Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:17

@kindnessM; Ik vind jou nu wel te ver gaan hoor! Wij kraken dravers niet af, waarom zeg je dan wel van die rare dingen over KWPNers. Heus niet alle dravers zijn geschikt voor de dressuur, dat zie je ook bij KWPNers, sommige kwpners kunnen nog geen fatsoenlijk B proefje lopen. Maar kraak ik je hele draver af!???? voor mij ga je te ver (met je eerste zinnen)

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:29

KindnessM schreef:
Ik zou ook niet voor een draver kiezen... tis erg makkelijk om tegenwoordig je KWPNer naar t Z te rijden.... met die korte achterbeentjes en kromme voorbenen (scheef groei door als veulen niet normaal te kunnen eten) en opgeplakte, opgerichte halzen....

Nee echt hoor... mijn draver onderdoet met zijn galop echt niet onder een KWPNer...

sterker nog... mijn draver kan prima dresuren... ik zie een KWPNer nog niet knoerhard over de baan draven... (denk eerder dat de pikeur echt af ligt en paard als een idioot over de baan dendert, allsie al niet in de kreukels ligt...)

Als jouw draver een uitgestrekte draf laat zien, dan lijkt dat in de verste nog niet op de beweging die mijn kwpn'ers in de normale draf hebben. Dan heb ik toch echt liever een kwpn'er met korte achterbenen en kromme voorbenen die WEL kan marcheren ( en dan zwijg ik nog maar over de galop Rolleyes Nerd ) dan jouw draver met zijn "perfect body"! Natuurlijk kan jouw draver heel hard gaan rennen waardoor hij de passen een beetje verruimt, maar die achterhand is dan zo wijd dat er gemakkelijk nog een paard doorheen past. Met een draver behoor je niet thuis in de dressuuring, dat is dus een feit!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:34

Een beetje jammer dat nu door zo'n post het een soort KWPN VS DRAVER wordt.

Ostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:34

Ostar schreef:
mijn zus heeft ook een draver gehad en mocht daar L mee starten, helaas werd t paard ziek en kon ze er niet meer rijden. Maar ook deze kon gewoon galopperen!

Ze heeft ook winstpunten gehaald trouwens!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:36

Even ter algemene informatie trouwens, niet alle paarden breken en gaan dus 'wijd' zoals het hierboven beschreven wordt.

En ik denk dat de paardensport hier zich weer geweldig laat zien...
Of het nou een draver is die niet in de dressuurring thuis hoort of een kromme KWPN'er. Op de een of andere manier kunnen mensen in de paardensport nooit eens nadenken over het feit dat iemand gewoon lol kan hebben met zijn paard zonder dat hij super goed moet presteren.

Ik vind het dus geen feit dat er geen draver thuis hoort in de dressuurring.

Ik vind het wel een feit dat paardenmensen( of wat zeg ik, mensen met paarden) misschien wat meer mogen gunnen aan een ander....

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:41

talented schreef:
Als jouw draver een uitgestrekte draf laat zien, dan lijkt dat in de verste nog niet op de beweging die mijn kwpn'ers in de normale draf hebben. Dan heb ik toch echt liever een kwpn'er met korte achterbenen en kromme voorbenen die WEL kan marcheren ( en dan zwijg ik nog maar over de galop Rolleyes Nerd ) dan jouw draver met zijn "perfect body"! Natuurlijk kan jouw draver heel hard gaan rennen waardoor hij de passen een beetje verruimt, maar die achterhand is dan zo wijd dat er gemakkelijk nog een paard doorheen past. Met een draver behoor je niet thuis in de dressuuring, dat is dus een feit!

Ik vond de post van KindnessM zeker niet goed, maar dit slaat voor mij ook nergens op.
Een draver die kan echt wel een uitgestrekte draf laten zien die in de buurt van jouw kwpn'er komt en ook over de galop ben ik het alles behalve met je eens. En niet elke draver loopt wijdt met zijn achterhand en een draver kan zeker wel thuis in een dressuurring.

Daarnaast, waar baseer jij je mening op?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:43

ruitje schreef:
Even ter algemene informatie trouwens, niet alle paarden breken en gaan dus 'wijd' zoals het hierboven beschreven wordt.

