Bixie Jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: Bixie Jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:57

Ik voel wel stiekem de behoefte om de KNHS te gaan bellen :=
Zo van ik heb vernomen dat jullie geen bixie juryleden kunnen vinden voor de bixiedag maar jullie zijn vergeten om mij te benaderen :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:23

Ik werd van de week nog gebeld door een vereniging die op zoek was naar bixie juryleden omdat ze meer aanmeldingen dan verwacht hadden voor as zondag.
2 van mijn pony's starten daar ook (voor het eerst), maar ben zelf alleen jury voor het mennen en heb zelf helemaal niets met het onder het zadel rijden, dus ken de juryleden ook helemaal niet.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:35

Ik kan zondag wel hoor. :+
Wat hebben ze qua budget voor reiskosten?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:39

Ik zou evt ook wel kunnen, basis is Woerden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:16

Ik heb uitgelegt hoe je juryleden kon zoeken via mijn knhs, dat wist die vrouw niet. En als het niet lukte zou ik het nog wel horen. Ik heb niets meer gehoord dus ga er van uit dat het gelukt is.
Gaat om de wedstrijd bij de Wironruiters in Hippolytushoef (kop van Noord-Holland).

Ik zou ook graag de jury cursus voor onder het zadel doen. Maar voldoe niet aan de toelatings eis (L met winstpunt is niet onoverkomelijk, maar ben nooit gestart en heb ook geen passend paard ter beschikking).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:06

Het was een grapje, alhoewel ik wel echt kan, maar verwacht niet dat ze me vanuit zuid-brabant gaan laten komen........

Toen wij de cursus deden waren er GEEN toelatingseisen.
Inmiddels wel?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:09

Wij hebben meen ik gelijktijdig de cursus gedaan toch????
Ik heb wel begrepen dat zoals het toen ging, de KNHS zichzelf ook wel realiseerde dat dit niet kon en er nu dus wel degelijk toelatingseisen voor de Bixie geintroduceerd zijn :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:22

Idd, er zijn nu wel eisen. Sla mij zelf voor m'n kop dat ik niet in het begin de ohz bixie jury cursus gedaan heb, maar vond mij zelf toen nog te jong. Voor het mennen me wel meteen op gegeven (ik men ZZ dressuur en Z vaardigheid, heb wel ABOP ervaring onder het zadel, maar nooit KNHS gestart).

Bixie Jurylid Mennen
- Kwalificatie jurylid mennen
- Diploma Instructeur Mennen niveau 2
- Tenminste 1 winstpunt behaald in de klasse L dressuur mennen of L vaardigheid

Bixie Jurylid Rijden
- IL jurylid (of hoger)
- FNRS jurylid
- Springjurylid
- Instructeur niveau 2
- Uitgekomen in de klasse L dressuur met winstpunt of L springen met winstpunt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:10

Daar staat mij ook iets van bij, ik had in ieder geval de cursus met een zeer uiteenlopende groep, van gefrustreerde moeders tot juryleden IM.
Het was (voor mij in ieder geval) geen doorslaand succes.

Ik vind dat je in aanmerking kunt komen als je een aantoonbare kennis hebt (evt toelatingstoets) en aantoonbare sociale vaardigheden en je moet het kinderen goed uit kunnen leggen.

Dus bij wijze van selectie 4 proefjes laten beoordelen zou voor mij ook een optie zijn.

Maar goed, dit is dus op zich al een verbetering,

Ik ga overigens niet meer naar herhalingen als die er komen.
Naar ERmelo voor iets wat ik in 3 jaar 1x heb gedaan vind ik te gek.
Dan maar geen Bixie meer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:25

Ik vond de cursus weinig voor stellen. Waren met z'n 12/14en (waren alle mensen die intresse getoont hadden) en de cursus leider was het ook helemaal nieuw voor. De groep bestond uit een paar wedstrijd rijders als ik, een aantal instructeurs op verrenigingen met een leuke jeugd-men groep, een parcoursbouwer en bixie ohz juryleden met weinig men-ervaring.
Reuze gezellig hoor, daar zal je me niet over horen. Maar het kwam er op neer dat je overal kruisjes voor kwijt kon ongeveer (en positief jureren bij die kinderen vind ik goed, maar ze een lijst vol kruisjes kado geven is heel wat anders).
Zondag met mijn pony's en verzorgmeiden op pad, ben benieuwd hoe het zal gaan. En ook of ik er wat van op steek, het word voor mij de 1e keer op een bixie wedstrijd.

