houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:22

158 / 172 vind ik anders nog niet zo'n groot verschil.

Scara

Re: houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:33

Soms kun je het als jury gewoon niet goed doen. Het komt toch wel vaak voor dat ruiters toch denken beter te rijden dan ze eigenlijk doen.
Dat zijn dan vaak die mensen die commentaar hebben op de jury's.
Heb zelf een beetje de ervaring dat je in je punten hoger gaat zitten als het gemiddelde niveau lager is. Doe je dat niet dan zien mensen je als een fouten kijker, terwijl je soms erg veel moeite moet doen om nog iets goeds te ontdekken. Iedereen wil wel een 8 of 9 als er iets heel goed gaat, die ik ook met veel plezier geef. Maar als je 3-en en 4-en gaat geven voor iets dat slecht is, vindt men dat eigenlijk te laag.
Men mag dan vinden dat ik streng ben, maar je wilt toch geen 156 pnt als je dat eigenlijk niet verdient? Daar heb je toch niets aan?
Kreeg laatst als opmerking van iemand dat een combinatie veel te weinig punten had, want het was een geweldig goed paard en liep op 4 jaar al L2, en dat moest je waarderen.
Ten eerste vind ik dat het per definitie niet zo is dat een goed paard veel pnt moet krijgen, want daarvoor moet ie nog wel goed gereden worden (en dat schort er dan vaak aan).
Ten tweede kun je geen onderscheid maken op basis van de leeftijd van het paard, je rijdt nl in dezelfde klasse en dat beoordeel je.

Een paard kan nog zo geweldig zijn, maar als ie in de L2 bv. weinig impuls heeft, of tegen de hand is, of gewoon niet constant in aanleuning, of niet spoort, uitzwaait, niet rechtgericht, af en toe niet correcte stelling en buiging, kun je toch niet verwachten dat je vet in de winstpnt rijdt.
Ik geef ze dan niet, want dan zie ik ze al terug in het M, met schbw en travers en contragalop.
Dan noemen ze me maar streng!!!

Wil niet zeggen dat ik alles goed zie, want je kan natuurlijk best wel eens iets missen of niet juist zien.
Daarvoor zijn we met z'n allen mensen, en moeten we elkaars fouten ook kunnen accepteren.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:23

amondi schreef:
Wat denken jullie, ben ik een zwartkijker of zijn er idd legio vastgeroeste juryleden die niet mee kunnen komen met de vooruitgang?

Ik denk idd dat er legio juryleden zijn die niet mee kunnen komen (lees terug gaan naar de basis waarom ze daar horen te zitten) en alleen maar mooie plaatjes kijkers zijn. Als het peerd maar met zn kop in de krul loopt gaan ze al uit van een 7, dat de ruiter zit te honkebonken op de rug, de impuls ver te zoeken is enz enz... ach het is natuurlijk wel een Jazz (of vul een andere bekende dresuurpaps in).

Wat mij betreft hulde aan de echte oude garde die af en toe nog in het juryhok plaats neemt (jury's van boven de 40) die beoordelen je tenminste nog echt op je rijkunst en niet alleen op het mooie plaatje of de afstamming op je protocol. Deze mensen geven meestal ook beter gefundeerd commentaar, je merkt gewoon dat ze echt weten waar ze over praten.

Ik merkte het bij de FfNRS jurycursus dat de reeds KNHS juryleden zich erg verheven voelden boven de rest, vinden ook dat ze niet de gehele cursus aanwezig hoeven te zijn, alleen de eerste dag en de laatste examendag is voldoende, ze weten immers alles al.
En ook als ze daarna gaan jureren blijven ze stug aan dat KNHS beeld vasthouden ipv omschakelen naar wat de FNRS wil zien.
Dus vrees dat het bij het nieuwe systeem ook zo zal gaan, jij probeert je als ruiter NOG meer te focussen op de nieuwe regels en wat men van je verlangt in de nieuwe proeven (en dat voor sommigen behoorlijk omschakelen) en als je dan een jury treft die zn neus ervoor optrekt, tsja......... moeilijk......

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:37

Mies7 schreef:
Als je steeds lag in de punten zit, dan scheelt er misschien echt wel wat aan je rijden...

Maar zolang een jury niet duidelijk op je protocol aangeeft waar het tijdens de westrijd aan ligt zal een ruiter er niks van leren ook. Is het een balansprobleem, een probleem in de zit, een probleem in de houding, een probleem in de beenhulpen of weetikveel wat waardoor sommige oefeningen niet lekker uit de verf komen. Er zal dan in de basis iets fout zijn waar wat aan gesleuteld moet worden en helaas heeft niet iedere ruiter een dermatige kundige instructeur die dat probleem ahv het protocol herkent/onderkent en wat mee doet. Toch?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:03

Scara schreef:
Iedereen wil wel een 8 of 9 als er iets heel goed gaat, die ik ook met veel plezier geef. Maar als je 3-en en 4-en gaat geven voor iets dat slecht is, vindt men dat eigenlijk te laag.