En ik denk dat de paardensport hier zich weer geweldig laat zien...
Of het nou een draver is die niet in de dressuurring thuis hoort of een kromme KWPN'er. Op de een of andere manier kunnen mensen in de paardensport nooit eens nadenken over het feit dat iemand gewoon lol kan hebben met zijn paard zonder dat hij super goed moet presteren.

Ik vind het dus geen feit dat er geen draver thuis hoort in de dressuurring.

Ik vind het wel een feit dat paardenmensen( of wat zeg ik, mensen met paarden) misschien wat meer mogen gunnen aan een ander....

OK dan!
Lol is het belangrijkste, ook in de dressuur!
En elkaar wat gunnen is belangrijk!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:48

Mensen vergeten maar al te graag dat ze ooit met paardrijden zijn begonnen omdat ze het LEUKKK vinden..

jammer idd van die post van talented, hiervoor lieten we elkaar in de waarde en gingen er op een intellectuele manier op in..
jammer

jikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:52

Ja ik denk dat dravers wel veel moeite hebben met de galop maar als je dat er goed in zit denk ik wel dat je een eindje kan komen Knipoog

heb zelf een draver x haflinger zit geen problemen in hoor;)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:00

Ik denk dat dravers niet echt geschikt zijn voor de dressuur..
Sommige kunnen echt goed lopen dat weet ik wel. Heb er zelf ook 1 gereden en die liep super (foto's in mn profiel).
Maar ik denk persoonlijk dat ze er niet echt geschikt voor zijn..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:02

Mijn reactie is ook helemaal niet kwaad bedoelt... maar t is wel even ter illustratie...
Wat ik neerzette is een vooroordeel... zoals jullie die over dravers hebben...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:10

Dravers kunnen galopperen, als je ze maar de tijd geeft om die goede galop te ontwikkelen. De ene draver zal er idd minder aanleg voor hebben dan de andere maar dat betekent nog niet dat we vooroordelen hebben over alle dravers, en dan nog:

Dit is juist stimulans om te laten zien dat ze het wél kunnen! Doe je best Lachen

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:13

KarinvdM schreef:
Vooroordeel? Veel dravers kunnen niet fatsoenlijk galopperen en dat is toch lastig in de dressuurring.
Als je dressuurwedstrijden wilt rijden en daar serieus mee bezig wilt gaan, dan is een draver niet echt een handige keuze.

Weetje wat dat met mij is, ik wil hoog in de sport komen, maar niet met zo'n er-voor-gemaakte paard.

Met een draver als ik in de M kom, heb ik echt een veel gaver en machtiger gevoel dan dat ik dat met een KWPN ben.

Ik ben van mening dat je elk paard, of iig 90% daar naartoe kan leiden. Iig tot M. Kijk, sommigen hebben moeite met galoperen, maar lang niet alle.
Ik zie meer dravers mooi galoperen dan verkeerd. Tong uitsteken

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:53

[quote="Lorsina"]
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Nee een goede jury heeft geen vooroordeel over dravers,net zomin als over een Fjord,Fries,Haflinger etc.
Een goede jury kijkt naar de durchlassigheit(dus soepelheid van het gereden paard),de overgangen,verzameling en verruiming,taktmatige en ritmische van de gangen,of alles vloeiend gaat van overgang naar overgang,het netjes rijden van de figuren die gevraagd worden,naar de ruiter en naar het gehele plaatje of dat dit harmonisch en ongedwongen geheel is tussen ruiter en paard/pony,klopt dit alles dan maakt het niet uit met wat voor paard je dat voor elkaar krijgt,heb ruiters met Tinkers gezien en dacht nou daar kunnen sommige ruiters met KWPN'r nog een puntje aan zuigen.Heb deze ruiters ook gevraagd waarom ze niet landelijk gingen rijden en ook zij hadden net zoals jij de gedachten dat ze dan benadeeld zouden worden omdat ze op een Tinker rijden,maar nu een driekwartjaar verder rijdt ze toch al L2 met haar Tinker!!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:24

Ik denk inderdaad dat een goede jury niet bevooroordeeld is. En een aantal dravers die ik hier in het topic heb gezien zijn dusdanig rijtechnisch getraind dat je 2 keer moet kijken wil je er snel een draver in zien. Wel denk ik dat de doorsnee draver niet echt een talent in de ring zal zijn.

