als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:46

Heel soms stap ik er zelf even op.
Om bijvoorbeeld even door een moeilijk stukje te rijden (niet dat dat 'probleempje na 1 ritje voor altijd is opgelost maar dan ziet eigen ruiter dat t wel kan en dus niet hopeloos is Knipoog )
Of om eens mijn gedachtegang te controleren als het soms eens niet helemaal wil.
Natuurlijk moet een goede instructeur genoeg kunnen zien maar soms is t fijn om even te voelen.

Mijn eigen instructeur heeft nog maar 1 keer op nim gezeten.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:57

ik geef zelf dan geen les, maar mijn instructeur klimt wel eens op mijn paard de rede hiervan is:

hij gaat kijken of het voelt zoals het eruit ziet. hij ziet echt de kleine dingen, maar toch wil hij er aan het einde van les soms even rijden om te kijken of hij het probleem goed gezien heeft. door het zelf te voelen kan hij een oplossing vinden.

nu rijd hij haar zelfs 1 x in de week een uur.
om de punten op de I te zetten en het voor mij en mijn zus iets makkelijker te maken. is een moeilijk stuk voor paard en voor ons. hij is immers rijtechnisch toch een heel stuk verder.

Luunthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:07

Ik stap weleens op de paarden van mijn lesklantjes, soms ziet iets er net iets anders uit dan dat het voelt, dus dan vind ik het fijn om het paard een beetje te kunnen voelen. Mijn instructrice stapt er ook weleen op.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:30

Ik snap niet waarom je niet zo willen dat je instructeur er eens een keer opstapt. Redenen als; ik betaal hem voor instructie en niet voor rijden, en ik wil alles zelf doen en niet zien dat het paard wel bij hem of haar doet komen op mij een beetje afgunstig over. Als je telkens tegen het zelfde probleem aanloopt (wat in veel gevallen grotendeels aan de ruiter ligt) waarom zou je instructeur je daar niet mee op de goede weg helpen. Jij moet het daarna toch nog altijd zelf doen.
De opgedane ervaring, al dan niet geholpen, helpen je in de toekomst bij andere paarden ook weer. Door schade en schande word je wijs en bij volgende jonge paarden zal het alleen maar beter kunnen gaan.

Mijn instructrice ging af en toe wel eens op mijn paard zitten, niet om aan te voelen hoe hij voelt ( hij kwam bij hen vandaan) maar om iets voor mij inzichtelijk te maken. Zij was in staat om te laten zien hoe ik het verkeerd deed (en dan heb ik het niet over een verkeerde galop) en liet daarna zien hoe je het wel moet doen. Dat wil niet zeggen dat hij het bij mij dan ook ineens deed, aangezien ik moest leren om bepaalde dingen net iets anders te doen.

Als een instructeur er eens op gezeten heeft, weet hij/zij ook waar jij het over hebt. Een paard kan er bijvoorbeeld heel zwaar/licht aan de voorkant uit zien, terwijl juist het tegenovergestelde aan de hand is. Door dit eens uit te proberen cq aan te voelen, kan de instructeur je veel beter adviseren, iets waar het volgens mij allemaal om te doen is.

Ik denk eerder dat er een groot aantal instructeurs is, die er niet op durven, maar dat is een heel ander verhaal.... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:09

Ik heb ook een merrie in de les waar ik echt, echt nooit op zal gaan zitten.......... ik weet dat dit niet goed gaat komen. Ben niet bang voor het dier dat niet, maar ik weet dat ze er echt alles aan zal doen om mij er uit pure nijd vanaf te werken....... en ik weet ook dat ze dit dan niet subtiel gaat doen.....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:11

Mijn instructeur kruipt er af en toe zeker wel eens op. Op htmoment dat het beeld niet klopt met mijn gevoel stapt hij er zelf eens op om het aan te voelen. Ik vind dat echt super relax en vaak is het 5 minuten end an kan ik er weer op. Ze heeft soms erg veel moeite met loslaten en als ik dan gewoon niet voldoende techniek of uithoudingsvermogen om haar er dan doorheen te rijden en als hem dat dan wel leukt kan ik het kunstje afkijken.
Ik vind het ook heel erg leuk om hem met mijn paard te zien rijden. Zo wordt bevestigd wat ik verwacht en dat is dat ze veel meer kan dan ze bij mij laat zien. Dat geeft me weer nieuwe moed en dan kan ik daar naar toe werken.

Voor mij werkt het erg motiverend.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:33

Wollie schreef:
Ik snap niet waarom je niet zo willen dat je instructeur er eens een keer opstapt. Redenen als; ik betaal hem voor instructie en niet voor rijden, en ik wil alles zelf doen en niet zien dat het paard wel bij hem of haar doet komen op mij een beetje afgunstig over. Als je telkens tegen het zelfde probleem aanloopt (wat in veel gevallen grotendeels aan de ruiter ligt)
waarom zou je instructeur je daar niet mee op de goede weg helpen. Jij moet het daarna toch nog altijd zelf doen.

Wat is dan de toegevoegde waarde van de instructeur op je paard? Het ligt aan mij (iig de ruiter) en ik moet het zelf doen.

Wollie schreef:
Mijn instructrice ging af en toe wel eens op mijn paard zitten, niet om aan te voelen hoe hij voelt ( hij kwam bij hen vandaan) maar om iets voor mij inzichtelijk te maken. Zij was in staat om te laten zien hoe ik het verkeerd deed (en dan heb ik het niet over een verkeerde galop) en liet daarna zien hoe je het wel moet doen. Dat wil niet zeggen dat hij het bij mij dan ook ineens deed, aangezien ik moest leren om bepaalde dingen net iets anders te doen.

Dat zou dan toch ook vanaf de grond kunnen? Waarom vanaf het paard?

Wollie schreef:
Als een instructeur er eens op gezeten heeft, weet hij/zij ook waar jij het over hebt. Een paard kan er bijvoorbeeld heel zwaar/licht aan de voorkant uit zien, terwijl juist het tegenovergestelde aan de hand is. Door dit eens uit te proberen cq aan te voelen, kan de instructeur je veel beter adviseren, iets waar het volgens mij allemaal om te doen is.

Ik kan ook zelf aangeven of hij zwaar of licht aan de voorkant is.

Wollie schreef:
Ik denk eerder dat er een groot aantal instructeurs is, die er niet op durven, maar dat is een heel ander verhaal.... Knipoog

Dat zou kunnen, ik weet het niet, heb het ook nooit gevraagd. Maar als je niet op de mijne durft, durf je nergens op Haha!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:11

Ik vind het juist prettig als mijn instructrice er af en toe een keer op gaat.
Zij voelt dingen anders dan ik. Ook voelt ze wat wel problemen geeft en wat niet.

Het is fijn om mijn paard daarna even na te rijden. Ik vind dat erg leerzaam.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:42

Gjilke: je kunt zelf wel aangeven hoe jij je paard vind lopen maar dat is iets dat subjectief is. Misschien vind jij hem wel heel licht terwijl ik hem heel taai vind voelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:00

hoe is het dan als je les geeft op een eigen paard?
bv ik rij altijd met een paard (logisch) en soms geef ik daar eens les op aan anderen.
nu, ik kan het wel uitleggen, maar sommige dingen kan ik niet verwoorden, en dan is het voor mij makkelijker om het eens voor te tonen.
dan kruip ik erop, zeg ik wat ik op dat moment voel, wat ik doe, en ziet de ruiter het resultaat.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:18

dat is nu juist de waarde van een goede instucteur/trice om het goed te constateren,te verwoorden en te verbeteren.er zijn zat topruiters die niet goed les kunnen geven omdat ze het niet kunnen overbrengen en dat moet een goede instucteur toch hebben!!!!!!!!!!!!!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:24

Ik ben van mening dat je alleen op het paard moet stappen omdat de ruiter iets totaal anders aangeeft dan jij ziet of als de ruiter het niet meer snapt als je iets theoretisch probeert uit te leggen (niet na 5 minuten maar na 5 lessen oid)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:29

Mijn instructeur stapt eigenlijk nooit op een paard omdat hij van mening is dat je zelf het probleem moet kunnen oplossen. Hij vind dat je als ruiter er veel meer van leert als je het zelf aanpakt dan dat hij het voor je oplost. Dat vind ik een prima benadering Lachen.

Binnenkort stapt hij toch op mijn paard aangezien ik al langere tijd tegen hetzelfde probleem aan loop en ik precies hetzelfde zie als ik eens iemand anders er op laat rijden (ook als dat iemand is die iets beter kan sturen dan ik Haha!).

Hij gaat er dus binnenkort eens op Lachen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:08

Apple schreef:
Mijn instructeur stapt eigenlijk nooit op een paard omdat hij van mening is dat je zelf het probleem moet kunnen oplossen. Hij vind dat je als ruiter er veel meer van leert als je het zelf aanpakt dan dat hij het voor je oplost. Dat vind ik een prima benadering Lachen.

Binnenkort stapt hij toch op mijn paard aangezien ik al langere tijd tegen hetzelfde probleem aan loop en ik precies hetzelfde zie als ik eens iemand anders er op laat rijden (ook als dat iemand is die iets beter kan sturen dan ik Haha!).

juist voor dat soort dingen dus. Niet elke les maar echt als het even niet opschiet. Eens in de zoveel tijd. Als een instructeur er elke les op moet is er toch iets niet helemaal goed zou ik zeggen. Tenzij je heel erg beginner bent met een heel erg beginner paard. Echter vind ik dat ook een combinatie die niet klopt

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:23

oosterhoff schreef:
Apple schreef:

juist voor dat soort dingen dus. Niet elke les maar echt als het even niet opschiet. Eens in de zoveel tijd. Als een instructeur er elke les op moet is er toch iets niet helemaal goed zou ik zeggen. Tenzij je heel erg beginner bent met een heel erg beginner paard. Echter vind ik dat ook een combinatie die niet klopt

Helemaal met je eens Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:02

Duhelo schreef:
ik kan het wel uitleggen, maar sommige dingen kan ik niet verwoorden,

Dan zou jij voor mij geen goede instructeur zijn dus.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:17

ja, mijn instructrices zijn beide wel es op mijn verzorgpony en verzorgpaard geweest.
Mijn instructrice bij mijn verzorgpony klom er eens op toen ik al maanden aan het kloten was met het sluiten van een volte. Het beessie viel constant over de buitenschouder, hoe strak de buitenteugel ook zat, hoeveel binnenbeen ik ook gebruikte. Ik werd er wanhopig van. Tel daarbij op dat ik net van de manege afkwam... ellende dus. Ook zij had er problemen mee, maar we konden wel eindelijk weer verder met de problemen.

Bij mijn verzorpgaard is mijn (nieuwe) instructrice er redelijk snel opgegaan, de 2de of 3de les. Ze kende het paard en hij ging constant vervelend doen als ik druk vroeg in de mond. Ze is er toen opgeklommen en heeft er flink doorheen gereden (ze rijdt op Z2 niveau, ik op L2 niveau, en paard is ook Z2, dus kent alles...) en gevoelt waar de problemen zaten. Ik had steeds het idee dat hij alles vastpakte, maar hij was gewoon niet genoeg voor het been waardoor hij teveel ging hangen. Dat soort dingen merkte we toen pas en het heeft wel geholpen.

Denk dus dat het best belangrijk is. Wat Duhelo zegt vind ik geen goede reden, maar andersom wel... Soms kan de ruiter niet verwoorden wat zijn probleem is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:26

secricible schreef:
maanden aan het stinkmodder was met het sluiten van een volte. Het beessie viel constant over de buitenschouder, hoe strak de buitenteugel ook zat, hoeveel binnenbeen ik ook gebruikte.

Offtopic... Ongehoorzaam aan buitenbeen dus. Binnenbeen heeft weinig nut op zo´n moment. Buitenbeen op de plaats, niet terugleggen en rotschop geven... Bloos
(evt. zweep in buitenhand nemen en bijv. recht naar beneden tegen de schouder leggen en daar een tik geven als hij weer over de schouder weg wil drammen)

Maar goed, dit is wel heel offtopic.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-07-06 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:41

Ik vind het prima als mijn instructrice op mijn paard stapt.
De laatste tijd komt het bijna niet meer voor, maar toen ik mijn merrie net had reed zij er regelmatig op, net als een vriendin met meer ervaring en stevigere zit dan ik.
Maar dit had vooral te maken met het feit dat ik aan het begin nogal vaak viel als mijn merrie echt aan het werk moest.
Ze werd dan kwaad en bokte mij eraf.
Bij mijn instructrice en mijn vriendin lukte dat haar niet.
Inmiddels is mijn merrie een stuk werkbaarder en zit ik een stuk steviger, dus komt het niet meer voor, maar het heeft voor haar wel echt geholpen. Doordat ze bij mijn instructrice en vriendin wel aan het werk moest, ging ze dat bij mij ook doen. En mijn zelfvertrouwen ging er niet aan Haha!. Inmiddels ben ik meer dan 2 jaar en een hoop zitlessen verder en zit ik haar zelf vaak ook wel uit als ze nog wat doet, maar wij hebben er toen echt veel baat bij gehad. Ander was het ws. van kwaad tot erger gegaan.

