Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elise95 schreef:Maar hoe kan je makkelijk vertellen dat je de schouder erbij moet houden
Elise95 schreef:Meppen doen wij niet aan. Ze rijd ook zonder zweep, mischien kunnen we die gebruiken om tegen de buitenschouder te leggen?
Zelf reed ik pony wel altijd met zweep.
Een springzweepje is dan handig, dan kun je even een kort tikje geven om de pony op te laten letten, dit werkt bij mijn paard altijd wel goed. pearlie schreef:Elise95 schreef:Meppen doen wij niet aan. Ze rijd ook zonder zweep, mischien kunnen we die gebruiken om tegen de buitenschouder te leggen?
Zelf reed ik pony wel altijd met zweep.
Die tip heb ik in een eerder bericht gegeven....Een springzweepje is dan handig, dan kun je even een kort tikje geven om de pony op te laten letten, dit werkt bij mijn paard altijd wel goed.
). Je moet als instructuer heel goed kunnen inschatten of de ruiter gewoon verkeerde of onduidelijke hulpen geeft, óf dat de pony lekker slim bezig is onder het werk uit te komen. Beide vraagt een andere aanpak van zowel instructeur als ruiter. Maar niet alle pony's/paarden doen standaard wat de bedoeling is 'zolang je maar de juiste hulpen geeft'. 
MiniBoots schreef:Citaat:Pony duwt z'n buitenschouder eruit en gaat gewoon rechtdoor. Ik leg uit dat ze de buitenschouder van de pony er moet bij houden, omdat die hem er anders uitdrukt en dus wegloopt. En natuurlijk goed je buitenbeen er bij houden.
Ik vind dat nogal hele zinnen voor zo'n jonkie die leert rijden.
Ik zou met haar eens gewoon in stap gaan oefenen met sturen, haar alles voordoen.
De aanwijzingen en de woorden uitleggen(voordoen) die jij zegt.
En haar uitleggen wat het betekent wat je allemaal zegt en wat de pony doet.
Zeker met lesgeven aan die jonkies moet je simpele aanwijzingen gebruiken.
Wel de goede maar op een manier waardoor zij het makkelijker snapt en het leuk blijft.
)Pion schreef:...
Probeer niet iets uit te leggen tijdens het rijden van de oefening, dat gaat gewoon niet werken.
Laat haar stappen, of even stilstaan, doe het voor met gebaren of neem zelf een ruiterhouding aan.
...
) en luister en kijk ik.