Verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:35

studiemiep schreef:
@Tendance..dat is uiteraard ook irritant hoor, als het er wel goed uitziet maar het niet zo voelt.
Heb nu een 3 jarige en heb dat gevoel vaker..en langs de kant hoor je ziet er super uit en ik denk..dit rijd voor geen meter

Die van mij is nu 4 en was gewoon heel stout. Het wijken ging super, dat voelde ook super en de middendraf ook, evenals de voltes 15 meter, maar voor de rest hebben we alleen binnenhoefslag en buitenstelling gevoeld.
Verder heb ik hem vanuit de linkergalop op de rem moeten trekken, omdat ik de controle volledig kwijt was.

Maar goed ik ben niet iemand die bang wordt, dus de onderdelen en momenten, dat hij bij mij is met zijn hoofd, scoren we ook, maar nu hadden we het niet verdiend.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:36

@ Tendance ik rijd aangespannen met een minishetlander voor een sulky.
dan wil je niet bij elke jury rijden... met mijn fjord deed ik er nooit moeilijk over, maar omdat je met "aparte" pony's rijdt, dus niet het standaard model wat ze graag op een wedstrijd zien let ik wel op waar ik rijd en bij welke jury.
En als ik geen winst verdien, dan verdien ik hem niet, en ik rijd zeker niet altijd winst, maar als ik 2 normale proeven rijd, en bij de 1 188 en de ander 165 en kijkend naar het commentaar, dan weet ik wel of iemand het wil zien of niet.

Zaterdag nog gereden, moest een middendraf rijden, nou is dat niet makkelijk met een minishet, maar hij deed het super (wind mee denk ik) staat erbij moet meer.... terwijl een ander het gewoon goed vind, dus bij zn pony is het gewoon iemand wil het zien of niet, en bij paarden zie je het verschil toch makkelijker dan bij zn kleintje.

Tendance

Re: Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:39

Daar heb je ook gelijk in. Mijn vriendin heeft ook een haf en ondanks, dat veel juryleden zeggen, dat het niet zo is, toch wordt zij vaker benadeeld, dan iemand met een KWPN-er. Maar dat weet je en daar zul je, je helaas bij neer moeten leggen....

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:43

Ow ik vind het zelf ook niet erg (is natuurlijk niet leuk) om verlies te rijden..maar ik ben een volwassen vrouw en mijn discussie ging net puur om kinderen (en dan vooral de B-L)

@Tendance ach volgende x heb je en jury die wel 15 punten lager gaat zitten;-). Ik heb 1x zo'n pony gehad en ben toen wel uit de auto gekomen voor een babbeltje en toen is er besloten om de proef niet voort te zetten (ga je dan toch door ook al zeg ik dat het verlies gaat worden..tja dan kom je idd op een verliespunt uit.. .. :) tja dan kan ik er ook niets meer in aan doen).

Maar als iemand een beetje normaal een pony door de ring stuurt dan moet het wel heel gek gaan om verlies te rijden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:47

Nee hoor, die krijg ik niet meer, want mijn paardje gaat eerst een paar keer de binnenbak in en dan dus met een beetje betere voorbereiding de ring weer in.
Dit overkomt me niet nog een keer! HAHA
Maar dit was ook bij lange na geen verliespunt hoor!!!!!
170 ofzo was het voor mijn gevoel, maar goed jury vond 180....

Ik ben maar 1 keer gestopt, maar dat bleek later om medische redenen de juiste keuze!

ziraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:28

je weet zelf wel als je rijd dat het niet goed gaat.
als je het gevoel hebt verlies te rijden, groet dan af.
als je denkt dat je verliespunt onterecht is kun je dit met de jury overleggen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:31

Ach, zo ken ik ook wel een geval van gewoon een B combinatie. Paardje kan wellicht actiever, middendraf zit er nog niet zo op, komt soms tegen de hand bij aanspringen in galop (gewone B combinatie dingetjes). Loopt verder wel netjes nageeflijk, kan goed halsstrekken, middenstap ook geen punt, figuren netjes gereden. 160.
Euh ja, dat voel je verder niet aankomen ofzo. Het is niet zo dat het paard bokkend door de baan gaat, sterrenkijken, schrikken overal, verzet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:50

