mag je starten met dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

Re: mag je starten met dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:05

Rieja schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de KNHS antwoordt aan GeJe, want als dit mag, mag je dus ook een Myler met sleuven gebruiken, zolang je je teugel maar niet door een sleuf stopt.
Al iets gehoord GeJe?

Ik denk trouwens niet dat veel juryleden er een probleem van maken als je gewoon zo 'brutaal' bent dat je er mee gaat rijden.
(ik ben ook 1 x gestart met een Myler met sleuven en niemand die er wat van gezegd heeft...sstt!!)

Nee, nog niets gehoord van de KNHS... zou ik uberhaubt wat horen denkje?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:24

Als je de lijn der verwachting doortrekt, dan denk ik dat het antwoord op je laatste vraag wel eens negatief zou kunnen uitvallen. Scheve mond
Wat een service weer he, waar voor onze contributie! Vork

Voordat ik aan de Myler begon heb ik ook diverse mails gestuurd met verzoek om uitleg, maar ook nooit iets terug gehoord. Misschien dat de TS beter ff kan bellen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:07

GeJe schreef:
Nee, nog niets gehoord van de KNHS... zou ik uberhaubt wat horen denkje?

Wellicht even een keer een open brief in de Paardenkrant plaatsen? Haha!

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:13

Of je neemt contact op met de leverancier van Myler bitten: Brokx Sport in Raamsdonksveer Tel: 0162 516405, www.brokxsport.nl info@brokxsport.nl
en je vraagt hun de KNHS te benaderen, zij hebben er belang bij. Ik zou wel vragen naar Frans Brokx zelf, laat je niet afschepen door iemand die toevallig de telefoon opneemt.

Of je neemt contact op met Dirk Vinken van de FGHS (via www.fghs.nl), de branchevereniging van sportleveranciers. Die hebben weer een clubje ruitersportartikelenleveranciers en die hebben dus ook belang bij duidelijkheid over de toegestane bitten.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:03

Kreeg zojuist antwoord op mijn vragen van de KNHS...

Het bit waar het in dit topic omgaat is NIET toegestaan.
Verder had ik nog gevraagd of zowel het correctiebit als het scholingsbit zijn toegestaan. In eerste instantie geven ze aan dat het lijkt op het bit zoals het in de reglementen is afgebeeld. Er is echter een verschil: bustrens/watertrens... daar heb ik dus meer duidelijkheid over gevraagd nu. Een bit met rolletjes (tegen het zgn. vastpakken van het bit) zou wel toegestaan zijn (roterend mondstuk)... ik ben het daar niet mee eens... dus ook daar nog weer extra uitleg over gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:50

Schiet mij maar lek Verward
Omdat er om het moment geen dubbelgebroken bit meer in de lijst van toegestane bitten staat, heb ik gevraagd of die mag.

Het verschil tussen een scholings en africhtingsbit dus water of bustrens beide zijn toegestaan, omdat dat in een ander topic aan de orde kwam.

En het bit waar het hier om gaat.

Ik kan me overal in vinden, behalve in dat dubbelgebroken.
Ik kan er niets aan doen dat ik denk een blonde miep aan de mail gehad te hebben, want nergens heeft er een wijziging gestaan dat dubbelgebroken niet meer mag.

Citaat:
Goedemiddag Marcia,

N.a.v. onderstaande mail het volgende:

Een dubbel gebroken trens is niet toegestaan, alleen de bitten die afgebeeld staan zijn toegestaan.
Een scholingsbit/africhtingsbit is toegestaan.
Het bit op de foto is niet toegestaan omdat dit inderdaad een hefboomwerking bewerkstelligd.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groeten,

...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:56

oosterhoff schreef:
op ht moment dat je je teugel niet in aanleuning hebt dan zakt de teugel naar onder. als je de teugel dan aanneemt ontstaat er vrijving tussen de bitring en de teugel. op dat moment is er een minieme hefboom. Ik weet het is geleuter maarja zo is het wel. Op het moment dat je de aanleuning hebt is er inderdaat geen hefboomwerking meer. Zo zie ik de beredenering natuurkunde technisch. geen idee of ze bij de KNHS verstand hebben van natuurkunde.

Niet dus Slim

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:12

runningkawa schreef:
Omdat er om het moment geen dubbelgebroken bit meer in de lijst van toegestane bitten staat, heb ik gevraagd of die mag.

Citaat:
Goedemiddag Marcia,

N.a.v. onderstaande mail het volgende:

Een dubbel gebroken trens is niet toegestaan
, alleen de bitten die afgebeeld staan zijn toegestaan.
Een scholingsbit/africhtingsbit is toegestaan.
Het bit op de foto is niet toegestaan omdat dit inderdaad een hefboomwerking bewerkstelligd.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groeten,
...

Goh, wie gaat er komend weekend als jurylid/vertegenwoordiger bij een wedstrijd ruim de helft van de deelnemers niet laten starten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:13

Idd Ja

Dan kunnen er veel thuis blijven...

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:36

runningkawa schreef:

In het reglement dressuur wordt gesproken over een "gewone" (enkelgebroken volgens de afbeelding) trens en de "gebroken" (dubbelgebroken volgens de afbeelding) trens... Waar die wijsheid bij de KNHS dan vandaag komt dat dit niet zou mogen....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:05

Voorheen stond het omschreven als 2 maal gebroken trens.
En de plaatjes zijn ook erg onduidelijk, tijd dat daar eens andere komen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:44

Kweenie hoor maar afbeelding 1, de 'gewone trens' is toch overduidelijk de normale dubbelgebroken trens?? Even vragen wat ze daarvan vinden dan Pling

Het rolletje bij Mylerbitten is niet bedoeld om het vastpakken tegen te gaan, maar op deze manierheeft het paard geen schakels op de tong, het verbindingsstukje is zo klein en plat mogelijk.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:35

GeJe schreef:
Kreeg zojuist antwoord op mijn vragen van de KNHS...

Wow! Wow! Dat is een prestatie op zich.

Volgens mij rijden er trouwens volksstammen rond met dubbelgebroken bitten en geen haan die ernaar kraait. Het verhaal wordt echt steeds vreemder....
Zijn er nou zo weinig juryleden die het reglement kennen(aangezien blijkbaar veen mensen met een ' verboden' bit rijden) of deugt het reglement gewoon niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:46

Het reglement deugt niet, want dubbel gebroken, 2 maal gebroken zoals ze het zelf eerst noemde heeft altijd gemogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:50

dus gewoon rijden waarmee je zelf wil want geen mens die weet of het wel of niet mag Tong uitsteken

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:18

interessant topic, heb niet alles gelezen, maar ik rijd met een dubbelgebroken watertrens,waarvan het middenstuk een boogje is die naar voren staat(dus niet naar boven/onder), bij druk op de teugels wordt het dus een stang... dit bit heb ik nog nooit in nederland in een zaak gezien, ga me nu afvragen of het bit wel mag Tong uitsteken (maja er een beetje vanuit gaande dat in het springen veel mag Lachen )

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:28

HEEJ ! Dit bit zocht ik al ZO lang voor m'n (ondertussen ex Boos!) pony ! Hij werd er vroeger mee gereden en liep er super op ! En hij was idd ook ZEER gevoelig in z'n mond, heb lang liggen sukkel met bitten omdat ik dat maar niet vond om uiteindelijk bij een gewoon dubbelgebroken redelijk dun trensje te komen...
Hoe noemt zo'n bit ? Weet je mss waar het ergens verkrijgbaar is ofzo ? (niet dat ik het nu nog nodig heb maar ik heb me er toen zo rot aan geërgerd !)
of het toegestaan is weet ik niet, ik weet alleen dat m'n ex pony dus op z'n vorige plek dressuurmatig werd bereden met zo'n bit, maar ze zijn er wel nooit wedstrijden mee gestart ofzo hoor, maar wel met hun andere paarden dus ik denk eerlijk gezegd van wel anders zouden ze zo'n bit wsl nooit gebruike in eerste instantie denk ik...

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:47

nou lekker vaag idd!!! Er is toch nooit een wijziging in het reglement geweest, dat een dubbel gebroken watertrens niet mag, dus waar halen ze dat dan vandaan bij het knhs........

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:19

Nou zojuist gebeld door iemand van de KNHS.. weinig verstand van dressuur, maar wel van de reglementen... (dat zei hij zelf) over mijn vraag over de bitten.

Het correctiebit (watertrensuitvoering) is niet toegestaan. In het reglement staat alleen de scholingstrens. Verder had ik het bit aan het begin van dit topic al besproken (mag dus niet), maar ook het bit met alle rolletjes (tegen het vastpakken denken veel mensen) is niet toegestaan.

Nou... dan zal ik de volgende keer maar eens een bittencontrole gaan uitvoeren na de proeven... Friese Kampioenschappen misschien.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:45

En dubbelgebroken omdat dit nu onduidelijk in het reglement staat?
En ik daar zo'n dozig antwoord over heb gehad?

En het klopt idd dat er staat alleen de scholingstrens
Marr Lielle heeft in een ander topic terecht opgemerkt dat er staat dat alle uitvoeringen in zowel bus als watertrens mogen zijn.

Rolletjes trens mag idd gelukkig niet.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:20

runningkawa schreef:
En dubbelgebroken omdat dit nu onduidelijk in het reglement staat?
En ik daar zo'n dozig antwoord over heb gehad?

En het klopt idd dat er staat alleen de scholingstrens
Marr Lielle heeft in een ander topic terecht opgemerkt dat er staat dat alle uitvoeringen in zowel bus als watertrens mogen zijn.

Rolletjes trens mag idd gelukkig niet.

Ik heb dan zeker over het bericht van Lielle heengelezen... Maar deze meneer wist heel duidelijk dat als het er niet in staat, dan mag het gewoon niet. Het staat mij namelijk ook bij dat er een keer een publicatie is geweest over de bus/watertrens.

En wat het dubbelgebroken bit... de plaatjes zijn daarvoor wel duidelijk, de benaming alleen niet.

Hoog tijd dus dat ze dit een keer gaan up-daten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:49

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:30

Lielle schreef:
KNHS disciplinereglement dressuur schreef:
Annex A Toelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering.
Trenzen zijn in principe van metaal. Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.
1. Gewone trens
2. Gewone gebroken trens
3. Rentrens
4. Trens met ovale ringen met scharen
(a) Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens)
(b) 5. Trens met scharen (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)
6. Trens met naar bovengaande scharen
7. Trens met rubber mondstuk ongebroken
8. Trens met rubber mondstuk
9. Scholingsbit
10. Bit met roterend mondstuk /mondstuk iets naar voren gebogen met cilindervormig tussenschakel

Toegestaan bit dus.

Nou.. dat had ik dus ook wel kunnen lezen dus... Bloos

Vreemd dat gisteren de "meneer van de reglementenkennis" dat niet zag...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:10

Sinds wanneer mag een dubbelgebroken trens niet meer dan??

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:56

WAT?
Dubbelgebroken bit niet meer toegestaan?
HELP!