Juryleden die alles goed vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoireIdylle

Re: Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:24

Net terug van een middagrubriek. Tot mijn verbazing stond er in de rapportage van het ochtendprogramma: van combinatie ..... bleken de inentingen niet in orde. Wel laten starten op voorwaarde dat combinatie de inentingen in orde gaat maken.

Dan breekt mijn klomp.... Ben benieuwd wat KNHS met deze rapportage doet.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:24

NoireIdylle schreef:
Net terug van een middagrubriek. Tot mijn verbazing stond er in de rapportage van het ochtendprogramma: van combinatie ..... bleken de inentingen niet in orde. Wel laten starten op voorwaarde dat combinatie de inentingen in orde gaat maken.

Dan breekt mijn klomp.... Ben benieuwd wat KNHS met deze rapportage doet.

Dat is ook echt belachelijk! We moeten niet voor niets enten! Feitelijk gezien is het gewoon gevaarlijk, zo iemand mag gewoon niet starten.
Wat betreft het zomertenue, ik blijf dat maar wazig vinden. Had laatst een jury de mij zei: Je mag in zomertenue, maar wel met lange mouwen... Vond ik erg apart. En daarnaast is het blouzen/shirts verhaal nog steeds onduidelijk. De ruitersportzaken verkopen ze als goede zomertenue's, maar in de regelementen staat dat allen blouzen mogen...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:30

Ik was laatst op wedstrijd!
waarbij een ruiter de entingen van haar paard niet goed had! dus de jury sluit haar uit! (diskwalificatie dus)..
Dus na het jureren kruizen de jury en de ruiter elkaar (ruiter had net haar paard ingeladen).
Zegt de ruiter in een steek onder water: Ja je gaat me toch niet uitlachen he >;)

Ik vind dat je daar de jury echt niet van kan verachten..
Want regels zijn regels!
Maar sommige jury kunnen ook het bloed onder de nagels vandaan halen :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:39

Even bijgelezen, maar ik ben het eigenlijk eens met de meesten hoor, regels zijn regels, ook voor juryleden, en kom op, hoe moeilijk is het om als voorlezer even een fatsoenlijk iets aan te trekken?
Ik had vandaag een keer het tegenover gestelde, een paard dat 1 hoek erg eng vond, waarop de voorlezer vroeg of ze een stuk mee mocht lopen en de combinatie dan HC de proef zou rijden. Was een jong paard, tweede wedstrijd en slecht weer, ik vond het prima, ze stelden het zelf voor. Heb vervolgens wel dezelfde lijn doorgezet, toen er later een C-ponytje kwam die ook die hoek niet in wilde. Moeder ging helpen zonder toestemming, e die heb ik vervolgens ook HC laten starten. Vond moeder ook goed, pony nam kind in de maling zei ze en ze wilde de pony niet laten winnen... Het kan dus wel, meewerkende voorlezers en ouders...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:46

grappig topic, ik of mijn voorlezer melden ons [vooral op buitenconcoursen] aan de juryauto met papieren en meestal wordt er verbaasd gereageerd ,zo van ja hoor ik weet wel wie er start..als het een binnenwedstrijd is schrijf ik in met de papieren in de hand,bepaalde verenigingen kijken altijd anderen nooit

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:00

knollentuin schreef:
grappig topic, ik of mijn voorlezer melden ons [vooral op buitenconcoursen] aan de juryauto met papieren en meestal wordt er verbaasd gereageerd ,zo van ja hoor ik weet wel wie er start..als het een binnenwedstrijd is schrijf ik in met de papieren in de hand,bepaalde verenigingen kijken altijd anderen nooit

En die "gemakzucht" sorry dat ik het zo noem, zorgt er weer voor dat in de volgende ring de mensen zich weer niet aanmelden. Het hoort er gewoon bij; je netjes aanmelden. Zodoende is er ook met zekerheid te zeggen dat je de juiste coupon hebt.

Het mooiste zou zijn als we standaard hoofdstelnummers gaan hanteren. Dat geeft duidelijkheid voor juryleden en voor mede ruiters, bevordert de snelheid in de rubriek en ook het Concours softwareprogramma werkt ermee. Hier in de regio zie je het al steeds vaker gebruikt worden. De laatste drie cijfers van je combinatienummer zijn je hoofdstelnummer, dus vrijwel altijd zelfde nummer. (uitprinten, lamineren en op je dekje spelden bv.)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:02

Daar ben ik het mee eens, combinatienummer als hoofdstelnummer gebruiken. Hier zie je het ook steeds vaker. Helaas niet niet bij elke wedstrijd, dat is jammer, maar de mensen moeten er nog erg aan wennen denk ik...