Zelf heb ik veel dravers gezien en gereden maar ik ben er nog niet 1 tegengekomen waar ik zelf dressuur mee zou willen rijden. Het zal best mogelijk zijn, een uitdaging ga ik zelf ook niet uit de weg maar toch de loperigheid en de bouw van de doorsnee draver maken het volgens mij heel moeilijk er dressuur mee te kunnen rijden. Ik denk dat als je er heel veel tijd en geduld in zou steken dat je best een B-L proefje moet kunnen rijden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:45

Een goede jury let daar idd niet op, maar hoevaak gebeurd het niet als het paard (draver, kwpn'er of wat dan ook) de jury niet aan spreekt dat er anders gekeken wordt naar een proef?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:11

SplashIsLief schreef:
Een goede jury let daar idd niet op, maar hoevaak gebeurd het niet als het paard (draver, kwpn'er of wat dan ook) de jury niet aan spreekt dat er anders gekeken wordt naar een proef?

In mijn ervaring gebeurt dat niet tot nauwelijks. Ik rij dressuur met een fjord, kan me niet voorstellen dat het gros van de juryleden warmloopt voor een fjord, maar heb er nog nooit enige hinder van ondervonden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:12

Ik denk dat we hier een flinke kloof hebben tussen wat de een dressuur noemt en wat de ander dressuur vind. Ik bekijk dressuur als 'mogelijkheden tot en MET Z'. Ik zie hier net iemand die zegt
Citaat:
Ik ben van mening dat je elk paard, of iig 90% daar naartoe kan leiden. Iig tot M.

Kijk, en daar zit het hem nou net. Natuurlijk kan ieder paard/ pony/ ezel TOT de M komen. Ieder paard kan netjes gereden worden en getraind worden. Alleen houdt het op een gegeven moment op voor een paard wat lichamelijk minder geschikt is.

En ja, ik ben van mening dat een gemiddelde KWPNer beter geschikt is voor de dressuur (t/m Z) dan een gemiddelde draver.
Geeft toch niets? Ik zou je met mijn gemiddelde KWPNer nooit bij kunnen houden op de drafbaan.

En ja, een KWPNer is ook een zeer veelzijdig paard waar je alle takken van sport mee kunt beoefenen. Ik kan er mee dressuren, springen, buitenrijden, endurance, western etc. Kom ik echter tegenover een quarter te staan in de western ring, zal ik daar ook niet van kunnen winnen in een normale situatie?
Geeft toch ook niets? als ik er maar lol in zou hebben.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:43

pol013 schreef:
En ja, een KWPNer is ook een zeer veelzijdig paard waar je alle takken van sport mee kunt beoefenen. Ik kan er mee dressuren, springen, buitenrijden, endurance, western etc. Kom ik echter tegenover een quarter te staan in de western ring, zal ik daar ook niet van kunnen winnen in een normale situatie?
Geeft toch ook niets? als ik er maar lol in zou hebben.

Met een draver kun je ook dressuren, springen, buitenrijden, endurance, western etc Knipoog

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:33

Het is ook maar net wat iemand uit zijn paard KAN halen,zie genoeg ruiters met een kwpn'r waarvan ik denk stop alsteblieft met een poging tot dressuur en ga recreatief rijden!Al zou je die personen op een voorgeprogrammeerd Z paard zetten dat goed bevestigd is dan rijden ze dat paard zo weer naar af,dus het is ook maar net wat de kwaliteit van de ruiter is en ja ook inderdaad van het paard maar het is de combi waar het om gaat en de samenwerking tussen die twee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:54

Elk warmbloed/volbloedpaard is lichamelijk geschikt om alle dressuur oefeningen, ook de moeilijkere uit te voeren. Er wordt niet meer gevraagd dan een paard van nature kan.
Het zit hem in hoe goed de ruiter een paard kan trainen en rijden.
Paardensport is feitelijk ruitersport, maar dat schijnt men te vergeten.
Er zijn heus paarden die voordelen hebben, maar dat wil niet zeggen dat de rest zo´n beetje "gehandicapt" is!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:10

Leuk weer een vooroordelen topic Clown

Ik denk dat de meeste dravers, als ze goed gereden worden, aardig mee kunnen draaien in de basissport (tot de Z). Het hogere dressuurwerk wordt lastig voor ze omdat hun achterhand bedoeld is om te stuwen en minder om te dragen. Voor een meer dressuurtypisch paard zal dit makkelijker zijn. Lichaamsbouw is trouwens maar 1 van de factoren die nodig zijn om hoger te rijden. Karakter: werklust en leergierigheid zijn ook belangrijk. Dat zijn eigenschappen waar dravers absoluut over beschikken.