Naar mijn mening doe je het dan heel goed!!! Ik juich als ik een coupon terug krijg waarop een jury een hoog punt durfde te geven als het echt goed was en een laag punt als het echt slecht was, dan weet ik wat ik moet verbeteren! aan 5jes en 6jes heb je niks, veel jury's blijven maar rond die 6 zitten, dat is wat veiliger natuurlijk, maar ik heb nog maar 1 jurylid gehad die echt durfde te punten en toen reed ik 174 punten met een paar 3en en 4en maar ook met hoge uitschieters voor de geweldig uitgevoerde uitgetrekte draf! Daar heb je iets aan!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:20

Scara schreef:
Soms kun je het als jury gewoon niet goed doen. Het komt toch wel vaak voor dat ruiters toch denken beter te rijden dan ze eigenlijk doen.
Dat zijn dan vaak die mensen die commentaar hebben op de jury's.
Heb zelf een beetje de ervaring dat je in je punten hoger gaat zitten als het gemiddelde niveau lager is. Doe je dat niet dan zien mensen je als een fouten kijker, terwijl je soms erg veel moeite moet doen om nog iets goeds te ontdekken. Iedereen wil wel een 8 of 9 als er iets heel goed gaat, die ik ook met veel plezier geef. Maar als je 3-en en 4-en gaat geven voor iets dat slecht is, vindt men dat eigenlijk te laag.

Ik zie veeeeel liever een jurylid dat durft te punten zowel naar beneden als naar boven. Ik zie liever 4-en en 7-ens of 8-ten op een protocol dan alleen 5-en en 6-en.

Mijn zoon rijdt nog niet zo heel lang wedstrijden, pas sinds begin dit jaar. De pony hebben we sinds januari. We hebben denk ik ong. 10 concoursen misschien 2 x een jury gehad die echt durfde te punten.

Gisteren hadden we weer zo'n 6-jes jury. Bijvoorbeeld bij het afgroeten.
Het kind rijdt een keurige wending met een nette overgang naar stap, op zijn zit gereden zonder trekwerk. Pony staat volkomen vierkant en nageeflijk stil voor het afgroeten. Het cijfer....., een 6. Nou schiet mij dan maar lek. Wat wil zo'n jury dan zien voor een 7 of een 8?

Vorige week reed hij een proef die veeel slordiger was. Op dat protocol stonden dan ook een aantal 4-en maar ook 7-ens en 8-en voor de onderdelen die wel goed gaan. Uiteindelijk kom je dan nog op een winstpunt uit.
Als je meestal krap rond een winstpunt zit krijg je die bijna nooit bij een 6-jes jury.

Ik hou mijn hart vast voor de nieuwe proeven maar ik heb er niet echt veel vertrouwen in dat het dan beter wordt.

Nu ben ik als moeder natuurlijk niet super objectief t.o.v. mijn eigen kind. Maar ik kan toch wel redelijk inschatten of zijn proef wel of niet winstpuntwaardig is. Hij hoeft echt geen winstpunt te krijgen voor een slechte proef, maar altijd die 5-jes en 6-jes......Daar wordt ik zo moe van!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:21

Dit blijft toch en gevoelig punt. de jury's zeggen: Alleen de mensen met lage punten hebben commentaar. en de ruiters zeggen: Alleen de juy;s die niet kunnen rijden jureren slecht.

Helaas Helaas ben ik geen lage punten rijden. (ook geen dikke 170 punten) maar ik ben doorgaans niet tevreden over de jury's.
De meeste jury hebben geen problemen met 4 en weg te geven, maar zetten daar bij een goed onderdeel ook weer geen 8 tegen over. Dat zijn voor mij de beste jury's die een 3 en een 8 naast elkaar durven te zetten als het idd verdiend is. helaas kan ik die jury's op nog geen 1 hand telen.

Mijn mening is gewoon dat elke jurylid elk jaar een opfris avond moet volgen en zo niet SCHRAPPEN. en dan wel op de kosen van de KNHS want laten we wel zijn het is en blijft vrijwilligers werk en dat is iets waar ik donders veel respect voor heb. Maar mensen als je er geen verstand hebt blijf dan AJB thuis

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:00

Marije1984 schreef:
De meeste jury hebben geen problemen met 4 en weg te geven, maar zetten daar bij een goed onderdeel ook weer geen 8 tegen over. Dat zijn voor mij de beste jury's die een 3 en een 8 naast elkaar durven te zetten als het idd verdiend is. helaas kan ik die jury's op nog geen 1 hand telen.