Ik geloof niet dat iemand 160 punten krijgt als die over het geheel een voldoende proef rijdt.
Dus er zal vast wel iets meer zijn, dan alleen de dingen, die je noemt.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:21

ik ga als jurylid het gesprek aan et de combinatie en geef aan dat een verliespunt dichtbij is, laat ze dan de keus of ze de proef wel of niet doorzetten. Een beetje meedenken mag best. had laatst een combinatie van een meisje met haar 3 jarige die duidelijk voor het eerst tussen de hekjes liep. Pony sprong een keer uit de ring. Heb haar bij me geroepen en uitgelegd dat je bij het verlaten van een gesloten ring uitgesloten wordt. horende dat het de eerste keer was, heb ik de combinatie toch haar proefje aflaten maken en -2 op het protocol laten schrijven. Kwam uit op 168 punten, pony was een ervaring rijker, ruitertje ook en de ouders kwamen me bedanken voor de rustige manier van uitleggen en de positiviteit waarmee de combinatie was benadert. En juist dat is belangrijk in onze sport, open en eerlijk zijn naar elkaar, positief en opbouwend commentaar geven op een protocol. Een 3 durven geven maar ook een 8 of 9 als iets echt goed is uitgevoerd. Zeker kinderen hechten waarde aan cijfers. Die 5 als voldoende is voor kinderen hun gevoel echt geen voldoende, maar een 4 of een 8 dat is pas echt duidelijk.

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:43

Ik heb een aantal weken geleden een verliespunt gereden in het Z. Ik rijd met een arabiertje tussen de paarden en het was op een tripalon waar de dressuur wel voor punten meetelde. Ik was als laatste aan de beurt en helaas hadden mijn voorgangers niet zoiets van laat even 1 van ons achterblijven. Mijn pony en ik bleven dus helemaal alleen over op het terrein. Het dressuurterrein was ongeveer een kilometer van de rest van het terrein af, wij bleven dus echt alleen over (geen paard meer te zien). Vanaf het moment dat ik de ring inging voelde ik het al, één en al spanning. Stom genoeg van mijzelf was ik zo bezig om te rijden, dat ik ben vergeten af te groeten!!. Eigen schuld dikke bult en terecht een verliespunt dus!. De jury had wel in de gaten dat het zo beroerd ging omdat er niemand achterbleef.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:59

Jammer, dat je vergat af te groeten.
Ik heb het in Zuidwolde wel gedaan. Was op weg naar 185 punten ofzo (Z1), maar mijn merrie kon gewoon om medische redenen niet meer.
Dat bleek overigens pas later!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:47

Fitzroy schreef:
Ik ben het niet met jullie eens. Kinderen weten bij 160 ook wel hoe de vlag er voor staat. Wat voor waarde heeft het voor een kind om deze met verlies naar huis te laten gaan? Leuk joh, die paardensport, vooral gemotiveerd houden die kinderen. Gelukkig studiemiep zijn er dus ook juryleden die zich wel in je mening kunnen vinden ;)

En moet je de volwassenen die de draad met de realiteit nogal zijn kwijtgeraakt ook maar een aai over het bolletje geven.
En dus maar net niet zo beoordelen als de rest van de groep.
Ik heb ook weleens een volwassenen met pddnos in de ring gehad. Waar ik overigens pas na de proef achterkwam.
Had ik het commentaar dan ook maar in heel subtie moeten vermeldenl en met fluwelen handschoentjes moeten aanpakken?
Ik vind dat er geen onderscheid in gemaakt hoort te worden. Een kind moet ook de realiteit onder ogen kunnen zien. Dat is sport. Ook je verliezen kunnen aanvaarden.
Als jury zijnde hoor je duidelijk en motiverend commentaar te geven, in welke klasse en leeftijdscategorie dan ook.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:50

