Kater overhouden van jureren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:18

Lowara schreef:
een beetje jury zou mij kunnen uitlsluiten, ook al klopt de chip perfect met het transponmder nummer in hetzelfde paspoort.
mijn merrie is namelijk bruinbont ipv vosbont ( en zeeer duidelijk donkerbruin bont), maar ze staat wel op papier+startcoupons etc als zijnde vosbont.
en in die 3 jaar op 1 keer na nog nooit een opmerking over gehad dat de kleur niet klopt :+
dus bij een beetje haflinger/fjord.. is dit denk ik redelijk makkelijk om even een dier om te wisselen.

Als je zelf weet dat het niet klopt, waarom laat je het dan niet aanpassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:43

KarinvdM schreef:
Relaxed schreef:
Tja ik zou iemand echt niet diskwalificeren om een basisenting uit 2002 :n

Dat vind ik wel wat raar. Een week later komen ze bij mij en ik gooi zo iemand eruit en de ruiter snapt er dan niks meer van want vorige week is het ook gecontroleerd en toen was het wel goed...

Maar ik neem aan dat je het dan ook nooit controleert?

Ik controleer altijd als ik de 1e proef doe :j Ik geef het wel altijd heel duidelijk aan dat ze het aan moeten passen (dat iemand anders ze er wel om uit kan sluiten :j ) en ik waarschuw ook altijd als er bijna geënt moet worden..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:46

Het valt me op dat TS de kater heeft, en niet de ruiters. :)
Het gebeurt natuurlijk vaak dat bij een bericht dat niet goed valt de boodschapper vooral de Zwarte Piet krijgt.
We moeten daarop voorbereid zijn, en zorgen dat we de problemen die anderen door eigen toedoen krijgen ook bij de ander blijven liggen. Niet het jurylid is de veroorzaker van het probleem, maar de ruiter zelf.
Juryleden zijn 'alleen maar' de handhaver van de reglementen die we zelf ook niet hebben bedacht, maar wel moeten uitvoeren.
Laat dus vooral het probleem daar landen waar het hoort. En als je het gevoel hebt dat een organisator je een zeur vindt, dan ligt er dus ook een probleem bij hém, en nog steeds niet bij jou. :)

jaggie

Re: Kater overhouden van jureren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:11

TS ik kan me helemaal voorstellen dat je hier een kater aan overhoudt hoor en helemaal niet terecht dat jij nu de zwarte piet krijgt toegespeeld. Elke deelnemer behoort op de hoogte te zijn van het regelement, als je daar niet aan voldoet is uitsluiting toch een logisch gevolg. Ik bedoel als je met stang en trens aan komt kakken in de B dressuur, weet je toch ook dat je niet mag starten en dat wordt toch ook niet gedaan.

Kan begrijpen dat het lastig als combinaties de papieren in de auto hebben liggen, maar om praktische redenen van de combinaties kan ik dit ook wel weer begrijpen.

Van mij mogen ze ook best vaker controleren op wedstrijden, want geloof dat ik ze hier alleen met de kampioenschappen tegenkom en dan nog niet eens altijd.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:17

Groot gelijk! Entingen moeten gewoon in orde zijn, en dat moet je op wedstrijd kunnen laten zien.

En van mij mag je zelfs nog melding maken dat de desbetreffende club wel heel soepel met de regels omspringt..... Want er kan pas wat aan gedaan worden als het bekend is!
Laatst bijgewerkt door Tody op 13-09-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:18

TS vindt het vreemd dat jij als jury de zwarte piet krijgt en ook nog een extra check moet uitvoeren. Bij ons in de regio wordt het bij 99 % van de verenigingen meteen bij het secretariaat gecheckt en als het niet klopt wordt je gewoon uitgesloten. Zou er niet te zwaar aan tillen TS regels zijn regels.

Geef zelf altijd het paspoort e.d. aan de voorlezer zodat als de jury ernaar vraagt deze meteen gegeven kan worden dit is echter pas 1 keer voorgekomen bij een kampioenschap.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:28

Bij sgmw wordt op het secretariaat samen met TA de entingen gecontroleerd en dat is de juiste weg
Tevens is het zo dat niet 2x per jaar wordt gevraagd te enten, maar de laatste enting mag (internationaal) niet langer dan een half jaar geleden zijn.
Zelf enten we ieder 8 maanden om gezeur te voorkomen.
Plus het risico wat mensen overbrengen met ongeente paarden.

Janouk het is wel zo dat moeilijk te bewijzen is dat het paspoort bij de haflinger hoort, ook bij sgmw moet meer chip-controle komen omdat hier gesjoemeld wordt..

