Te lieve amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:41

Als iets een meisje van 11 niet lukt en ze heeft wél de WIL om het te laten lukken, dan ligt het probleem bij de instructeur. Dan is die niet capabel om duidelijk te maken wat er gebeurt, en hoe dat verholpen moet worden.
"De buitenschouder begrenzen" klinkt voor ons heel simpel en logisch, maar de gemiddelde beginnende lesklant snapt daar geen jota van.
Didactiek is even belangrijk als rijtechnische kennis als je les wilt geven.
Ga er dus van uit dat je ELKE term die je gebruikt zult meten uitleggen en laten ervaren.
Je titel had dus eigenlijk moeten zijn 'te onduidelijke instructeur'.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:47

Elise95 schreef:
Maar hoe kan je makkelijk vertellen dat je de schouder erbij moet houden :?

Ik denk dat dit de belangrijkste reden is waarom ze beter bij iemand ander les kan nemen.
En dat is absoluut niet banketstaaf bedoeld.

Maar als jij met allemaal termen gooit en dat meisje snapt het niet, maar durft niks te zeggen....
Volgens mij is het echt een vak apart om les te geven..en al helemaal aan jonge kinderen.
Je moet geduld hebben en heel duidelijk op een simpele manier dingen uit kunnen leggen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:05

Elise95 schreef:
Meppen doen wij niet aan. Ze rijd ook zonder zweep, mischien kunnen we die gebruiken om tegen de buitenschouder te leggen?

Zelf reed ik pony wel altijd met zweep.

Die tip heb ik in een eerder bericht gegeven.... ;) Een springzweepje is dan handig, dan kun je even een kort tikje geven om de pony op te laten letten, dit werkt bij mijn paard altijd wel goed.

Brainless

Re: Te lieve amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:08

@Pearlie
Maar dat werkt alleen als de ruiter eerst de goede hulpen geeft en de pony daar niet op reageert.
Wat ik begrepen heb, doet de ruiter dit juist niet omdat ze niet begrijpt hoe je de buitenschouder kan/moet begrenzen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:09

heel herkenbaar, ik ben zelf ook veeeel te lief voor mijn pony. Anderen zitten ook altijd van 'jeetje ik zou hem allang een schop hebben verkocht'. Maar ja, zo ben ik nou eenmaal. Maar wat ik heb is dat ik steeds mijn grenzen verleg zonder dat ik het zelf doorheb. Maar daar heb ik nu gelukkig mijn instructrice voor. En mijn moeder, ondanks dat ze er de ballen verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:10

pearlie schreef:
Elise95 schreef:
Meppen doen wij niet aan. Ze rijd ook zonder zweep, mischien kunnen we die gebruiken om tegen de buitenschouder te leggen?

Zelf reed ik pony wel altijd met zweep.

Die tip heb ik in een eerder bericht gegeven.... ;) Een springzweepje is dan handig, dan kun je even een kort tikje geven om de pony op te laten letten, dit werkt bij mijn paard altijd wel goed.

Het gaat er imo niet om dat de pony iets moet leren. De pony zal het goed doen zodra de ruiter de juiste vragen stelt op de juiste manier.
Je hebt les omdat je zelf als ruiter iets wilt leren, toch?
Al die "hulpmiddelen" komen het leerproces van de ruiter niet ten goede, en de pony al helemaal niet.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:13

Ik geef zelf ook een meisje van 11 les, en soms is het moeilijk de 'termen' te vertalen en bovendien hebben kinderen vaak de handigheid nog niet.
Probeer alles heel 'simpel' te houden, vraag constant 'snap je dat' of 'waarom deden we dat ook alweer'.
Wanneer een probleem zich voordoet, laat haar dan even stappen en vraag wat de oplossing ook alweer was, zo herhaalt ze wat jij vertelt en uitlegt.
Vervolgens zet je de oefening weer in en laat je haar uitvoeren wat ze zelf vertelt heeft.

Probeer niet iets uit te leggen tijdens het rijden van de oefening, dat gaat gewoon niet werken.
Laat haar stappen, of even stilstaan, doe het voor met gebaren of neem zelf een ruiterhouding aan.

Leg de lat niet te hoog en neem 1 of 2 onderwerpen die je een beetje uitlicht in de les. Bijvoorbeeld een wending rijden en ga met haar vervolgens een de slag een zo mooi mogelijke wending voor elkaar te krijgen. Benader dingen altijd positief 'ja, al heel netjes, maar voel je dat hij nog een beetje plat door de bocht gaat soms'. En werk vervolgens weer verder.

Meisje wat ik les geef had laatst moeite met stelling (keek een beetje naar buiten) dus dan licht ik dat uit in de les en laten we de pony stukjes naar binnen kijken.
Om van haar te verlangen dat ze haar pony dan helemaal recht kan stellen is niet reeel, dus maak de opdracht simpel.

Overigens wanneer het sturen haar nog niet goed lukt, waarom dan laten springen?
Je geeft zelf aan dat de 2e sprong vaak fout gaat. Waarom zet je 2 sprongen achter elkaar?
Willen jullie graag springen, doe dan eerst eens 1tje en wacht totdat ze daar netjes recht op aanrijdt en er zonder 'gedoe' overheen komt.

Wil de pony niet van de hoefslag af? Loop dan eens mee, doe met je handen voor wat je wilt, help een klein beetje, maar geef haar wel het idee dat ze het vooral zelf gedaan heeft.
Daar krijgen ze vertrouwen van en worden ze ook wat zekerder en pakken ze vaker net wat meer door (dus iets standvastiger).

