Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlieVM

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:54

Soof, ik zou zeggen dat je moet doorzetten. Volgens mij is dit heel goed. Ik ben het met Zonnetje eens dat paardrijden een hobby is, en vooral leuk moet zijn, maar je geeft zelf al aan dat je een controlfreak bent die los wil breken uit haar onzekerheid. Ik kan me ook voorstellen dat die onzekerheid je in het paardrijden dwars gaat zitten, en misschien zelfs op termijn de lol kan wegnemen. Zeker als je al een ongeluk hebt gehad. Dan vind ik het geen gek idee om het op deze manier te doorbreken, en te leren om los te laten en vertrouwen te hebben dat het goed komt. En daarvoor moet je je instructeur vertrouwen schenken. Heel eng, maar het kan je wel veel verder helpen. Ik zie dat je in Oud-Beijerland rijdt. Gaat het om Wout Winkelhuijzen? Ik heb als klein meisje les van hem gehad (jaren geleden), en vond hem toen al ontzettend goed. Die weet echt wel waar hij mee bezig is.

soof_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:56

Ik ben echt blij met al jullie reacties!!
@ pairadice, ja, hij heet Wout! Dat moet hem dus wel zijn. Wat fijn dat je ook ervaring met hem hebt, rijd je nog steeds in Oud-Beijerland?
Als ik van te voren had geweten dat deze les zo zou verlopen, had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Maar hij was zo overtuigend dat ik, tegen mijn gevoel in, toe gaf.
Het is waar dat paardrijden eigenlijk ter ontspanning zou moeten zijn. Maar ik geloof ook dat paarden op een bepaalde manier meer kunnen bijdragen aan je leven, en misschien zelfs aan jou als persoon. Wat het voor mij extra moeilijk maakte was dat het ongeluk de schuld van iemand anders was. Niet zo maar iemand, maar mijn eerste echte vriendje bij wie ik achterop de scooter zat. Ik was dus totaal aan hem overgeleverd (zoals ik me gisteren voelde bij de instructeur), maar hij haalde twee fietsers voor een bocht in, want had de tegemoetkomende auto niet gezien. Ik zag die auto wel, maar door de helmen kon ik hem niet meer waarschuwen. Mijn enkel verbrijzelde onder het gewicht van de scooter en dat komt nooit meer helemaal goed. Ik heb nog elke dag pijn. Dus ja, het is een diep trauma waar ik eigenlijk ontzéttend graag vanaf wil. Door jullie reacties weet ik nu in ieder geval dat het niet iets 'ongewoons' is en dat het qua veiligheid wel in orde is. Jullie berichten helpen heel erg!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:05

Soof: Er bestaan speciale cursussen voor dit probleem waarbij je in een gym hal op matten leert om je aan anderen over te geven, schijnt heel goed te zijn :)

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:05

ik denk dat de methode wel goed is ik denk alleen dat hij te snel gaat. hij moet eerst zorgen dat jij wat meer het vertrouwen hebt dat hij het paard onder controle heeft en dan steeds een klein stapje verder.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:12

Soof, ik vind het mooi dat je zegt dat paarden meer kunnen bijdragen aan je leven. En als je er zo in zit, en zo graag het trauma achter je wil laten, dan moet je kansen als deze direct grijpen. Ook al is het een beetje griezelig. Ik weet uit ervaring dat loslaten heel erg eng is. Ik heb dat niet zozeer bij de paarden, als wel op allerlei andere terreinen. Ik ben nu ook hard aan het leren dat er geen rampen gebeuren als je een keer alles loslaat. En dat er ook geen rampen gebeuren als je afhankelijk bent van anderen. Dat gaat moeizaam, maar juist ervaringen zoals jij die nu hebt opgedaan kunnen je daarin zo veel verder helpen. Ik heb bijvoorbeeld een baas die in alle jaren dat wij samen hebben gewerkt de lat voor mij altijd een stukje hoger legde dan ik dacht dat ik aankon. Dat heeft mij als persoon zo veel verder geholpen. En helpt mij nu nog steeds. Het dwingt je om uit je eigen schaduw te stappen, het beste uit jezelf te halen en vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen. Een belangrijke les die ik heb geleerd is dat je je eigen successen moet vieren. Je hebt die privéles overleefd zonder enige moeite, en het heeft je aan het denken gezet over jezelf. Dat vind ik knap. Jouw laatste post getuigt van een enorm zelfinzicht, en gun jezelf die schouderklop dan ook :-)

