Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:41

Het probleem is dat er uiteenlopende interpretaties van het onderdeel zijn, zoals hierboven weer eens is gebleken. Zelf vind ik het een opvoedkundige waarde hebben voor net startende ruiters, die zo iig t/m het l2 netjes verzorgd (althans de meesten) aan de start komen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:41

Maar dressuur is toch niks anders dan persoonlijke smaak eigenlijk? Zie het topic op RT over 'uitgestrekte draf, voorbeen of achterbeen belangrijker?'
Voor verzorging geldt dat dan nog dubbel omdat er voor het RT gedeelte in elk geval nog regels opgesteld staan. Zo heb ik ooit een 7 gekregen en een stalgenoot een 8 want 'mijn stalgenoot vormde een mooiere combinatie met haar paard om te zien (qua bouw van allebei) dan ik met mijn paard'. Dat is helemaal subjectief want waar meet je dat aan af. Maar dat hoort bij verzorging.
Overigens zou ik het zwaar onterecht vinden als witte schimmels een hoger punt kregen dan een zwarte, vos of bruine. Ik was nl. de rijpaarden elke week speciaal om ze mooi glanzend en schoon in hun vacht te houden. Komt de jury dat ook thuis controleren dan?

RUBYWHITE

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:40

Kleur dekje staat vrij, al jaren. Een van mijn bontjes is super wit, als ik daar een wit chabrak op leg loop ik tegen hetzelfde probleem aan als de TS Toch zou ik de kleur van het chabrak wel afstemmen op de kleur van een rijjasje...denk dat het als 1 geheel netter oogt en niet rommelig...

verder hoort een goede verzorging er altijd bij, met zo`n witte als die van mij sta je geregeld de wassen...het hoort erbij. Gele staarten vind ik ook niets...

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:05

Urielle schreef:
Ik was nl. de rijpaarden elke week speciaal om ze mooi glanzend en schoon in hun vacht te houden.

Das dan uitzonderlijk want das wel het laatste wat ik zou doen.
Als paarden gezond zijn glanzen ze zowiezo en ik gebruik geen zeep als het niet echt nodig is (hoe afgestemd op hun vacht die ook moge zijn), en al helemaal niet als we geen wedstrijd hebben. Zou ook totaal geen zin hebben omdat hij onmiddelijk door de knieeën knikt om te gaan rollen, dus daar zie ik persoonlijk het nut niet van in.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:20

ow...nou ik spoel de paarden altijd na het rijden helemaal af...en daarmee verminder je de zand in het vacht wel als je dat nooit zou doen. dus 1x per week van urielle vind ik helemaal zo raar nog niet

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:00

Zo'n discussie liep er zondag ook op de wedstrijd in Woudenberg:
Een man in de B of L had zijn paard niet ingevlochten en daarom van de jury een 6 gekregen voor de verzorging.
En daar was hij het niet mee eens; want in het boekje staat dat als je je paard netjes toiletteerd en manen op handlengte hebt getrokken en het netjes naar 1 kant hangt dat het dan ook toegestaan is.
Jury vond het vlechten echter een stukje extra verzorging en de manen van het paard waren inmiddels (door het rijden) natuurlijk ook niet meer zo netjes naar 1 kant..
Ook een leuke discussie...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:07

Maar uiteindelijk is alles smaak van de jury

De een houd van een braaf tutter proefje de ander van een spectaculaire proef.

Dan zal de een vast wel houden van vlechtjes en de ander biet.
De een het waarderen als je paard spierwit op concours aankomt, of niet

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:39

RUBYWHITE schreef:
ow...nou ik spoel de paarden altijd na het rijden helemaal af...en daarmee verminder je de zand in het vacht wel als je dat nooit zou doen. dus 1x per week van urielle vind ik helemaal zo raar nog niet

Afspoelen na het rijden gebeurt hier natuurlijk ook maar niet met zeep alleen water en dan is hij weer schoon voor 2 tellen totdat hij de grootste bult zwart zand heeft gevonden die er in de buurt is

@Runningkawa: dan heb je het over rijtechnische opvatting niet over het opleggen van een voorkeur van kleuren. Das toch anders in mijn boek.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:55

Als het idd klopt. Dat de jury zijn eigen smaak over zadeldoekkleur en handschoenen niet mag laten beinvloeden op de punten, dan vind ik het heel onterecht.

Ik vind zwarte zadeldoeken, nu ook niet zo mooi, maarja! Wel heb ik er mooie gezien met een gouden randje, die ik wel mooi vond.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:49

ranna schreef:
Urielle schreef:
Ik was nl. de rijpaarden elke week speciaal om ze mooi glanzend en schoon in hun vacht te houden.

