M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:38

Ragne schreef:
Maar als je voor het eerst begint met oefeningen als bijv travers, dan kan het bijna niet anders dan dat je dat in een langzamer tempo oefent. Zodat het paard het goed kan begrijpen.

Niet mee eens, impuls is 1 van de belangrijkste voorwaarden in een oefening, ook bij het aanleren. Zodra hij terugvalt in tempo en dus niet meer gehoorzaam is aan de voorwaarts drijvende hulp, er meteen weer uit weg rijden, weer aan het been zetten en weer een paar pasjes proberen. Takt is een vereiste en impuls ook.

Maar ontopic: Inderdaad zie je dat dit veel mist in de M2, de meesten moeten hun paard in een travers vooruit schoppen met de spoor er diep in, anders valt ie zo in stap.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:25

Ragne schreef:
Dat mag hoor Knipoog, ik denk dat je dat in een oefening moet opbouwen. Hij kan het niet in één keer goed doen. Wanneer het paard de hulp begrijpt kan je wat meer gaan vragen en wat toerijden in zo'n oefening. Maar dan rijd je ook geen travers zoals in een proef, maar maar een paar pasjes. Dat wissel je inderdaad af met impuls halen uit bijvoorbeeld middendraf en stelling en buiging uit bijvoorbeeld wat voltes 10m of SB. Maar nu gaat het over trainen Haha! ook een leuke discussie

Mee eens, als ze het doorkrijgen komt dat tempo ook terug, een paard kan imo niet meteen "met de benen in de nek" en op hetzelfde tempo, de spieren moeten het ook aankunnen en zodra dat het geval is, is het tempo meestal ook meteen terug.

Het geheel moet er idd vloeiend en voorwaarts uitzien, maar dat is volgens mij op ieder niveau iets wat een jury graag wil zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:23

nadina schreef:
Nou, ik heb het van het weekend uitgeprobeerd en haar voor mijn gevoel 'omhoog getrokken' (even voor de critici: dit is natuurlijk overdreven gesteld, maar voor mijn gevoel loopt ze een stuk stugger als ze in deze houding loopt) en met resultaat want ik had 2 winstpunten. Kan natuurlijk toeval zijn... Ik had 7-ens voor verzameling en impuls. Nou, ik was in ieder geval blij met mijn punten (en had toch wel lekker gereden ondanks dat het wat stugger aanvoelt) we gaan gewoon door ;)

Weet je wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen. Je paard moet uiteraard goed voorelkaar zijn en de oefeningen goed beheersen. Ik en mijn instructeur zijn het erover eens dat mijn paard het M2 goed aan kan. Ze loopt de zijgangen met gemak (m.n. de appuyementen al hoeven die nog niet), kan goed uitstrekken en is goed te schakelen. De contra is geen probleem en ook de overgang naar de stap vanuit galop kan ik gewoon op mijn zit rijden en een prima arbeidspirouette zit er ook al in al wordt dat nog niet gevraagd. Toch bleef ik rond de 170 rijden.
Ik ben een beetje beter naar de 'winst' proeven gaan kijken en veel foto's gemaakt van mijn eigen proeven em kwam erachter dat ik gewoon niet het gemiddelde plaatje was. Hier komt gewoon 'het oog wil ook wat' op de hoek kijken, ik had gewoon niet zo'n klassiek paard moeten kopen. Dat heb ik wel gedaan omdat ik ook wilde springen en dus zal ik haar meer dressuurgeschikt moeten laten lijken wil ik toch verder komen. Er zijn legio trucjes om je punten omhoog te krikken. De belangrijkste was dus het hoofd iets hoger houden dan de natuurlijke bouw van mijn paard (alleen in de proef, nooit thuis); uiteindelijk komt bij horizontaal gebouwde paarden ook wel oprechte goede oprichting maar daar hebben ze onevenredig meer kracht voornodig in het acherbeen dan vertikaal gebouwde paarden. Een ander trucje is 'overbuigen'. Ik heb een lang paard en de lengte buiging is dan ook iets wat geheel vanzelf gaat, toch kreeg ik slechts een 6 voor travers. Geheel tegen de wens van mij en mijn instructeur in toch maar overdreven ingebogen (niet meer in de richting van de beweging maar krommer) en voila een 7 of 8 is nu normaal. Het mag vanzelfsprekend zijn dat ik daar thuis niet op train. Ook de tijd nemen voor het halt vlak voor het aw. 4 seconden of langer hh en dan aw geeft veel hogere punten dan kort hh. Dan nog het meest frappante: de gebrokenlijn in conta. Mijn paard kan makkelijk een scherpe hoek in contra, maar dat willen ze helemaal niet zien, dan krijg je zwaait uit commentaar en een 5. Rijd je de lijn heel erg afgevlakt (3m voor x de bocht inzetten en 3 meter erna weer terug) zodat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt dan wordt het weer een 7 of 8. Hoek inrijden in de slangenvolte geeft ook hogere cijfers. Zo zijn er dus een hoop kleine dingetjes die je score 20 punten omhoog krijgen en thuis werk je gewoon op de manier die voor jouw paard het beste is.
Ik weet zeker dat mensen die nu roepen dat je alleen maar goed mag scoren zonder trucjes heus toch onbewust deze dingen toepassen. Als zijn het maar de minidingetjes zoals schoudervoor je overgang galop inzetten zodat het eventueel naar binnenkomen van de AH niet gezien wordt. Ik geloof dat ik nu wel genoeg dit topic volgezeurd heb, dus ik ga vanaf nu gewoon lekker passief meelezen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 17:17