Overigens ken ik jouw gevoel mbt het ongeluk wel een beetje: vorig jaar is iemand met 80 km per uur in mijn bumper geknalt. Ik kon ook niets doen, ik stond gewoon in de file en kon geen kant op. Ik heb nog steeds rugklachten en ben een periode heel erg kwaad geweest op mijzelf omdat ik niet optimaal kon functioneren in mijn werk, in mijn privé en naar mijn zin veel te veel tijd nodig had om te herstellen. Ik vond het allemaal aanstelleritus, maar gelukkig had ik wat mensen om mij heen die mij niet altijd even subtiel hebben laten merken dat ik niet moest piepen en gewoon mijn tijd moest nemen.

Ik ben overigens al weer jaren weg uit Oud-Beijerland, maar heb wel goede herinneringen aan die lessen van Wout. Autoritair, hard, maar wel rechtvaardig. En ook zeker een didactisch inzicht in wat goed is voor de leerling die hij voor zich heeft.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:14

Dit is de manier waarop ik 2x per week zitles krijg, dus ik vind het niet echt heftig.
Ja tuurlijk, het IDEE dat je heen teugels hebt, vond ik in het begin ook eng.Maar je moet leren de persoon die je lesgeeft te vertrouwen en het paard waar je op rijd. Als je dit niet lukt, dan is het eng om op deze manier les te hebben.
Maar op deze manier leer je wel het belangrijkste van paardrijden; een goede houding.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:19

Wat een mooie post van Pairadice :-)

Het interessante is dat het ongeluk gebeurde op een scooter, maar op een moment dat je zelf geen controle had en volledig moest vertrouwen op een ander. Dat ging toen dus mis. Nu met deze paardrijles wordt je eigenlijk in dezelfde situatie gezet, je moet volledig vertrouwen op je instructeur.

Wellicht dat het paardrijden op deze manier je inderdaad ook verder helpt in je normale gewone leven en dat je leert dat je dus ook kunt vertrouwen op anderen zonder dat er gelijk rampen gebeuren :-)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:21

Ik zou er een moord voor doen een dergelijke instructeur weer eens ergens tegen te komen!

Maar.....JIJ bent degene die altijd je grenzen aan mag geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:25

Onderschrift van Kriel is wel heel toepasselijk in dit geval :D

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:26

Met deze manier van lesgeven ben ik vroeger als 6 jarig guppie begonnen. Is gewoon zitles, ga je heel veel aan hebben! Maar mocht je strax iedere keer met tegenzin gaan lessen, dan is het misschien niet de manier voor jou. Voor nu zou ik zeggen: Lekker doorlessen, succes!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:27

Mijn motto voor alles ;)

Maar ook in het geval van TS is dat inderdaad waar!
Durf je 'controle' maar eens los te laten :j

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:34

Zeer aparte manier van lesgeven : :?

Ik zou omdat het toch wel goed is voor je zit en angst (?)
hier nog wel een keer heengaan, maar misschien han je ondertussen het 'normale' paardrijden erbij oppakken?

Succes! :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:35

X
Laatst bijgewerkt door melody7 op 09-02-22 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:41

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het verbazend hoeveel mensen het geweldig vinden! Paardrijden doe je voor je lol. En als jij angst hebt of dit vergroot het dan stoppen.

Ik zou er niet blij van worden maar ben dan ook een zware held op sokken en zou het niet vertrouwen ook al heeft iemand hem aan de longe. Wat heb je nou te vertellen aan de longe, geen reet.... Voor mij geen zitlessen, nooit gehad en nu zou ik er niet aan beginnen, ik ben veelst bang om te vallen. En ik heb al meerdere paarden in het M/Z gereden dus het zegt niks over welk niveau je ooit kan bereiken.

