jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:35

Ik zou wel graag wat meningen van juryleden willen zien als ze durven, want misschien zijn er heus wel bij die ook denken in het frame van "een paard in de ring moet van een bepaald type zijn..."
Uiteindelijk zullen ze wel de punten moeten geven die het paard verdient, maar het zou best wat uit kunnen maken, net zoals het in het voordeel kan werken als jij of je paard al naam heeft.

Maar dat is even in het algemeen, over paard van TS in byzonder zullen ze unaniem zijn.

Imago01

Re: jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:36

Citaat:
vandaar dat er "kant-en-klare, ervoor gefokte" paarden gekozen worden. Maar dat houdt niet meteen in dat de rest niet deugt voor dressuur!

Kijk en dát bedoelde ík nou ook!

Ik vind het trouwens véél leuker om te kijken naar iemand die met veel plezier een proefje rijdt met een gemiddeld lopend paard dan naar iemand die een al hoger opgeleid paard uitbrengt in een B-proef, er vervolgens niet genoeg van 'bakt' en het tot diepe teleurstellingen leidt omdat het paard niet voldoet aan de verwachtingen.

Doe mij maar lekker de 'boerentrien' met haar doorsnee-knol die een gat in de lucht springt als ze een wp rijdt en die áltijd trots is op en blij is mét haar paard, die langs de weg naar het wedstrijdterrein komt bij gebrek aan vervoer, dan de 'kakker' die met een dure knol, haar gezicht vertrokken in een grimas, niemand gedag zegt en ruziet met haar ouders omdat ze niets presteert!

(Bovenstaande is erg generaliserend, maar wel realistisch, want dit zie je maar al te vaak.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:00

amondi schreef:
Nog beter dus: er zijn al diverse diciplines waarin ze andersrassigen uitsluiten! Dat zal niet echt de bedoeling zijn van de dressuuropzet, maar zeker weten dat we wel die richting uitgaan. En dan zal iedereen wel gaan stuiteren met een anders dan dressuurpaard, maar bedenk dan wel dat je er bij andere diciplines niet eens in komt!
Daarbij is natuurlijk direct de vraag: is een "tuigpaard"net zo speciaal omschreven als een Hacney? Tuigpaard is net als dressuurpaard geen ras, m.i. en dus kan de haflinger nog steeds als tuigpaard worden ingeschreven....

Deze verenigingen zijn opgericht vanuit de fokkers, en later bij de KNHS aangesloten. De regels zijn grotendeels al gemaakt voordat de KNHS (of toendertijd, de NHS) in beeld kwam. En ja, een hackney is net zo specifiek beschreven als een tuigpaard, zie ook http://www.knhs.nl/objects/00000430.pdf, artikel 2 registratie paarden op blz 4 en artikel 5.1 (blz.5). Als er beoordeeld wordt of het paard als een tuigpaard door kan wordt er aan de hand van de stamboeknormen gekeken, die er zijn, ook al is een tuigpaard een mengeling en geen ras, het is wel een type.