*edit: typo

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:08

Ja dat lijkt me helemaal geweldig, weg met de mogelijke onzekerheid of je wel de jusite coupon gebruikt per combinatie! Merk ook steeds vaker dat men gewoon niet meer de moeite wil nemen om even keurig te melden aan de jury welke combinatie in de ring is......

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:17

Ik laat ze gewoon altijd melden, niet melden is niet starten. En die coupons, ach, het moet eerst fout gaan wil het daarna goed gaan. Ik had gisteren een secretariaat die de coupons niet aan de protocol had geniet, en mijn schrijfster had niet in de gaten dat ze op de verkeerde bezig was...

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:27

kleinvosje schreef:
Ik laat ze gewoon altijd melden, niet melden is niet starten...

Helemaal mee eens! Opvoeden die hap! hahaha +:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:31

Ja toch?

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:44

Ik ben ook een jurylid van de regels hoor.
Paardenwelzijn staat bij mij erg hoog in het vaandel, entingen moeten in orde zijn anders mag je van mij gelijk naar huis. Harnachement moet in orde zijn. Zaterdag toestemming gegeven voor zomertenue, maar mits de regels worden nageleefd. Dus geen kingsland shirtjes, topjes met spagettie bandjes etc. Als ik 30 combi's moet jureren zonder pauze dan mail ik de vereniging met de vraag om dit aan te passen en meestal gebeurd dat ook. Ik wil wel eens coulant zijn met een extra rondje in de ring als het paard erg kijkerig is naar iets, ik jureer liever een ontspannen combinatie dan dat ik gelijk laat starten en het wordt niks meer door de spanning. Toch verbaasd het me nog hoe weinig mensen de regelementen kennen, wielsporen bij de kinderen, geen handschoenen aan, entingen niet goed en noem nog maar wat van die dingen. En het ergste vindt ik nog dat je soms een grote mond kan krijgen als ze het te horen krijgen, je weet toch ook dat je rijlaarzen en een rijbroek aan moet, dan vindt ik ook dat je moet weten dat je enting etc in orde moet zijn. Er wordt over het algemeen te makkelijk gedacht: we gaan lekker wedstrijdje rijden, maar te weining over de regels nagedacht!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:59

Hier een groom die bijna wekelijks meegaat op wedstrijden. Papieren controleren ? Is nog maar 1 x in de 3 jaar gebeurt dat de jury erom vraagt.

Melden ? Is bij ons helemaal niet gebruikelijk. Je gaat als lezer gewoon staan en er wordt gewoon gestart.
En als je je dan eens gaat melden bij een buitenconcours wordt je amper aangekeken door mevrouw/meneer het jurylid. De hooghartigheid zelfve (sorry maar dit zijn mijn ervaringen)

En kledingeisen aan een lezer ? Kom op zeg, het moet niet gekker worden. Als ze kledingeisen aan mij gaan stellen kom ik niet meer lezen :-)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:05

IngridM de "kledingvoorschriften" bestaan al jaren.
Als ruiter ben je verantwoordelijk voor de wijze van kleden van je voorlezer ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:13

oh dan ga ik maar kleedgeld vragen aan de ruiters :-)

maar tegen de tijd dat ik in een 'apepakkie' moet gaan staan lezen haak ik af

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:14

Maar niemand zegt toch dat je in een apepakkie moet. Een fatsoenlijk shirtje moet toch geen probleem zijn?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:25

Hier een ex-amazone die van de regeltjes is :)
Ik heb met name in noord en zuidholland gestart en SGW's. Met dressuur wordt je hier in de buurt veelal met de nek aangekeken als je je al ruiter of lezer komt melden, wat ingrid hierboven ook al zegt.
Met springen ben ik in 12 jaar wedstrijden rijden maar 1x gecontroleerd.
Op de SGW's word er erg veel gecontroleerd, maar die zijn vaak in andere regio's.

Verder ben ik regelmatig juryleden tegengekomen die commentaar hadden op oa bitten en diskwalificatie bij het springen, terwijl dit niet correct was. Natuurlijk zijn juryleden ook mensen, maar als je het niet zeker weet, pak je er toch eerst het reglement erbij?

In noordholland reed ik veel bij hetzelfde jury-trio waarvan er 1 altijd in de losspring te vinden was voor bit- en harnachementscontrole, zweeplengte en hindernishoogte. In mijn ogen een zeer goede zaak!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:47

Ik heb helaas nog niet in het hokje mogen zitten na het behalen van mijn papieren afgelopen april, maar ben wel ieder weekend als fotografe langs de ring te vinden of rij zelf mee. Wat je dan af en toe meemaakt...

- wielspoortjes bij ponyruiters, staartriem bij een D pony, zwarte trui i.p.v. een wedstrijd jasje (dit was geen verenigings tenue), startcoupons niet aanwezig (en nog thuis), geen sperriem maar wel een lus op de neusriem. En alles mocht starten :n .

- Ook heb ik het helaas mogen aanschouwen dat een paard niet voldoende aan het been was en de amazone al diverse keren harde stemhulpen had gegeven en veelvuldig zat te prikken en te duwen. Toen de impuls tijdens het wijken verder wegviel, jukte ze haar paard op de plek, pakte haar zweep bovenhands en begon op onsmakelijke wijze al schreeuwend haar paard te slaan. Het dier draaide alleen maar op de plek rond, incasseerde en bleef eerlijk. Ze sloeg niet 1 keer, maar gerust een keer of zeven, duidelijk zwaar gefrustreerd en toe aan een cursus 'anger management'. Jury bleef zitten, kwam niet eens uit het hok en sprak haar ook na de proef niet aan. Walgelijk.

- Het niet aanmelden vind ik ook vervelend. Moet de jury ruiken wie hij in de ring heeft? Ik vind het normaal dat wanneer de mogelijkheid daar is je even naar het juryhok toe rijd om je aan te melden.

Ik reed vroeger in een kring waar heel streng op paspoorten gecontroleerd word tijdens de kringselecties, dat was super. Bij aanmelding op het secretariaat werd heel je paspoort door gelicht, was er een enting niet in orde kon je gewoon weer naar huis, was er geen stempel of sticker van het transpondernummer aanwezig, kreeg je een waarschuwing en moest het de volgende selectie in orde zijn.

Ik ben van plan ook echt de regels aan te houden als ik een keer uitgenodigd wordt. Ze zijn er niet voor niets, dan ben ik maar een zeikerd. En natuurlijk, als een paard bang is, mag hij van mij best een extra rondje als het schema dat toelaat, want ook ik wil een ontspannen proef zien i.p.v. een combinatie die overhaast begint en daardoor spanning houdt. Maar inentingen, etc. horen gewoon in orde te zijn. Dat daar ruiters en grondtroepen nog over in discussie durven te gaan.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:03

Ik weet uit ervaring dat het er in zuid holland iets minder gemoedelijk aan toe gaat dan waar ik nu woon, hier komt iedereen zich netjes melden en na afloop ook om commentaar en ik wordt bijna altijd bedankt voor het jureren door de ruiters zelf. Erg netjes en vriendelijk allemaal. En wat betreft de kleding regels, ze zijn er niet voor niets. Je kan als voorlezer/groom toch niet in een korte broek met slippers langs de kant gaan staan, staat niet echt netjes en is nog gevaarlijk ook. De ruiters moeten zich aan de kleding voorschriften houden, maar de lezers ook en anders zeg ik er gewoon wat van. Net t shirt en normale broek komt al anders over dan een topje waar alles in wordt getoont en een korte broek die ook niets verhult kan gewoon niet. Juryleden moeten zich ook aan de kledings voorschriften houden en ik zie dit ook niet altijd gebeuren, afgelopen zaterdag ook een jurylid met een vuile spijkerbroek en een vaal shirtje erop. Kan ook gewoon niet!!! Regels zijn regels!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:05

Ben ik het mee eens. Ik zie ook regelmatig jury in hun kloffie (of zelfs stalschoenen!) in het hokje of de auto stappen, dat is ook niet representatief :n

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:24

Ben het er mee eens dat regels regels zijn. Maar soms ben ik ook coulant. Laatst een paard wat in de staak ging omdat er een enge hoek was en de proef niet hervatte, zij afgegroet. Ik vervolgens uit de auto en zei dat ze nog wel even door mocht proberen te rijden (niet de proef dan) zodat het paard in de tweede proef er mogelijk wel langs wou. Was ze me later erg dankbaar voor, tweede proef heeft ze wel kunnen uitrijden. We liepen mooi op tijdschema dus er was ruimte voor.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:06

Dat zou ik ook doen inderdaad :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:09

:P dan wil ik jullie als jury en kom ik me netjes melden!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:14

In zo'n geval is het ook gewoon gunstig voor de combinatie, maar ook voor de jury. Ik zou het jammer vinden om een paard tot 2 keer toe in de staak te zien gaan waarna de ruiter afgroet en afdruipt. Dan kan je er bijna vergif op innemen dat het paard de volgende keer weer zulk gedrag gaat vertonen. Nu heb je dan wellicht nog een leuke 2e proef om te beoordelen, het schema loopt niet in en het paard leert er wat van. Zo zie ik het wel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:15

ik ook en blij te lezen dat er nog zulke jurys zijn...ergens..