waar ergert een jury zich aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:20

Ja, we kijken wel gwoon naar woonplaats. We gaan er natuurlijk geen rekening mee houden dat iemand niet thuis vandaan komt.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:04

GeJe schreef:
Ook humor is de daadwerkerlijke route berekenen is wanneer ze denken dat je uit Assen komt, ongeveer dus 15 km heenweg had, maar die ochtend bijvoorbeeld uit Leeuwarden bent vertrokken....

Verenigingen kunnen er natuurlijk niet van uitgaan dat jury's "wisselende contacten" hebben en elke nacht ergens anders liggen te XXXXXX..... slapen.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:38

Ik tik altijd het adres in de routeplanner in en dat komt bijna altijd op hetzelfde neer als de werkelijk gereden km. Men gaat inderdaad uit van je huisadresgevens lijkt mij ook normaal denk ik

ellen82

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:16

chelsea82 schreef:
...
Ruiters die heel ongeintresserd op hun pard zitten, geen geconcentreerde blik,geen glimlachje,helemaal niks.Het lijkt wel of ze er niks aan vinden.Totaal geen harmony aanwezig.
...

Als ik geconcentreerd ben heb ik geen tijd om te glimlachen hoor, daar denk ik op zo'n moment helemaal niet aan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:22

Die enveloppen op zich zijn niet zo ergerlijk maar echt het op de cent uitbetalen wel. Dan krijg je dus echt 23,82 euro betaald. Dan denk ja kom op jongens, tis al zo´n vetpot, maak er 25 van....

Laatst moest ik een wedstrijd in de buurt doen, 3 uur jureren. Dagdeel 12,50 en reiskosten 5 euro! Zucht kan je beter ver weg gaan jureren. (als je een zuinige auto hebt)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:29

Misschien zouden jullie jury leden dan een soort protocolletje kunnen opstellen in dit topic voor wedstrijd-nerdjes? Want ik wil volgend jaar weer ns starten (15 jaar geleden..) in het buitenseizoen maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het standaard protocol is of waar je dat kan vinden. Ik heb vroeger alleen maar onderlinge indoortjes gedaan.

En hoe waarderen jullie het als iemand de proef uit zijn hoofd rijdt zonder zo'n schreeuwerd aan de kant? (sommigen, pff...) Ik bedoel, Anky Tankie rijdt een GP e.d. uit haar hoofd, zou je toch denken dat een B-proefje ook wel moet lukken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:32

misschien krom gedacht van mij hoor.......... maar als iemand tijdens het rijden van de proef kan zien wat de jury aan het doen is......... wat ben je dan aan het doen??? in iedergeval niet geconcentreerd je proef rijden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:41

mhartog schreef:
En hoe waarderen jullie het als iemand de proef uit zijn hoofd rijdt zonder zo'n schreeuwerd aan de kant? (sommigen, pff...) Ik bedoel, Anky Tankie rijdt een GP e.d. uit haar hoofd, zou je toch denken dat een B-proefje ook wel moet lukken.

Uit het hoofd rijden wordt altijd gestimuleerd, maar het komt nar mijn weten niet in de punten tot uiting.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:42

KiWiKo schreef:
misschien krom gedacht van mij hoor.......... maar als iemand tijdens het rijden van de proef kan zien wat de jury aan het doen is......... wat ben je dan aan het doen??? in iedergeval niet geconcentreerd je proef rijden

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:24

bovenstaande reactie...ik houd altijd alles in de gaten en bij sommige figuren kijk je recht of zelfs schuin het jury hokje in

Ik ben dan wel geen jury, maar wat ik als ruiter vervelend vind dat de jury je niet aankijkt als je groet omdat ie lekker patatjes aan het eten is. heb bij dezelfde jury een keer mee gemaakt dat ik bezig was met mijn proef (A- afwenden), iemand van het secratariaat de protocollen op kwam halen en het jury lid een leuk gesprekje met haar aanknoopte dat vind ik vervelend

