hoe staat de jury tov koudbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:24

ik zou het eigenlij laten. Wedstrijden zijn leuk, maar hoogstwaarschijnlijk word je tot op het bot afgekraakt door de jury. Een soepele jury zou misschien kijken naar je rijkunsten maar een liefhebber van warmbloedpaarden zou je afzeiken.. Ik zou de fries starten als ik jou was!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:37

Je kan het altijd proberen als het niets word kan je toch altijd nog stoppen?

Heb je al iets besloten?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:27

mango13 schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon doen Ik zou ook opkijken als ik iemand op een belg zou binnenkomen. Maar ook met respect. Want jij gaat wel op een belg een wedstrijd rijden En er zijn niet veel die dat doen!

Waarom zou je daar respect voor hebben? Ik denk dan meer van: schoenmaker, houd je bij je leest.
Een B-proef kan iedereen starten, daar heb ik geen respect voor.

Overigens kijk ik als jurylid puur naar de getoonde proef, onafhankelijk van dat mijn achterliggende gedachte is: waarom ga je met een trekpaard dressuurwedstrijden rijden
Dus als jij je zinnen hebt gezet op starten, en je kunt er tegen dat de punten misschien wat tegenvallen, moet je het zeker doen!

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:18

Fitzroy schreef:
Waarom zou je daar respect voor hebben? Ik denk dan meer van: schoenmaker, houd je bij je leest.
Een B-proef kan iedereen starten, daar heb ik geen respect voor.

Misschien heeft ze er respect voor omdat niet iedereen met een bels durft te starten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:22

ja, ik heb al besloten
als ze wél volzit dit jaar hou ik haar gewoon voor wat recreatieve ritjes te maken, en start ik haar mss het jaar erop, te zien hoe de fries het doet.
raakt ze dit jaar niet vol, dan kijk ik of ik binnen raak bij de LRV en start ik haar het volgende winterseizoen.
De fries is nu nog niet onder het zadel, maar ik ga haar ook starten in het winterseizoen, kan ze ervaring opdoen.
in de zomer begint dan het echte werk voor haar, de belg start ik in de zomer waarschijnlijk niet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:23

Evy schreef:
Fitzroy schreef:Waarom zou je daar respect voor hebben? Ik denk dan meer van: schoenmaker, houd je bij je leest. Een B-proef kan iedereen starten, daar heb ik geen respect voor. Misschien heeft ze er respect voor omdat niet iedereen met een bels durft te starten

Is dat dan anders dan met een 3 jarige Jazz, of een 15 jarige fokmerrie die voor het eerst onder de man is? Ik denk dat je weinig respect oogst met een Belg, je krijgt wel de lolbroeken op je hand.

Respect krijg je pas als blijkt dat je met die Belg ook nog dik winst kan lopen!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:24

Alvast heel veel succes! ben benieuwd hoe ze het gaat doen.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:26

Ik zou het gewoon doen..

Dat wil zeggen ik heb het zelf gedaan..
Ik heb met een trekpaardmerrie, moderntype en 1.55 ook dressuurwedstrijden gereden.
Ze kon alles, van verruimmen tot wijken en van stelling tot strekken. Ze moest iig niet onderdoen qua kunsten voor een warmbloed ze deed er alleen wat langer over om het te leren en het zag er grappig uit..

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:30

Gewoon doen! Je zal waarschijnlijk niet zo'n goede punten krijgen als een of andere kwpn'er van ik weet niet hoeveel euro's, maar als je hem goed rijdt, en hem netjes aan het lopen krijgt, kan je best rekenen op winstpunten.
Maar je zult ook vaak kritiek krijgen.

Als je hem netjes aan het lopen krijgt en goede punten haalt heb ik daar best veel respect voor! Gewoon doen!

jasmijn78

Re: hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:20

sjietaah schreef:
Ik heb met een trekpaardmerrie, moderntype en 1.55 ook dressuurwedstrijden gereden.

En tot welke klasse ben je gekomen?

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:33

Meid gewon lekker gaan
Ik hobbel ook met mijn fjorden mee op wedstrijden tussen de paarden.
En echt niet overdienstelijk

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:38

Wat kunnen sommige mensen koudbloeden afkraken zeg
Als je het leuk vind om te starten gewoon doen hoor! Vind het juist leuk om eens een koudbloed of ander apart ras te zien starten ipv alleen KWPNers.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:37

Gewoon lekker gaan starten! Je zult altijd jury's hebben die het helemaal niets vinden, maar dat gebeurd je met een fries net zo goed. Want ook dáár vinden veel jury's niets aan. Het is juist een lekkere uitdaging en als jullie voor júllie plezier gaan moet je het vooral doen! Laat die anderen maar zeggen wat ze willen, jíj doet het!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:44

jasmijn78 schreef:
sjietaah schreef:

En tot welke klasse ben je gekomen?

Het waren gewoon clubwedstrijden.. Maar goed daar rijd je ook voor een jury en krijg je punten en vooral veel kritiek, maar ook leuke reacties:)
Ik ben gestopt in de L2, vanwege dat ze toen toch weer een veulen kreeg.. Maar ze kon oefeningen tot de M..

