"Slechtse" leerlingen gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:28

0000 schreef:
Haha, mijn vragen beginnen bijna altijd met 'ja maar'....Meestal niet eens echt bewust want het klinkt inderdaad irritant. Maar vaak is het bijvoorbeeld van 'ja maar nu voel ik dit en wat dan?' of 'ja maar als hij dit doet moet ik dan hetzelfde doen of niet?'
Ik ben iemand die echt wil weten wat er gebeurt, wat ik moet doen, waarom dat zo moet en wat er moet gebeuren als ik iets doe. Op die manier leer ik het en kan ik thuis ook verder...Als daar geen ruimte voor zou zijn in mijn les, zou ik er een stuk minder aan hebben want dan kan ik thuis minder makkelijk vooruit. Dus gelukkig wordt het me doorgaans wel vergeven :D

Dit heb ik dus ook :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:29

Dan leg ik alsnog uit waarom ik zeg wat ik zeg en waarom ik in dit geval niet kies voor methode X uit de Bit of methode Y waar Anky voorstander van is.
Mensen mogen, nee móeten, best kritisch kijken naar wat ik zeg. Gaan ze betere ruiters van worden, want zij kunnen dan ook in de toekomst het een tegen het ander afwegen.

Maar goed, ik ben zelf ook zo'n trutje met ja maar. Heb al op zoveel manieren les gehad, de een wil eerst nageeflijkheid en ontspanning in stap, de ander wil hem groot en vlot door de baan en dan komt het vanzelf, nog een ander werkt vanuit ronder zetten in verzamelde draf en nummer vier laat je de spanning eraf galopperen en dan aan het werk.
Er leiden vele wegen naar Rome, ik wil altijd weten wanneer je voor welke weg kiest en ik wil ook dat mijn lesklanten die afweging gaan leren maken.

Het paard de schuld geven hou ik ook niet van maar dan leg ik meer uit over de belevingswereld van het paard. Tot dusver werkte dat inzicht bij jong en oud.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:31

kamille schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Dat is niet zo vreemd, een vraag die je aan "iedereen" stelt, stel je in feite aan niemand.

Als het paard niet de gewenste reactie geeft moet de ruiter zich aanpassen om tot het juiste resultaat te komen. Als de leerlingen niet de gewenste reactie geven.....

Waarmee je dus eigenlijk bedoelt dat ik slecht les geef?
Ik vind het leuk als een groep actief meedoet. Als ik geen spontaan antwoord krijg spreek ik iemand met naam aan en herhaal mijn vraag.

Daarom heb ik ook zo'n respect voor mensen die goed les kunnen geven, je moet niet alleen de stof beheersen, je moet het ook nog over kunnen brengen op leerlingen van diverse niveau's, instelling en karakter.

Ik vond het vroeger eng om te antwoorden in mijn les, bang om het verkeerd te hebben :) Misschien hebben jouw ruitertjes daar ook last van?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:34

Urielle schreef:
Dan leg ik alsnog uit waarom ik zeg wat ik zeg en waarom ik in dit geval niet kies voor methode X uit de Bit of methode Y waar Anky voorstander van is.
Mensen mogen, nee móeten, best kritisch kijken naar wat ik zeg. Gaan ze betere ruiters van worden, want zij kunnen dan ook in de toekomst het een tegen het ander afwegen.

Maar goed, ik ben zelf ook zo'n trutje met ja maar. Heb al op zoveel manieren les gehad, de een wil eerst nageeflijkheid en ontspanning in stap, de ander wil hem groot en vlot door de baan en dan komt het vanzelf, nog een ander werkt vanuit ronder zetten in verzamelde draf en nummer vier laat je de spanning eraf galopperen en dan aan het werk.
Er leiden vele wegen naar Rome, ik wil altijd weten wanneer je voor welke weg kiest en ik wil ook dat mijn lesklanten die afweging gaan leren maken.