Vindt je het leuk, dan blijven doen, zeg je van nou ik zie er al tegenop dan niet meer gaan.

Paardrijden zie ik als hobby/ontspanning en niet als verlengstuk om mezelf te leren kennen en wat met mijn andere tekortkomingen te doen, maar misschien denk je er zelf anders over...

Mee eens.
Deze instructeur respecteert jou gevoel en grenzen niet zo op deze manier. En op het moment dat er iets gebeurd waardoor jij je evenwicht verliest en valt, kan dat vervelende gevolgen hebben.
Als ik jou was zou ik nog voor je volgende les een gesprek aan gaan en aangeven dat jij zelf bepaald wat jij wel en niet durft op een bepaald moment en dat wanneer hij dat niet kan respecteren, jij een andere instructeur gaat zoeken. Bij spanning en angst is het de taak van de instructeur om vertrouwen op te bouwen en iemand te laten ontspannen. En dat gaat voor op de techniek van de zitles...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:54

Ik vind dit juist een prima manier. Dé manier om je plezier in het paardrijden terug te krijgen is toch om het te kunnen doen zonder angst?
En in het overwinnen van angst is het soms nodig om ver buiten je eigen grenzen te treden, het liefst onder gecontroleerde omstandigheden.
Dus de opmerkingen dat de instructeur meer rekening had moeten houden met de grenzen van TS kan ik me dan ook zeker niet in vinden :n Hoe ver je kunt gaan hierin is een persoonlijke inschatting, maar zoals ik al zei kan het in een heleboel gevallen gewoon echt nodig zijn.

En angst en paardrijden gaat gewoon écht niet samen. Het paard voelt aan dat de ruiter angstig is, altijd.

En ja, ik ben ooit ook als 10-jarige begonnen, aan de longeerlijn zonder beugels en teugels. Ik ken trouwens ook nog een versie voor de echt gevorderden... dat de instructeur grondwerk doet met het paard terwijl de ruiter er op zit met de ogen dicht.
Zelf nog nooit gedaan, maar een vriendin van me wel. Het hielp haar in het daadwerkelijk loslaten, aanvoelen van haar paard en bovenal vertrouwen.

Overigens vind ik het schokkend om hier te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die niet zonder beugels op een paard kunnen blijven zitten maar die wel scoren op wedstrijden. Zo zie je maar dat dat dus ook al niks meer zegt over hoe goed je daadwerkelijk kunt rijden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:56

dieke94 schreef:
Zeer aparte manier van lesgeven : :?

Ik zou omdat het toch wel goed is voor je zit en angst (?)
hier nog wel een keer heengaan, maar misschien han je ondertussen het 'normale' paardrijden erbij oppakken?

Succes! :o

wat versta jij onder normaal paardrijden?
goed zitten is een ontzettend groot onderdeel van paardrijden, bijna alles.

@joyceB, denk dat de instructeur beter in de gaten heeft hoe de ts reageert en wat haar gevoel is dan wij hier kunnen beoordelen.

denk juist dat hij wel haar grenzen respecteert, hij geeft aan wat hij doet en wat hij wil gaan doen.
ts kan daar op inhaken en haar wensen aangeven.
als hij geen respect had, dan had hij de beugels niet teruggegeven.
dat het volgens de ts ' met tegenzin" was ligt meer aan de state of mind van de ts :)

*niet dat je labiel op het paard zat hoor ts, maar angst vervormd ons oordeelvermogen* :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:00

Wendy schreef:
Ik vind dit juist een prima manier. Dé manier om je plezier in het paardrijden terug te krijgen is toch om het te kunnen doen zonder angst?
En in het overwinnen van angst is het soms nodig om ver buiten je eigen grenzen te treden, het liefst onder gecontroleerde omstandigheden.
Dus de opmerkingen dat de instructeur meer rekening had moeten houden met de grenzen van TS kan ik me dan ook zeker niet in vinden :n Hoe ver je kunt gaan hierin is een persoonlijke inschatting, maar zoals ik al zei kan het in een heleboel gevallen gewoon echt nodig zijn.