Nu rijd ik haar helaas niet meer.. Maar ik weet zeker dat alle knopjes er nog opzitten..

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:54

Zijn er ook mensen die met die met Groningers wedstrijden rijden? Vriendin van mij rijdt sinds kort met haar mooie zwarte groninger mee in de B maar het verschil in punten tussen haar en de kwpn-ers is best wel groot...Iemand daar met dit ras ook ervaring mee?

(groninger is toch ook koudbloed??)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:24

Voor Groningers geldt hetzelfde al voor alles dat paard heet: Je gaat pas scoren als het dressuurmatig in orde is, je vriendin moet haar lage punten dan ook bij zichzelf zoeken!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:35

Hier is Nimber wel een goed voorbeeld van: zij vliegt met haar Groninger hengst Orbaldo II alle klasses door en rijdt nu alweer M2 met winst.
Dus ook met een Groninger kun je ver komen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:03

femskie schreef:
(groninger is toch ook koudbloed??)

Een groninger is geen koudbloed hoor, dat is een warmbloed, hetzij een warmbloed van een vrij ouderwets type. Een groninger is van oorsprong gefokt als paard die men door de weeks voor de ploeg kon zetten, waar mee zaterdags mee naar de rijvereninging kon (dressuur en spingen) en die zondag voor de koets mee naar de kerk kon. Een veelzijdig paard van alle markten thuis dus, in tegenstelling tot een Belg die puur en alleen is gefokt om zware lasten te trekken.

sjietaah schreef:
Ik ben gestopt in de L2, vanwege dat ze toen toch weer een veulen kreeg.. Maar ze kon oefeningen tot de M..

Tsja, iedereen zijn paard is thuis natuurlijk al tot op hoog niveau getraind. Maar het feit dat jij met een tinker van het moderne type op een onderlinge wedstrijd een L-proef hebt gestart vind ik niet direct een representatief voorbeeld voor de kansen/mogelijkheden van koudbloeden in de dressuur.

Quarterh0rse schreef:
Wat kunnen sommige mensen koudbloeden afkraken zeg

Niemand kraakt hier koudbloeden af, er wordt enkel gediscussieerd over de (on)mogelijkheden van koudbloeden in de dressuur.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:56

Okay, weer wat geleerd! Ja, ik wist inderdaad dat er wel op hoger niveau met groningers gereden wordt. Alleen heb ik dat zelf nog niet mogen aanschouwen..
Ik wacht even tot dat vriendinnetje zover is!:)

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:32

Ik rij nu precies 1 jaar wedstrijden met mijn zeer brede haflinger tussen de paarden en ben nooit raar beoordeeld. (ben zelfs in 1 jaar van de B naar M1+4 gereden) Als je netjes je proef rijdt en je paard de oefeningen goed uitvoert, dan rij je je punten wel.
Succes iig als je wedstrijden gaat rijden

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:08

jasmijn78 schreef:

sjietaah schreef:

Tsja, iedereen zijn paard is thuis natuurlijk al tot op hoog niveau getraind. Maar het feit dat jij met een tinker van het moderne type op een onderlinge wedstrijd een L-proef hebt gestart vind ik niet direct een representatief voorbeeld voor de kansen/mogelijkheden van koudbloeden in de dressuur.

Ik weet niet of jij goed kan lezen..
Maar ik ben niet 'gestart' met een Tinker maar met een Trekpaardmerrie..

Tenminste ik heb nog nooit een Bruinschimmel tinker met een kort staartje gezien! Maar wel een trekpaard die aan deze omschrijving voldoet

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:45

Fitzroy schreef:
Hier is Nimber wel een goed voorbeeld van: zij vliegt met haar Groninger hengst Orbaldo II alle klasses door en rijdt nu alweer M2 met winst.
Dus ook met een Groninger kun je ver komen.

En met lodewijk heeft ze Z1 gereden (toch?)

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:05

waarom niet ? ik rij met mijn haflinger tussen de paarden en is maar paar keer gebeurd dat ik raar aangekeken werd, maar dat waren de mensjes waarmee ik losreed en niet de jury.

maar afgelopen weekend heeft der ook iemand met een trekpaard voor het eerst een wedstrijd gereden. ze zat ook te twijfelen en toch maar gedaan. ze had mooi wel 2 winstpunten en een 8 voor de middendraf

Zoolgangster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 22:21

Ik heb een drafaktie bij een belg gezien, daar kunnen weinig kwpn'rs tegenop...en 20 jaar geleden werd er iemand met een fries door een jurylid gevraagd, waarom die persoon niet meteen met een koe was gekomen...En nu rijden er zat friezen dressuur, dus wat mij betreft, kom maar op met die belg! Als ze veel als rijpaard gebruikt worden, gaan ze ook spieren als van een rijpaard ontwikkelen, natuurlijk zijn er grenzen, maar die hebben veel warmbloeds ook, die komen ook niet allemaal de B uit. Als jij en je paard er lol in hebben, gewoon doen! *o/*

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:58

Ik vind dat het gewoon moet kunnen. Zeker een B proefje. Succes ermee!