Verder verbaas ik me nog steeds over veel mensen die verdedigen dat ieder ras een weet ik wat voor hoge dressuurproef moet kunnen lopen. Er zijn nu eenmaal rassen die er inderdaad niet geschikt voor zijn, die niet het beeld van de dressuur door onvolkomenheden in de bouw kunnen nastreven. Zeker nu wordt het een groot issue, omdat de "happiness" van het paard in een hoog vaandel staat. Een paard wat het fysiek vanwege onvolkomenheden in de bouw niet kan is niet happy.
Om even op de tuigpaarden in de dressuur terug te komen, een tuigpaard zou vanwege de bouw in principe een goede dressuurproef moeten kunnen lopen. Een tuigpaard heeft qua stamboeknormen geen bouw die het lopen van een dressuurproef niet mogelijk maakt. Echter zijn niet alle tuigpaarden er geschikt voor, ze worden niet gefokt op stap en galop, en dit zijn vaak mindere onderdelen. Een tuigpaardhengst wordt bijvoorbeeld al niet beoordeeld op galop tijdens de hengstenkeuring en het verrichtingsonderzoek. Een tuigpaard die een slechte stap en een slechte galop heeft en dit in de ring toont zal terecht lage punten krijgen. Dit hoeft niet op de jury afgereageert te worden "omdat ze niet graag een tuigpaard in de ring willen zien". Dit is een onvolkomenheid en je zult die of moeten accepteren en doorrijden met het gevolg lagere punten, of je accepteerd het niet en je koopt een paard wat wel aan je eisen voldoet. In het geval van TS geeft het paard veel verzet in de vorm van pissen en zwieren met de staart. (En geloof me, dit hebben veel tuigpaarden en hackney's en dit is geen hormoonprobleem maar verzet, ook wij hadden zo'n merrie en die is er op onderzocht.) TS zal moeten accepteren dat hiervoor punten in aftrek worden genomen, verzet is tenslotte niet het streven van de dressuur. En zeker in de nieuwe proeven zal ze er flink op afgerekend worden. En dit heeft niks te maken met het feit of een jury een tuigpaard wel of niet wil zien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:12

Wat ik altijd jammer vind in dit soort discussies is dat degene met een niet dressuurgefokte paard altijd wordt afgeschilderd als het slachtoffer, als degene met de meeste motivatie etc.

En degene met het goed bewegende dressuurgefokte paard wordt altijd afgeschilderd als verwend, onkundig, arrogant etc.

Mij maakt het niet uit met wat voor paard je start. Ik vind een beetje varieteit zelfs leuk!!! En natuurlijk moeten de meeste paarden een proefje kunnen lopen.

Maar wat wel vaak het geval is, is dat mensen zich niet bewust zijn van het feit dat er beperkingen zijn die bepaalde rassen of bepaalde paarden (ja, ook kwpn-ers) met een afwijkende bouw met zich meebrengen m.b.t. dressuur.

Dan start men bijvoorbeeld met een zwaargebouwde Tinker, die door zijn zware bouw moeite heeft impuls te behouden, en met stelling en buiging. Hierop wordt men door de jury afgerekend en men legt het af tegen ruiters met een wel correct bewegend paard. Direct werpt men zich dat in de slachtofferrol en gaat klagen dat je wordt benadeeld met een Tinker en dat mensen met een paard die meest geschikt is voor dressuur arrogant zijn. En een hoop mensen nemen deze 'slachtoffers' ook nog eens in bescherming! Want de ruiter met de Tinker heeft tenslotte zo zijn best gedaan.

Buiten kijf staat dat iedereen met ieder paard welkom is op een dressuurwedstrijd. Maar het is en blijft wel een wedstrijd. Met een minder geschikt paard kan je meedoen, maar je legt het gewoon af tegen beter geschikte paarden (bij even correct rijdende ruiters dan).

Randy01 schreef:
Het kan dus best zo zijn dat je een paard koopt met een bepaald doel voor ogen maar dat je dit doel in de loop der tijd bijstelt omdat je samen voor een andere discipline meer geschikt blijkt te zijn.

Dat kan inderdaad. In jou geval bleek jou tuiger aanleg te hebben voor dressuur en jij ook, anders was je niet zo ver gekomen. Maar er zijn ook mensen die bewust kiezen voor een uitgekoerste draver, met als doel er dressuur mee te gaan rijden. En dan vraag ik mij toch wel af of je goed bezig bent...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:25

Citaat:
Wat ik altijd jammer vind in dit soort discussies is dat degene met een niet dressuurgefokte paard altijd wordt afgeschilderd als het slachtoffer, als degene met de meeste motivatie etc.

En degene met het goed bewegende dressuurgefokte paard wordt altijd afgeschilderd als verwend, onkundig, arrogant etc.

