van de andere dames. Ik krijg altijd een 8 (een keer een zes met manen los) ongeacht of ik los of vast behang heb. Belangrijk is vlechten als het regent (paard staat altijd buiten en dat toont mooier) of als ik te weinig tijd heb gehad om behang mooi te krijgen. Vlechten vraagt het minste werk (behang is ongeveer halve meter maar ik heb nooit gemeten). Los behang als het droog weer is en bij buiten wedstrijd als het niet te hard waait.Als je kiest voor los behang vraagt dat veel onderhoud en weinig kammen. Je vlecht altijd behang in en doet je vlecht uit als je gaat trainen en dan weer een grote vlecht erin gevlochten als paard wordt weg gezet. Anders krijg je nooit mooi behang. Vier dagen voor de wedstrijd ga je sprayen tot en met twee dagen voor de wedstrijd. Dan stoppen anders heb je te gladde teugels. Ik ben het met klein vosje eens dat als paard er goed uit ziet en regels KNHS zijn opgevolgd, eigen smaak niet telt als het gaat om punten geven voor verzorging (en andere onderdelen). De jury moet objectief zijn en gewoon punten wat ze zien en niet wat ze graag willen zien en dat geldt mijn inziens voor alle onderdelen, want anders jureer je jezelf als het ware en niet de ruiter.
Daarna heb ik ze altijd netjes gewassen en een kant op gekamd. Heb daar een keer een minder punt voor gekregen (een 7), maar ach ik was niet van de verzorging afhankelijk om een winstpunt te rijden, dus dat nam ik graag op de koop toe. Mijn pony is overigens een welshachtige, al wordt ze ook weleens voor haf aangezien.