Wat ik wel leuk vind is als je aan het inrijden bent en de jury kan je zien en je hebt dan een erg vrolijk paard en je zit er zelf glimlachend op ook tijdens de bokken dat de jury lekker om je zit te lachen net alsof je een voorstelling aan het geven bent dat vind ik wel leuk

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 06:41

Ik weet van "mijn" jury dat ze zich alleen ergert aan mensen die meedoen aan een wedstrijd terwijl ze er compleet niet klaar voor zijn. En dan bedoel ik niet het jonge paard dat zijn staart tussen zijn achterbenen trekt en niet meer te sturen is van de zenuwen, maar juist de mensen die niet eens proberen om er een wending in te rijden, of maar heel hard gaan draven om hem in galop te laten vallen, of maar aan de teugels hangen om een soort van ronding in de nek te krijgen. Dan zit ze echt van, gotohgot wat willen ze nou dat ik hier voor punten voor geef???? Wat hebben die voor instructie die ze verteld dat ze wel op wedstrijd kunnen???
Weten die mensen wel wat dressuur is, is er nou niemand die ze kan tegen houden???

Of als ze een paard in de ring krijgt die niet in wedstrijdconditie is, dan mag ik dat er echt bij opschrijven, paard heeft veel overgewicht, paard moet nodig naar de smid, paard is te schraal etc. En meestal roept ze ze ook nog bij zich om van dichtbij te controleren of ze gelijk heeft.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:52

Tja, dat vraag ik me ook wel eens af: of sommige ruiters wel weten waar ze mee bezig zijn? Het ontbreken van een goede basis is één van de belangrijkste oorzaken van de vele teleurstellingen (zowel voor ruiter als jury). Het rijden van een wedstrijd (waarom...? vraag ik me dan af) is belangrijk voor die mensen. Ik zou lekker thuisblijven in zo'n geval en trainen met goede begeleiding.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:00

Ik heb wel eens een opmerking gehad "paard mag meer vlees op zijn bast" Dat vind ik te grof. (Ging trouwens om een dertigjarige anglo-arabische merrie, dus geen hij maar een zij)
Te dik en te dun is eigenlijk persoonlijke smaak en het moet wel extreem zijn wil het de gezondheid schaden.
Maar goed, wat dat andere betreft:
Citaat:
Wat hebben die voor instructie die ze verteld dat ze wel op wedstrijd kunnen???
Weten die mensen wel wat dressuur is, is er nou niemand die ze kan tegen houden???

Er zijn tegenwoordig mensen die geen intructeur hebben, maar wel een paard en een hoop eigendunk of liever, ze weten niet beter.
En ja, er zijn er ook die geen idee hebben wat dressuur is, maar ik denk dat daar ook schuld bij de manèges ligt. Als ik zo op bokt rondkijk, vraag ik me soms wel eens af wat ze daar nu eigenlijk wel normaal aanleren! (Veel weten niet wat "aan de teugel is" )
En van de manège is het naar eigen paard die ze dus gewoon zo rijden als op de manège (kop in de krul getrokken, of laat maar lopen, even twee extreme voorbeelden).
Natuurlijk zijn er gelukkig ook nog goede manèges en mensen die les nemen met eigen paarden.

Oh, en waarom ze meedoen aan wedstrijden? Ik denk dat ze werkelijk denken dat ze wat kunnen winnen en minstens zo goed zijn/kunnen worden als het nationale voorbeeld.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:26

Lusitana schreef:
...."paard mag meer vlees op zijn bast" Dat vind ik te grof. (Ging trouwens om een dertigjarige anglo-arabische merrie, dus geen hij maar een zij)

Hét paard... dus: zijn bast

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:06

geje dat klopt

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:14

Ik vind een dier wat geen goede fysieke conditie heeft (te mager, veel te vet) wel iets om rekening mee te houden in het cijfer voor verzorging, dat hoort er imo wel bij.