TS trek het je niet aan, vaak zijn het de onwetenden die jouw hiervoor verantwoordelijk stellen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:29

grauwman schreef:
TS vindt het vreemd dat jij als jury de zwarte piet krijgt en ook nog een extra check moet uitvoeren. Bij ons in de regio wordt het bij 99 % van de verenigingen meteen bij het secretariaat gecheckt en als het niet klopt wordt je gewoon uitgesloten. Zou er niet te zwaar aan tillen TS regels zijn regels.

Volgens mij is dat de meest praktische oplossing, zeker als je met startbewijzen werkt is dit prima uit te voeren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:42

Ik vind controle door het secretariaat vreemd, je neemt je paard immers niet mee als je gaat betalen? Wie zegt dat het juiste paspoort en het juiste paard bij je hebt, dat kan het secretariaat niet controleren.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:47

Als je wedstrijden gaat rijden zorg je eerst dat de voorwaarden in orde zijn. Dus de entingen en de papieren. Zo moeilijk is dat toch niet.
Lekker om de jury een zeur te noemen als je uitgesloten wordt omdat ze zelf je zaakjes niet voor elkaar hebt...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:56

Tjaa.. wij zijn een levend voorbeeld van "milde jury's". Wij werden regelmatig gecontroleerd (selectiewedstrijden) etc en op het kringkampioenschap werden we gediskwalificeerd door de jury omdat de entingen niet in orde waren. Het was wat onduidelijk en zelf hadden we het niet gezien, maar de jury had wel gelijk. We baalden ontzettend en de frustratie was enorm, mede doordat we al zo vaak in het seizoen gecontroleerd waren, maar blijkbaar iedereen het over het hoofd had gezien... En juist op zo'n wedstrijd wordt je gediskwalificeerd...

Maar, relativerend... je hoort je spullen in orde te hebben. Klaar.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:33

KarinvdM schreef:
Ik vind controle door het secretariaat vreemd, je neemt je paard immers niet mee als je gaat betalen? Wie zegt dat het juiste paspoort en het juiste paard bij je hebt, dat kan het secretariaat niet controleren.

Je bent toch ingeschreven per combinatie? De jury kan op grond van de coupon de combinatie checken.
Het scheelt ook heel veel oponthoud en gedoe aan de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:55

Equimotion schreef:
KarinvdM schreef:

Je bent toch ingeschreven per combinatie? De jury kan op grond van de coupon de combinatie checken.
Het scheelt ook heel veel oponthoud en gedoe aan de ring.

Nou meestal ben ik eerder klaar met de papieren checken dan de schrijfster met punten optellen.. En zo zijn we tegelijk klaar, combi kan gelijk starten dan :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:01

KarinvdM schreef:
Lowara schreef:
een beetje jury zou mij kunnen uitlsluiten, ook al klopt de chip perfect met het transponmder nummer in hetzelfde paspoort.
mijn merrie is namelijk bruinbont ipv vosbont ( en zeeer duidelijk donkerbruin bont), maar ze staat wel op papier+startcoupons etc als zijnde vosbont.
en in die 3 jaar op 1 keer na nog nooit een opmerking over gehad dat de kleur niet klopt :+
dus bij een beetje haflinger/fjord.. is dit denk ik redelijk makkelijk om even een dier om te wisselen.

Als je zelf weet dat het niet klopt, waarom laat je het dan niet aanpassen?

kon alleen aangevochten worden door paard helemaal naar utrecht te brengen voor een nieuw onafhankelijke schets. ammehoela.. was dat dus niet van plan :n
paard is helaas geschetst in de winter volledig in haar wintervacht.. en ja.. dan is ze lichtbruin, dus in theorie vosbont.
maar in de zomer is ze toch echt donkerbruin.

en nu ga ik heul gemeen doen :+
volgens mij ben je in Zuidwolde mijn jury geweest bij 2 proeven, en toen had ik ook m'n "vosbonte" mee :j
het valt mensen vaak niet eens op welke kleur er op papier staat ( logisch hoor, ik zou het ook niet bij elk paard controleren := )
Laatst bijgewerkt door Lowara op 13-09-10 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:05

Voor zover ik weet hoort het tot het takenpakket van juryleden (of speciaal daartoe aangestelde controleurs) om papieren te controleren.
Het hoort níet tot de taak van een organiserende vereniging. Het lijkt me ook niet juist om een organiserende vereniging dit te laten doen, omdat die geen sancties kan opleggen als er iets niet in orde zou zijn. nog afgezien van de vraag of een organisatie wel sancties zou wíllen opleggen, of onpartijdig kan zijn ..

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:06

ben blij dat je zo streng bent en andere juryleden zouden dat ook moeten zijn. als ik op wedstrijd ga wil ik ër van uit kunnen gaan dat mijn paard niet van een ander paard zomaar een ziekte oploopt!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:15

Volgens mij heb je een vriendin van mij afgelopen zaterdag in de ring gehad.
Zij had haar papieren gelukkig wel bij en helemaal in orde.
Maar zij vertelde idd ook dat het bij hun in de buurt helemaal niet gebruikelijk was dat de papieren werden gecontroleerd.