Maar je kan je ook meteen afvragen hoeveel ruiters de kwaliteiten hebben om boven de basisport uit te stijgen. Waarom heeft iedereen het trouwens altijd meteen over de echte sport, en de kwaliteiten van zijn paard daarvoor, terwijl heel veel mensen blijven hangen tussen de B en de Z? Begin lekker bij het begin, hou plezier er en zie waar het schip strand.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:33

fransje23 schreef:
... Waarom heeft iedereen het trouwens altijd meteen over de echte sport, en de kwaliteiten van zijn paard daarvoor, terwijl heel veel mensen blijven hangen tussen de B en de Z? Begin lekker bij het begin, hou plezier er en zie waar het schip strand.
Precies! Ik ga in Januari ook starten met mijn -jawel- draver. Ik heb absoluut geen ambitie om haar naar de Z te rijden! Wil gewoon af en toe eens een wedstrijdje rijden voor de lol (en een paar puntjes Knipoog ) En als het schip strand..? Dan meld ik me af, en ga gewoon weer lekker verder met recreëren, en blijf wel lekker dressuur-lessen Haha!

Trouwens, als ik de ring binnenrij, ziet de jury aan mijn paard dat het een draver is? Nee. Staat dat op mijn startkaart? Op mijn protocol..? Nee toch? Dan word ik gewoon beoordeeld op ons kunnen, van paard en mij Haha!

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:29

Ik lees hier heel veel (voor) oordelen over dravers.
Als je met een draver dressuur gaat rijden, weet je dat je niet Anky bent en nooit zult worden. Dat je geen Bonfire onder je kont hebt en dat nooit zult krijgen.
Als je een draver hebt, heb je een van de meest eerlijke paarden. Ikzelf heb een draver. Ik rij M2 dressuur. Mijn draver is overbouwd, voor toontreder en achter franse stand. Maar is zo lenig als maar kan. Ik zal nooit op de Olympische Spelen komen, maar als ik weer een duur paard eruit rij, ben ik zo trots als een hond met 7 *******. Zeker als er mensen bij zitten die het me niet gunnen. Omdat ik met een draver start.
Ik ben met 3 winstpunten de M1 uitgedanst. Ik liet iedereen en alles achter me. Ver achter me.
Een dag later lag er een mes in zijn voerbak. Een week later stond mijn paard snachts los op het erf.
Ik heb helaas daar moeten vluchten. Waarom?????? Omdat een klein aantal mensen met paarden jaloers zijn.

Het karakter van een draver is leuk. Iemand die vroeger op de drafbaan werkte zei me eens:
Als je het draversbloed mee hebt, heb je een wereldpaard.
Heb je het bloed tegen je, moet je uitkijken.
Met een draver moet je altijd compromissen sluiten. Je moet zelf heel kalm zijn. Er zit nl. een kop op. Als je vraagt, krijg je antwoord. Als je hardhandig vraagt, krijg je hardhandig antwoord. Helaas bots ik ook op wedstrijden met de juryleden. Maar als de juryleden nu eens inzien dat we niet allemaal gezegend zijn met een hoop euro's, maar gewoon lekker willen lol met je knol hebben, kijk dan ook eens naar een paard die qua bouw dingen doet, die hij eigenlijk niet kan. Maar daar zo vreselijk zijn best in doet.
Ik zeg altijd maar.... Oke een draver is niet gefokt voor de dressuur, maar om te draven. Maar ik heb mijn "voetballer" leren "balletdansen".
Ik ben het eens met de moderator. Dit is nu duidelijk de haat en nijd in de dressuursport.
Hou er nu eens mee op! Of het nu dravers, Tinkers, Haflingers zijn, iedereen kan in de basissport mee. Daar zijn de proeven voor geschreven. Dit is mijn mening. Nu sommige juryleden dit nog in laten zien.
Zo..... dat wilde ik ff kwijt.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:37

Ik ben het volkomen met je eens Hippie Knipoog