Manen van Fries, los of vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Manen van Fries, los of vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:19

Pletje123 schreef:
Dat wat jij noemt Ilsemarie heb ik nog niet voorbij zien komen, ik zal er eens op letten!
Hoewel, je moet dan wel een extreem lange hengstenvlecht hebben!

Max heeft ongeveer 1,10 (inmiddels weer iets meer gok ik) manen... en ook nog hele dikke en stugge.
http://members.home.nl/imm.art/BIMG_4559.jpg
http://members.home.nl/imm.art/BIMG_4777.jpg
Zoals je op bovenstaande foto's ziet komt ook de voorpluk tot onder zijn neus.

Ik heb er niet zo'n duidelijke foto van maar onderstaande maakt het beeld een beetje duidelijk denk ik:
http://www.imm-art.nl/Aimg_9858.jpg
http://www.imm-art.nl/Aimg_9760.jpg
De vlecht is dus echt enorm dik (wat ik persoonlijk niet zo mooi vind omdat hij gauw wat uitzakt en nooit echt op de manenkam ligt, ook als je heel strak vlecht) en het uiteinde hangt op zijn schouderbladen... dat gaat ontzettend zwiepen in de galop.

Bovendien vind ik dat deze haarpracht getoond moet worden en vind ik het met loshaar niet minder prettig rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:34

ik vind wel dat je op die manier het beoordelen van de hal;shouding vrijwel onmogelijk maakt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:40

Ja daar heb je ook wel gelijk mee. Maar de hals heeft altijd nog 2 kanten en mocht ik het overwegen het op wedstrijden los te doen dan zou ik wel een stuk van de aanzet vlechten zodat het begin van de hals gewoon te zien is. Maar ik heb nog een beetje bedenk tijd Knipoog Ik snap ook wel dat een hengstevlecht door sommigen mooier gevonden wordt, dat vind ik ook het netste als een paard wat dunner en kortere manen heeft. Dan staat dat juist erg mooi omdat de vlecht echt bovenop de manenkam ligt en ook na het losrijden nog niet weer op half 7 hangt...

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:17

Ik snap wel dat het erg lastig vlechten is met zulke lange en dikke manen. Maar ik moet zeggen dat ik zelf het beeld ook wel erg onrustig vind worden van zulke lange manen. De fries die ik rijd heeft niet zulke lange manen hoor! gelukkig maar zou ik eigelijk wel durven zeggen.. Ik heb namelijk nog wel eens ruzie met manen, helemaal als ze zo lang zijn.
er zitten dus eigenlijk voor en nadelen aan: Die van mij zijn net een tussen maatje, ik vind het niet mooi als het gevlochten is, omdat het dan juist uitzakt omdat het korte plukken heeft... ze willen gewoon niet echt mee werken. Maar door deze lengte kan je nog wel de hals houding goed zien, en idd. een hals heeft 2 kanten...
Maar je hebt wel een super gave fries ilsemarie! Maar die manen :s Ik rijd nog een andere fries, en die manen komen tot de schouder; ik vlecht ze bijna altijd in omdat ik altijd buiten rijd, dus als er wat wind staat vind ik het onwijs iritant...
Maar daar hoef ik me verder niet druk om te maken omdat wedstrijden er niet inzitten Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:14

ik heb de manen van mijn Tinker altijd netjes in een hengstenvlecht,alleen als halstrekken niet in de proef voorkomt wil ik ze weleens losdoen omdat ik dat zelf gewoon mooi vind.
Zou het juist raar vinden als ik lagere punten zou krijgen om het wel of niet in een vlecht doen. vooral omdat het regelement zegt dat beide mag.
de manen zijn altijd spierwit, supernetjes en aan 1 kant als ze loshangen ( dus 10X meer werk dan iemand die knotjes erin gooit) en als ze vastzitten is het gewoon een mooie strakke vlecht.
elke jury heeft een andere smaak en tjah, die zijn nu eenmaal vaak knotjes gewend en geen hengsten vlechten of losse manen, maar dat mag in principe vind ik niet uitmaken voor de punten.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:13

@ ilsemarie: wat heeft jou fries prachtige manen!!
ik probeer ze ook zolang te laten groeien, maar de schaar blijft me roepen Bloos
maar als ik een hengstenvlecht maak, rol ik het laatste stukje op zegma, ook een soort van klein
knotje .. de 17e heb ik wedstrijd, dan stuur ik wel een fotootje hoe ik het heb;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:01

@tottaly: dat heb ik al eens eerder zo gedaan maar is me niet goed bevallen, dan krijg je door de lengte van het loshangende einde zo'n enórme knot daar hangen dat je constant met je teugel daarmee in de knoei of in de knoop komt (het laatste stuk vlecht hangt namelijk alsnog op z'n schouders Bloos )

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:38

hahah, 0f vlecht ze van achter na voor!!
grapje! oke.. naja,sorry ,ik wist niet dat je het al had geprobeerd Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:31

Het moet niet uit maken.

Zelf heb ik shetlanders en vlecht ik nooit. Ik men met ze en het enige wat ik doe is een elastiekje in de voorpluk zodat dit beter zit met de oogkleppen(maar vaak niet eens zichtbaar is).

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 01:43

Ik had vandaag wedstrijd met mijn Welsh Cob die dus ook een prachtige bos manen heeft. Normaal maak ik altijd een hengstenvlecht.Nu dus niet. Van deze ene jury kreeg ik een zes voor verzorging en de opmerking dat hij ingevlochten moest zijn. Later aan de bar zaten de twee juryleden. Zegt de andere jury tegen me. "Jij reed toch op die Welsh Cob? Ik heb je een zeven gegeven voor verzirging want ik wist dat het een Welsh Cob was en die hoeven niet ingevlochten te zijn of geschoren" Ik moest wel grinniken. Hij had immers gelijk. Toch vind ik het netter staan om te vlechten.