Een toets lijkt mij idd beter. Ik ben nooit gestart, heb wel L/M nivo thuis getraind en heb een groep enthousiaste meiden die ik begeleid (van 1e keer op een pony zitten tot B/L nivo, afhankelijk van hoe hard ze van mijn pony's af groeien), dus zou het bixie jureren daar naast heel leuk vinden.

Wat het mennen betreft merk ik gewoon dat het toch een beetje en oude banketstaaf sport blijft ;). Ik ben met mijn 26 jaar vaak de jongste die mee rijd met de dressuur en vaardigheid. Dus bixie kinderen zullen eerder onder het zadel rijden en de overstap maken naar een grotere pony dan dat ze de overstap maken naar het mennen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:35

Ik denk dat je gelijk hebt dennis.
En een wedstrijdklassering zegt verder niets over je aanleg om kinderen te motiveren en kijk op paarden....

Succes in ieder geval!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:46

Ik heb de betreffende wedstrijdorganisatie even gebeld en de voicemail ingesproken. Ben vanaf zaterdagavond tot maandagochtend in de kop van Noord-Holland bij mijn zusje en wil best een dagdeel jureren. 32 starts in de dressuur en dan ook nog springen is idd wel veel :+

Leuk dat de bixie toch in Noord-Holland ook nog gaat leven :D Zit in juni een keer op Texel voor de bixie en in juli in 't Zand.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 15:05

Ik heb wel bixie pony's, maar mijn bixie meiden worden te groot. De een word het zondag echt de laatste wedstrijd ohz. Die ander is helaas flink ziek en heb ik af moeten melden, die is iets kleiner dus wil ik nog een kans geven, maar dat raakt ook snel over.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:32

Even een schopje....

Zaterdag moet ik voor het eerst bixie springen beoordelen HELLUP!!!!
Wat is de bedoeling hiervan????
Wat moet ik doen???
Waar moet ik op letten???

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:44

@ Miep1979 Misschien is me iets ontgaan, maar heb jij geen bixiecursus gehad?
Wat zijn je vragen?
Stuur ze anders per PB.
Denk dat ik op vrijwel alle bixievragen wel een antwoord heb...

@ iedereen:
Eerlijk gezegd vind ik er wel degelijk een meerwaarde aan zitten dat er een bixijurycursus wordt gevolgd door iemand die Bixie wil jureren.
En ook het kruisjessysteem is een systeem waar wel degelijk (pedagogisch) over nagedacht is.

De essentie van Bixie is dat kinderen spelenderwijs samen met hun pony kunnen proeven van het element wedstrijdrijden.
Daarnaast is het ebdoeld als middel om de rijvaardigheden spelenderwijs te stimuleren / ontwikkelen en kinderen te porren om in de toekomst misschien wedstrijdruiter te worden.

De bedoeling is dat kinderen er een positieve ervaring aan over houden die opbouwend gejureerd wordt.
Het is dan ook volstrekt niet te vergelijken met het "gewone" wedstrijd rijden.
De kinderen die aan Bixie mee doen zijn daar ook helemaal nog niet aan toe.

Een Bixiejury houdt ook erg rekening met de motorische vaardigheden die horen bij iedere leeftijd tussen 6 en 13 jaar.
Daar zit nogal een verschil in per leeftijd.
Enige kennis van de ontwikkeling van een kind is dus ook echt wel gewenst.

Als ik bixie jureer, roep ik ieder kind eerst voor het proefje begint, bij me.
Ik vraag of ze zenuwachtig zijn en stel ze zonodig op hun gemak.
Je wil niet weten hoe veel kinderen bijna huilen van spanning, terwijl dat gemakkelijk gerust te stellen is.

Bij Bixie gaat het helemaal niet om het winnen, maar om succeservaringen en het spelenderwijs steeds beter leren paardrijden.
Daarom dus ook kruisjes en geen punten.
Daarom ook een stempelkaart.
Daarom ook voor ieder kind hetzelfde prijsje bij de prijsuitreiking.
Er zijn geen 1e, 2e 3e enz. plaatsen.
De vereniging die dit wel doet, heeft het idee erachter vanuit de KNHS, niet begrepen.

Bixie is dus een middel, geen doel.
Wie dit bovenstaande niet begrijpt, heeft niets te zoeken als jurylid bij de Bixie.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 05-05-11 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:49

Jawel maar dat is wel ruim 3 jaar geleden en altijd alleen maar dressuur gedaan :o

Mijn vragen :?
Eigenlijk alles ik heb werkelijk geen idee hoe het in zijn werk gaat, wat de verwachtingen van de jury zijn e.d. :7

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:00

probeer te denken en handelen in de lijn zoals ik hierboven heb geschreven.
Dan ben je er al een heel eind.
Welke klasse bixie moet je jureren?
Dan kan ik je misschien nog wat specifieke tips geven.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:03

Zijn er nog verschillende klasse's in het Bixie springen ook dan :?

