Waarom bijna geen 8-en, geen 9-en's en 10-en? :+

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Waarom bijna geen 8-en, geen 9-en's en 10-en? :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:37

Bar schreef:
GeJe schreef:
Natuurlijk zijn er veel "neutraal puntende jury's" ... maar vergeet niet (het is hier ook wel genoemd volgens mij) dat een groot gedeelte van de proeven ook "neutraal" zijn... Je wil dan wel 8-en, en 9-ens kwijt.. maar wáár dan?

Volgens mij kom je dan weer op het voorbeeld van Amondi. Ik denk dat veel juryleden een proef niet altijd beoordelen op het niveau dat gevraagd wordt.
En dan zul je zeker geen 8 of hoger kwijt kunnen.

Nee hoor, er zijn genoeg jury's die ze echt wel geven maar waarbij 95% van de ruiters/amazones 5jes en 6jes proeven rijden. Ik zie het op dit moment wekelijks, help een meisje met haar pony's op dressuurwedstrijden. Met 1 pony haalt ze altijd hoge scores en vliegen dus ook de hoge punten om je oren, en ze wint de rubriek dus vaak met meer als 15 punten verschil als de nummer 2. Ga je protocollen vergelijken, dan zijn die andere protocollen dus inderdaad 5/6 protocollen. En terecht, zie meestal de hele rubriek wel.

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:29

Volgens mij is ook een van de oorzaken van het feit dat er weinig hoge cijfers worden weggeven dat in de huidige proeven veel onderdelen zijn samengevoegd. Bijvoorbeeld: Afwenden, halthouden, achterwaarts en voorwaarts in draf.

En het valt natuurlijk niet mee om alle samengevoegde onderdelen voor een 10 te rijden. Dan wordt er wel netjes afgewend, maar staat het paard niet netjes vierkant, gaat wel weer goed achterwaarts, maar is tegen de hand als het wegdraaft. Dus nemen jury's vaak een gemiddelde.

In de nieuwe proeven zijn de onderdelen juist meer uitgesplitst zodat zoveel mogelijk per onderdeel een cijfer gegeven kan worden. Goede ontwikkeling lijkt mij.

_Marissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:04

ik heb wel is een keer een 9 gehad op halthouden in de L1...
ze geven ze heel heel heel heel soms wel is...

groetjes marissa

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:00

mn moeder had laatst mooi weer een 8 voor halthouden, zelfs in een proef zonde winst. Die jury waardeerde dus wel degelijk gewoon het goede punt hoog en de matige onderdelen minder... ligt dus echt niet aan de jury deze wilde prima hoog punten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:18

Ik heb 1x gehoord/gezien dat een meisje een 10 kreeg voor de uitgestrekte draf..maar dat was dan ook niemand minder dan...Mara de Vries met Power en Paint!!!! Het was vorig jaar op Indoor zeeland!

Later in een intervieuw zei ze dat ze een 10 had voor haar uitgestrekte draf!!
Maar verder heb ik het ook nog nooit gezien..meestal als je iets heel goed doet krijg je gewoon een 8

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:11

Sammie schreef:
10'en worden idd nooit gegeven denk ik zo, maar 8'en heb ik al regelmatig gehaald. o.a voor halsstrekken, halthouden, binnenkomen op a-c. Een 9'en nog niet, maar ik ken wel iemand die ooit een 9 voor de uitgestrekte draf kreeg.

(maar ik heb ook wel 4'en gehad hoor )

Dat noem ik taktisch rijden. Weten waar je je punten kunt pakken, het is toch zonde om ze dan te laten liggen.

In de nieuwe proeven B hoef je niet meer 3x halt te houden. Die punten waren gauw verdiend als je je paard aanleerde vierkant en op vier benen halt te houden.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:02

ik heb toch gelezen dat Ferro 10'en kreeg voor zn passage en piaffe

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:41

Ik heb vorig jaar een gesprek met een jury gehad. Hij vertelde dat hij een keer een discussie had gehad met een collega jury (een azijnpisser noemde hij hem...)

De leuke jury vertelde dat hij commentaar had gekregen van deze jury omdat hij in de B een 10 had gegeven. (eigenlijk het eerder genoemde voorbeeld van het halthouden op de korte zijde, ook perfect in de aanleuning, netjes 4kant gesloten, alles perfect) dus hij had een 10 gegeven. De "azijnpisser" had gezegd, "hoe kun je nou een 10 in de B geven???" Nou heel makkelijk had ie gezegd, we hebben de cijfers 0 tm 10 en die gelden van de B tm Grand Prix! Echt een top uitspraak!

shantihdior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:54

Michelle77 schreef:
Ik heb vorig jaar een gesprek met een jury gehad. Hij vertelde dat hij een keer een discussie had gehad met een collega jury (een azijnpisser noemde hij hem...)

De leuke jury vertelde dat hij commentaar had gekregen van deze jury omdat hij in de B een 10 had gegeven. (eigenlijk het eerder genoemde voorbeeld van het halthouden op de korte zijde, ook perfect in de aanleuning, netjes 4kant gesloten, alles perfect) dus hij had een 10 gegeven. De "azijnpisser" had gezegd, "hoe kun je nou een 10 in de B geven???" Nou heel makkelijk had ie gezegd, we hebben de cijfers 0 tm 10 en die gelden van de B tm Grand Prix! Echt een top uitspraak!

die vind ik echt helemaal geweldig

Otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:02

Mijn dochtertje had vorig jaar zomer een 9 voor uitgestrekte stap AB/L2 (oude proef) met commetaar, 'jongedame, dit is een B pony met een uitgestrekte stap waar een paard nog jaloers op kan worden!' en een 8 voor middendraf met commentaar 'hallo, er werd niet om een uitgestrekte draf gevraagd! Maar hij was wel super! Ga zo door!'