Het paard de schuld geven hou ik ook niet van maar dan leg ik meer uit over de belevingswereld van het paard. Tot dusver werkte dat inzicht bij jong en oud.

precies en elke weg of manier past weer beter bij andere ruiters en paarden.
het paard de schuld geven heb ik eigenlijk nooit gedaan. heb waarschijnlijk vanuit kleins af aan al geleerd dat het aan mij lag :Y) ik ben wel eens boos geworden op mijn pony. kan gebeuren. daarna gewoon weer verder.

Dat vind ik een goede manier! kinderen snappen gewoon niet goed hoe een paard werkt. Heel normaal. ze zien het als mens en denken dat een paard bijvoorbeeld expres iets wel of niet doet. maar eigenlijk komt het door bijvoorbeeld verkeerde hulpen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:37

Ik vind het vooral vervelend dat de ouders dan langs de bak staan en de kids aanwijzingen gaan geven en dus niet meer naar mij luisteren.

fjordnina

Re: "Slechtse" leerlingen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:55

De 'ja maar' kan naast meer uitleg nodig hebben/overleggen ook een teken zijn van weerstand (dit zijn de ruiters die dan vaak hun eigen ding gaan doen). Het is dan aan de instructeur om uit te zoeken waar die weerstand precies op zit en het lesgeven aan te passen. Onder weerstand schuilt meestal angst, soms ook boosheid. Vaak kunnen mensen het op die momenten niet in woorden uitdrukken waardoor ze het met hun gedrag laten zien.
Eigenlijk is een 'ja maar' een uitdaging.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:13

Het is heel moeilijk om iemand te leren voelen. Je kan iemand wel leren om iets te doen en uitleggen hoe je het moet doen maar soms komt het puur op gevoel aan. Klein beetje been, beetje hand, terugzitten, hulpen laten samenwerken in de juiste mate op het juiste moment. En dat stukje gevoel kan je iemand niet leren. En dat vind ik soms moeilijk. Technisch kan je iemand leren paardrijden. Maar goed paardrijden is meer dan dat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:18

_lautje_ schreef:
. Maar continu in twijfel trekken wat ik zeg...
Dan kan je beter bij iemand lessen die je wel vertrouwd

Vertrouwen kun je verdienen.
Ben eigenlijk wel blij dat er leerlingen zijn die over het waarom nadenken en niet klakkeloos doen wat er wordt gezegd.

Helaas zelf ook wel eens instructies opgevolgd waarvan ik achteraf spijt had.
Nu een instructrice waar ik wel echt mee kan praten over twijfels of het proberen op een andere manier voor elkaar te krijgen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:18

Wat ik lees is dat ruiters hun paard de schuld geven, tot op een bepaald niveau kunnen bijna alle paarden het wel, (bijvoorbeeld een b/l proefje lopen)
Imo ligt het vaak aan de ruiter (correct me if i'm wrong).
Kijk eerst naar jezelf en dan naar je paard hoor ik echt erg vaak :) .
Wat vertellen jullie als iemand het paard de schuld geeft?
edit: ik geef zelf geen les.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:21

Een leerling die best bij me wilde lessen, maar wel onder de voorwaarde dat ze binnen een jaar Z zou zijn (was op dat moment L1).
Anders zou ze na dat jaar een andere instructrice zoeken.
Ja, ik kan niet toveren :')

