Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zipster

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:38

Ik heb donderdag examen. zit ik dan nog in de oude of is dit ook allemaal voor niks?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:40

KarinvdM schreef:
De KNHS kan het toch niet helpen dat je geen paard meer hebt, Melanie? Kan je niet een paard van iemand lenen?

Je moet eerst de vooropleiding doen en pas dan kan je niveau 3 gaan doen, Nessie.

Tuurlijk, maar waarom 1.60 en hoger? en élke les meenemen is ook niet nodig, dus vind het gewoon onzin, ik kan heus wel combinaties regelen voor lessen als nodig is, maar eigen paard van 1.60 of hoger...
Ik ga geen paard lenen van iemand, straks gebeurt er wat.

Bedoel, laat lekker het niveau 2 zonder eigen rijden erin, bied mensen met een pony ook een kans, je moet toch bepaald rij niveau hebben, dus waarom dat eruit.
Stel, ik rij Z met mn pony, ik geef volop les, maar ik kan dus geen diploma halen, puur en al omdat ik geen 1,60 paard heb?

Zal vast niet de enige hierin zijn.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:43

Ik snap er eerlijk gezegd geen hol meer van. Er wordt gezegd dat je oude niv.2 geldig blijft, maar er staat wel 'assistent' achter m'n naam... Erg fijn weer.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:43

Hee wat gek dit zeg, ik heb hier nog helemaal niks over gehoord. Ik volg momenteel de ORUN-2 zonder eigen rijden, en behaal hopelijk in mei mijn diploma.

Hoe is het dan voor mij geldig? Mag ik dan nog lesgeven? Of val ik al onder de nieuwe regeling?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:51

Er staat duidelijk bij ''veelgestelde vragen'' dat mensen die vóór het cursusjaar 2012-2013 zijn/haar diploma heeft gehaald zijn dingen wat ie wel of niet mag blijft houden. Je mag gewoon les blijven geven en je mag ook niveau 3 gaan starten ookal heb je voorheen niet gesprongen oid.

Ik ben wel erg benieuwd wat dit grapje nu dan weer gaat kosten en er staat ook nergens precies welke modules van de vooropleiding je móet hebben voor je niveau 3 kan doen. Ik heb zo het idee dat het puur geldklopperij is, baal nu al hard dat ik niet afgelopen jaar ben gestart met niveau 2..

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:53

KarinvdM schreef:
De KNHS kan het toch niet helpen dat je geen paard meer hebt, Melanie?

De KNHS maakt die regel toch zelf? Ze kunnen toch zelf toestaan dat de stokmaat beneden gaat?
Ik vind het een vreemde KNHS-gedachte, dat je alleen zou kunnen "rijden" op iets bóven de 1.60 :o? .
En dat alles een zelfde maat zou moeten zijn voor springles; daar is ook een mouw aan te passen. Je kan bijvoorbeeld je groep verdelen in paarden die bij elkaar passen. Als instructeur krijg je ook immers ook verschillende maten paard voor je neus; dus waarom niet gelijk oefenen met een beetje flexibel gedrag?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:55

superlise schreef:
Er staat duidelijk bij ''veelgestelde vragen'' dat mensen die vóór het cursusjaar 2012-2013 zijn/haar diploma heeft gehaald zijn dingen wat ie wel of niet mag blijft houden.

Waar -bij de veelgestelde vragen- zie jij dat dan duidelijk staan? :P

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:55

Ik zal even gaan zoeken, had een paar keer doorgeklikt namelijk en daarna weg geklikt :P

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:57

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:04

O jammer :\ , dat is precies wat ik niet snapte. Bij 6 staat dat je mag blijven lesgeven en bij 2 staat dat je alléén met orun-3 in een locatie met veiligheidscertificaat mag lesgeven. En dat je een tijdelijke instructiebevoegdheid krijgt, als je de vooropleiding hebt gedaan. Maar iedereen (op de instructeurslijst) met Orun-2, heeft nu wel ineens "assistent-instructeur" achter zijn naam. Dat snap ik niet en daar staat niets over bij de FAQ :?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:05

Ja dat snap ik dus ook niet!

