Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:14

Het is toch te krom dat de KNHS positief jureren adviseert. Realistisch, dat is alles wat ruiters willen. Waarom een bepaald cijfer, het zou zo fijn zijn als je duidelijker wist wat er fout was en wat goed. Duidelijk maken hoe een oefening gereden moet worden, gooi de eisen en de punten die bij een bepaald soort verrichting horen maar op tafel. En een conclusie op het eind. Ook bij een gehele vijfjes- of zesjes-proef. Als de KNHS hogere punten wil zien, dan moeten ze het stelsel omgooien. En als ze geen verliespunten wil zien, dan moeten ze die afschaffen. Op deze manier legt ze de verantwoordelijkheid bij de juryleden neer, die mogen het oplossen. De KNHS weet volgens mij niet goed wat ze wil, ofwel durft er niet voor uit te komen.

Ik ga wel eens mee met mijn stalgenoot om te schrijven bij F-proeven en soms kun je echt de proef en/of de ruiter niet aankijken, zo slecht gaat het dan, of veel te grof gereden. En dan toch positief blijven, dat kan toch niet als iemand niet klaar is voor het niveau van de proef die hij/zij rijdt. Hoe moet je dat anders duidelijk maken...
Laatst bijgewerkt door stefje op 25-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:16

Ik denk dat je positief jureren moet zien als tegenhanger van foutenkijker.
Niet alleen maar kijken naar wat er fout gaat, maar juist ook naar wat er wél goed gaat.
(Het kan nog zóveel slechter zei Jan-Enne Kloosterboer tijdens de cursussen altijd.)
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 25-10-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 19:24

Precies Karin, jij verwoordt het goed. Met daarbij aangetekend dat je ook hoger moet durven punten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:25

Ja, want dat durven veel niet, alsof ze bang zijn om een 8 of een 9 te geven.

Dus van de 10 uitgaan en niet van de 6...

Ponymeisje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:45

ik vind verliespunten juist goed, als ze maar terecht zijn.
soms zie ik iemand die als een zoutzak op z'n paard zit, maar z'n paard wel met rust laat. Zoiemand hoeft voor mij geen verliespunt te krijgen, maar iemand die constant aan zijn paard zit te trekken en te schoppen heeft toch echt duidelijk de waarheid nodig, en ik denk dat je dit het beste duidelijk kan maken met een verliespunt.
ik ben btw geen jury, maar een amazone in de b met een jonge pony. ik heb zelf nog nooit een verliespunt gereden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:46

KarinvdM schreef:
Ja, want dat durven veel niet, alsof ze bang zijn om een 8 of een 9 te geven.

Dus van de 10 uitgaan en niet van de 6...

Inderdaad, en dat is wat ze bedoelen met positief punten!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:26

Ik heb even een vraagje aan de juryleden hier in dit topic. Ik ben geen jury, maar ik lees hier dat het bij ruiters gaat om hobby. En men wil de hobby leuk houden.
Nou zijn er in in Nederland veel stalruiters, ook met de dressuursport, die dus per wedstrijd al snel 4 tot 8 paarden meenemen. GOED, het is nog steeds hobby, anders zou je er niet mee doorgaan. Nou weet ik van enkele dat ze ook een soort van 'loon' ervoor krijgen, om het paard van anderen uit te brengen. Dit is imo minder 'hobbymatig' dan de amateurs die zich maar 1 paard kunnen permiteren en ook geen aanbiedingen krijgen.
Beoordelen jullie deze mensen dan ook strenger? Of kijken jullie er anders naar?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:47

Roxxiejj schreef:
Ik heb even een vraagje aan de juryleden hier in dit topic. Ik ben geen jury, maar ik lees hier dat het bij ruiters gaat om hobby. En men wil de hobby leuk houden.
Nou zijn er in in Nederland veel stalruiters, ook met de dressuursport, die dus per wedstrijd al snel 4 tot 8 paarden meenemen. GOED, het is nog steeds hobby, anders zou je er niet mee doorgaan. Nou weet ik van enkele dat ze ook een soort van 'loon' ervoor krijgen, om het paard van anderen uit te brengen. Dit is imo minder 'hobbymatig' dan de amateurs die zich maar 1 paard kunnen permiteren en ook geen aanbiedingen krijgen.
Beoordelen jullie deze mensen dan ook strenger? Of kijken jullie er anders naar?