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:32

Ik ga hier 100% mee met Urielle. Vooral dat ruiters trainen, precies paarden trainen is :') :)
Lesgeven is ook psychologie. En niet iedereen leert op dezelfde manier, of sommige zijn kritischer en hebben regelmatig een ja maar...
Ik geef zelf geen les, maar kan het niet met elke instructeur vinden. Pas nu (een jaar) heb ik iemand (eigenlijk 2) waarmee het klikt. En besef is pas hoe andere mij gewoon niet konden lezen.
Ik stel heel veel ja maar vragen. Als ze me zeggen Jaaa, goed zo!! En ik heb op dat moment naar mijn gevoel teveel druk vanvoor. Komt er spontaan een ja maar uit...
Dan moet ik uitleg krijgen.
Maar begrijp dat niet iedereen daar mee om kan.
Denken dan dat ik aan het miepen ben. Terwijl mijn ja maar uit een ander standpunt komt. Dan pushen ze meestal en dan heb ik zoiets van ik ben klaar... Voor mij hoeft het niet.
Ik ben dus een ruiter die je vanuit rust moet bekijken mee moet samenwerken (beetje sensibele merrie om terug te vergelijken met paarden ;) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:43

Precies dat :')

Vorige week nog gehad, exact datzelfde, terwijl ik zelf les had.
Maar mijn instructrice kan dan uitleggen dat zij kijkt naar het aantreden van mijn paard en dat hij daarbij de ene keer rond loopt en de andere keer in mijn hand duwt en dat ik me moet focussen op de beweging van zijn heupen ook al geeft hij qua aanleuning een slecht gevoel.

Dan ben ik een blij mens: ik heb mijn gevoel kunnen controleren en ik heb geleerd wat ik precies wil voelen qua beweging en ik ben tevreden over de les.

Had ze gezegd: bek houden en rijden, dan was ik toch niets vooruit gegaan qua ruitergevoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:55

Ufurio4e schreef:
als leerlingen zelf niet gaan trainen buiten de les om....

Ik trainde nooit buiten de les om. Had er de mogelijkheden niet voor. Nam wel 2 keer in de week les en maakte mooie vooruitgang :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:57

Urielle schreef:
Had ze gezegd: bek houden en rijden, dan was ik toch niets vooruit gegaan qua ruitergevoel?

Er zijn natuurlijk verschillende Ja maar... s
En als die is om meer uitleg te krijgen is het anders dan iemand die continu ja maar mijn paard dit of ja maar mijn paard dat en hij doet niet zegt.

Cayenne schreef:
Een leerling die best bij me wilde lessen, maar wel onder de voorwaarde dat ze binnen een jaar Z zou zijn (was op dat moment L1).
Anders zou ze na dat jaar een andere instructrice zoeken.
Ja, ik kan niet toveren :')

Hahaha, sommige mensen 8)7
Ik heb zulk soort dingen ook nog wel eens met inrijden en doorrijden.
Vraag je aan mensen wat het paard moet kunnen en kennen, krijg je te horen 100% braaf langs de weg, en het liefst een L proef.
Vraag je hoe lang ik er over mag doen krijg je als antwoord 3 weken... _O-

fenijro_tani schreef:
Wat vertellen jullie als iemand het paard de schuld geeft?
edit: ik geef zelf geen les.

Afhankelijk van hoe iemand dat doet pak ik het aan.
Zegt iemand steeds dat het paard het niet doet, en de ruiter doet het niet goed, dan gaan we terug naar de basis, en vanuit daar stapje voor stapje aan het werk, en zien waar het fout gaat.
Begint iemand zijn paard te slaan/schoppen/trekken of iets omdat die het niet goed doet, dan ga ik eerst vragen waarom iemand het doet, en wat die persoon ermee opgeschoten is.
De ruiter moet dan gaan nadenken of de handeling die die deed correct is, en kot er vaak achter dat het helemaal geen zin heeft om dat te doen.
Zodra de ruiter daar achter is (en dat gaat vaak snel gelukkig) gaan we de oefening opnieuw doen, en ook hier stapje voor stapje vertellen wat de ruiter moet doen.
En natuurlijk uitleggen, helemaal als je een nieuwe oefening aanleert dat het geen computer is die je 1x zegt wat die moet doen, maar een paard, die je langzaam uit moet leggen wat de bedoeling is, en het paard het vast niet in 1x snapt ondanks dat die zn groot hoofd heeft.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:05