Carol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:05

Ik ben dan een ruiter en geen Jury maar ik vindt het ook netjes om jezelf te melden, helaas heb ik een paard die erg schikkerig is, en als je met de buiten seizoen (m1) om de bak heen moet en de twee bakken liggen dicht op elkaar, durf ik het gewoon niet want ik wil namelijk niet voor de persoon die ernaast rijdt haar/zijn proef verpesten. Hoe zou ik dat op kunnen lossen. Maar ik heb inderdaad geleerd, dat je altijd meld bij de jury. Lijkt me inderdaad wel prettig als jurylid dat je zeker weet de je de juiste combinatie aan het jureren bent:-D

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 06:37

Dan borduur je de naam van je paard en je eigen naam op je dekje, met een grote pijl erbij!

Judith29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:39

Als ik voorlees meld ik altijd degene aan, dus Carol dat zou je ook kunnen doen, je voorlezer jou laten aanmelden bij de jury.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:41

Samsam schreef:
Ik vind een dier wat geen goede fysieke conditie heeft (te mager, veel te vet) wel iets om rekening mee te houden in het cijfer voor verzorging, dat hoort er imo wel bij.

Wat is te mager? Daar heeft iedereen een ander oordeel over. Te vet is veel schadelijker, er zijn geen problemen die voortkomen uit slank, vooropgesteld dat de voeding okee is. Een renpaard is het beste voorbeeld.
Goede lichamelijke conditie is wel wat anders dan de hoeveelheid vlees of vet die een paard aan zich heeft.
Vandaar dat daar best over te discussieren valt met een jury en ik ben ook blij dat de postende jury heeft gezegd dat ze het ook van dichtbij wil zien.
Ik hoop dat ik hiermee de ontstane subdiscussie over lichamelijke conditie kan afsluiten.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:00

amondi schreef:
Dan borduur je de naam van je paard en je eigen naam op je dekje, met een grote pijl erbij!

Laat die pijl maar zitten, maar borduur dan wél duidelijk (je hebt 200 cm2 ruimte ) Veel te vaak willen mensen sierletters en dan ook nog schuin: wat wil je nou? Duidelijk of gewoon wat gekriebel?

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:27

Carol schreef:
Ik ben dan een ruiter en geen Jury maar ik vindt het ook netjes om jezelf te melden, helaas heb ik een paard die erg schikkerig is, en als je met de buiten seizoen (m1) om de bak heen moet en de twee bakken liggen dicht op elkaar, durf ik het gewoon niet want ik wil namelijk niet voor de persoon die ernaast rijdt haar/zijn proef verpesten. Hoe zou ik dat op kunnen lossen. Maar ik heb inderdaad geleerd, dat je altijd meld bij de jury. Lijkt me inderdaad wel prettig als jurylid dat je zeker weet de je de juiste combinatie aan het jureren bent:-D

Je voorlezer je laten aanmelden
als ik een buitenwedstrijd heb doe ik het meestal zo

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:27

switchx schreef:

Wat ik wel leuk vind is als je aan het inrijden bent en de jury kan je zien en je hebt dan een erg vrolijk paard en je zit er zelf glimlachend op ook tijdens de bokken dat de jury lekker om je zit te lachen net alsof je een voorstelling aan het geven bent dat vind ik wel leuk

Ik ben geen jury maar wou toch even reageren.
Ik heb toevallig vandaag ook wedstrijd gehad waarbij het paard waar ik op reed een beetje vrolijk was bij het inrijden, maar bleef gewoon lachen hoor
Ik vindt het als ruiter zijnde niet meer dan normaal dat je een jury aankijkt (ik lach altijd, maakt niet uit hoe slecht de proef is gegaan) als je groet.
Ook lees ik vaak voor, en lees dan gewoon netjes de proef en maak geen opmerkingen.
Alleen als ik bijvoorbeeld kleine kindjes uit de B-O voorlees, en die rijdt al de halve proef op het verkeerde been, wil ik wel eens 1x een opmerking maken, van je zit op het verkeerde been.
Verder geen opmerkingen

Carol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:59

Ja snap ik dat de voorlezer het ook kan doen, maar toch vindt ik het altijd wat hebben als je het zelf doet haha!! Ach nog effe door oefenen, misschien ooit lukt het weer :-D

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:50

KiWiKo schreef:

Ik had dezelfde gedachte maar jij hebt het voor me opgschreven.
Ik ben het roerend met je eens.