OMG :7

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:06

Haha, niet gaan panieken! :P

Ik ben nu op mn werk, maar had heel toevallig het boekje Bixie nog in mn auto liggen omdat ik eergister in Ermelo op de Bixiedag jureerde.
ga ff voor je bladeren, want ik jureer alleen dressuur.
Moment.....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:09

Graag!!

Ga ik me in de tussentijd even opfrissen voor ik straks naar de sportschool ga ;)
En neem direct ook mijn boekje mee naar beneden :+

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:10

Ik heb 1x gekeken bij een bixiejury die bij het springen zat maar zij gaf daar nooit commentaar bij. Vond ik nogal vreemd. Is vast wel de bedoeling toch?
Gaat wel heel snel...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:25

Er zijn 2 klasses: AA en A springen.
Je krijgt van de vereniging de protocollen.
Dit zijn gewoon gekopieerde A4tjes waar alles op staat.
Naam combinatie ed moet je zelf invullen.

Alles wat getoond wordt daar zet je een kruisje voor neer in betreffende vakje.
Het gaat dan om hulpen, zit, houding, etc.
Wees niet te streng, het zijn echt kinderen die nog niet alles zo goed kunnen als wij volwassenen.
Bijv: een kind van 6 houdt zijn handen nog lang niet stil genoeg: een kind kan dit motorisch gezien dus ook nog niet zo goed. En meisjes kunnen dit al vaak eerder en beter dan jongens. Ook daar zit dus verschil in.

Voor iedere balk die afgegooid wordt is er een punt aftrek.
Alle kruisjes tel je op, de punten voor gevallen balken trek je af.
Dat is het totaal aan punten / kruisjes.

Om een stempel te krijgen op de Bixiestempelkaart, die bij jou wordt ingeleverd, moet een kind minimaal 14 punten halen.
In het springen kunnen kinderen als ze alles tonen en geen balken afgooien, maximaal 36 kruisjes halen.
Je ziet dus dat het bijna niet kan dat een kind de rubriek niet kan halen. (succeservaring)

Als een pony weigert oid en het is verder veilig en verantwoord, dan wees daar ook niet streng over, maar geef het kind de kans het nog eens te proberen.
Succeservaring is belangrijker dan wat dan ook.
Jouw rol is er vooral om het kind vooruit te helpen en te stimuleren.

Bij opmerkingen op het protocol is het belangrijk om positief opbouwend te zijn.
Bijv:
Niet: beenhouding niet stil genoeg.
Maar: beenhouding mag stiller zijn.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:28

@Trennie dank u dank u *D

Dus als ik het goed begrijp let ik en op de manier van rijden / sturen e.d EN of de combinatie geen fouten maakt :S gelukkig heb ik vaste schrijver voor de Bixie (mijn man) die is er een kei in maar dit is voor ons allebei nieuw :+

Edit: Overigens vind ik het vreemd dat we als Bixie jurylid niet de vernieuwde springregelementen ontvangen van de KNHS

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:36

Nog een aanvulling :

Bij het missen van een poortje hoor je de combinatie uit te sluiten.
Ik laat ze echter wel doorrijden en geef bij het comentaar na het parcoursje aan wat er verkeerd gegaan is !

Als er meerdere weigeringen op een hindernis zijn dan loop ik er zelf meestal even heen om de balk wat naar beneden te halen en zo de combinatie wel de kans te geven om het einde te halen.
Daarna geef ik weer de uitleg over hoe ze het kunnen oplossen.

Ook vind ik het rustig uit rijden van het parcoursje en het mooi afmaken van de lijnen belangrijker dan het snel rondracen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:39

Dank je wel _/-\o_

Bayazo schreef:
Nog een aanvulling :

Bij het missen van een poortje hoor je de combinatie uit te sluiten.
Ik laat ze echter wel doorrijden en geef bij het comentaar na het parcoursje aan wat er verkeerd gegaan is !

Als er meerdere weigeringen op een hindernis zijn dan loop ik er zelf meestal even heen om de balk wat naar beneden te halen en zo de combinatie wel de kans te geven om het einde te halen.
Daarna geef ik weer de uitleg over hoe ze het kunnen oplossen.

Ook vind ik het rustig uit rijden van het parcoursje en het mooi afmaken van de lijnen belangrijker dan het snel rondracen.