De ene 11-jarige is de andere natuurlijk niet... er zijn 11-jarige die heel veel snappen en oppikken, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
En er komt altijd wel iets voorbij, welke leeftijd dan ook, waarbij het even duurt voordat je voelt 'ohhh, zo!'

pearlie

Re: Te lieve amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:27

Hoewel ik het er zeker mee eens ben dat je als ruiter de juiste hulpen moet geven, is het natuurlijk wel zo dat een pony, zeker als die wat meer ervaring heeft, wel eens een loopje kan nemen met een onervaren ruitertje. Mij werd vroeger ook altijd verweten dat ik te lief was. Ik durfde gewoon de pony niet harder aan te pakken, ook dat is iets wat sommige kinderen wel moeten leren (en sommigen moeten afleren ;) ). Je moet als instructuer heel goed kunnen inschatten of de ruiter gewoon verkeerde of onduidelijke hulpen geeft, óf dat de pony lekker slim bezig is onder het werk uit te komen. Beide vraagt een andere aanpak van zowel instructeur als ruiter. Maar niet alle pony's/paarden doen standaard wat de bedoeling is 'zolang je maar de juiste hulpen geeft'.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:47

MiniBoots schreef:
Citaat:
Pony duwt z'n buitenschouder eruit en gaat gewoon rechtdoor. Ik leg uit dat ze de buitenschouder van de pony er moet bij houden, omdat die hem er anders uitdrukt en dus wegloopt. En natuurlijk goed je buitenbeen er bij houden.

Ik vind dat nogal hele zinnen voor zo'n jonkie die leert rijden.
Ik zou met haar eens gewoon in stap gaan oefenen met sturen, haar alles voordoen.
De aanwijzingen en de woorden uitleggen(voordoen) die jij zegt.
En haar uitleggen wat het betekent wat je allemaal zegt en wat de pony doet.

Zeker met lesgeven aan die jonkies moet je simpele aanwijzingen gebruiken.
Wel de goede maar op een manier waardoor zij het makkelijker snapt en het leuk blijft.

kind is 11, die kan dat echt wel begrijpen hoor }:0
ik heb hier kinderen van 7/8 jaar oud die perfect weten hoe ze stelling vragen, wat binnen en buitenteugel is, en die zelfs al met oa contrastelling werken als de pony's iets eng vinden en erlangs moeten.
been hulpen (binnen/buitenbeen) is zowiezo iets wat je vanaf het begin correct aanleert.

wel ben ik het eens dat je kinderen vaak met simpele bewoordingen dingen beter kan aanleren.
vooral als ze wat passief rijden is dat belangrijk.
laat haar een muur visualiseren, dat is het been achter de singel. haar pony kan immers niet DOOR de muur lopen, dus welke kant gaat de pony dan op? juist.. de andere kant...
volte vaak laten verkleinen en vergroten, of doe een spel waarbij ze alleen maar met haar benen mag sturen.
elke keer dat de pony niet op koers gaat, mag ze zelf rennend een rondje door de bak ( trust me.. na 3X is de lol eraf en worden ze fanatiek :+ )

help haar ook met dingen, bij een sprong, leg 2 balken haaks ernaast zodat de pony wel moet springen en er niet langskan.

veel kinderen zijn zoals ze zijn, en zullen gewoonweg niet altijd actief rijden.
je kunt een keer flink streng worden en verbaal flink doorzagen tot ze het zat is, maar zodra ze het een keer wel doet, ook benoemen en blijven benoemen dat ze het super doet, zodat ze het vaker gebruikt.
mijn ultieme tip; d'r moeder heeft d'r huisdier van het dak gegooid, welke gevoel geeft je dat? DAT ga je nu gebruiken om je paard te laten zien dat hij moet luisteren!

deze tip werkt bij mijn kids 100% van de keren. LAAT ze maar eens een keertje boos worden!
mits je er als instructeur bij blijft en het in goede banen leidt wat wel en niet kan in die boosheid, werkt dit altijd positief.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:11

Pion schreef:
...
Probeer niet iets uit te leggen tijdens het rijden van de oefening, dat gaat gewoon niet werken.
Laat haar stappen, of even stilstaan, doe het voor met gebaren of neem zelf een ruiterhouding aan.
...

Deze tip is echt nuttig.
Ik leer nu al tien jaar rijden met instructeurs die paarden nadoen in de piste.
Op zich hilarisch om te zien, maar iets visualiseren helpt.

Tijdens mijn eerste jaar les op de manegepony, heb ik meer stilgestaan dan gereden, omdat lesgeefster iets uitlegt.
En nu nog, als m'n lesgever een oefening of het hoe, wat, waarom uitlegt, maak ik een correcte halt (poging tot :+ ) en luister en kijk ik.

Ik heb een tijdje les gegeven aan m'n vader, op m'n vos.
Vos drukte ook de schouder weg, dus papa schoudervoor geleerd, hoe hij de schouder naar binnen moet zetten.
Papa met paard op X en dochter zonder paard op de hoefslag.
Hij heeft zich een hele pot krieken gelachen, maar die schoudervoor was direct wèl correct.

Paps was toen 45 en ik 15 ... niet dat leeftijd er toe doet, eigenlijk.
Ervaring des te meer.

Of TS een goede lesgever is of niet, ga ik me niet over uitspreken. Daarvoor zou ik eerst bij haar moeten lessen.
Ik vind eigenlijk dat we haar moeten prijzen voor het vragen van tips, in plaats van dat ze maar blijft aanmodderen.
Had het meisje misschien geleerd dat ze pony een tik moet verkopen, maar niet waarom.