Nou ja, het is inderdaad ook vaak wel generaliserend, maar wanneer gebeurt dat nou niet (het generaliseren)?

Het kómt inderdaad ook vaak voor dat degene met een goed bewegend dressuurgefokt paard arrogant ís en 'neerkijkt' op de collega-ruiters. Het gekke is, dat als je juist weer een 'niveautje hoger' komt, dat het weer helemaal wég is. In mijn ogen zijn mensen vaak 'uit de hoogte' om de verkeerde redenen. Als je dan eens iemand feliciteert kan er amper een 'dank je wel' af. Wálgelijk!

Ik vind het juist leuk om in dit soort discussies mee te praten en het leuke is juist dat ik voor mezelf weet dat ik erover kán meepraten omdat ik twee uitersten heb qua paarden en allebei in de discipline dressuur. Mijn ruin is een felle tuiger, een heethoofd en straalt uit door zijn stoer-zijn...mijn merrie daarentegen is een dressuurgefokte KWPN'er, beweegt ook érg goed en is supercool en relaxed in de kop. Ik heb dus met beide typen ervaringen en mijn ervaring met een tuiger in de dressuursport is niet eens zozeer dat je 'afgerekend' wordt op het feit dat ik een type tuiger onder mijn kont heb, maar meer het feit dat hij geen papieren heeft. Wel moet ik toegeven dat ik nog nóóit het idee heb gehad, van welke jury dan ook, dat ik beoordeeld werd op een tuiger, wél kreeg ik het inderdaad dus terug te zien in de uitdrukking van de cijferlijst voor onderdelen als bv. verzameling, feit blijft dat dat voor een tuiger gewoon lastiger is (hij kán en dóet het wel, maar kost gewoon meer moeite dan bij een paard die er wél op gefokt is) om door te verzamelen. Daarentegen heeft die van mij weer een práchtige lengtebuiging en súper uitgestrekte gangen. Dat zijn de punten waarop in de mindere onderdelen kan compenseren.

Met de dressuur training ben je áltijd bezig om de mindere punten van je paard te verbeteren en je paard doorlopend te trainen en gymnasticeren, of je dit nu doet op Onderlinge-Wedstrijd-niveau of GR-niveau, we zijn met hezelfde bezig (tenminste, zo zou het moeten zijn ), alleen zal de een daar meer succesvol in zijn dan de ander....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:54

Neonlight schreef:
En geloof me, dit hebben veel tuigpaarden en hackney's en dit is geen hormoonprobleem maar verzet, ook wij hadden zo'n merrie en die is er op onderzocht

Natuurlijk is pissen en staartzwaaien en vorm van verzet, maar het neemt niet weg dat er wel een hormoonprobleem achter kan steken. Je kunt nooit per definitie zeggen dat het dat níet is, tot het onderzocht is.
In principe hebben paarden die gefokt zijn als tuiger, verheven gangen en een opgerichte hals en lange rug, die ook nog eens ingetrokken wordt. Natuurlijk is dat niet de ideale basis om mee te beginnen om een ruiter te dragen zelfs, maar het maakt het ook niet meteen zo dat er geen dressuur mee gereden kan worden. Alleen kost het wat tijd om de spiergroepen op te bouwen die nodig zijn. Nogmaals, met geduld komt me een heel eind.
Dat gaat op voor elk paard. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van paarden die juist herstellen van allerlei lichamelijke problemen door dressuur. En dat is ook waar dressuur voor is, het lichamelijk in staat maken te presteren onder de ruiter.
Wedstrijddressuur lijkt ineens een heel ander doel te hebben dan het staven waar je bent in de africhting. Dat is veel fouter dan het in de ring verschijnen met een paard dat niet geschikt lijkt in sommige ogen.
Ik zou heel graag een Z proef (of hoger) neerzetten met een muilezel, al is het maar om te bewijzen dat het kan, en dat punten halen het resultaat is/kan zijn van trainen, en niet het gevolg hoeft te zijn van het kiezen van het "juiste" paard.