Dit maakt voor mij absoluut niets uit.
Net als dat een ponyruiter niet positiever gepunt wordt.

Ik schroom niet om een verliespunt uit te delen. Ik vind het alleen niet leuk om te doen.
Als ik een niet zo fijne rubriek te beoordelen krijg, dan wordt ik daar ook echt niet happy van hoor.
Ik deel ook liever 8-en en 9-ens uit.
En die krijgen degene ook die een paard/pony echt goed voor elkaar hebben.
Bij mij kan je dus verlies rijden,maar ook dik drie winstpunten in 1 proef rijden.
Ik ben streng, denk ik :o , maar rechtvaardig, en een goed gereden proef ( fijn, ontspannen, netjes gereden proef scoort bij mij heel hoog) en deze mensen dan ook altijd nog een extra veer in hun kont dmv positief commentaar op de protecol.
Overigens geef ik heel veel commentaar, degene die bij mij lager rijden of zelfs op een verliespunt uitkomen weten heel goed dmv het coupon waardoor dit komt.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:58

Dat vind ik het allerbelangrijkste :VEEL COMMENTAAR
En niet alleen hetzelfde. Zet dat ergens onderaan weg. HEle proef tegen de hand bij wijze van.

Bij de proeven van gisteren stond coupons er vol van. Het was ook zo. Maar in onderste gedeelte stond helemaal niets.
Ook niet bij de stap, draf en galop weer toch 3en stonden en 4. Daar had ik graag commentaar gehad en verder.

Ooit een coupon terug gekregen met geloof 160 punten. Maar stond totaal niets op. En dat vind ik dan minder.
Zet erop WAAROM want die ene keer kon ik het niet bedenken omdat mijn proef naar mijn idee lekker ging. En niet anders als in mijn eerste proef waar ik 189 had.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:17

Roxxiejj schreef:

Nee, het gevraagde is immers het zelfde. :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:20

ik heb ook wel eens zoiets gehad bij " beroeps' ruiters.

MAAR
Heb een van hun bezig gezien met opzadelen van een paard en het opstappen. En ze reed M1 en deze persoon rijd de klasses helemaal uit maar haalt wel steeds eerste en tweede prijzen enz.

Maar als ik zie wat voor paarden zij onder haar kont heeft. Nee heb ik toch bewondering voor en kunnen net zo starten als een hobbymatige ruiter.
Ze doen idd hetzelfde. Moeten hetzelfde laten zien. Ze staan ook wel onder aan het klassement als het niet gaat.

Tja ze kunnen beter rijden als mij dat is iets wat zeker is. Omdat ze vaker en meer rijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:39

Tyke schreef:
Ooit een coupon terug gekregen met geloof 160 punten. Maar stond totaal niets op. En dat vind ik dan minder.
Zet erop WAAROM want die ene keer kon ik het niet bedenken omdat mijn proef naar mijn idee lekker ging. En niet
anders als in mijn eerste proef waar ik 189 had.

En .. ben je naar het jurylid toegestapt om te vragen hoe zij of hij er tegenaan gekeken heeft?
Als je antwoord 'nee' is moet je niet zeuren. Want dan wil je kennelijk niet leren.
Juryleden hebben een vracht aan kennis in huis. Maak daar gebruik van! :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:43

Tyke schreef:
ik heb ook wel eens zoiets gehad bij " beroeps' ruiters.

MAAR
Heb een van hun bezig gezien met opzadelen van een paard en het opstappen. En ze reed M1 en deze persoon rijd de klasses helemaal uit maar haalt wel steeds eerste en tweede prijzen enz.

Maar als ik zie wat voor paarden zij onder haar kont heeft. Nee heb ik toch bewondering voor en kunnen net zo starten als een hobbymatige ruiter.
Ze doen idd hetzelfde. Moeten hetzelfde laten zien. Ze staan ook wel onder aan het klassement als het niet gaat.

Tja ze kunnen beter rijden als mij dat is iets wat zeker is. Omdat ze vaker en meer rijden.

