Zijn jury's zich bewust van biases?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:43

Roodvos schreef:
Babootje schreef:
Ik heb het bijvoorbeeld over 2 dezelfde proeven maar bij een andere jury (2 verschillende wedstrijden dus). Waarbij je dan twee keer dezelfde fout maakt (bijvoorbeeld een taktfout in de middendraf) die bij de ene jury een 4 en bij de andere een 5 waard is. Dan heb ik het over het rijgedeelte dat bij een "zesjes" jury (dat woord is er ook niet voor niets) met allemaal 6jes beloond wordt en bij een andere jury met allemaal 7ens. Dan heb ik het niet alleen over mezelf maar over het totaal aan deelnemers dat bij ons heeft gereden. Vaak zijn dat dan ook meestal dezelfde ruiters. Dat de totale "oogst" op een wedstrijd dag dus "0" is terwijl het echt wel mensen betreft die winst kunnen rijden.

Maar hier dus ook bias. Je gaat er hier vanuit dat de jury die de 5 en 7 geeft gelijk heeft, maar misschien was dat wel een "sinterklaas-jury" (een term die hier op bokt ook regelmatig opduikt). Feit is dat in beide gevallen de jury de middendraf niet winstpuntwaardig vond vanwege de taktfout. En 2 proeven vergelijken die op andere wedstrijden zijn gereden is eigenlijk helemaal ondoenlijk. Andere omgeving, andere bodem, andere voorbereiding enz enz. Vermoedelijk loopt jouw paard voor een 6,5 en was de ene wedstrijd het beeld wellicht iets meer gespannen waardoor de jury voor een 6 koos, en bij de andere wedstrijd de jury wel naar een 7 kon gaan.

Als ik het alleen over mijzelf zou hebben, zou ik je gelijk geven. Maar het gaat er nu juist om dat het om het algehele beeld gaat bij alle deelnemende ruiters. Daar zie je bij de een of de andere jury gewoon verschil in. En ik zeg ook niet dat de "zesjes jury" of de "sinterklaas jury" gelijk heeft. Het verschil is gewoon vreemd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:51

Youko schreef:
We hadden ook wel eens een jurylid gehad die m.i. Erg eerlijk was. Die hield wel rekening met de bouw van een paard. Je kan niet verwachten dat een kortbenige pony die ietswat overbouwd is, dezelfde middendraf laat zien als een langbenige, dressuurgefokte KWPNer. Ik deel die mening en vind inderdaad dat je daar wel in moet kunnen verplaatsen.

Ik vind juist niet dat een jurylid rekening moet houden met de bouw van je paard. Maar als de oefening foutloos en voldoende uitgevoerd wordt moet je ook een voldoende kunnen krijgen, al is het dan geen 7, 8 of 9 wat een paard met een wat meer spectaculaire draf wel zou krijgen. Het gaat erom hoe de oefening uitgevoerd en een paard met meer kwaliteit zal een oefening gemakkelijker uitvoeren. Dat weegt dan wel mee in de beoordeling.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:03

Even een vraagje:
Mogen juryleden een paard dat totaal niet tactmatig (kreupel) loopt ook uitsluiten?
Ik verbaas mij er nl. over hoeveel kreupele paarden er in de ring verschijnen en nog dikke winstpunten halen ook!
Ik denk dan op dat moment ziet de jury nou echt niet dat het paard hartstikke veel tactfouten heeft of m.a.w. eigenlijk gewoon kreupel loopt....

Dame23

Re: Zijn jury's zich bewust van biases?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:56

Een jury is er voor opgeleid om dat soort dingen op te merken en zal een paard wat kreupel loopt geen proef laten starten. En mocht het paard dat onregelmatig loopt toch ze proef rijden op het voordeel van een twijfel zal het zeker niet hoog eindigen omdat het toch iedereen onderdeel word meegenomen.....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:57

Veel paarden lopen uit de tact, maar zijn ook niet kreupel. Dus daar begint het moeilijke al.