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:08

Het is inderdaad allemaal beetje vaag, snap er ook vrij weinig van.
Sta uberhaupt niet eens op die lijst.. terwijl ik wel naar bijscholingen ga en dat formulier invul voor licentie punten..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:09

Dat is ook lekker dan, Mariska!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:13

Zoals ik het lees gaan de punten 1 t/m 5 over mensen die helemaal groen gaan beginnen zeg maar. En de punten 6 t/m 9 over mensen die al wel iets heb gedaan qua knhs opleiding. Ik vind het eigenlijk wel duidelijk, anders hadden ze dat hele puntje 6 toch weg gelaten?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:17

Hmmmmmmzzzzzz.

Mijn Fries gaat een 70cm module wel redden maar dat is dan niveau 1.
Dus zou eigenlijk een springpaardje nodig hebben om door te stromen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:20

Mariska_D schreef:
Het is inderdaad allemaal beetje vaag, snap er ook vrij weinig van.
Sta uberhaupt niet eens op die lijst.. terwijl ik wel naar bijscholingen ga en dat formulier invul voor licentie punten..

Heb je de licentie ook aangevraagd en betaald?

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:22

Ja, naar mijn weten wel!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:23

superlise schreef:
Ik vind het eigenlijk wel duidelijk, anders hadden ze dat hele puntje 6 toch weg gelaten?

Van de 10 keer dat ik de KNHS een vraag stel, krijg ik 9 keer een antwoord wat niet op die vraag sloeg :') . Val soms van verbazing van mijn stoel over de antwoorden... Maar goed, ik heb nu weer een nieuwe poging gedaan... *D
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-03-12 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:24

Waarschijnlijk allemaal standaard opgestelde antwoorden :')

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:26

Ja dát Broccoli! En die trekken ze willekeurig uit zo'n lottomachientje :')

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:27

Het is al knap dat je wat terug krijgt, ik krijg nooit iets terug dus bel nu voortaan maar meteen haha. Alleen voor vragen over de instructieweken krijg ik wat terug, maar dat is ook altijd van dezelfde persoon :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:28

Je mag dan al blij zijn dat je iedere keer een antwoord krijgt Hasjam_Poe... :D

Hasjam_Poe schreef:
Als instructeur krijg je ook immers ook verschillende maten paard voor je neus; dus waarom niet gelijk oefenen met een beetje flexibel gedrag?
Ja, ik heb verenigingslessen met van alles bij elkaar in. Twee lessen met verschillende maten pony's en eentje met een Haflinger, een IJslander, een E-pony en een paard van 170. Daar kan je met springen niet zoveel mee, geen in-uitjes, geen dubbelsprongen. Alleen losse hindernissen en lijntjes met met meer dan 5 galopsprongen. In een 20x40 bak kan je dan maar heel weinig, als je niet wilt dat er mensen verongelukken.
Met je examen moet je ook een lijntje hebben staan met springen en dat kan dus niet als je er een pony tussen hebt zitten.
Die regel vind ik dus nog helemaal niet zo raar.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:30

Ik spring gerust parcoursen met paardenafstanden met mijn D Haflinger :j

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:31

koeke schreef:
Squawk schreef:
Jammer dat niveau 2 zonder eigen rijden niet meer mogelijk is.
Vind dat wel een goede zaak. (Basis)rijden hoort er imo gewoon bij voor een instructeur.

@Squawk Als de paarden-info in je profiel over jezelf gaat krijg je toch gewoon vrijstelling voor Dressuur 2 en Springen 1? Dan hoef je in de nieuwe structuur helemaal geen examen in rijden te doen.

Ik blijf erbij dat t hele ophangen aan wedstrijdclassificatie onzin is! Beter een rijtest vooraf.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:32

KarinvdM schreef:
Je mag dan al blij zijn dat je iedere keer een antwoord krijgt Hasjam_Poe... :D

O ik vergat te vertellen, dat ik ze meermalen mail als ik iets wil weten. En als je écht antwoord wilt, dan werkt het digitale formulier van de afdeling communicatie erg goed :Y) . Die leggen je vraag dan weer in het bakje van de afdeling opleidingen, en dan gaat het goed... :D . (op delottomachine na :') )
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-03-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt