Tong uit zijn mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:18

Nog even als toevoeging: Alex van Silfhout is ook al een paar keer uitgesloten omdat Nimbly op zijn tong bijt.
Krijgt hij ook echt geen dispensatie voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:22

Ben het met je eens Fitzroy, ook al is het frustrerend als het echt een tik is.
Nevada vandaag maar 5 sec. gedaan, en toen vanzelf weer naar binnen gehaald (kon ze eerst nooit!) We gaan ontzettend vooruit.

Op tong bijten vind ik echter iets anders; meer teken van aanleuningsprobleem in mijn ogen. Sandra doet het ook wel eens, maar alleen als ze ontzettend kwaad op me is omdat ze flink aan het werk moet. Kan dan echt aan haar hoofd zien dat niet goed zit, en vaak dan ook op tong gebeten.

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:52

Zoals ik al eerder zij mijn paard doet het gelukkig niet altijd. Misschien doet hij het wel tegen iemand Haha!
Ieder heeft er toch zijn eigen mening over en jammer genoeg zitten dus de jury`s niet op 1 lijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:57

Hilbert, bij iedere jury-opleiding wordt het uitsteken van de tong als fout aangemerkt - staat zelfs in het lesmateriaal- dus ik denk dat je geluk hebt gehad met de juryleden die het je niet aanrekenden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:57

Op de tong bijten is ook een tik, hoeft absoluut geen aanleuningsprobleem te zijn aangezien sommige paarden dat zelfs met een halster doen (geen bit dus) als ze opgewonden raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:40

Heb net de BIT gemaild over dit probleem, ben benieuwd naar hun reactie.

Ik zit trouwens weer in een dip. Week geleden ging nog goed, nu al verschillende keren niet meer. Vandaag voor eerst met s&t proberen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:18

maffe_moses schreef:
teken van verzet en spanning. Ontspanning gaan zoeken dus

Mijn paard loopt zeer ontspannen en haar tong bungelt gwoon ontspannen naast haar mond. Haar mond is te klein en haar tong te groot Lachen Het heeft niks te maken met verzet etc.

*edit* Ze doet dit gelijk als ze een bit in dr mond krijgt. Ze haalt hem niet naa rbinnen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:08

bendetje schreef:
bij ons op stal liep een paard ook met zijn tong naar buiten...
Maar dit kwam meer omdat zijn mond te klein was... met het bit in zijn mond, was er geen ruimte meer over voor zijn tong, dus die ging aan de zijkant naar buiten...
DIt paard heeft Z2 dressuur gelopen en M gesprongen...

En jury's hebben hier ook weinig over gezegd...

Zo'n paard rij ik ook en haar zoon is net zo. Vanaf het allereerste moment dat er een bit in kwam zag je de tong al. Ik heb diverse bitten geprobeerd, maar het liefst loopt ze op enorm dik bit.
Hier is het dus geen aanleuningsfout. Overigens is het niet de hele lap tong er uit, maar je ziet dus dat ze haar mond niet meer geheel kan sluiten en daardoor zie je een stukje tong. De tong zit dus wel in de mond, maar is zichtbaar. Overigens nog geen opmerking over gehad van een jury.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:47

[/quote]
Zo'n paard rij ik ook en haar zoon is net zo. Vanaf het allereerste moment dat er een bit in kwam zag je de tong al. Ik heb diverse bitten geprobeerd, maar het liefst loopt ze op enorm dik bit.
[/quote]

Als de mond al te klein is om de tong binnen te houden, waarom gebruik je dan ook nog eens zo'n enorm dik bit; wordt de mond toch nog veel voller van, of niet ?

vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:11

Is er iemand die dit probleem ook met zijn paard heeft die wel eens een Myler bit heeft geprobeerd ?

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:45

Ja, niks verandert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:16

germie schreef:
bendetje schreef:
bij ons op stal liep een paard ook met zijn tong naar buiten...
Maar dit kwam meer omdat zijn mond te klein was... met het bit in zijn mond, was er geen ruimte meer over voor zijn tong, dus die ging aan de zijkant naar buiten...
DIt paard heeft Z2 dressuur gelopen en M gesprongen...

En jury's hebben hier ook weinig over gezegd...

Hier is het dus geen aanleuningsfout. Overigens is het niet de hele lap tong er uit, maar je ziet dus dat ze haar mond niet meer geheel kan sluiten en daardoor zie je een stukje tong. De tong zit dus wel in de mond, maar is zichtbaar. Overigens nog geen opmerking over gehad van een jury.

dit herken ik! Ben nu sinds kort met s&t aan rijden, en werd door iedereen geadviseerd dunne stang te gebruiken. Maar nu blijkt ze op dikkere beter te lopen!

KelSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:56

Hallo.. als je paard zijn tong ui zijn mond steekt vind ik niet dat dit een aanleuningsfout moet zijn ik bedoel soms kan je er niks aan doen..
net zoals een paard van een vriendin van mij geen sperriempje om kan dan krijgt ie wondjes.. dus als ze een proef rijd heeft ze vet vaak daar commentaar over..

Xandra_eqdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:32

hilbert schreef:
Hallo mijn paard gooit naar ongeveer een 1/2 uur rijden zijn tong uit zijn mond niet over het bit
is hier een oplossing voor
hoe beoordelen jullie dit in een proef??
Hij komt niet in verzet loopt gewoon lekker door.

Hoi,
Je wordt erop gestraft in je proef maar niet continue, meestal 1of 2 x een aftrek van 1 punt en een algemene opmerking dat je paard de tong uit de mond heeft.
Verder kan het zijn dat je paard een dikkere tong heeft (wat voor een paard is het?) of een aanleuningsprobleem.
Ik weet niet hoe ze het beoordelen vanaf de M2.
groetjes

Xandra_eqdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:38

vis schreef:
Is er iemand die dit probleem ook met zijn paard heeft die wel eens een Myler bit heeft geprobeerd ?

Ja ik heb 2 myler bitten geprobeert, eerst uit eigen initatief een rechte gekocht, het voordeel ervan was dat het dunner is (maar dus ook scherper) Mijn paard heeft nml een dikke tong.
Later advies gevraagd aan Myler, ik heb nu een mylerbit met tongboog, voor meer tongvrijheid. Je rijd hem dan bijna alleen op de lagen.
Ben er erg blij mee, maar tongprobleem is er nog steeds, wel minder als hij goed ontspannen is maar helaas op wedstrijden uit hij zijn spanning ook nog steeds met die tong erbij.

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:20

Nou ik heb dus het sperriempje zo vast mogelijk gedaan (niet te natuurlijk) en een onderleg bitje gebruikt en geloof het hij doet het niet meer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:21

Xandra_eqdt schreef:
.
Ben er erg blij mee, maar tongprobleem is er nog steeds, wel minder als hij goed ontspannen is maar helaas op wedstrijden uit hij zijn spanning ook nog steeds met die tong erbij.

Daar blijkt dus maar weer uit dat het toch een aanleuningsprobleem is Knipoog , want met ontspanning doet hij het een stuk minder.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:22

ja, bij sommigen zal het zeker een aanleuningsprobleem zijn. maar oa bij mijn paard niet; die doet het al als je z'n bit in doet. los teugeltje / aangenomen teugels maakt allemaal niet uit. flap, hele lap eruit Tong uitsteken
reuze balen, want ik kan er dus niks aan doen! geen fout in aanleuning/ontspanning/rijden. mijns inziens dus niet terecht dat dat dan afgestraft wordt! (en de jury mag gerust komen kijken als ik 'm opzadel, kunnen ze zien dat hij 't dan al doet).
ga 17-9 starten, ben reuze-benieuwd of, en zo ja: wat, ik ervan hoor van de jury... ik houd jullie wel op de hoogte!

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:48

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:35

ik heb al 3,4 keer met een manegepony in de springles gereje en na het inrijden als we moeten springen doet hij altijd zijn tong uit zijn mond door de warmte, voor het tegen te houden heeft hij een bit met ringetjes aan dat zo draait als hij zijn tong er over legt..en je hebt moeilijker controle met die tong uit de mond, dus moest ik van de lesgever met mijn teugels het bit heen en weer knijpen dan trekt hij zijn tong terug in de mond...hopelijk hebje er wat aan..

grt rosieloverrr

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:19

@rosieloverrr: jij hebt het volgens mij over tong over het bit gooien. dat doet die van mij niet! hij steekt 'm gewoon een eind uit. maar ik heb volle controle (gelukkig).
volgens mij was het uitsteken ook het probleem in dit topic, en niet het erover gooien. dat je dan een rijtechnisch probleem hebt (geen stuur meer) lijkt me duidelijk.
wens iedereen veel succes ermee en houd jullie op de hoogte van mijn wedstrijdje binnenkort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:32

morgen voor het eerst wedstrijd. Paard al tijdje niet meer gedaan dus hopen dat wegblijft!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:25

hoi hoi.

een vriendin van mij heft een paard die ook zijn tong naar buiten doet onder het rijden.
als oplossing heeft zij een tonglepel om haar bitje heen gedaan en dit werkt super.
een tong lepel is en rubbertje in de vorm van een soort dropsleutel Knipoog hahaha. alleen dan wat breder.
misschien en idee?

groetjes sam

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:42

hi, dank voor de tip. werkte bij mijn paard helaas OOK niet. Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:44

mijn paard deed het ook alleen dan met zijn tong over het bit maar ik heb u een tonglepel en het werkt heel goed...ik kreeg minpunten voor fouten met de tong tijdens een proef . dus dan maar een tonglepel