opzet herhalingscursus juryleden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:05

oversized schreef:
lezen is een vak apart dat blikt wel weer!

Opschrijven dus ook ;)

Vonkie2009

Re: opzet herhalingscursus juryleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:07

idd had blijkt moeten zijn dank u!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:08

Attitude schreef:
Oversized was toch degene die het paard reed?

nee dan had ik het kort-lang niet kunnen zien alleen voelen haha :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:02

oversized schreef:
femiaans schreef:
De opmerking dat het pas een 4 jarige was, tja, wij vragen er niet naar om met een jong paard te gaan starten of op M-Z niveau voor te gaan rijden op een cursus.

Ik vind het jammer dat je dus niet hebt begrepen wat de heer Kloosterboer heeft gezegd |( .... Sorry hoor maar het slaat echt nergens op wat je hier boven zegt. ten eerste was het een cursus B/L en het paard gaat de B in dus dit is uit de lucht gegrepen. En de rest van de opmerking zal ik maar even laten gaan. Als er geen mensen zijn die voorrijden op een cursus om zich te laten afzeiken door mensen die nog niet eens kunnen zien of iets onregelmatig is of niet dan zullen die mensen het ook nooit leren.
Ik hoop dat ik jou niet tegen kom als jury met een jong paard want ik krijg de indruk dat je je vooroordelen al klaar hebt voordat de proef is gereden en dat je dus wel degelijk kijkt naar de leeftijd maar in plaats van positief te blijven beoordelen (wat iedere jury zou moeten doen volgens de cursusleiders bij de bijscholing) haal jij dus die paarden naar beneden want die hoeven niet steevast een winstpunt te halen.... :?

Oversized: Fijne manier van bejegenen van een collega-official heb jij zeg. je vliegt hier flink uit de bocht door zo grof te zijn. En nergens voor nodig, hou het prettig en beschaafd, komt de discussie ten goede.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:54

NOu komop Charley, overdrijven is ook een vak, ze heeft gewoon gelijk!!!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 08:53

thanx alanta!!

en Charley misschien is het voor jou ook een tip om eerst eens beter te lezen voor je reageert op de manier waarop je doet! De pot verwijt de ketel

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:24

De kreet: beter lezen ligt gebruik je wel heel snel en makkelijk, maar sorry, aan mijn begrijpend lezen heeft het nooit gemankeerd.
Je zin: ''Ik hoop je nooit..............enz. is niet bepaald fijn. Maar goed, Ieder zijn mening in deze, inhoudelijk voer je geen prettige discussie.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:27

CharleyT schreef:
De kreet: beter lezen ligt gebruik je wel heel snel en makkelijk, maar sorry, aan mijn begrijpend lezen heeft het nooit gemankeerd.
Je zin: ''Ik hoop je nooit..............enz. is niet bepaald fijn. Maar goed, Ieder zijn mening in deze, inhoudelijk voer je geen prettige discussie.

Meningen verschillen.... ..... whatever! Jij hebt schijnbaar de rest van het topic ook niet gevolgd en reageert op iets wat je tussen neus en lippen door hebt gelezen of je begrijpt het toch echt niet (In dat geval ligt het wel aan jouw begrijpend lezen :P ). Eerst de rest van het topic maar eens lezen zou ik zo zeggen misschien dat je dan beter weet wat je moet reageren in plaats van deze reactie. Vandaar beter lezen!!!! heeft niets met snel en gemakkelijk te maken....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:14

En weer een herhaling van hetzelfde. Je gaat weer uit van aannames, schijnbaar dit, niet begrijpen dat enz.
Misschien eens accepteren dat meningen kunnen verschillen.
Succes verder

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:50

Vonkie reageer er maar niet meer op, is het niet waard!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:56

CharleyT schreef:
En weer een herhaling van hetzelfde. Je gaat weer uit van aannames, schijnbaar dit, niet begrijpen dat enz.
Misschien eens accepteren dat meningen kunnen verschillen.
Succes verder

Jeetje zeg, ik vind dat jij ook erg kinderachtig reageert.
En dat is niet uit naam als official, maar gewoon als gebruiker van bokt.

Net als oversized dat waarschijnlijk geschreven heeft. Niet als official zijnde, maar als gebruiker van bokt zijnde en als wedstrijdruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:20

Nou mensen kom op, het gaat nu wel erg offtopic.. Moeten jullie elkaar niet ofzo? Wat een felle reacties :n

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:31

Ja idd, snap er nix van!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:42

KarinvdM schreef:
De opzet was eigenlijk gelijk aan die van vorig jaar.
ayhno schreef:
wat ik gisteravond begreep is dat je gewoon puur naar de gangen kijkt. zonder aanleuning etc.
waardoor je dus makkelijker een 7 gaat krijgen ipv een 5 of een 6 zeg maar

Ja, maar dat is altijd al zo geweest, het gaat puur om de kwaliteit van de stap, draf en galop.

