Eigen leerling jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:58

Ik krijg ook les van een jurylid. nu ong. 1 keer per maand maar vroeger vaker.
Heb haar nog nooit als jurylid gehad.
Ik weet wel als ik haar ooit zou krijgen en er wordt niets mee gedaan dat ik niet soepeler gejureerd wordt. denk zelf nog strenger.
eigenlijk zou ik haar een keer willen hebben zodat ze goed ziet wat er fout gaat op wedstrijd. Al weet ze dat ook wel.

toevallig komt ze een oefenwedstrijd jureren bij ons dus probleem opgelost.

Maar ik geloof niet dat je altijd die regel kan handhaven. Dan wordt het soms erg lastig om jury's te vinden of je blijft switchen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:49

Mijn instr. wees me er tijdje terug op, dat mijn vereniging hem had gevraagd te jureren.
Dus ik mijn wedstrijd maar afgezegd, wou er geen geneuzel over, hij ook niet.
Denk overigens niet dat ik er veel mee opgeschoten was, want denk dat hij het me niet makkelijk had gemaakt.

Maar wat is nou de grens?
Mijn prive inst. snap ik.
Maar de groeps instr.? Op de vereniging die allicht een keer ergens jury is? Wat moet ik daarmee?
Heb verder geen enkele bintenis met diegene en hij niet met mij.
Behalve dan dat ik toch mijn lidmaatschap incl. lessen betaal en dus ook die lessen rij.
(zeker in de winter, want dan is anders de hele avond de bak bezet)

En wat als iemand het paard van iemand rijdt om bij te scholen en vervolgens jureerd?
Dan wel de partner van de instr. jureerd de leerling?

Of als de beste vriendin van de dochter van de jury rijdt?

Waar ligt de grens?
Vind het heel lastig.

Overigens hier ook heel vaak zo dat er op startlijsten geen jury staat, hoe moet ik het dan weten?
Mijn instr. weet echt niet waar ik allemaal plan te starten, ben nogal van de kortetermijn en impulsief.
En als ik er achter kom op de wedstrijd dag zelf of dag ervoor (of dat mijn instr. het op de starlijst ziet),
ben ik dan startgeld verschuldigd, terwijl ik niet kan starten door overmacht?

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:10

judithh schreef:
talented schreef:
Ik doe het ook niet (graag) maar soms ontkom je er gewoonweg niet aan

Dit is onzin...tuurlijk kun je het voorkomen. Ik weet waar mijn lesklanten starten en zij weten waar ik jureer, mocht het onverhoopt toch voorkomen dat er een lesklant op de startlijst staat dan jureer ik niet of mijn leerling start HC, Dit alles in overleg met de vereniging en leerling. Het is in al die jaren bij mij 1x voorgekomen en toen heb ik samen met de vereniging een andere jury geregeld.
Door het wel te doen overtreed je de regels en je kunt er een hoop gezeur mee krijgen.

Ik ben het eens dat het bij de subtop regelmatig gebeurd, maar ik ga mijn billen niet branden :D

Serieus? Als ik dat bij moet gaan houden dan moet ik verder echt geen hobby's meer hebben! Ze vertellen natuurlijk wel de week voorafgaand aan het concours dat ze gaan starten maar ze bellen me niet op het moment dat zij zich inschrijven hoor

Roxx

Re: Eigen leerling jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:53

Ik heb een reactie van de KNHS op mijn vraag over wanneer het een eigen leerling is. Zij geven aan dat een enkele keer een invalles of een clinic hier niet onder valt. Zij hanteren geen keiharde grens, maar vinden tot 4 à 5 keer per jaar een invalles aan dezelfde leerling een beetje de grens. Zij gaan er van uit dat iedereen hierin zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Vandaar dat het niet expliciet in de reglementen staat vermeld.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 02:04

Roxx schreef:
Ik heb een reactie van de KNHS op mijn vraag over wanneer het een eigen leerling is. Zij geven aan dat een enkele keer een invalles of een clinic hier niet onder valt. Zij hanteren geen keiharde grens, maar vinden tot 4 à 5 keer per jaar een invalles aan dezelfde leerling een beetje de grens. Zij gaan er van uit dat iedereen hierin zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Vandaar dat het niet expliciet in de reglementen staat vermeld.

Staat er wel degelijk in...algemeen wedstrijd reglement, artikel 11, lid.3...of bedoel je het feit dat waneer iemand wel of niet als lesklant wordt gezien?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:31

Zooist schreef:
daffodil schreef:
Bijzonder....want dan gaat zo iemand dus volledig voorbij aan de regelgeving. Dan ben ik nog steeds erg benieuwd of je hierover een klacht kunt indienen en of de KNHS er dan iets mee doet.

Die doen er dus wel wat mee :j

Inderdaad, de KNHS doet er echt wat mee. Het desbetreffende jurylid wordt er op aangesproken en krijgt een waarschuwing!

Marielle_k

Re: Eigen leerling jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:28

Het is een discussie waarbij nooit iedereen het eens zal worden denk ik. Jaren geleden was er bij ons op de vereniging een wedstrijd en belde de jury een paar uur voor de rubriek af omdat hij/zij ziek was. Er waren toen 2 opties: of vertrouwen op de onpartijdigheid van de instructrice óf 35 combinaties naar huis sturen. Nou toen was de keuze makkelijk gemaakt en het is allemaal goed gekomen.
Ik geef zelf officieel geen les, maar help af en toe wat wedstrijdcombinaties met het oefenen van proeven. Om de schijn van partijdigheid te voorkomen hebben we nu al afgesproken dat als ik moet jureren, zij dan niet rijden. Ik las zojuist een ruiter die schreef "dan moeten ze maar een ander jurylid zoeken" maar dat vind ik behoorlijk scheef! Vaak is het voor verenigingen al lastig om juryleden te vinden en dan zouden ze last-minute op zoek moeten gaan naar een ander omdat er 1 ruiter niet van plan is mee te werken.Je hebt als ruiter de voordelen van een jurylid als instructeur, dus dan moet je die enkele keer dat je beide op een lijst staat ook zo flexibel zijn om te zeggen dat je of 1 proef start (mocht dat de situatie zijn) of gewoon niet. Uiteraard blijft het de verantwoordelijkheid van de jury om dit soort problemen te signaleren en op te lossen. Communicatie (ik hang een lijst op stal op met de data en plaatsen wanneer ik moet jureren) is de beste oplossing m.i. Zo voorkom je lastige situaties.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:36

judithh schreef:
Roxx schreef:

Staat er wel degelijk in...algemeen wedstrijd reglement, artikel 11, lid.3...of bedoel je het feit dat waneer iemand wel of niet als lesklant wordt gezien?

Ik bedoel uiteraard het feit dat er niet expliciet vermeld staat wanneer iemand wel of geen lesklant is!