Dat zit mij inderdaad dwars ja...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:46

bertie schreef:
Tyke schreef:
Zet erop WAAROM want die ene keer kon ik het niet bedenken omdat mijn proef naar mijn idee lekker ging. En niet

En .. ben je naar het jurylid toegestapt om te vragen hoe zij of hij er tegenaan gekeken heeft?
Als je antwoord 'nee' is moet je niet zeuren. Want dan wil je kennelijk niet leren.

Ik had afgelopen weekend ook wedstrijd maar de jury ging al naar huis nog voor de prijs uitreiking....!!
Nu had ik fijn gereden en kon me vinden met het oordeel van de jury, maar toch niet handig, want zo kunnen we niet wijzer worden en ons voordeel er mee doen door vragen te stellen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:54

Dan ligt het eraan of een prijsuitreiking langer dan een half uur later was na de rubriek...
Want een jurylid is in principe verplicht tot minstens een half uur na de rubriek te blijven.

Ik ben ook iemand van veel commentaar. Zowiezo bij iedere onvoldoende, regelmatig bij een 6 en soms zet ik bij een 7 nog wel eens een commentaar puntje. Gewoon als extra zodat een combi weet waaraan ze kunnen werken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:57

Nou de prijs uitreiking was binnen 30 min na de laatste start maar de jury ging vrijwel direct weg. Maar goed om te weten....

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:12

Positief punten: had laatst een 7 voor de middendraf met als commentaar: Jammer kan veel meer..

En laatst bij het schrijven in het Z2: een wissel, waarvan de wissel goed was, maar de galopssprong erna bokte hij. Ook een 7. Toen ik tegen de jury zei: Huh een 7, hij bokte toch? Toen was het commentaar: als ie niet had gebokt had je een 9 gehad.

Dit noem ik voorbeelden van positief jureren.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:14

En dat is ook precies wat ze ermee bedoelen Moeni11 ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:14

Japeloup schreef:
Nou de prijs uitreiking was binnen 30 min na de laatste start maar de jury ging vrijwel direct weg. Maar goed om te weten....

Wellicht had je de jury in kwestie een andere verplichting waardoor hij/zij niet langer kon blijven.

Maar idd een jury hoort tot een half uur na de laatste start aanwezig te zijn.

Ik ben 1 x eerder weg gegaan, maar toen waren de coupons allang uitgereikt en was er tijd genoeg om mij vragen te stellen.
Alleen maak ik dat zelden mee.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:34

bertie schreef:
Tyke schreef:

Dit is de enige keer ooit dat ik om commentaar gegaan ben idd. Omdat er niets op stond en ik de punten niet snapte.
Maar deze betreffende jury wist niet wie ik was en ook niet toen ik uitgelegd heb dat ik na de enige schimmel in de ring kwam.
Dus ja ik heb geprobeert te leren. Maar deze jury was helaas niet echt bereidwillig zeg maar. En van commentaar op de coupons zetten kan je leren. Dat is iets wat de jury toch geleerd wordt.

Heb van ander jurylid vernomen dat ik deze coupon beter op had kunnen sturen naar de KNHS. Dit heb ik echter niet gedaan. Maar een volgende keer.....

Moet er ook bij zeggen: de jury was nog aan het jureren op dat moment MAAR. Vlak voor de prijsuitreiking was stond hij in de kantine koffie te drinken. Maar de organisatie was zo leuk om de prijsuitreiking na de pauze te doen van de jury.
Maar goed ik had ook geen zin om 2 uur te wachten met paard nat op de trailer.

Dit jurylid had hoe dan ook niet geweten wie ik was (althans zegt hij) en toonde niet bereid commentaar te geven.
(heb wel gewacht tot er geen combinatie in de ring was overigens.

Over het algemeen kan ik me vinden in het commentaar of in ieder geval staat er voldoende op om iets mee te kunnen doen.