Ik wil wel beamen dat sommige mensen te hoge verwachtingen hebben van paarden die ze gewoonweg onvoldoende of verkeerd hebben getrained. Er zijn mensen die lijken te denken dat als men een uit Ierland van het land geplukt paard maar in een pessoa tuig longeert en met de kin naar de borst trekt met een slofteugel als je erop gaat, hij binnen een mum van tijd wel dressuur kan lopen. Wederom is hier het geduld voor de gedegen opleiding het sleutelwoord (en ver te zoeken).
Je kunt hier eigenlijk elk ras invullen, maar de Tinker is genoemd als niet geschikt voor dressuur, en ik wil even duidelijk maken dat het niet zozeer aan het ras ligt dat er beperkingen zijn maar aan gebrek aan gedegen opleiding.

Verder wil "dressuurrijden" niet meteen zeggen dat er onherroepelijk Grand Prix gehaald moet worden.

Niemand beweert dat alle paarden Grand Prix kunnen lopen.

kiekeboe12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:46

ik denk dat je vooroordelen nooit uit het hoofd van juryleden kan halen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:48

Lusitana schreef:
Je kunt hier eigenlijk elk ras invullen, maar de Tinker is genoemd als niet geschikt voor dressuur, en ik wil even duidelijk maken dat het niet zozeer aan het ras ligt dat er beperkingen zijn maar aan gebrek aan gedegen opleiding.

Niets ten nadele van de Tinker, maar ik moet de eerste Tinker nog in de Z tegenkomen. En als er al Tinkers in de Z lopen, dan beschikken ze over extra eigenschappen die niet typerend zijn voor het ras. Dus is zo'n enkel voorbeeld niet representatief voor het ras, en dus geen bewijs dat Tinkers goede dresuurpaarden zijn. Hetzelfde geld voor een fjord. Er zijn voorbeelden van fjorden in de Z, en tegenwoordig worden ze ook wat moderner gefokt, maar de doorsnee fjord is nog steeds geen dresuurpaard. Daar veranderen de enkele voorbeelden niets aan. De kwaliteiten van een Tinker of een fjord liggen nou eenmaal ergens anders, en niet in de dresuur. Dat is toch geen schande?

Lusitana schreef:
Verder wil "dressuurrijden" niet meteen zeggen dat er onherroepelijk Grand Prix gehaald moet worden.

Nee, maar in een B-proef een keertje een wp halen is nog geen bewijs dat een paard/ras dan geschikt is voor dressuur. Ik denk dat een paard of een ras enigzins geschikt is voor dresuur als hij minimaal een Z-proef kan lopen. En als je het zo stelt vallen bepaalde rassen/type paarden toch echt af, zoals belgen, zware koudbloeden, tinkers, de meeste dravers en paarden met exterieur onvolkomenheden (holle rug, karper rug, afwijkende stand van de benen) etc. In feite staan de klasses B tot Z voor de basisafrichting van een dressuurpaard. Als een paard dus is opgeleid tot Z, beschikt hij nog enkel over een goede basis. En als een paard de basis al niet eens fysiek gezien aankan, kan je wel stellen dat hij niet geschikt is voor dressuur.

Lusitana schreef:
Ik zou heel graag een Z proef (of hoger) neerzetten met een muilezel, al is het maar om te bewijzen dat het kan, en dat punten halen het resultaat is/kan zijn van trainen, en niet het gevolg hoeft te zijn van het kiezen van het "juiste" paard.

Arme ezel...

Randy01 schreef:
Het kómt inderdaad ook vaak voor dat degene met een goed bewegend dressuurgefokt paard arrogant ís en 'neerkijkt' op de collega-ruiters. Het gekke is, dat als je juist weer een 'niveautje hoger' komt, dat het weer helemaal wég is. In mijn ogen zijn mensen vaak 'uit de hoogte' om de verkeerde redenen. Als je dan eens iemand feliciteert kan er amper een 'dank je wel' af. Wálgelijk!