Met Julius vlocht ik nooit in. Om de simpele reden dat hij dat echt niet tof vond. ooit echt opmerkingen gehad. En daarbij, als het om dat ene puntje gaat voor een winstpunt dan zijn de juryleden meestal niet zo fluaw. Nog nooit een minder punt gekregen als het net en winstpunt zou schelen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:06

Ik heb ze ook los gehad, alleen de aanzet gevlochten zodat de kaak/begin hals wel zichtbaar was. Veel complimenten van omstanders en van 4 verschillende juryleden geen enkel commentaar gekregen. Haha!

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:58

Hengstenvlecht lijkt me een prima oplossing Ja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:57

Ik heb een Fell pony& vlecht die ook altijd in. Ook zijn voorpluk, maar hij heeft best een mooi hoofdje daarvoor.
Bij een Fries zou ik een hengstenvlecht doen en de voorpluk los laten hangen. Staat wel stoer. Lachen

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:38

Vast in een hengstenvlecht! Vind ik het mooiste, meest nette en de hals is tenminste zichtbaar. Vaste manen worden door de jury ook het meest gewaardeerd hoor! Zowel bij KWPN'ers als bij friezen.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:43

Zijn er ook mensen die fotos hebben van de wedstrijd met hun fries???

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 09:13

Ja ik dus, maar die moet ik eerst op internet zien te krijgen, moet ik me vanmiddag weer even in verdiepen... ze hangen dan wel los hoor! heb er deze keer geen commentaar op gehad Knipoog

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:15

Los vind k denk k het mooist.. vooral als er wat golven inzitten!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:21

Moderatoropmerking:
ik laat deze nog even open, foto's alleen als link plaatsen

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:41

thaollat schreef:
Zijn er ook mensen die fotos hebben van de wedstrijd met hun fries???

In mijn profiel staan er wel wat en anders even kijken op paard-in-portret.nl en dan op de kampioenschappen in Kootwijk. Allemaal friezen op wedstrijd en dan ook nog eens de beste van Nederland Vork

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:45

hoe hoger je komt met fnrs wedstrijden hoe zwaarder ze tellen. En het ligt ook aan het jury-lid de ene kijkt wel goed naar de verzorging van het paard en de ander geeft standaard een 7 als ze gepoetst zijn enzovoort. Ik heb ook meestal een 7 maar ook wel eens een 6 gehad omdat ik geen knotjes in de manen had Clown

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:38

Ik vind beide erg mooi. Los of vast maakt mij niet uit. Het moet er wel verzorgd uitzien.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:13

Ilsemarie schreef:
Pletje123 schreef:
Dat wat jij noemt Ilsemarie heb ik nog niet voorbij zien komen, ik zal er eens op letten!
Hoewel, je moet dan wel een extreem lange hengstenvlecht hebben!

Max heeft ongeveer 1,10 (inmiddels weer iets meer gok ik) manen... en ook nog hele dikke en stugge.
http://members.home.nl/imm.art/BIMG_4559.jpg
http://members.home.nl/imm.art/BIMG_4777.jpg
Zoals je op bovenstaande foto's ziet komt ook de voorpluk tot onder zijn neus.

Ik heb er niet zo'n duidelijke foto van maar onderstaande maakt het beeld een beetje duidelijk denk ik:
http://www.imm-art.nl/Aimg_9858.jpg
http://www.imm-art.nl/Aimg_9760.jpg
De vlecht is dus echt enorm dik (wat ik persoonlijk niet zo mooi vind omdat hij gauw wat uitzakt en nooit echt op de manenkam ligt, ook als je heel strak vlecht) en het uiteinde hangt op zijn schouderbladen... dat gaat ontzettend zwiepen in de galop.

Bovendien vind ik dat deze haarpracht getoond moet worden en vind ik het met loshaar niet minder prettig rijden.

De hengst van mijn vriend heeft vergelijkbare manen en die zwiepen in een hengstenvlecht dus echt niet in zn ogen... Als ik het zo op de foto's zie, dan lijkt dat ook niet zo Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het juis veel mooier en netter staan dan alles maar los. Maar goed... smaken verschillen Haha!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:06

Z'n hoofd bestaat uit meer dan alleen zijn ogen... maar hij zal maar het ijzeren deel van het elastiek in z'n ogen krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Bovendien staan er geen galop foto's bij en zwiept het niet constant maar het heeft wel een aantal keer zijn kaak/neus geraakt ja.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:42

Als je bang bent voor dat ijzeren stukje in het elastiekje dan moet je zo'n soft elastiek nemen. Die hebben dat niet. En als het teveel op zijn schouderbladen zwiept is het ook nog altijd een idee om het lange gedeelte van de vlecht op te knotten. Dan is dat probleem ook voorbij Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:46

Ilsemarie schreef:
Z'n hoofd bestaat uit meer dan alleen zijn ogen... maar hij zal maar het ijzeren deel van het elastiek in z'n ogen krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Bovendien staan er geen galop foto's bij en zwiept het niet constant maar het heeft wel een aantal keer zijn kaak/neus geraakt ja.

Ogen of hoofd, het zit zo ongeveer allemaal op dezelfde plek Tong uitsteken

Maar goed... een soft elastiek of de manen opknotten zou idd een idee kunnen zijn. Maar als je graag zn manen los wil hebben dan doe je dat toch gewoon? Het is jouw Fries Haha!