En mijn ervaring is ook dat vaak het jurylid al gevlogen is voor de prijsuitreiking is geweest

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:56

Als een jurylid niet meer volgens de reglementen na het aflopen van de rubriek aanwezig is kun je een klacht indienen.
Gewoon, omdat de regels niet zijn nagevolgd.
Ik denk dat het voor de transparantie van jureren beter is dat klachten worden ingediend. :)

Dat een jurylid zich een individuele combinatie niet meer kan herinneren is natuurlijk mogelijk. Dan is er mogelijk ook niet een trigger geweest om die ene combinatie te herinneren.
Vergeet niet dat er zóveel ruiters voorbij komen.. Ook al duurt een ochtend jureren 'maar' vier uur, het is gewoon niet mogelijk om je alle combinaties weer voor de geest te halen.
Het is daarom dat ik de cijfers voor alle 'algemene' onderdelen altijd laat opschrijven - dan heb ik tenminste nog een algemeen beeld.
Ik denk wel dat het echt nodig is dat iemand mét de coupon naar een jurylid gaat, en nooit 'zomaar' zonder informatie.
'Een schimmel' is gewoon niet voldoende informatie - een verrichting heeft nu eenmaal geen kleur. :)
Je moet je natuurlijk wel een beetje voorbereiden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:22

Twijfelen tussen 2 punten... ach ja maar zelfs als het heel erg slecht ga probeer ik dan nog redelijk te punten. Soms twijfel ik tussen een 3 en 4 en geef dan toch die 4 maar.... Maar ja, als de hele proef zo is rijden ze nog steeds verlies, positief bekeken of niet.
Soms is het echt te slecht voor 5-en en 6-en.

Daarentegen geef ik ook regelmatig 9-ens en veel 8-en. Maar dan wel bij een combinatie die het in mijn ogen verdient.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:14

Dat fouten kijken KarinvdM en Moeni is wat ik op de 1e pafina al bedoelde met een goede wissel die 2 meter te vroeg was waarvoor je dan een 5 krijgt, dat is zoeken.

Terecht Suzanne, ik had laatst een 0 en een 3 en kwam toen uit op 199 ptn (z2) was gewoon heel terecht,

hier zijn de juryleden regelmatig weg als de uitslag komt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:06

Inmiddels kan ik er wel om lachen :+ maar ik ben toen wel heel erg ziek geweest van mijn allereerste verliespunt, afgelopen zomer in de M2.

Ik kreeg mijn protocol en moest echt twee keer kijken naar het aantal punten. Er stond slechts bij 2 of 3 punten commentaar. (kreten als scheef en mag meer) Het was echt een slagveld; 3en voor de keertwendingen (zonder commentaar), dikke onvoldoendes (4en voor draf en stap) voor de gangen onderaan en 4en voor de rest. En wel een 6 voor de rijvaardigheid en effect van de hulpen :+ , en zessen voor het uitstrekken terwijl ik me herinner dat ik tijdens de proef nog dacht; oei dit zal niet hoger dan een 4 zijn...... Nu ben ik echt realistisch genoeg om te weten dat het niet winstwaardig was, maar verlies is wel het heel andere uiterste, het gebrek aan commentaar heeft mij niet duidelijk gemaakt waarom.

de jury zat overigens die avond tot laat te jureren en ik durf best eerlijk te zeggen dat ik zo verdrietig was dat ik ook niet in staat was op een goede manier verhaal te gaan halen. Dus op aandringen van het secretariaat (was tijdens Almelo) heb ik een klacht ingediend bij de KNHS. Ze hadden over deze jury al meerdere klachten en opmerkingen ontvangen. Nu koop ik daar niets voor maar ik hoop wel dat ze op zijn minst te horen heeft gekregen dat het wel netjes is om iemand die je naar huis stuurt met 146 punten te laten weten waarom ze die punten krijgt.

De rest van de week heb ik bijna niet meer durven rijden, maar gelukkig heb ik bij lange na niet meer in de buurt van de 146 gezeten.
De volgende dag 174, de dag erna 166 en de laatste dag 188 en een gedeelde 5e plek.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:18

Hopelijk mag ik ook even reageren in dit topic. Zelf begin ik over een paar weken voor het allereerst in mijn leven in de B.
Verliespunten kun je daar toch nog niet bij elkaar rijden? Hebben jullie nog tips? Voor mijn gevoel ben ik er nog niet helemaal 100% klaar voor maar ik ben gewoon zo benieuwd waar ik sta en hoe ik beoordeeld ga worden. Heb nog wel moeite met de proef helemaal 100% nageeflijk te rijden maar ik wil zoals hierboven werd beaamd ook niet met trek en plukwerk dit voor elkaar krijgen. Als ik jullie verhaaltjes goed lees wordt nog het allermeest na het diervriendelijke aspect gekeken?