Das dan uitzonderlijk want das wel het laatste wat ik zou doen.
Als paarden gezond zijn glanzen ze zowiezo en ik gebruik geen zeep als het niet echt nodig is (hoe afgestemd op hun vacht die ook moge zijn), en al helemaal niet als we geen wedstrijd hebben. Zou ook totaal geen zin hebben omdat hij onmiddelijk door de knieeën knikt om te gaan rollen, dus daar zie ik persoonlijk het nut niet van in.

Zo uitzonderlijk is het niet, heb het geleerd tijdens mijn werk als groom

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 23:00

scheelt dat mijn paarden niet op zwart zand lopen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:33

Ik vind het niet vreemd dat er een punt aftrek was voor een kobaltblauw dekje. Als het nu een donkerblauw dekje was en TS had ook een donkerblauw jasje aan, dan was het op elkaar afgestemd. Ik kan me er helemaal in vinden dat de jury dan zwart als voorkeur heeft, omdat het rijjasje ook zwart is en er dan een rustige kleurencombinatie ontstaat.

Wat betreft schimmels die een hoger punt moeten krijgen, dat vind ik onzin. Mijn panterbonte appaloosa is hoofdzakelijk wit, en daar heb ik niks meer werk aan als aan onze donkerbruine hackney's. Kwestie van stallen goed zuiver houden, dagelijks goed afspuiten en wekelijks wassen met shampoo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:37

Stal word elke dag gedaan, voor elk paard.
Maar de bruine paarden hoefde ik niet wekelijks te wassen.
De toch gele plekken, want dat lukt mijn schimmeltje gewoon die te maken, die haalde ik er elke dag af, omdat het anders toch vaag geel blijft.
Dat zin dingen die je bij een bruine niet hoeft.
Soms pleurde ik daar wat vlechten in en klaar.
Niks wassen.
Dat gaat bij de meeste schimmels niet.
Bij mij gaat daar nogal wat extra tijd in zitten

Daarom een echt witte mag beloond worden.
Vage gele plekken absoluut niet.
Dan onderhoud je hem het zelfde als een bruine

Verder vind ik kobalt blauw ook geen wedstrijdkleur, ook al mag het.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:43

runningkawa schreef:
Stal word elke dag gedaan, voor elk paard.
Maar de bruine paarden hoefde ik niet wekelijks te wassen.
De toch gele plekken, want dat lukt mijn schimmeltje gewoon die te maken, die haalde ik er elke dag af, omdat het anders toch vaag geel blijft.
Dat zin dingen die je bij een bruine niet hoeft.
Soms pleurde ik daar wat vlechten in en klaar.
Niks wassen.
Dat gaat bij de meeste schimmels niet.
Bij mij gaat daar nogal wat extra tijd in zitten

Daarom een echt witte mag beloond worden.
Vage gele plekken absoluut niet.
Dan onderhoud je hem het zelfde als een bruine

Verder vind ik kobalt blauw ook geen wedstrijdkleur, ook al mag het.

Toch regeltechnisch klopt het dan niet?!!!

Ik snap best dat je er veel werk aan kan hebben maar schoon is schoon. of het nu een paarse een groene of een witte is!!

Hoe moet ik de grauwe plek op de kont van mijn paard nou verwijderen???

Afbeelding

Schoon is schoon. had je maar geen schimmel moeten kopen! Dat is precies dezelfde discriminatie! ik ken schimmels die in een wasbeurt schoon zijn! Die wasbeurt krijgen ze allemaal, ook de bruine dus das allemaal even veel werk. behalve dat die schimmel dan een dekentje opkrijgt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:47

Die bruine geef ik dus meestal geen wasbeurt
dus het scheelt nogal.

Het (belachelijke) punt verzorging bestaat.
Dus ja een brandschoon paard mag daar best op gewaardeerd worden.
want het kost dagelijks extra werk, niet alleen de dag voor of op concours.

Evenals een spierwitte broek en dekje
Of juist precies dezelfde kleur creme enz
Dus alles waar extra aandacht aan besteed is.
Mag imo ook extra gewaardeerd worden

Pas zag ik iemand rijden met een bijna blauwe rijbroek.
Je gooit je witte rijbroek toch niet bij de donkere was??

Of paarden met vieze benen, waarvan je echt wel kunt zien, dat dit niet van de trailer is.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:50

runningkawa schreef:
Die bruine geef ik dus meestal geen wasbeurt
dus het scheelt nogal.