Dat vond ik al best apart omdat wanneer ik op wedstrijd ging ( friesland/drenthe ) er altijd de papieren werden gecontroleerd en alles gewoon netjes in orde hoorde te zijn.

Nu hoorde ik daarna van meerdere meiden op datzelfde concours dat hun ook maar heel zelden op een wedstrijd de papieren hoeven te laten zien.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:15

Ik vind het juist goed dat jij alles checkt.
Die van mij is netjes geënt (zowel Rhino als Influenza/Tetanus)
en ik heb geen problemen met controles, mijn mama (voorlezer) heeft bijna altijd het paspoort bij zich met lezen, een enkele keer als er al door het secretariaat is gecontroleerd niet.
Maar helaas, tot nu toe slechts 1 keer door de jury gecontroleerd.

Regels zijn er om je er aan te houden, en je hoort toch gewoon netjes je paard geënt te hebben als je op wedstrijd gaat..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:21

Eigenlijk zou dat enten eens goed bekeken moeten worden. Bij honden is nu bekent dat het niet elk jaar nodig is maar om de drie jaar.
Misschien is het bij paarden ook niet zo vaak nodig.
Ik vind het wel ongelovelijk dat sommige mensen al jaren wedstrijden rijden en dat er dan opeens iemand ziet dat de entingen niet kloppen. Een kennis van mij mocht niet starten omdat er 6! jaar geleden 1 dag te laat was geënt. Dat vind ik dus overdreven.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:25

kohtje schreef:
Eigenlijk zou dat enten eens goed bekeken moeten worden. Bij honden is nu bekent dat het niet elk jaar nodig is maar om de drie jaar.
Misschien is het bij paarden ook niet zo vaak nodig.
Ik vind het wel ongelovelijk dat sommige mensen al jaren wedstrijden rijden en dat er dan opeens iemand ziet dat de entingen niet kloppen. Een kennis van mij mocht niet starten omdat er 6! jaar geleden 1 dag te laat was geënt. Dat vind ik dus overdreven.

Je kunt het overdreven vinden, maar het is gewoon volgens het wedstrijdreglement.
Als ruiter moet je je spullen voor elkaar hebben. Daar hoort kennis van het wedstrijdreglement bij. En ook correcte entingen.
Als iemand daar zelf onzorgvuldig mee is, moet hij niet klagen over een jurylid dat de regels toepast.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:28

Dat paard had zelfs de hengstenkeuring gelopen! Na 6 jaar doet die basis enting niets meer hoor. Ik vind het echt overdreven als je het hebt over een enting van 6 jaar geleden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:40

Ik heb nu 2 officieele wedstrijden gerenden (waarvan 1 haflingerwedstrijd) en heb iedere keer mijn paspoort moeten laten zien.

Even over die basis enting. Mijn haf heeft wel 6 verschillende eigenaren gehad, voordat ik haar kreeg. Ze is dus niet altijd 100% netjes geent... Wat ik dus echt niet snap... Maar bij mij is ze altijd netjes optijd geent. Maar zou dat dan voor mijn kunnen betekenen dat ik uitgesloten kan worden voor een wedstrijd omdat entingen jaaaaaaren gelend niet goed geregeld waren terwijl ze nieteens van mij was...?

Dat vraag ik me dan wel af...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:44

Peelie schreef:
Even over die basis enting. Mijn haf heeft wel 6 verschillende eigenaren gehad, voordat ik haar kreeg. Ze is dus niet altijd 100% netjes geent... Wat ik dus echt niet snap... Maar bij mij is ze altijd netjes optijd geent. Maar zou dat dan voor mijn kunnen betekenen dat ik uitgesloten kan worden voor een wedstrijd omdat entingen jaaaaaaren gelend niet goed geregeld waren terwijl ze nieteens van mij was...?

Ja, dat kan. Als het niet in orde is moet je alsnog zorgen voor een geldige basisenting.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:45

Als je entingen inderdaad van jaren geleden niet kloppen, moet je nu dus de basisenting opnieuw laten doen en dan is het weer op orde. En inderdaad over de entingen ieder jaar krijgen ze ook weer de tetanusprik erbij terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:50

kohtje schreef:
Dat paard had zelfs de hengstenkeuring gelopen! Na 6 jaar doet die basis enting niets meer hoor. Ik vind het echt overdreven als je het hebt over een enting van 6 jaar geleden.

Feit blijft, ongeacht welke smoes (zooo lang geleden, paard was niet van mij destijds, verzin het maar), je je niet aan de regels houdt.
Waarom voor jou een uitzondering maken?
Terwijl je 6jaar geleden ook de regels heus wel wist ;)