En angst en paardrijden gaat gewoon écht niet samen. Het paard voelt aan dat de ruiter angstig is, altijd.

En ja, ik ben ooit ook als 10-jarige begonnen, aan de longeerlijn zonder beugels en teugels. Ik ken trouwens ook nog een versie voor de echt gevorderden... dat de instructeur grondwerk doet met het paard terwijl de ruiter er op zit met de ogen dicht.
Zelf nog nooit gedaan, maar een vriendin van me wel. Het hielp haar in het daadwerkelijk loslaten, aanvoelen van haar paard en bovenal vertrouwen.

Overigens vind ik het schokkend om hier te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die niet zonder beugels op een paard kunnen blijven zitten maar die wel scoren op wedstrijden. Zo zie je maar dat dat dus ook al niks meer zegt over hoe goed je daadwerkelijk kunt rijden.

Hoe bedoel je je laatste zin? Die kan ik op 2 manieren lezen....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:10

dat wendy net zoals ik een goede zit onmisbaar vinden voor goed rijden, en dat het dan vreemd is om te lezen dat mensen wel ver in de wedstrijdsport rijden maar zonder beugels niet een b-proefje kunnen omdat ze er dan naast liggen :)

terwijl er hier ingehamert is en ingehamert wordt dan een onafhankelijke zit onmisbaar is voor een goede ruiter (let op, ik zeg niet dat ik een goede ruiter ben maar dat een onafhankelijke zit nodig is om een goede ruiter te zijn).

ruiters met een slechte zit hangen vaak aan de teugels of geven slordige zithulpen.
(wederom, ik bedoel dit niet aanvallend en ik zeg niet dat jij dat doet )
:)

vandaar dat ik groot voorstander ben van zitlessen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:12

Even toevoegen minikatje: Zitten scheef!!!
Ik ben er een van, zal als van de zomer eens vragen of de eigenaresse van m'n paard mij eens even onder handen wil nemen aan de longe. En nu maar hopen dat m'n lies het wel houdt :')

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:17

hij heeft inderdaad hem wel aan de loge... het is opzich een goede manier om aan je zit te werken, dat is toch echt de basis van alles ;)

kortom...ik zou hem wel een paar keer willen hebben voor de les.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:19

Ik heb een les van een Majoor, commandant Gele rijders etc.
Dus ik weet precies hoe die lessen gaan, hahahaha, maar ik hou ervan en wil niet meer anders.

Ik denk dat dit juist goed voor je is. Hij heeft het paard aan de longe: voorbeeld in mijn lessen longeer ik eerst ook, stel dat het paard ervandoorgaat heb je hem aan de longe zo stil. Heb vertrouwen in je instructeur!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:25

Nou, dat van de stijgbeugels weet ik niet of dat nou zo'n geweldig idee is, maar het kan ook wel helpen ja.
Van de teugels begrijp ik volledig.

Ik ben twee jaar geleden heel naar van een paard gevallen, ik had eigenlijk alleen m'n heup gekneusd maar er was toch iets aan deze val waardoor ik het vertrouwen (vooral bij het aangalopperen) compleet kwijt was. Dus ik werd angstig, ook van paarden waar ik dat voorheen niet bij had.
Ik ben sindsdien een vrij strenge hand gaan hebben - schouders op slot, armen recht ipv netjes een knik bij de elleboog, etc. Goed die teugels vasthouden en het paard gewoon tegenhouden - paarden liepen bij mij (vooral in het begin) vaak slomer dan bij anderen omdat ik me zo vast zat te klampen. Maandenlang heb ik mezelf zitten afstraffen omdat ik toch zo'n paard niet goed in galop kreeg, omdat ik niet durfde en niet kon ontspannen. Uiteindelijk ging het galopperen wel weer, maar een paard erin houden is nog lastig omdat ik zo lang in de verkeerde houding heb gezeten.
Nu na twee jaar pas begin ik weer wat te ontspannen in mijn bovenlijf, en mijn benen weer lang te maken, en het kost me vreselijk veel moeite.