@Attitude verliezen doen ze ook met 155 punten..want ze staan dan toch onderaan..alleen dat verliespunt vind ik persoonlijk niet nodig in de B-L

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:52

studiemiep schreef:
Precies onder de 170 punten is ook helemaal geen drama maar ik zorg er als jury wel voor dat het kind geen verliespunt rijd dat vind ik dus wel onnodig,de laagste punten die ik ooit een keer heb gegeven was trouwens 154, helaas kon ik er niet meer van maken. Heb de betreffende amazone wel bij mij geroepen om haar een hart onder de riem te steken en wat tips mee te geven (coupon stond ook vol met aanwijzingen)want die pony was zich zwaar aan het misdragen tijdens de proef.

.

Dat betekent dus dat je met elke punt die je geeft rekening houdt met je cijfer?
Om onder aan de streep maar niet op verlies uit te komen?

Of tel je alle onderdelen. En scoren ze zomaar een voldoende op het effect van de hulpen, terwijl ze eigenlijk geen enkele oefening voor een voldoende hebben laten zien? :?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:53

studiemiep schreef:
@Attitude verliezen doen ze ook met 155 punten..want ze staan dan toch onderaan..alleen dat verliespunt vind ik persoonlijk niet nodig in de B-L

Zie mijn post hierboven. Ik ga niet eerst tellen en dan eens bekijken wat ik nog kan aanpassen.
Dat vind ik pas echt not done.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:57

Ik vind ook absoluut niet dat je de coupons dan zomaar moet verscheuren :n

Was zelf een keer met mijn pony op wedstrijd (was toen 15 jaar), hij kon alleen maar op zijn achterste benen staan, rennen, springen bokken, etc. Dit was achteraf ook een fout van mij. Na 3 onderdelen werden we gediskwalificeerd en hadden we 2 verliespunten te pakken.
Ik was natuurlijk diep teleurgesteld, maar het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik ben nu veel harder aan het trainen gegaan en heb de fouten niet alleen bij mijn pony gezocht. Nu gaat het al een heel stuk beter :).
Dit is natuurlijk anders als gewoon je proef uitrijden en dan verlies hebben, maar dan nog denk ik dat verlies rijden niet altijd een negatief effect hoeft te hebben :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:02

Attitude schreef:
En moet je de volwassenen die de draad met de realiteit nogal zijn kwijtgeraakt ook maar een aai over het bolletje geven.

Je vergelijking slaat nergens op. Kinderen kun je niet vergelijken met volwassenen, al dan niet met een stoornis. Jammer, de stoornis kun je er niet aan af zien. Of je een ponykindje in de ring hebt wel.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:10

Attitude schreef:
studiemiep schreef:

Zie mijn post hierboven. Ik ga niet eerst tellen en dan eens bekijken wat ik nog kan aanpassen.
Dat vind ik pas echt not done.

Ik weet niet hoe jij geleerd hebt om te jureren maar achteraf aanpassen is ook not done, maar er zitten vaak in een proef ook wel elementen die wel goed gaan en dus gewoon een 6/7 opleveren waardoor je uiteindelijk toch wel boven die 150 blijft.

Zoals ik al zei heb 1 x een combinatie gehad waarvan ik zeker was dat ze onder de 150 zou uitkomen, was gewoon zeer weinig positiefs van te maken omdat die pony gewoon de rotbok aan het uithangen was, toen ben ik uit de auto gekomen en heb even een praatje gemaakt over wat ze wel niet wilden doen en wat mijn visie erover was. Uiteraard beslist de ruiter/amazone altijd zelf maar bij kinderen kom ik wel uit de auto voor een praatje want ik wil geen verliespunt geven eigenlijk. Rijden ze dan toch door dan ben ik niet de sinterklaar die de punten aanpast. Volwassen ruiters (of iig degene die bij de paarden rijden acht ik wel wijs genoeg om te beslissen wanneer ze beter kunnen stoppen ;) )

