven, speciaal voor RK.
Als er in een personeelsadvertentie staat: vrouwen genieten de voorkeur. Vervolgens heb je 2 gelijkwaardige kandidaten: 1 man en 1 vrouw. Dan wordt toch echt gekozen voor de vrouw.
En zo is het ook met een dressuur- of springzadel. Een dressuurzadel geniet de voorkeur. Ik heb 2 mensen in de ring (1 met dressuurzadel en 1 met springzadel). Hoe kan ik die voorkeur duidelijk maken?
Juist: door 1 puntje verschil bij de verzorging.
Waar hebben we het eigenlijk over? Het verschil tussen een 6 en 7 ?
Pffff ... waar sommige mensen al geen probleem van maken. Rijd gewoon een goede proef, dan doet dat punt totaal niet ter zake.
Dit was gelijk mijn laatste reactie, ik stop er geen energie meer in, voor zo'n onbenullig onderdeel Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:16

Das jammer...
vroeg me dan af hoe je dat doet met een vzh zadel versus dressuur.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:52

Punt doet wel ter zake

De eerste plaats gaar naar iemand met een dresuurzadel, 7 voor verzorging, 181 pnt.
2e plaats gaan naar iemand met een 6 voor verzorging want die heeft een springzadel
180 punten.

Zou deze ruiter ook 181 punten hebben word er gekeken naar het eerste ex equo punt en daar scoorde het springzadel ruiter hoger.
Eerlijk?
Nee, een mieren** jury.

Verder slaat je vergelijk natuurlijk nergens op.

Niet iedereen wil een vrouw in de bouw, want dat is te zwaar.
En zo wil ook niet iedereen een man voor priegelwerk waar je kleine vingers bij nodig hebt.

Gelukkig heb ik bijna altijd 8en gescoort voor de verzorging, dus gelukkig dat er nog wel normale jury's zitten in plaats van dat kakvolk dat niet naar het rijden kijkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:23

Juist, kawa. Het lijkt mij dat je in de dressuursport vooral de dressuur beoordeeld... Natuurlijk moet het reglementair kloppen (dus geen westernzadel maar een op een "engels" gelijkend zadel. )Maar voorkeuren in punten terug laten komen, dat wordt gevaarlijk. Dan ga je richting wie heeft de mooiste (duurste) kleding; hoedje wint boven cap (nou ja dat is met invoering van de helm nu helemaal lastig geworden); kleedje wordt mooier gevonden dan zadelvormig sjabrak; welke kleur vind de jury van vandaag het mooist; mét heeft voorkeur boven zonder (sjabrak) terwijl functioneel een deken het net zo goed, eigenlijk beter doet.

Het wordt eng als mensen met genoeg geld om aan alle voorkeuren te voldoen om de jury te plezieren betere kansen gaan krijgen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:23

hihihihihi laat ik voor aanvang van de proef de jury kiezen welke kleur dekje onder welk zadel de voorkeur geniet.... kijken ze dan een 10 krijgt ipv 8 of 9 Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:29

runningkawa schreef:
Verder slaat je vergelijk natuurlijk nergens op.

Ik probeer je alleen maar duidelijk te maken wat het woord voorkeur in houdt, maar dat wil geloof ik maar niet tot je doordringen, RK. Clown
Voorkeur kan wel degelijk verschil uitmaken, idd tussen een 1e of 2e prijs of een baan of geen baan.
Nogmaals, ik heb het zelf nog nooit toegepast maar als je het boekje en de jurycursus letterlijk neemt, zou het zeker mogen/kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:31

Over doordringen gesproken.. Lachen

Het boekje loopt blijkbaar niet gelijk met het reglement
Jury cursus bij jou blijkbaar ook niet Lachen

Hoe kan een reglement verschillen met de rest?

Ik hou me braaf aan het reglement en word dan door sommige afgestraft?
Lijkt me nogal krom...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:03

Niet alles staat in het reglement, RK.
Zo ook de beoordelingsfactoren voor de jury. Komen allemaal aan de orde in de jurycursus maar staan niet in het reglement.
In het boekje staat wel voorkeur.
En je krijgt toch ook geen onvoldoende? Een 6 is zelfs nog meer dan voldoende Tong uitsteken aangezien dat een 5 is.
Maar nu trek ik me echt terug, het gaat helemaal nergens meer over *LOL*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:52

Dat vind ik dan wel een beetje errug krom.... ik als deelnemer behoor de reglementen te kennen en mee daar aan te houden....
Ik doe dat dmv een springzadel waar ik dan volgens de jurycursus/regels op afgerekend zou kunnen worden (om dit even als voorbeeld te nemen) hetzij dan maar met 1 of mischien wel meer punten, dat krijg ik dan ook nog eens nooit helder omdat dit dan niet op het protocol wordt vermeld... waardoor het nog 'genieperiger' lijkt te worden.... ala 'wij straffen je af zonder dat jij weet waarom'

Het lijkt mij aannemelijker dat de reglementen strakker zijn, en dat de punten van de jury daarop aangepast worden... een 10 is voor onze lieve heer, een 9 voor de examinator/jury een 8 voor een goed uitgevoerd onderdeel....
waarbij het een en ander niet te letterlijk moet worden genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:47

Meer als me aan het reglement houden kan ik niet doen Fitz
En ik neem idd aan dat er gejureerd word aan de hand van het reglement. Anders is het idd erg krom.
Waar is een reglement dan voor?

Proevenboekje heb ik niet, haal de proeven direct van de site van de KNHS zelf.