Hallo, ik ben geen jurylid, maar mijn oog viel op dit topic dus ging ik even meelezen.
Op bovenstaande heb ik (als L2-amazone) toch wel even een vraag.
Als ik dit zo lees, begrijp ik dat wanneer je een paard hebt met kwalitatief goede gangen dit dus zwaarder telt en hogere punten scoort dan wanneer je een paard rijdt met minder goede gangen maar waarbij je de oefeningen technisch beter uitvoert?
Het kan zijn dat ik dit totaal verkeerd begrijp, mijn excuses dan, maar dit komt vreemd op mij over. Al zou je paard met z'n neus in de lucht lopen maar een geweldige draf hebben, je toch nog een 7 kunt halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:52

pearlie schreef:
Hallo, ik ben geen jurylid, maar mijn oog viel op dit topic dus ging ik even meelezen.
Op bovenstaande heb ik (als L2-amazone) toch wel even een vraag.
Als ik dit zo lees, begrijp ik dat wanneer je een paard hebt met kwalitatief goede gangen dit dus zwaarder telt en hogere punten scoort dan wanneer je een paard rijdt met minder goede gangen maar waarbij je de oefeningen technisch beter uitvoert?
Het kan zijn dat ik dit totaal verkeerd begrijp, mijn excuses dan, maar dit komt vreemd op mij over. Al zou je paard met z'n neus in de lucht lopen maar een geweldige draf hebben, je toch nog een 7 kunt halen?

Het is imo een combinatie van.. Een paard met fantastische gangen die een oefening ook nog eens correct uitvoert, scoort nu eenmaal veel makkelijker die 7, 8 of zelfs 9.. Een paard wat technisch goed de oefening uitvoert, maar een matige draf (bijvoorbeeld) heeft, heeft minder 'reserve' en zal dus sneller op de 7 blijven steken..

Voor de eindcijfers wordt er puur naar de gangen gekeken, maar een paard wat met zijn neus in de lucht loopt, zal nooit zo fijn door zijn lijf draven als een nageeflijk paard, dus het zal ongetwijfeld indirect invloed hebben op het eindcijfer voor de betreffende gang :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:01

Precies, zoals relaxed het zegt. Het talent van een paard telt ook mee. Als een hele talentvol paard een grote volte hetzelfde uitvoert als een minder getalenteerd paard (technisch dus), dan mag imo het getalenteerde paard een hoger punt krijgen voor die volte.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:20

Scum schreef:
Precies, zoals relaxed het zegt. Het talent van een paard telt ook mee. Als een hele talentvol paard een grote volte hetzelfde uitvoert als een minder getalenteerd paard (technisch dus), dan mag imo het getalenteerde paard een hoger punt krijgen voor die volte.

Jammer. In mijn ogen zou het andersom moeten zijn. Je wordt nu niet beoordeeld op je rijkunst of hoe je als combinatie presteert, maar op kwaliteit van je paard. Zo begint dresssuurrijden toch een beetje op een keuring te lijken..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:22

Dan lees je het toch verkeerd. Ik zeg hier dat als beide paarden het technisch op dezelfde manier doen - dus door de ruiter allebei evengoed gereden worden - het betere paard toch hoger scoort. In beide gevallen zal de ruiter toch goed moeten kunnen rijden dus.
Zou jij het eerlijk vinden als een beter paard net zoveel punten krijgt dan een minder goed paard voor dezelfde proef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:27

pearlie schreef:
Scum schreef:

Jammer. In mijn ogen zou het andersom moeten zijn. Je wordt nu niet beoordeeld op je rijkunst of hoe je als combinatie presteert, maar op kwaliteit van je paard. Zo begint dresssuurrijden toch een beetje op een keuring te lijken..

