nadina schreef:Nou, ik heb het van het weekend uitgeprobeerd en haar voor mijn gevoel 'omhoog getrokken' (even voor de critici: dit is natuurlijk overdreven gesteld, maar voor mijn gevoel loopt ze een stuk stugger als ze in deze houding loopt) en met resultaat want ik had 2 winstpunten. Kan natuurlijk toeval zijn... Ik had 7-ens voor verzameling en impuls. Nou, ik was in ieder geval blij met mijn punten (en had toch wel lekker gereden ondanks dat het wat stugger aanvoelt) we gaan gewoon door ;)
Weet je wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen. Je paard moet uiteraard goed voorelkaar zijn en de oefeningen goed beheersen. Ik en mijn instructeur zijn het erover eens dat mijn paard het M2 goed aan kan. Ze loopt de zijgangen met gemak (m.n. de appuyementen al hoeven die nog niet), kan goed uitstrekken en is goed te schakelen. De contra is geen probleem en ook de overgang naar de stap vanuit galop kan ik gewoon op mijn zit rijden en een prima arbeidspirouette zit er ook al in al wordt dat nog niet gevraagd. Toch bleef ik rond de 170 rijden.
Ik ben een beetje beter naar de 'winst' proeven gaan kijken en veel foto's gemaakt van mijn eigen proeven em kwam erachter dat ik gewoon niet het gemiddelde plaatje was. Hier komt gewoon 'het oog wil ook wat' op de hoek kijken, ik had gewoon niet zo'n klassiek paard moeten kopen. Dat heb ik wel gedaan omdat ik ook wilde springen en dus zal ik haar meer dressuurgeschikt moeten laten lijken wil ik toch verder komen. Er zijn legio trucjes om je punten omhoog te krikken. De belangrijkste was dus het hoofd iets hoger houden dan de natuurlijke bouw van mijn paard (alleen in de proef, nooit thuis); uiteindelijk komt bij horizontaal gebouwde paarden ook wel oprechte goede oprichting maar daar hebben ze onevenredig meer kracht voornodig in het acherbeen dan vertikaal gebouwde paarden. Een ander trucje is 'overbuigen'. Ik heb een lang paard en de lengte buiging is dan ook iets wat geheel vanzelf gaat, toch kreeg ik slechts een 6 voor travers. Geheel tegen de wens van mij en mijn instructeur in toch maar overdreven ingebogen (niet meer in de richting van de beweging maar krommer) en voila een 7 of 8 is nu normaal. Het mag vanzelfsprekend zijn dat ik daar thuis niet op train. Ook de tijd nemen voor het halt vlak voor het aw. 4 seconden of langer hh en dan aw geeft veel hogere punten dan kort hh. Dan nog het meest frappante: de gebrokenlijn in conta. Mijn paard kan makkelijk een scherpe hoek in contra, maar dat willen ze helemaal niet zien, dan krijg je zwaait uit commentaar en een 5. Rijd je de lijn heel erg afgevlakt (3m voor x de bocht inzetten en 3 meter erna weer terug) zodat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt dan wordt het weer een 7 of 8. Hoek inrijden in de slangenvolte geeft ook hogere cijfers. Zo zijn er dus een hoop kleine dingetjes die je score 20 punten omhoog krijgen en thuis werk je gewoon op de manier die voor jouw paard het beste is.
Ik weet zeker dat mensen die nu roepen dat je alleen maar goed mag scoren zonder trucjes heus toch onbewust deze dingen toepassen. Als zijn het maar de minidingetjes zoals schoudervoor je overgang galop inzetten zodat het eventueel naar binnenkomen van de AH niet gezien wordt. Ik geloof dat ik nu wel genoeg dit topic volgezeurd heb, dus ik ga vanaf nu gewoon lekker passief meelezen.