Een 8 staat voor goed. Helaas gaat er in de gemiddelde proef niet vaak iets echt goed. Een 4 staat voor onvoldoende.
Als het iemand die 8 echt verdient, dan krijgt hij hem van mij ook.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:11

Ik denk er net zo over als Karin, al ben ik nog jurylid in opleiding (wat de KNHS-jurycursus betreft). Ik beoordeel wel FNRS-proeven, deze proeven hebben een iets andere insteek dan die van de KNHS maar er zijn ook veel overeenkomsten. Ik durf net zo goed een 3 als een 8 of 9 te geven. Het gebeurt echter niet zo vaak dat een oefening keurig wordt uitgevoerd, maar het gebeurt ook niet vaak dat een oefening dermate slecht wordt uitgevoerd dat het een 2 of een 3 oplevert.
Daarnaast rijd ik ook zelf wedstrijden, mijn ervaring is dat mijn gevoel en de punten vaak wel met elkaar in overeenstemming zijn. Ik ben niet ontevreden over de jury's. Sommige bokkers klagen over het feit dat er te weinig commentaar op de coupon vermeld staat, maar dat vind ik ook wel meevallen. Het gaat toch vooral ook om je eigen gevoel, als je lekker hebt gereden dan maken die punten niet meer uit (en mijn ervaring is, dat als je zelf een goed gevoel bij de proef hebt de punten hier vaak ook wel naar zijn!).
Ik blijf erbij dat ik vind dat de meeste ruiters niet zo kritisch naar zichzelf en naar de door hun uitgevoerde proef kijken... Het gaat er niet alleen om dat je paard fijn loopt, je moet je oefeningen ook netjes uitvoeren (en voorbereiden + afwerken!).

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:38

Er gaat in een proef altijd wel wat goed. Het wordt alleen niet gezien.
Ik weet precies wat mijn paard goed kan en buit dat uit om punten te scoren ter compensatie van dingen die niet gaan.
Mijn paard is rijtechtisch perfect voorelkaar alleen zijn er nog een paar dingen die niet goed gaan en daar krijg ik dan terecht een 4 op. Maar ik krijg bijna nooit een 8 op de dingen die Zeer Goed gaan.
Ja van een enkele jury.
helaas denk ik niet dat je alles op de ruiters kan schuiven. Je hebt ruiter die niet goed rijden maar helaas hebben we ook jury's die niet kunnen jureren.

Ik ben het ermee eens dat er ruiters zijn die niet kritisch naar zichzelf kijken maar dat doen jury's ook niet altijd.
Ik wil helemaal niet zeggen dat jullie dat zijn.
Ik ben meestal niet tevreden en krijg wel een WP.
Ik kijk dus iets te kritisch naar mezelf.
Over het commentaar ben ik het ook vaak wel eens(fouten zien is nueenmaal makkelijker)
Maar 8 van de 10 keer krijg ik niet een 8 terwijl hij zeker verdient is.
En dat je ergenms een 8 voor krijgt hoeft trouwens helemaal niet te betekenen dat je dan dikke punten hebt hoor. Ik heb weleens 154 punten gehad met een 2 8en(1 was voor verzorging)

Dus ik vindt het een beetje een k*t smoes worden dat de ruiters maar eens beter naar zichzelf moeten kijken. Ik denk dat we dat met ons allen maar eens moeten doen!!!!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 12:42

Dat is natuurlijk waar, het is veel makkelijker om een fout te vinden dan een verschil te zien tussen een 6 of een 8. Zeker bij punten als: voor M teugels op maat maken. Of in arbeidsdraf gaan, wat een 8 zou moeten opleveren in de B wordt er te vaak gejureert alsof je M2 start.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:48

amondi schreef:

Voorbeeld: Gisteren in L'warden gehoord: ponyruiter krijgt -2 omdat hij het bordje A aan de verkeerde kant passeerde tijdens het rijbaan verlaten.

Hey....toevallig net opgezocht hoe dat zit...want we hadden hier een menigsverschil er over. Het is een oude NBVR regel dat je voorbij het bordje A moet rijden bij het verlaten van de ring....
Tegenwoordig moet je gewoon bij het bordje A de ring verlaten, maakt niet uit aan welke kant.....
Is echt waar... Dus...ook nog eens helemaal onterecht een -2...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:59

alleen ben je formeel niet bij A geweest als je voor het bordje de ring uitgaat.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:03

Blijft een kluns van een jury. Zeker bij een pony.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:27

(val zomaar ff in dit topic...) Afgelopen weekend meegemaakt dat ook een jurylid van de nieuwste lichting toch wel op een erg vreemde manier naar een goed gaand rijpaard aankeek. Toen ik de manege binnenkwam heb ik een paar proeven van B combinaties gezien (vanuit de kantine)... vond dat er erg goed gereden werd... Onze eigen klasse reden ook een paar goede combi's mee... zelfs iemand die de laatste periode alleen maar boven de 165 scoort... heeeel frustrerend om dan een papiertje terug te krijgen met alleen 5-6 en commentaar wat echt niet van toepassing is... Zo iemand kijkt dus alleen naar de oefening op zicht, op de letter blablabla.... nee, zij gaat het niet redden na 1 april

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:44

Weet je, ik ben eigenlijk blij dat jij dat nu ook eens in het"echie" gezien hebt.
Ik mag toch aannemen dat jouw mening wel gewaardeert wordt. Want ik snap best dat ik als bakrander maar weinig gewicht in de schaal leg als het over dergelijke verschillen van inzicht gaat.