En onder aan haar proef stond... wat een keurige proef heb je neergezet vandaag!! Maar zorg ervoor dat hij geen pluk gras pakt als je halsstrekt!!!
Ik moet zeggen, dat dit voor een 10 jarige onzettend motiverend heeft gewerkt

Maar soms krijgt ze 5-en en 6-en en vindt ze het zelf nog hoog gejureerd
Dus ze zijn er wel hoor ... jury leden die 8 of 9 geven en ook nog commentaar geven waarom ze dat geven...

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:54

lizzy2 schreef:
Dat is denk ik geen kwestie van niet Durven, maar gewoon een kwestie van het Niet Waard zijn.

en wanneer ben je iets wel of niet waard?
Wanneer je er genoeg of juist niet genoeg je best voor doet?
Wanneer het paard nog niet dat niveau bereikt heeft?
Wanneer er een klein slordigheidsfoutje inzit?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:00

chelsea82 schreef:
Maar daar is het niveau ook niet naar.Het niveau is zo laag en zo slecht.Je mag vaak al blij wezen als je een 7 weg kan geven.

Pardon?
Iemand moet toch ergens beginnen?
In groep 3 kon ik toch ook geen correct opgestelde brief schrijven! (zelfs nu nog niet).

Of is dit niet wat je bedoelde?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:05

shantihdior schreef:
Michelle77 schreef:

die vind ik echt helemaal geweldig

He-le-maal mee eens!!!
geweldig die uitspraak!!

Sorry trouwens voor mijn 3x quoten!
(anders vergeet ik toch wat ik wil zeggen/quoten).

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:59

En ook hoe die vent het stond te vertellen, helemaal geweldig! Jammer dat ik hem hier nooit tegen kom, hij is vooral in regio DenHaag actief.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:54

Ik vind het toch wel jammer dat bijna alle jurys van een 6 uit gaan tijdens een proef, terwijl er van een 10 uit gegaan moet worden..

xDAANTJEEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:56

ik heb ooit een tien gehaald voor mijn bixie proef.. maar voor de gewone heb wel is een 9 voor de verzorging

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:18

Ze worden toch wel gegeven.
Afgelopen weekend had ik een "9" voor hals strekken en verschillende 8-ten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:28

itisi73 schreef:
Ze worden toch wel gegeven.
Afgelopen weekend had ik een "9" voor hals strekken en verschillende 8-ten.

Dan heb je een uitschieter gehad. Hier bij ons in de buurt blijven ze vaak op de 7'vens hangen. Met veel pijn en moeite af en toe een keer een 8. Maar hoger komen ze echt niet, ookal wordt daar soms wel naar gereden.

3'en, 2'en en zelfs 0'en durven ze wel te geven. Prima! Maar durf dan ook je punten te geven als iets wél naar behoren gaat.

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:33

Ik ken iemand die pas een proef reed :: 2 x 10, 3 x 9, allemaal 8, soms 7 of 6, en een paard 4en en 5en. (totaal :: 70 en 76%)
Het komt dus wel degelijk voor, maar niet bij veel jury´s.
De meeste jury´s denken volgens mij als het er heel mooi uit ziet; een 8!
Maar idd komt dat ook steeds minder voor, bij de meesten..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:48

bij de ponytijd haalde ik regelmatig 8ten bij middendraf en het kan altijd beterder ooit een 9 gehaald en toen had ik ook echt een gevoel dat het goed gelukt was

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:31

haha en dan in het PSG of GP daar gooien ze met die cijfers:S ik vind het belachelijk! laatst heb ik wel bij een jury gezeten en die zat maar van: ik wil een 9 geven , jah daat komt die... neej toch niet want dan was die net weer onrustig met zn hoofd haha, leuk mens!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:34

Bij op de manege had iemand een F-proefje en die had wel eens een 10 gehaald en ik zie best wel vaak een 8 of een 9 hoor.

memerel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:44

Ik heb een keer een 8 gehaald voor een volte in galop, ik was er echt trots op!

Maar ik vroeg me laatst iets af. Bij verzorging van de ruiter krijg ik standaard een 7. Maar ik heb dan gewoon een witte rijbroek aan, een blouse met plastron, een rij-jasje, een strikding in mn haar en witte handschoentjes aan.
Maar wanneer krijg je daar nou een 8 ofzo voor, of kan dat niet?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:23

memerel schreef:
Maar ik vroeg me laatst iets af. Bij verzorging van de ruiter krijg ik standaard een 7. Maar ik heb dan gewoon een witte rijbroek aan, een blouse met plastron, een rij-jasje, een strikding in mn haar en witte handschoentjes aan.
Maar wanneer krijg je daar nou een 8 ofzo voor, of kan dat niet?

Ik geef in principe altijd een 8 voor verzorging, tenzij ik dingen zie zoals een los knotje of geen haarnetje in of een vuile staart enzo.

Ooit een keer een 9 gegeven voor verzorging. Was een AB pony om half 9 ´s ochtends in de ring. Een palomino met spierwitte manen en staart, super uitgekamd en met slagen erin, was dus ingevlochten geweest. Meisje was denk ik een jaar of 9 of 10. Zelf ook keurig verzorgd. Je kon echt zien dat ze er zeker heel vroeg ´s ochtends voor op was gestaan om hem zo tip top eruit te laten zien.

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:28

memerel schreef:

Een palomino met spierwitte manen en staart,

mijn pony's hebben geen witte staart