Blon_D schreef:
Ik roep al bijna een jaar tegen mijn penny meisjes hakken laag. Inmiddels doe ik dit geen 100x meer in een half uur want de dames doen er toch niets mee. En eergisteren hebben ze hun eerste fnrs proef gereden. Het commentaar van de jury kwam volledig overeen met wat ik al een jaar lang roep. Wanneer dat al te moeilijk is geef ik het ook op :')

Iets moet geloof ik 1000 x herhaald worden voor het een gewoonte is. Daarbij blijft het beter hangen als ze begrijpen waaróm iets moet. En dan heb ik het nog niet gehad over de korte spanningsboog van kinderen. Als ik in een kinderles bereik dat 10 % van wat ik verteld heb begrepen en onthouden wordt, ben ik blij :j

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:06

"Ja maar hij luistert niet", "Hij doet het niet"... nog voor dat het überhaupt is geprobeerd. Tja ik leg het met liefde en plezier uit en help graag, maar als je al begint met roepen nog voordat je het geprobeerd hebt, dan lijkt het net alsof men het niet eens wíl proberen. Geen excuses verzinnen :D , lukt het dan alsnog niet, dan moeten we eraan werken (en misschien wel op een andere manier), maar als je al conclusies trekt nog voordat je het hebt geprobeerd, tja.. :o

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:17

Ik geef veel speciaal onderwijs kinderen les. Dus heb regelmatige zeer speciale lessen :j

leerling besluit als hummel van 7 die nog niet eens los kon stappen, dat hij best wel zelf in galop kon los. Helaas had hij een stukje van de les voor zijn les meegekeken en had onthouden hoe de galopshulp ging... Ik heb werkelijk nog nooit zo hard de longen uit mijn lijf gerend om hem te redden :=

leerling nam de oefening circus kunstjes doen ( rondje om de wereld, ogen enkele seconden dicht etc) te letterlijk, en besloot een koprol te maken OP het paard.... Werkte niet zo optimaal als in gedachten helaas..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:35

R12312 schreef:
Urielle schreef:
Ik lees hier sowieso echt heel veel
- niet luisteren
- willen niet
- ze doen het gewoon niet.
- ze gaan hun eigen gang

Ik ga eigenlijk altijd uit van niet kunnen.

Veel ruiters (jong en oud) vinden het lastig om te zeggen dat ze het niet kunnen of niet begrijpen.

En als een ruiter echt niet wil, dan moet ik mijn les dus leuker maken!

Het is net paarden beleren :')

Helemaal mee eens! Het valt mij op dat ook maar weinig instructeurs de kunde hebben om iets juist uit te leggen. Of wat creatiever worden in het juist uitleggen.

Bijv. met die hakken laag houden.......ipv de hele tijd te roepen hakken laag, ga naar het probleem waarom dat meisje der hakken niet laag heeft en leg haar uit waarom ze dat moet doen.
uhh dat probleem is van mij en heb haar diverse zitlessen gegeven. Als zij zonder beugels rijd gaat het goed en ze heeft uitleg gekregen waarom, en niet alleen van mij ook van andere instructeurs. Feit blijft dat ze er zelf geen aandacht aan besteed omdat ze vind dat ze prima rijd want ze kan toch op die pony blijven zitten? Gelieve geen aannames te doen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:38

sans6 schreef:
Blon_D schreef:
Ik roep al bijna een jaar tegen mijn penny meisjes hakken laag. Inmiddels doe ik dit geen 100x meer in een half uur want de dames doen er toch niets mee. En eergisteren hebben ze hun eerste fnrs proef gereden. Het commentaar van de jury kwam volledig overeen met wat ik al een jaar lang roep. Wanneer dat al te moeilijk is geef ik het ook op :')