Ik heb juist heel veel aan je tips hoor, ga vooral door Haha!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:41

ja idd! bedankt voor de tips!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:05

nadina schreef:
Ik heb juist heel veel aan je tips hoor, ga vooral door Haha!

brendalover schreef:
ja idd! bedankt voor de tips!!

Hopelijk kunnen jullie mij snel ook jullie trucjes aanbevelen Knipoog

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:08

hihi ja misschien!,, ik ga volgende week startten..

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:30

mm..ga ik toch ook is proberen en even overleg plegen Pling er zit namelijk wel echt een kern van waarheid in Ja

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 21:30

Volgens mij gaan we weer de goede kant op, was gisteren weer 2x1 met 189 en 182 pnt, nr. 2 in het 1e proefje had er 171, dus, de tips uit het topic helpen Haha!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:57

dan weten we dat ook weer Haha!

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:00

Ik vond de M1 juist zwaarder dan de M2.. In de M2 heb ik juist helemaal geen problemen maar de overgang L2-M1 vind ik wel heel zwaar.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 08:18

Nou, mijn eerste wedstrijd M2 had ik 198 punten, dus toen dacht ik ook, dat wordt een eitje. Maar ja, daarna werd het steeds in de 170, dus dat viel even tegen. Nu heb ik weer het idee dat we op de rit zijn Knipoog

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:39

ik heb op 8 oktober nog naar M2 proeven gekeken en 1 van de 8 combinatie's heeft een goed proef gereden en winst.
7 van de 8 zaten nog heel wat fouten in de proef zoals keertwending, travers, schouderbinnenwaarts, contragalop en middengalop. Ook zat sommige aan het paard te plukken en af te stompen :/

Ik was wel verbaast en snap echt niks van hoe ze 10 wp bij elkaar heeft gekregen Clown

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:08

Th0mas schreef:
ik heb op 8 oktober nog naar M2 proeven gekeken en 1 van de 8 combinatie's heeft een goed proef gereden en winst.
7 van de 8 zaten nog heel wat fouten in de proef zoals keertwending, travers, schouderbinnenwaarts, contragalop en middengalop. Ook zat sommige aan het paard te plukken en af te stompen :/

Ik was wel verbaast en snap echt niks van hoe ze 10 wp bij elkaar heeft gekregen Clown

Ik vind het knap dat je dat gezien hebt in de M2 proef van oktober... Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:42

Ze zullen wel 2 proeven gereden hebben Knipoog

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:12

het was 2 proeven hoor Knipoog

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 09:48

hananya schreef:
Th0mas schreef:

Ik vind het knap dat je dat gezien hebt in de M2 proef van oktober... Knipoog

Th0mas schreef:

Opes, haha! Vork

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:52

Th0mas schreef:

hahaha....
Die optie schoot mij ook te binnen even nadat ik dat gepost had... Blond

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:57

he mensen, ik rij ook M2 en gaat wel aardig maar ik vind het ook wel moeilijk om te bepalen wat jury er van vindt. Ben nu 6 keer gestart en de 1e drie keer haalden ik elke proef een wp. Maar daarna gingen de proeven naar mijn idee beter maar mijn punten werden lager! Zelfd 159 punten gehaald terwijl ik het juist mijn beste M2 proef vond!

Heb jullie tips gelezen en zal ze morgen op wedstrijd in praktijk brengen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:27

dat zijn van die proeven waarvan je zou willen dat er een video mee had gelopen.... kijken wie er gelijk had.... Snel vergeten en naar de volgende!

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:55

ja idd!!
Ik heb met plezier proefje gereden en daar gaat het om!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:43

als denege M2 startgerechtigd is, moeten ze gewoon goed dressuurproeven op het dvd kijken, luisteren naar de 'prater' voor die tips en dan kunnen ze zien of ze echt aan toe is om M2 te starten.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:06

had vandaag 188 en 1e prijs in M2

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:07

Offtopic; Hoe moetje een eigen Topic maken? Iedereen zegt dat je dan op NewTopic moet drukken ofzoiets, maar waar staat dat? Ik weet echt niet hoe bokt werkt, dus zou iemand in deze topic hierop een reacite willen geven Tong uitsteken

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:34

Michelle__ schreef:
Offtopic; Hoe moetje een eigen Topic maken? Iedereen zegt dat je dan op NewTopic moet drukken ofzoiets, maar waar staat dat? Ik weet echt niet hoe bokt werkt, dus zou iemand in deze topic hierop een reacite willen geven Tong uitsteken

je moet op dat knopje drukken en die ligt links boven Ja
Afbeelding