Een goed paard wat slecht gereden wordt zal lager eindigen dan een matig paard wat technisch goed gereden wordt.. Goed lezen idd :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:27

Hm, misschien bedoelen we niet helemaal hetzelfde, maar ik zal nog eens proberen te omschrijven wat ik bedoel;

Ik vind dat als beide paarden (dus een getalenteerde en een iets minder getalenteerde) een bepaalde oefening technisch even goed uitvoeren, ze dezelfde beoordeling moeten krijgen. Nou zal een getalenteerd paard in de praktijk oefeningen beter uit kunnen voeren en uiteindelijk verder komen in de sport. Maar op het moment dat beide paarden laten we zeggen een L proef lopen en dit beide technisch even goed uitvoeren, vind ik het niet eerlijk dat het 'betere' paard meer punten krijgt. Ze leveren namelijk toch beide dezelfde prestatie? Voor het minder getalenteerde paard met zijn ruiter misschien nog wel een knappere prestatie dan voor de ruiter met het superpaard....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:30

pearlie schreef:
Hm, misschien bedoelen we niet helemaal hetzelfde, maar ik zal nog eens proberen te omschrijven wat ik bedoel;

Ik vind dat als beide paarden (dus een getalenteerde en een iets minder getalenteerde) een bepaalde oefening technisch even goed uitvoeren, ze dezelfde beoordeling moeten krijgen. Nou zal een getalenteerd paard in de praktijk oefeningen beter uit kunnen voeren en uiteindelijk verder komen in de sport. Maar op het moment dat beide paarden laten we zeggen een L proef lopen en dit beide technisch even goed uitvoeren, vind ik het niet eerlijk dat het 'betere' paard meer punten krijgt. Ze leveren namelijk toch beide dezelfde prestatie? Voor het minder getalenteerde paard met zijn ruiter misschien nog wel een knappere prestatie dan voor de ruiter met het superpaard....

Dan zijn we het gewoon niet met mekaar eens ;)
De kwaliteit van een paard telt gewoon mee in de beoordeling. Dat wordt op de jury-cursus ook zo aangegeven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:32

pearlie schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo zie ik het niet.. 2 paarden die een oefening hetzelfde uitvoeren, maar waarvan de 1 in zijn beweging/uitstraling beter is, die scoort sneller hoger.. Ik vind dat eigenlijk heel logisch..

Ik heb zelf altijd een eenvoudig paard gereden, we hebben het Z2 bereikt, maar ik kon niet op tegen goede/talentvolle paarden. Ik moest foutloos en voor mijn doen heel spectaculair rijden voor die 7, terwijl een beter paard op dat moment gewoon makkelijker hoger scoort.. En zeg nou zelf, waar kijk jij liever naar? Natuurlijk een correct gereden paard, maar jij ziet ook liever Totilas dan bijvoorbeeld een van Edwards andere paarden, domweg omdat Totilas het allemaal net ff spectaculairder uitvoert :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:36

Maar in de praktijk is het toch ook gewoon heel vaak zo dat een minder maar toch fijn gereden paard wint. Zeker in de lagere rubrieken. Heb zo vaak gehad dat er een WAUW!!!!! paard de ring in komt die vervolgens zo vervelend doet dat ze zelfs zonder winstpunt de ring uit komen. Altijd jammer, maar de beste moet gewoon winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:37

Scum schreef:
Maar in de praktijk is het toch ook gewoon heel vaak zo dat een minder maar toch fijn gereden paard wint. Zeker in de lagere rubrieken. Heb zo vaak gehad dat er een WAUW!!!!! paard de ring in komt die vervolgens zo vervelend doet dat ze zelfs zonder winstpunt de ring uit komen. Altijd jammer, maar de beste moet gewoon winnen.

Precies, als zo'n wauw paard niet wijkt, krijgt ie daar echt geen punten voor :n En als de afwerking van de proef te wensen over laat, blijven daar ook punten liggen :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:44

Relaxed schreef:
pearlie schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar zo zie ik het niet.. 2 paarden die een oefening hetzelfde uitvoeren, maar waarvan de 1 in zijn beweging/uitstraling beter is, die scoort sneller hoger.. Ik vind dat eigenlijk heel logisch..

Ik heb zelf altijd een eenvoudig paard gereden, we hebben het Z2 bereikt, maar ik kon niet op tegen goede/talentvolle paarden. Ik moest foutloos en voor mijn doen heel spectaculair rijden voor die 7, terwijl een beter paard op dat moment gewoon makkelijker hoger scoort.. En zeg nou zelf, waar kijk jij liever naar? Natuurlijk een correct gereden paard, maar jij ziet ook liever Totilas dan bijvoorbeeld een van Edwards andere paarden, domweg omdat Totilas het allemaal net ff spectaculairder uitvoert :)

Ik begrijp dat ik het anders zie dan zoals het is en zoals er vanuit de jury-cursus wordt aangegeven. Ik vind het ook logisch omdat mensen inderdaad liever kijken naar een Totilas dan naar Zwartje van Boer Harms, maar eerlijk vind ik het niet. Maar dat heeft te maken met mijn kijk op sport. Ik vind het wijken van Zwartje nog steeds knapper dan dat van Totilas, hoewel het wijken van Totilas er waarschijnlijk mooier uitziet en dus hoger scoort. En dát vind ik jammer..