Maar ja er is inderdaad een soort taboe op uitbellen wegens onregelmatigheid. Heel naar, want ik kom paarden tegen die in de L/M worden gereden en gewoon niet zuiver zijn. Jammer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:06

Davina21 schreef:
Een jury is er voor opgeleid om dat soort dingen op te merken en zal een paard wat kreupel loopt geen proef laten starten. En mocht het paard dat onregelmatig loopt toch ze proef rijden op het voordeel van een twijfel zal het zeker niet hoog eindigen omdat het toch iedereen onderdeel word meegenomen.....

En dat is dus gewoon niet waar....Een jury is daar niet voor opgeleid. Een dierenarts is opgeleid om kreupelheid te herkennen....Een jury mag je pas uitsluiten of verbieden te starten als je paard echt op drie benen loopt. Maar omdat zij geen DA zijn en dus niet kunnen en mogen beoordelen of een paard kreupel is, tactfouten maakt of misschien wel teugelkreupel gereden wordt, mogen zij dat niet zo maar doen.
Uiteraard kan je er wel op aangesproken worden en het advies krijgen om niet te starten en mogen ze er wel naar punten, maar als jij als ruiter gewoon je proef wilt rijden kan en mag dat.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:01

_Esther_87_ schreef:
Davina21 schreef:

En dat is dus gewoon niet waar....Een jury is daar niet voor opgeleid. Een dierenarts is opgeleid om kreupelheid te herkennen....Een jury mag je pas uitsluiten of verbieden te starten als je paard echt op drie benen loopt. Maar omdat zij geen DA zijn en dus niet kunnen en mogen beoordelen of een paard kreupel is, tactfouten maakt of misschien wel teugelkreupel gereden wordt, mogen zij dat niet zo maar doen.
Uiteraard kan je er wel op aangesproken worden en het advies krijgen om niet te starten en mogen ze er wel naar punten, maar als jij als ruiter gewoon je proef wilt rijden kan en mag dat.

Raar ik heb regelmatig mensen uitgesloten zien worden ivm kreupelheid (behoorlijke onregelmatigheid).....
Aantal maanden geleden heb ik nog geschreven bij een jury die een ruiter niet heeft laten starten om die reden....
Ik neem aan dat ook in de wedstrijd sport om de welzijn van de dieren word gedacht of je nou wel of geen DA bent.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:29

Jury's doen het misschien wel, maar dat wil niet zeggen dat ze ervoor opgeleid zijn. Het komt nauwelijks tot niet aan bod in de cursus.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:44

Hoewel ik het nogal offtopic vind wil ik toch even reageren.
Bij ons is het in de cursus wel degelijk aan bod gekomen daar we af en toe een niet geheel tactmatige combinatie in de ring kregen om op te oefenen.

Je kan en mag als jury iemand uitsluiten als jij vind dat het paard onregelmatig loopt. Of het daadwerkelijk kreupel is moet door een dierenarts worden vastgesteld. Echter als het paard maar op 1 hand onregelmatigheid vertoont, moet je de ruiter het voordeel van de twijfel geven. Het ontbreken van tact is echter wel sterk van invloed op je punten aangezien dit je basis is.
Echte uitsluiting volgt dus pas wanneer het paard op beide zijde zeer duidelijke onregelmatigheid vertoond. Hierop is geen bezwaar mogelijk tenzij een dierenarts kan verklaren dat het paard gezond is.
Zo is het mij geleerd in de cursus en zo pas ik het toe in de praktijk.

Maar dit heeft weinig met biases te maken mijn inziens...

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 07:37

leonie87 schreef:
Hoewel ik het nogal offtopic vind wil ik toch even reageren.
Bij ons is het in de cursus wel degelijk aan bod gekomen daar we af en toe een niet geheel tactmatige combinatie in de ring kregen om op te oefenen.