Ook in andere gevallen kan het handig zijn, soms ziet het er toch anders uit dan dat het voelt bijvoorbeeld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:20

Urielle schreef:
Duhelo schreef:
ik kan het wel uitleggen, maar sommige dingen kan ik niet verwoorden,

Dan zou jij voor mij geen goede instructeur zijn dus.

Volgens mij zijn al de mensen die hier zitten redelijk op de hoogte van paardrijden en alles erom heen.
bewoordingen als tact, impuls, buiging, etc zijn dus geen vreemde begrippen voor ons.
de personen die ik les geef zijn niet zo heel fanatiek, en kennen de meeste van die benamingen nog niet.
het paard waar ik les op geef kent die benamingen helaas ook nog niet zo goed, en meestal kunnen zij het er niet goed uitrijden.
laat ik een klein voorbeeldje geven, aanspringen in galop vanuit stap. Bij mij doet dit paard het vlekkeloos, bij anderen meestal niet Clown
als ik het uitleg probern ze wel, maar lukt het meestal niet, dan kruip ik er soms even op, zeg nu doe ik dat, krijg ik deze reactie,(die reactie zien ze dan) en dan doe ik dit waarop het paard zo reageert.
ze hebben dan gezien wat het paard doet, gaan er zelf weer op, en dan kan ik zeggen an, nu moet je dit doen, het paard reageert nu zo, en dan kunnen ze het zo voelen.
het is op deze manier dat ik het bedoel.

ik geef toe, ik ben waarschijnlijk geen goede lesgeefster, heb ook de diploma's niet, maar ik leid ook geen ruiters op tot bepaald niveau, voor de basis kunnen ze bij mij zijn, en dan behelp ik me wel...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:50

Secricible geeft aan dat ze blij was dat haar instructrice na maanden stinkmodderen op haar paard stapte om aan te voelen wat er fout ging.

Had ze echter een instructrice als Suzanne F. gehad, dan had ze zich dat stinkmodderen kunnen besparen. Ze had dan de eerste de beste les dat het sluiten van de volte niet wilde lukken de aanwijzing gehad dat ze haar buitenbeen er meer bij moest houden.
Haar eigen instructrice schoot kennenlijk theoretisch te kort want ze bleef maar concentreren op buitenteugel strak en binnenbeen. Was haar instructrice wel op de hoogte van het feit dat het buitenbeen ook belangrijk is dan zag ze niet dat secicrible dat niet genoeg gebruikte.
Kortom dit sterkt mij alleen maar in mijn overtuiging dat een instructrice op je paard niets toevoegt maar je meer hebt aan iemand die echt verstand van zaken heeft en dit ook goed kan overbrengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:05

Duhelo, het was ook geen commentaar dat je geen goede instructrice BENT, maar dat je VOOR MIJ geen goede instructrice zou zijn Lachen
Voor mij is het heel belangrijk dat iemand goed uit kan leggen, zeker omdat ik heel veel terug wil koppelen naar mijn instructeur over wat ik onder me voel gebeuren. Het is dan ook belangrijk bij nieuwe dingen dat mijn instructeur aan me vraagt wat ik voel, zodat we samen nagaan of zijn beeld niet klopt of mijn ruitergevoel niet klopt, zodat ik ook mijn ruitergevoel kan verbeteren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:03

Urielle schreef:
Dat is dan gewoon een verschil van mening Lachen

Ik denk dat de rijervaring van de leerling ook meespeelt. Volgens mij heb jij het gevoel waar je heen moet al aardig te pakken en dan vind ik de situatie heel anders dan de beginnende ruiter die nog helemaal niet weet hoe een nageeflijk paard aanvoelt Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:04

Zep schreef:
Ik doe het alleen als de leerling er echt niet uitkomt, of aangeeft dat het gevoel totaal anders is dan het beeld dat ik heb. Uiteindelijk is een deel van leren paardrijden ook dat je zelf leert problemen oplossen.
Hier net zo Ja

Mijn trainer stapt weleens een enkele keer op Otje als ik er zelf echt even niet uitkom, daarna probeer ik het weer verder Clown En soms komt hij er dan ook af met, ik snap nu wat je bedoelt en hoe zullen we dat nu eens op gaan lossen...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:17

heb het eigenlijk nooit gedaan... toevallig vorige week voor het eerst. ik kreeg een beetje een discussie, dus toen heeft ie zelf maar even gevoeld... maar of het heeft geholpen...!? (in de manier van...hij begrijpt mij nu beter wat ik voel enz)