En eigenlijk toon je dus aan dat er wel degelijk een probleem is, want deze jury staat niet op zichzelf( tenzij ze vorige week ook in Sonnega was)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:02

amondi schreef:
Blijft een kluns van een jury. Zeker bij een pony.

Maar dat ontkende ik toch niet

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:58

Ik denk dat een groot deel van het onbegrip bij ruiters voortkomt uit het feit dat ze niet weten hoe een cijfer wordt samengesteld.

Alleen een mooie ronde volte is niet genoeg voor een 8.
De zuiverheid moet goed blijven, de impuls, de aanleuning en de stelling en buiging moeten ook goed zijn.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:18

Ik ben toch eigenlijk wel benieuwd wat ik nou moet doen voor een 10 voor de verzorging, dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
Ik was mijn paard altijd netjes, vlecht hem keurig netjes en gelijk verdeeld in, pluis zijn staart mooi uit en scheer hem bij aan de zijkanten (heel netjes ook weer) daarnaast heb ik zelf een altijd keurig witte rijbroek aan, met keurig gepoetste leren laarzen en een heel mooi jasje van pikeur en een plastron die je zelf moet strikken, zadel en hoofdstel zijn nog splinternieuw. hoefjes mooi gepoetst enz enz. Kortom alles helemaal picobello. Krijg ook altijd leuke reacties! Heb ook al een paar keer op mijn coupon gehad: Mooi paard en mooie combinatie. Waarom krijg ik dan toch elke keer een 8? (gisteren een 6 maar ja die hele coupon heb ik maar niet serieus genomen, was er weer eens "zo een")
Het moet toch mogelijk zijn om daar een 10 voor te krijgen.
Is er iemand die mij uit kan leggen wat ik moet doen voor een 10? want volgens mij geeft iedere jury gewoon een 8 als ze het er echt heel mooi uit vinden zien en zal niemand er een 1o voor geven. Heb nog nooit iemand een 10 zien krijgen daarvoor!

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:24

Ik denk dat na het invoeren van het nieuwe systeem er nog veel meer mensen ontevreden over hun punten zijn.
Ten eerste omdat iedere jury dus een opfris cursus krijgt over hoe een correct gereden paard hoort te lopen.
Ten tweede omdat er dan nog meer gekeken wordt naar het op de correcte manier rijden van een paard, en ik denk dat dit nu net het grootste probleem is, een "kunstje" kan soms nog wel uitgevoerd worden, maar de voorbereiding en de afwerking spelen ook mee en tevens of het doel van een oefening wordt bereikt met de manier van rijden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:31

Iedere jury zou allang moeten weten hoe een correct gaand paard loopt! Dat is nu net het punt. Ik denk niet dat je dat met een bijeenkomst kan leren.

Lees het bericht van GEJE nog maar eens, die is zelf een gerespecteerd jurylid.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:21

Als alles goed gaat moet ik JUIST tevreden over mijn punten. Zoals eerder gezegd is mijn paard rijtechnisch perfect. Dat zou dus beteken dat als ''jullie'' mag geloven ik dikke punten ga scoren en altijd eerste sta. Tja dat zie ik nog niet gebeuren helaas. Ik rijd nog geen jazz ofzo iets maar op een leuk gewoon paard dus we zullen zien.
En karin wat jij nu opnoemt is geen 8 maar een 9 of zelfs een 10

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:54

Marije1984 schreef:
Tja dat zie ik nog niet gebeuren helaas. Ik rijd nog geen jazz ofzo iets

Ik wel.....maar heb ook niet altijd dikke punten hoor...moet er echt wel wat voor doen... Hahahaha...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:11

Marije1984 schreef:
Zoals eerder gezegd is mijn paard rijtechnisch perfect.

Watte?

Marije1984 schreef:
En karin wat jij nu opnoemt is geen 8 maar een 9 of zelfs een 10

Wat is een 9 of een 10?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:16

Marije1984 schreef:
Zoals eerder gezegd is mijn paard rijtechnisch perfect.

*proest zachtjes en probeert zich in te houden*

Knap hoor, Anky heeft Salinero nog niet eens rijtechnisch perfect, en jij jouw paard wel?