Het gekke is; ik heb daar nou zelden last van... Ik maak heel vaak met mensen een praatje, wens degene voor of na mij gewoon succes en krijg nooit arrogante reacties. Ik denk dat het erg scheelt hoe je zelf overkomt op mensen. Als je gewoon vriendelijk lacht naar mensen, lachen negen van de 10 gewoon terug. Ik rij in de Z en beschik nou niet direct over het meest moderne sportpaard dat je je kan bedenken (mijne is nogal ouderwets qua type, erg groot en heeft niet echt een mooi hoofd). Ik heb ook nooit het idee gehad dat ik werd benadeeld oid.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:30

Als je niet kunt zien dat dressuur africhting is, en niet wedstrijdrijden, zijn we uitgepraat. Of laat ik het zo zeggen, dan praten we langs elkaar heen
Dresuurpaard= wedstrijdpaard? Misschien, maar dat neemt niet weg dat je met elk paard dressuur kunt rijden en westrijden kunt gebruiken om te toetsen waar je bent in de africhting. Die africhting zal misschien moeizamer en langzamer gaan bij bepaalde paarden (niet rasgebonden) en makkelijker en sneller bij andere.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:42

jasmijn78 schreef:
Lusitana schreef:

Arme ezel...

Ik hoop niet dat het als belediging naar mij bedoeld is. Verder zie ik niet wat er zielig is aan een dressuurafrichting, dressuur maakt een rijdier mooier, leniger en, zorgt dat het in conditie blijft. Ik heb het dan wel over juist uitgevoerd en niet in de touwtjes zetten en in de krul trekken.
Daarbij heeft een ezel en een muilezel dus ook, een veel betere rug om te dragen (namelijk recht) dan een paard

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:58

Citaat:
Dresuurpaard= wedstrijdpaard? Misschien, maar dat neemt niet weg dat je met elk paard dressuur kunt rijden en westrijden kunt gebruiken om te toetsen waar je bent in de africhting.

En ik doe nou juist zo mijn best om mensen ervan te overtuigen dat je niet met ieder paard kan dressuren! Maar dat ligt niet aan het type, merk of ras, maar aan zijn beperkingen en/of die van de ruiter! Ik zou zo graag willen dat mensen eens wat kritischer werden voor het dressuur rijden en vooral naar zichzelf in combinatie met hun paard!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:52

Absoluut, dat heb ik ook al genoemd ergens, het element ruiter. Is natuurlijk het belangrijkste. Goed om weer even naar voren te brengen.

Hm grappig genoeg heb ik gisteren wel gezien dat een slechte ruiter op een heel goed afgericht paard nog heel wat kan presteren, integenstelling van wat sommige mensen denken. Er kwamen toch zeer mooie passages, apuyementen, travers etc uit een die ruiter niet kan doorzitten, slecht lichtrijden, en bonkt in galop, en absoluut slechte handen heeft. Ik stond versteld van het geduld, zachtaaardigheid en de werkwilligheid van de oude rot in het vak, een zestienjarige Lusitanohengst. Zo´n combinatie rijdt dus heus wel winstpunten bij elkaar, terwijl de ruiter het eigenlijk niet verdient.

Daarna nog even een even slechte, bonkende ruiter die ging springen (ander paard), wat goed verliep... sommige paarden verdienen een lintje voor hun edelmoedigheid.

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:39

Ik denk niet dat jury's iets tegen tuigers hebben. Als je een goede proef neer zet kunnen ze niet om je heen.

Mijn instructrice mocht Grand prix starten met haar tuiger ze heeft nooit de 60% gehaald ivm met blessures maar ze heeft toch heel wat met die tuiger gewonnen en er ook heel veel lol mee beleefd.