Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zonnetje81 schreef:Ik vind het verbazend hoeveel mensen het geweldig vinden! Paardrijden doe je voor je lol. En als jij angst hebt of dit vergroot het dan stoppen.
Ik zou er niet blij van worden maar ben dan ook een zware held op sokken en zou het niet vertrouwen ook al heeft iemand hem aan de longe. Wat heb je nou te vertellen aan de longe, geen reet.... Voor mij geen zitlessen, nooit gehad en nu zou ik er niet aan beginnen, ik ben veelst bang om te vallen. En ik heb al meerdere paarden in het M/Z gereden dus het zegt niks over welk niveau je ooit kan bereiken.
Vindt je het leuk, dan blijven doen, zeg je van nou ik zie er al tegenop dan niet meer gaan.
Paardrijden zie ik als hobby/ontspanning en niet als verlengstuk om mezelf te leren kennen en wat met mijn andere tekortkomingen te doen, maar misschien denk je er zelf anders over...
Hoe ver je kunt gaan hierin is een persoonlijke inschatting, maar zoals ik al zei kan het in een heleboel gevallen gewoon echt nodig zijn.dieke94 schreef:Zeer aparte manier van lesgeven :![]()
Ik zou omdat het toch wel goed is voor je zit en angst (?)
hier nog wel een keer heengaan, maar misschien han je ondertussen het 'normale' paardrijden erbij oppakken?
Succes!

Wendy schreef:Ik vind dit juist een prima manier. Dé manier om je plezier in het paardrijden terug te krijgen is toch om het te kunnen doen zonder angst?
En in het overwinnen van angst is het soms nodig om ver buiten je eigen grenzen te treden, het liefst onder gecontroleerde omstandigheden.
Dus de opmerkingen dat de instructeur meer rekening had moeten houden met de grenzen van TS kan ik me dan ook zeker niet in vindenHoe ver je kunt gaan hierin is een persoonlijke inschatting, maar zoals ik al zei kan het in een heleboel gevallen gewoon echt nodig zijn.
En angst en paardrijden gaat gewoon écht niet samen. Het paard voelt aan dat de ruiter angstig is, altijd.
En ja, ik ben ooit ook als 10-jarige begonnen, aan de longeerlijn zonder beugels en teugels. Ik ken trouwens ook nog een versie voor de echt gevorderden... dat de instructeur grondwerk doet met het paard terwijl de ruiter er op zit met de ogen dicht.
Zelf nog nooit gedaan, maar een vriendin van me wel. Het hielp haar in het daadwerkelijk loslaten, aanvoelen van haar paard en bovenal vertrouwen.
Overigens vind ik het schokkend om hier te lezen dat er blijkbaar mensen zijn die niet zonder beugels op een paard kunnen blijven zitten maar die wel scoren op wedstrijden. Zo zie je maar dat dat dus ook al niks meer zegt over hoe goed je daadwerkelijk kunt rijden.

minikatje schreef:dat wendy net zoals ik een goede zit onmisbaar vinden voor goed rijden, en dat het dan vreemd is om te lezen dat mensen wel ver in de wedstrijdsport rijden maar zonder beugels niet een b-proefje kunnen omdat ze er dan naast liggen
terwijl er hier ingehamert is en ingehamert wordt dan een onafhankelijke zit onmisbaar is voor een goede ruiter (let op, ik zeg niet dat ik een goede ruiter ben maar dat een onafhankelijke zit nodig is om een goede ruiter te zijn).
ruiters met een slechte zit hangen vaak aan de teugels of geven slordige zithulpen.
(wederom, ik bedoel dit niet aanvallend en ik zeg niet dat jij dat doet )
vandaar dat ik groot voorstander ben van zitlessen.
Als kind heb ik wel op mijn pony zonder beugels gereden maar ik was veelste bang dat hij ineens weg zou springen.