Je kan en mag als jury iemand uitsluiten als jij vind dat het paard onregelmatig loopt. Of het daadwerkelijk kreupel is moet door een dierenarts worden vastgesteld. Echter als het paard maar op 1 hand onregelmatigheid vertoont, moet je de ruiter het voordeel van de twijfel geven. Het ontbreken van tact is echter wel sterk van invloed op je punten aangezien dit je basis is.
Echte uitsluiting volgt dus pas wanneer het paard op beide zijde zeer duidelijke onregelmatigheid vertoond. Hierop is geen bezwaar mogelijk tenzij een dierenarts kan verklaren dat het paard gezond is.
Zo is het mij geleerd in de cursus en zo pas ik het toe in de praktijk.

Maar dit heeft weinig met biases te maken mijn inziens...

Het is offtopic maar toch bedankt je haalt de woorden uit me mond. Dit is wat ik bedoel!! :)

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:56

Sorry, maar vraag was idd. offtopic, dacht niet goed na toen ik het plaatste, maar toch bedankt voor de uitleg!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:24

Moet zeggen vind het nog wel mee vallen, natuurlijk is er wel eens uitschieter waarvan je denkt he?
Naar boven of beneden, waar allicht objectiviteit niet 100 % was, maar gemiddeld genomen geen problemen met de beoordelingen die we krijgen.
Als we goede proef rijden krijgen we goede punten, maken we er zooitje van, dan is dat ook in de punten te zien.

Mijn eerste paard was makkelijk herkenbaar als ras (fjord), die die ik nu rij, zullen velen totaal niet kunnen plaatsen als wat het nou eigenlijk is.
Echter punten kloppen doorgaans wel met dat wat we gereden hebben.
(en nee, het is geen Lusitano, geen Fries, geen Merens, geen kruising NF, geen Fell pony, als die heb ik al langs horen komen.)

En nee, ik heb zelden tot nooit een voldoende gereden voor de uitgestrekte draf, een 4 was ik met mijn fjord al blij mee,
5 heel gelukkig en heel soms als het echt goed ging een 6.
En die was doorgaans volkomen terecht, duidelijk niet ons sterke punt.
Ter compensatie moesten we dan maar paar 8en bij de zijgangen zien te rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:43

Davina21 schreef:

2 jaar terug had ik wedstrijd in Stuifzand.

Mijn vader die een leek is zag dat het paard wat in de ring reed kreupel liep.
Meisje mocht de proef uitrijden en zat nog in de prijzen..
Toen ik dat zag moest ik wel even slikken.
Als mijn vader het nog ziet en zelfs kan aangeven welk been, dan is het paard echt kreupel en niet licht onregelmatig.

Maar gelukkig zie ik tegenwoordig wel veel meer objectiviteit.
En ach, je hebt overal wel uitzonderingen.
Gelukkig kan ik mij vaak wel vinden in het commentaar van de jury.

Gister trouwens een fijne jury gehad die vooral bij de 6-en en 7-ens commentaar gaf.
Heel fijn, met een 3 weet ik zelf ook wel wat er fout is, maar met een 6 is dat vaak wat lastig.
Ik had 198 punten, maar mijn briefje stond vol met commentaar.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:18

Daantjuhhh dat zijn weer van die bijzondere gevallen waarvan je nooit kan bedenken hoe zoiets had kunnen gebeuren. Maar het is niet doorgaans of normaal dat een kreupel paard een proef mag rijden en ook nog eens in de prijzen zit....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:51

Davina21 schreef:
Daantjuhhh dat zijn weer van die bijzondere gevallen waarvan je nooit kan bedenken hoe zoiets had kunnen gebeuren. Maar het is niet doorgaans of normaal dat een kreupel paard een proef mag rijden en ook nog eens in de prijzen zit....

Geloof mij, op elk cc zie ik er wel een lopen die niet rat is.
En die gewoon mag starten en de proef mag uitrijden.