Het (belachelijke) punt verzorging bestaat.
Dus ja een brandschoon paard mag daar best op gewaardeerd worden.
want het kost dagelijks extra werk, niet alleen de dag voor of op concours.

Evenals een spierwitte broek en dekje
Of juist precies dezelfde kleur creme enz
Dus alles waar extra aandacht aan besteed is.
Mag imo ook extra gewaardeerd worden

Pas zag ik iemand rijden met een bijna blauwe rijbroek.
Je gooit je witte rijbroek toch niet bij de donkere was??

Of paarden met vieze benen, waarvan je echt wel kunt zien, dat dit niet van de trailer is.

Ja maar er mag dus geen verschil zijn tussen een witte en een bruine.
De foto die ik liet zien twee berichten hierboven is van na een wedstrijd. Alle tuig en kleding was in super conditie. toch een 6 gekregen voor de verzorging!! Leg maar eens uit!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:53

Dat kan ik niet uitleggen
Want ik varieerde met precies dezelfde gewassen schimmel ook tussen een 6 en een 9 (meestal een 8)

Maar als ik die foto zie, lijken mij de voetjes onderaan niet wit.
Maar dat kan aan de foto liggen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:02

Dames, we moeten volgens mij wel oppassen dat het geen modeshow wordt! De plastron in exact dezelfde tint wit als het dekje???
Help, ik moet dat wel wassen hoor!
Hou het voor mij maar op: schoon en verzorgde ruiter.
netjes gevlochten en gewassen paard.
Goed onderhouden harnachement.
Paard in wedstrijdconditie inclusief goede ijzers of netjes bekapt.

En laat al dat witte spul dan maar niet hetzelfde wit zijn, als een jury moet gaan punten op dat soort zaken vraag ik me af of de proef dan wel bekeken wordt?

En een schimmel wit houden is veel meer werk dan een bruine of een vos schoon voor te stellen, maar om dan ook maar een hoger punt te geven? Dat riekt naar positieve discriminatie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:07

Nee, dat ruikt naar waarderen wat je ziet
En hoe we het ook wenden of keren, het plaatje doet ook wat in de sport (ook al mag het punt van mij geschrapt worden)

Alles wat extra is, mag van mij een extra punt.
Een extra nette overgang krijgt ook een extra punt.
En zolang dat punt in het lijstje staat, krijgt dat bij mij een zelfde waardering.
Meer dan gemiddeld getoont, ook een meer dan gemiddeld punt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:08

maar dan krijgt een haf met een redelijke middendraf ook een hoger punt dan een KWPN-er met diezelfde redelije middendraf. Bij de Haf kost het ook meer moeite.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:09

Dat vind ik mooi verwoord!!!! Alles wat goed is, is goed, alles onvoldoende is onvoldoende, alls meer dan gemiddeld is meer dan gemiddeld Zo zouden jury's met elk onderdeel, inclusief de verzorging om moeten gaan

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:10

Lielle schreef:
maar dan krijgt een haf met een redelijke middendraf ook een hoger punt dan een KWPN-er met diezelfde redelije middendraf. Bij de Haf kost het ook meer moeite.

Nee hoor, redelijk is en blijft toch redelijk?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:11

Maar waarom is het plaatje van een schone schimmel dan beter dan het plaatje van een schone bruine?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:13

Dat vind ik weer heel wat anders.

Als die haf netjes een overgang naar het halthouden maakt, heeft hij ook een 8

Zoals ik al eerder zij, alles meer dan gemiddeld.
Sommige onderdelen haal je gewoon nooit meer dan gemiddeld zien, jammer, kan niemand wat aan doen.
Hoef je geen haf voor te hebben

Punten waar je dat wel kunt, moet je het pakken

(een verenigingsgenootje had met haar bruine ook altijd een 8 voor de verzorging, terecht overigens.
Daar zat duidelijk te zien veel tijd in)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:16

runningkawa schreef:
Dat vind ik weer heel wat anders.

Als die haf netjes een overgang naar het halthouden maakt, heeft hij ook een 8

Zoals ik al eerder zij, alles meer dan gemiddeld.
Sommige onderdelen haal je gewoon nooit meer dan gemiddeld zien, jammer, kan niemand wat aan doen.
Hoef je geen haf voor te hebben

Punten waar je dat wel kunt, moet je het pakken

(een verenigingsgenootje had met haar bruine ook altijd een 8 voor de verzorging, terecht overigens.
Daar zat duidelijk te zien veel tijd in)

maar het gaat niet om de tijd of de moeite, het gaat om het resultaat. Zowel bij verzorging als bij een rijtechnisch onderdeel.