Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alleen starten als je je proef thuis voor 200 % goed rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:03

Hoeft voor mij niet, je proef erg goed kunnen rijden thuis alvorens hem op wedstrijd te rijden. Ik ben wel voorstander van het rijden van proefjes voor de ervaring...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:38

MIjn B pony wordt nu uitgebracht op wedstrijden de eerste wedstrijd ging voor geen meter hij rende de ring uit de 2 wedstrijd had ze winstpunt dus ben dus ook gewoon lekker gaan gaat het niet volgende keer beter
is alleen maar evarign voor ruiter en pony

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:00

Goed voorbereiden is het halve werk Bloos Je kan thuis je proef nog zo foutloos rijden en lekker ontspannen, op wedstrijd terrein kan je paard ineens heel anders reageren. Wel ben ik van mening dat je beter kan gaan starten als je gevoel goed is over het rijden en trainen opzich. Wellicht is een "teleurstelling" dan ook beter te verwerken Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:51

mijn gevoel met rijden thuis was super Haha!
heb echt lekker gereden, gisteravond nog. alstie maar half zo had gelopen vandaag was ik zeer tevreden.

maar nee... vandaag leek nix op thuis en dat allemaal mede door mijn stress... en dat is hetfrustrerende van het hele zooitje. ik lieg echt niet als willem thuis voor mekaar is.. maar op wedstrijden en aan mijn resultaten te zien Haha! valt daar weinig van te geloven...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:58

Zowel ik als mijn paard functioneren vaak beter binnen de witte hekjes, we zijn ons bewust van alle ogen die op ons gericht zijn, dus ik vind het wel een extra stimulans om alles eruit te halen wat erin zit.
Daarnaast ben ik dol op jurycommentaar, zij zijn de mensen die mij op punten moeten wijzen wat ik en mijn instructeur over het hoofd hebben gezien.

Ik moet nog twee puntjes in de L2 en ik zal meteen de overstap naar de M1 maken terwijl ik weet dat mijn contragalop nog niet goed genoeg is. Maar je zult mij dan ook echt niet horen piepen dat ik geen winst heb. Ik heb gewoon dolgraag 15 euro over voor een secondopinion Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:39

Plukje schreef:
Maar je zult mij dan ook echt niet horen piepen dat ik geen winst heb. Ik heb gewoon dolgraag 15 euro over voor een secondopinion Lachen

Haha! Haha!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:48

Joh en in de M1 zitten welgeteld drie passen contragalop per proef....dat valt echt nog wel mee. Gebroken lijn 5 meter in galop, daar komt geen contra aan te pas en in de andere proef zit een links/rechtsomkeert en dan een pas of drie vier contra voordat je terugrijdt naar de draf.....Daar hoef je dus inderdaad je overstap naar de M1 niet voor te laten, gewoon doen!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:18

Als ik pas op wedstrijd ga als ik thuis 200% tevreden ben....dan zou ik over 50 jaar nog steeds mijn eerste proefje moeten rijden.
Het ligt denk ik een beetje aan je eigen karakter.
Kan je niet tegen je verlies, zorg dan dat je pas gaat als alles goed voor elkaar is.
Ben je bang om af te gaan: start dan gewoon, je hebt dan altijd het excuus dat bepaalde onderdelen thuis ook nog niet goed gaan. En ga op een vreemde wedstrijd starten waar niemand je kent.
Thuis prima, op wedstrijd spanning: vaak starten zonder dat je winst verwacht. Komt vanzelf. Ga je pas starten als je er klaar voor bent dan leg je alweer druk op jezelf wat de spanning weer verhoogd.

Het is denk ik voor iedereen verschillend. Maar blijf wel eerlijk tegenover jezelf. Je kan een keer een verkeerde jury treffen maar als je iedere keer afgestraft wordt dan gaat er toch iets niet goed. Overleg dan met instructie of neem je proef op.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:42

Een paard thuis of op wedstrijd kan heel verschillend zijn. Zowel in positieve als in negatieve zin. Jumper is thuis goed voor elkaar, maar op wedstrijd ziet ie vaak zoveel dat het er niet helemaal uit komt. En hij is al 15 Gestoord . Zal dus ook wel nooit meer over gaan. Maar de laatste tijd buigt ie die kijkerigheid gelukkig om naar positief presteren dus ik hoop dat dat zo blijft.
Ik ga altijd meteen met 10 wp over omdat ik juist van Jumper zoveel wil leren. Ik ben zelf in een heel grijs verleden net L1 geweest ( nog uit de tijd van het grijze boekje Haha! ) en heb dus niet veel ervaring. Jumper wel, daar zitten alle knopjes op inclusief de galopwissels, ook al is ie nooit officieel uitgebracht in de dressuur. Ik kan er dus erg veel van leren en iedere nieuwe klasse is weer een uitdaging voor mij. En het valt mij op dat hoe hoger (in klasses) ik kom, des te beter mijn punten worden.
Helaas is de concurrentie hier in de buurt ontzettend groot en, zeker als je M of hoger rijd, rijd je bijna alleen tegen professionele ruiters, dus een prijs meenemen valt niet echt mee. Dus als je daar op moet wachten tot je over gaat kun je vaak lang wachten... En wp worden hier ook niet echt veel gegeven. 2 wp per ring van 30 combinaties komt veel voor hoor Frusty . Maar voordeel is dan wel, dat als je wel een wp of een prijs hebt (zoals ik afgelopen weekend in Grave Go jij! Go jij! ), hij ook verdiend is en je er extra blij mee bent....