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:59

nicky_rilana schreef:
ik vind, vooral in de B en het L dat je niet echt 160 pn moet geven of er moet dus echt iets heel erg mis gaan. in de B moet het nooit en zeker niet aan kleine kinderen. in het M en het Z vind ik wel dat het mag, daar moeten ze toch wel een beetje kunnen rijden en kunnen in schatten hoeveel pn je hebt. dus als ik denk dat ik een verliespunt ga rijden dan groet ik gewoon af

Ik hoop dat ik nou in de Z geen 160 punten haal want dan is er wel iets heel erg mis :+

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:05

Ik heb op de jurycursus niet vernomen dat we kinderen anders dienen te punten dan volwassenen.

Jullie wel dan?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:07

Fitzroy schreef:
Attitude schreef:

Je vergelijking slaat nergens op. Kinderen kun je niet vergelijken met volwassenen, al dan niet met een stoornis. Jammer, de stoornis kun je er niet aan af zien. Of je een ponykindje in de ring hebt wel.

nee, jij vind dat mijn vergelijking nergens op slaat. Niet dat het zo is.
En nogmaals ik laat mij niet beinvloeden door kind/stoornis/haflinger/kwpn-er/rood jasje/bruin jasje etc
Ik punt naar wat ik zie.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:38

wat een discussie

de jury hoort te beoordelen wat hij ziet in de ring. Ongeacht leeftijd of wat dan ook.

is misschien zielig voor desbetreffende kind, maar leert dan wel dat het allemaal zo makkelijk nog niet is. Of de ouders leren dat hun kind niet zo maar Anky de 2e is.

Heeft niks met demotiveren te maken vind ik. Maar als je de juiste sportinstelling hebt, juist een motivatie om samen beter te leren rijden.

Ik merk nog te vaak bij mensen dat ze de "fout"nooit bij zichzelf zoeken, is altijd de schuld van een ander.Ook kinderen moeten dit leren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:05

lucille schreef:
wat een discussie

de jury hoort te beoordelen wat hij ziet in de ring. Ongeacht leeftijd of wat dan ook.

is misschien zielig voor desbetreffende kind, maar leert dan wel dat het allemaal zo makkelijk nog niet is. Of de ouders leren dat hun kind niet zo maar Anky de 2e is.

Heeft niks met demotiveren te maken vind ik. Maar als je de juiste sportinstelling hebt, juist een motivatie om samen beter te leren rijden.

Ik merk nog te vaak bij mensen dat ze de "fout"nooit bij zichzelf zoeken, is altijd de schuld van een ander.Ook kinderen moeten dit leren.

Bravo, prima gezegd. Hier kan ik me helemaal in vinden. Lekker nuchter, en vooral eerlijk ten opzichte van de deelnemers. Want het vertroetelen van ''zielige'' slecht rijdende combinaties is heel oneerlijk ten opzichte van de andere starters die beter rijden.
Mijn uitslagenlijst geeft de verhouding weer tussen nummer 1 en nummer laatst.
Of geven zulke troetel jury's de beter rijdende combi's ook wat extra punten als compensatie voor het vertroetelen van een slechte combi??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:15

CharleyT schreef:
Bravo, prima gezegd. Hier kan ik me helemaal in vinden. Lekker nuchter, en vooral eerlijk ten opzichte van de deelnemers. Want het vertroetelen van ''zielige'' slecht rijdende combinaties is heel oneerlijk ten opzichte van de andere starters die beter rijden.
Of geven zulke troetel jury's de beter rijdende combi's ook wat extra punten als compensatie voor het vertroetelen van een slechte combi??

En dat heb ik ook al eerder in dit topic gezegd. De verhoudingen worden scheef getrokken als je slechte combinaties hoger punt dan wat ze waard zijn...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:20

CharleyT schreef:

Zag laatst juist een jury die de punten gaf als een soort normaalverdeling. Met de top van de normaalverdeling rond de 170. 1 ruiter heel hoog, nog een ruiter met winst, plukje rond de 170 en vervolgens dus ook ruiters rond de 160 of lager.