Dus ik denk dat wat hij doet inderdaad erg confronterend is, maar behoorlijk nuttig voor jou kan zijn!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:30

minikatje schreef:
dat wendy net zoals ik een goede zit onmisbaar vinden voor goed rijden, en dat het dan vreemd is om te lezen dat mensen wel ver in de wedstrijdsport rijden maar zonder beugels niet een b-proefje kunnen omdat ze er dan naast liggen :)

terwijl er hier ingehamert is en ingehamert wordt dan een onafhankelijke zit onmisbaar is voor een goede ruiter (let op, ik zeg niet dat ik een goede ruiter ben maar dat een onafhankelijke zit nodig is om een goede ruiter te zijn).

ruiters met een slechte zit hangen vaak aan de teugels of geven slordige zithulpen.
(wederom, ik bedoel dit niet aanvallend en ik zeg niet dat jij dat doet )
:)

vandaar dat ik groot voorstander ben van zitlessen.

Ik weet niet hoor maar als mijn paard heel erg plotseling weg schiet en ik zou niet de druk hebben van mijn beugel onder mijn voet dan is het raar dat ik eraf zou kunnen vallen? En staat dat eigenlijk in jullie ogen gelijk aan 'niet kunnen rijden'. Ik snap dat niet zo hoor... Als goed paardrijden gelijk staat aan zonder beugels kunnen rijden dan zou dat toch wel in de wedstrijdsport zijn opgenomen :+

En ja ik ga ervan uit dat als hij schrikt en ik zonder beugels erop zit dat de kans groot is dat ik eraf donder...en nee zeker weten doe ik het niet want ik ga het niet uitproberen :+ Als kind heb ik wel op mijn pony zonder beugels gereden maar ik was veelste bang dat hij ineens weg zou springen.

Ik heb blijkbaar net voldoende aan die druk onder mijn voeten om wel fatsoenlijk mijn paard rond te rijden. En het is ook nog eens afhankelijk per paard qua beweging hoe en wat.

Er zijn mensen die met beugels eraf donderen, die kunnen zeker al helemaal niet fatsoenlijk rijden?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:33

Ik vind het een goede manier om aan de longe zitles te krijgen.
Ook zondern beugels en teugels. Ik vind het dan niet goed dat hij de zweep gebuikt. Je moet zelf drijven.
De longeerlijn is redelijk veilig.
Ik vind de manier wel heel verkeerd. Ik ben ook een keer bang geweest. Op deze manier wordt het alleen maar erger. Het is beter met een instructeur die jij vertrouwd en zich aanpast aan wat je wel of niet durft....Dus niet overhaasten. Want je hebt er toch geen vertrouwen in. Al zou je volgende keer de les overleven en in galop durven dan weet ik zeker dat je niet geniet in draf. Het is voor je plezier. nNiet om al je problemen op te lossen. Bovendien je bent zoals je bent. Bange ruiters kunnen heus wel goed leren rijden. (tenzij ze heel bang zijn) Bovendien kan je ook zitles krijgen zonder longe. Als je je paard bijzet en je rijdt rondjes en voltes en een instructeur kijkt alleen naar je houding.
Ik vind eigenlijk ook wel dat je goed moet kunnen zitten en niet 'zomaa' moet vallen...Maar ja niet iedereen in cowboy billieboem. Zelf blijf ik wel redelijk zitten. Al dnek ik ook als je een beetje bang bent, dan ben je scherp en mocht er dan iets gebeuren dat je dan minder snel valt doordat je reactie vermogen hoger is...???

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:35

Deze manier van lesgeven is weliswaar ouderwets, maar zeer degelijk. Ik ben bekend met deze instructeur, hij is zeer kundig. Je leert gegarandeerd goed zitten bij hem. Heb vertrouwen in hem en je kunt gewoon uitspreken dat je bang bent.

Jij hebt zelf het risico genomen om weer op een paard te gaan zitten, daarmee heb je ook het risico genomen dat je er ooit af gaat vallen, dat hoort er nu eenmaal bij. Dus laat dat lekker los.

Wees niet bang voor galop, we weten allemaal dat dat veel lekkerder en makkelijker zit dan draf, dus dat komt ook goed.

Veel plezier te paard!