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:17

Ff heel kort door de bocht:

Waarom? Niemand heeft toch ooit een score gehaald van 100%?

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:22

Ik start gewoon... Mijn paard loopt vaak beter op een wedstrijd dan thuis Clown

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:23

ACSM schreef:
Ik start gewoon... Mijn paard loopt vaak beter op een wedstrijd dan thuis Clown

bij mij ook eigenlijk Clown

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 07:14

Ik neem Tif ook alleen mee als ik het idee heb dat wij met minstens 1 wp per proef thuis kunnen komen, anders vind ik het de moeite niet en blijf ik liever thuis Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:04

Ik train thuis altijd 1 niveau hoger dan dat ik hoef te starten, dan wordt het gevraagde iets makkelijker. Op deze manier kan ik ook meteen over als ik 10 wp heb.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:16

Je kunt altijd wel beginnen... Je hebt niks te verliezen,
het paard leert er alleen maar van!

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:02

ligt eraan of je persee prijs wil of dat je voor de ervaring gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:21

Ik oefen thuis nooit mijn proefjes, dan heeft hij namelijk op wedstrijd al zoiets: 'Ik weet wat er nu komt!' Maar ik rijd nu bijna een jaar M2 (nouja half jaar pauze gehad ivm kreupelheid) en nu begint hij pas goede keertwendingen te lopen en de travers is eindelijk een 5 of 6je. Maar toch reed ik in het begin ook al winst, omdat we op de andere punten wel gewoon goed scoorden. Maar met de overgang naar de Z wacht ik nog even totdat ik zeker ben dat hij het aankan (qua spieren enzo)

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:24

eerst oefende ik mezelf helemaal gek en als ik dan in de ring reed was ik alles weer kwijt! Nu had ik zaterdag weer een wedstrijd en dus hélémaal niet geoefend alleen 1 keer overgelezen, en ik was toch nog mooi 3e geworden Go jij! Go jij!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:29

thuis is mijn proef altijd een ramp!! als ik zo'n proef op wedstrijd reed zat ik nog in het B met - 100 Knipoog mijn pony loopt trouwes op wedstrijd altijd veeeel beter Haha! maar dat ligt aan het karakter..als ik pas op wedstrijd zo gaan wanneer mijn proef 200% goed is kan ik noooit op wedstrihd;) en ik zit nu toch maar mooi in het m2..terwijl mijn proef thuis vaak een ramp is Knipoog dat is eigenlijk wel goed..dan weet ik beter waar ik op wedstrijd op moet letten.. Knipoog haha..noujaa..dat is mijn mening Haha!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:15

Ga als je het zelf wil, en weet dat je wel kans maakt op een wp. Ik vind dat als het overduidelijk is dat er voorlopig nog geen winstpunten inzitten je beter thuis door kan trainen. Dan doe je jezelf er absoluut geen plezier mee(lijkt mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:37

Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen eigenlijk thuis de proeven doorrijden. ALs je thuis al niet eens de proef doorkomt, wat doe je dan in hemelsnaam op concours?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:34

Ik start gewoon, kan de dag ervoor nog zo'n gevecht met haar hebben, op de wedstrijd is ze altijd super!
Wel oefen ik 1x de proef om hem een keer gereden te hebben en daar dus niet voor verrassingen te komen staan, zeker met die nieuwe proeven niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:54

Zep schreef:
Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen eigenlijk thuis de proeven doorrijden. ALs je thuis al niet eens de proef doorkomt, wat doe je dan in hemelsnaam op concours?

Ik moet zeggen dat ik mn proeven maar heel weinig oefen omdat mn paard ze gelijk uit dr hoofd kent en nu al helemaal met die 3 maanden hetzlefde. Ik oefen meestal kleine stukjes of bepaalde overgangen en dan 1 hooguit 2x alles achter elkaar.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:54

als je paard de proef uit zijn hoofd kent EN je hebt daar last van in de wedstrijdproef, is je paard dus niet voor jou! Je zal hem dan gewoon beter aan je hulpen moeten stellen, kom op zeg het is geen manege paard. Die weten dat ze na 2 minuten stilstaan, terwijl de andere helft van de les galopeert, daarna moeten galoperen!

Een mooi punt juist om aan te werken. zij neemt het van je over? streng terugplaatsen en weer aan het been zetten en opnieuw proberen. net zo lang totdat jij de wending rijdt, ipv dat het paard een wending loopt!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:37

Waar denk je waar ik op oefen? Knipoog Mijn paard wil gewoon graag haar best voor me doen en biedt dingen zelf aan, soms mooi soms lastig. Het gaat met name om bv overgang galop-verzamelde stap na een volte, dat ze dan al in wil houden. Daarnaast vind ik het onzin om mn proeven tot in den treure te oefenen.