Iets moet geloof ik 1000 x herhaald worden voor het een gewoonte is. Daarbij blijft het beter hangen als ze begrijpen waaróm iets moet. En dan heb ik het nog niet gehad over de korte spanningsboog van kinderen. Als ik in een kinderles bereik dat 10 % van wat ik verteld heb begrepen en onthouden wordt, ben ik blij :j
ik heb er ruim een jaar lang 3x per week een half jaar op gehamerd dus die 1000x heb ik zeker wel gehaald. De dame in kwestie denkt dat ze met op de pony blijven al een onwijs goede ruiter is. Heeft in dit geval echt niet met mij te maken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:59

Hij doet het niet, hij kan het niet of ik kan dat niet *aarrggghhh*

'ja maar' vind ik niet zo erg. Dan kan ik dingen duidelijker uitleggen of klanten kunnen mij uitleggen waarom ze iets niet snappen of wat er naar hun beleving wel/niet goed gaat

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:57

Nimber schreef:
Hij doet het niet, hij kan het niet of ik kan dat niet *aarrggghhh*

Eigenlijk is dat een indirect verzoek van je leerling om meer hulp/uitleg/verandering.

Didactiek wordt echt onderschat in de meeste sporttrainingen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:15

Urielle: exact hoe je zegt. Maar jij omschrijft het mooier :-)

En inderdaad zoals Kelly_ann zegt. De hij kan het niet, ik kan niet is eigenlijk een ook een ja maar.
Maar soms wat ongelukkig geformuleerd. Sommige mensen kunnen een gevoel ook niet altijd even goed omschrijven. Of zijn gewoon onzeker. Maar komen gewoon aan hun woorden niet meer uit om het zo aan te geven.
Oneerlijkheid tegenover het paard komt daar ook uit voort. Maar is dan al zo ver gevorderd dat ze met dat probleem zitten dat er nog eens frustratie bijkomt. Dan komen ze in een viscieuze circel.
Dat is toch hoe ik het ervaar.

De echte stugge zeggen niets rijden voort. En zie je niet veranderen. En zoeken de fout altijd ergens anders. Het zadel, het bit, de bodem of hebben allerlei rare fantasieën dat het paard verzuurd is (zonder dat ze bloed laten nemen). Zelf als ze een filmpje van hunzelf zien valt het kwartje niet.
Dat lijkt me moeilijker om mee om te gaan als lesgever.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:50

Hè lijkt me beter om hier geen mensen af te vallen. Er worden hier heel veel (naar mijn mening aanvallende) aannames gedaan en conclusies getrokken. Daar gaat het topic niet over.

Graag weer on-topic.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:18

miramii schreef:
Hè lijkt me beter om hier geen mensen af te vallen. Er worden hier heel veel (naar mijn mening aanvallende) aannames gedaan en conclusies getrokken. Daar gaat het topic niet over.

Graag weer on-topic.

Huh :=
Heb je het over mijn laatste bericht? Want het is zeker niet de bedoeling iemand aan te vallen hoor.
Het gaat mij gewoon over verschillende types ruiters. En ik ken er die veel ja maren. Zoals ikzelf.
En ik ken er die het omgekeerde zijn en die een uur niets zeggen maar achteraf vanalles uitzoeken om hun eigen geen spiegel voor te houden. En er zit daar vanalles tussenin natuurlijk.
En dat laatste lijkt me moeilijk om mee om te gaan als instructeur. En vroeg mij af hoe instructeurs in dit topic hiermee zouden omgaan.
Heb zeker niemand persoonlijk in het vizier.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:19

HTM, nu hebben we gelijk een voorbeeld met verschil in ruiters! Wat je als laatste zegt over dat vragen wat je er mee opgeschoten bent, zou ik als ruiter me aangevallen voelen (ookal weet ik dat dit niet zo is en dat ik niet gefrustreerd moet worden op paardlief, omdat dat niet werkt). Ik ben zo iemand waar tegen je zou moeten zeggen nee niet doen en uitleggen wat ik nu precies tegen het paard heb gezegd. :)