nou ik ga er een mail uit doen want ik kan mijn dvd niet bekijken..hopelijk krijg ik dan een nieuwe
Motje11
Geplaatst: 03-01-11 13:41
Ik ben woensdag geweest. Vond dat ze het best aardig gedaan hadden. De afgelopen jaren zijn deze bijscholingsdagen erg verbeterd en veel meer toegespitst op de doelgroep die instructeurs niveau 1 en 2 lesgeven. Dat vind ik een goede zaak. Fijn dat de zit veel aandacht krijgt dit jaar. Dat is een belangrijk onderdeel van het rijden dat toch vaak onderbelicht blijft tegenwoordig. En heel goed dat de KNHS inziet dat wij een belangrijke groep instructeurs zijn omdat veel ruiters bij ons beginnen. Door deze groep een goede basis mee te geven creëer je goede ruiters voor de toekomst. Ik vond het voltige-onderdeel best interessant maar iets teveel. Het springen aan het eind met oefeningen was ook leuk. Ik doe zelf ook regelmatig wat oefeningen onder het rijden, en heb nu weer wat inspiratie opgedaan voor wat andere oefeningen. De cd heb ik even snel bekeken. Hij doet het bij mij wel maar ik hoor de hele tijd een irritante harde muziek erdoorheen waardoor ik de tekst nauwelijks kan verstaan. Ik heb van alles geprobeerd maar krijg de muziek niet weg. Hebben jullie dat ook, of is het toch een instelling die ik kan veranderen?
Ik heb trouwens zelf in Duitsland op een manege leren rijden en wij hoefden niet eerst op voltige. Maar wel de eerste 6-10 lessen aan de longe en dat vind ik een heel goede zaak. Ik was echt verbaasd in Nederland dat de beginnertjes meteen in de groep gingen. Zo krijg je een hoop spanning ('Als ie maar niet gaat rennen!") en kunnen ze zich nog maar moeilijk op hun zit concentreren.
Ik heb de DVD inmiddels gezien en had geen last van harde achtergrondmuziek oid (er staat volgens mij geen muziek op, heb je niet per ongeluk een muziekprogramma of website met muziek aan staan??) Ik vind de DVD verder tegenvallen. Absoluut leuke ideeën qua opwarmoefeningen, maar ik vind het een misser dat er geen theoretische/technische uitleg over houding, zit en balans op staat. Een beetje dieper er op in gaan waarom je op een bepaalde manier moet zitten en hoe precies mee te bewegen met je paard was ook leuk geweest.
Motje11
Geplaatst: 03-01-11 18:50
Haha, oja dat zou inderdaad kunnen dat er een website met muziekje openstond. Ik heb er altijd veel openstaan en het normaalgesproken het geluid uit. Straks thuis weer even kijken.
Ze hadden inderdaad wel wat meer aandacht aan de invloed van de zit kunnen besteden. Ook ging er veel aandacht naar het belang van vormspanning, maar er werd niet gesproken over te veel spanning (stijf zitten) en de gevolgen daarvan.
Beter laat dan nooit, ik ben de woensdag geweest met twee 'klasgenoten' van mijn ORUN opleiding. Vorig jaar zijn we niet gegaan maar ik was dit jaar wel benieuwd.
Leuke opzet, mag meer diepgang hebben. Vond het spring-gedeelte nog het meest interessant. DVD'tje en Longeren zelfde idee als al genoemd is, leuk maar lastig toepasbaar.
Heb wel veel respect voor het voltigeteam hoor, maar als instructrice in de dressuur/springen/sgw heb je er eigenlijk niet zoveel aan om dat op deze manier te laten zien op een bijscholingsdag.
Ben wel van plan om dit jaar weer te gaan hoor Er zit altijd wel iets leerzaams tussen!