Over de M2 en hoger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:22

ambre schreef:
Dat hoop ik ook voor je!Maar misschien maak je het jezelf onnodig moeilijk?
Ik heb er iig nooit commentaar op gehad,maar rij iig wel een rechte lijn maar altijd met lichte stelling.
Hoe verder afgericht hoe beter/haakser de wending dus dan ben ik iets langer recht.
Maar dan nog altijd met lichte stelling.Het is idd niet de bedoeling om door te vallen vanuit de bocht.

Mee eens, mits, hoe verder afgericht, hoe rechter voor een zijgang. Hoe minder afgericht, hoe meer smokkelwerk (stelling houden in een wending). Zijn we het gelukkig toch enigszins eens ;)

ambre

Re: Over de M2 en hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:32

Misschien dat we,als we elkaar zien rijden het nog wel bijna hetzelfde doen ook.Hahaha!
Smokkelen doe ik altijd,mag gerust als het maar niet opvalt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:34

setteke schreef:
ambre schreef:
Dat hoop ik ook voor je!Maar misschien maak je het jezelf onnodig moeilijk?
Ik heb er iig nooit commentaar op gehad,maar rij iig wel een rechte lijn maar altijd met lichte stelling.
Hoe verder afgericht hoe beter/haakser de wending dus dan ben ik iets langer recht.
Maar dan nog altijd met lichte stelling.Het is idd niet de bedoeling om door te vallen vanuit de bocht.

Mee eens, mits, hoe verder afgericht, hoe rechter voor een zijgang. Hoe minder afgericht, hoe meer smokkelwerk (stelling houden in een wending). Zijn we het gelukkig toch enigszins eens ;)

Of hoe kleiner het paard, dan toch maar rechtrichten, zodat je je appyement scherper kunt rijden.
Dit werd in mijn ogen netjes beloond (8 voor zijgangen met je ponypaardje vind ik leuke beloning.)
En geef toe dat je bij zo'n kleintje meer tijd krijgt om af te werken, zij doet 6 passen waar beetje paard er 3 doet. :D
En de hoek om is met kleintje ook makkelijker. (oke, ook dan moeten ze wel beetje afgericht zijn)

Zijn we het allemaal nog eens ook! Iedereen smokkelt op zijn wijze de proef door.
En mits we dat netjes binnen de regels doen, ach...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:35

ambre schreef:
Sjolvir schreef:
Gelukkig blijkt dat ik het al die tijd goed heb gedaan, dank u instructie!!!

De logica blijft over en zo moet het dus ook gereden worden.

Nee hoor,ik rij wel rechtuit,maar hou mijn stelling vast.
Daarom is het ook nooit:rechtsom afwenden en naar links appuyeren.
Misschien heel vroeger,maar nu niet meer iig!

Trouwens,ik weet niet hoe jij afwend maar ik heb echt geen meters over voor ik bij D ben hoor!

In de Z1, je drafappuyement zeker wel: Proef 25...

A-X Binnenkomen verzamelde galop, X halthouden, groeten, M-X-K van hand veranderen uitgestrekte draf, A afwenden, X-H appuyeren links, M-B travers rechts, B-E door een S van hand veranderen, E-K Travers links, A afwenden, X-M appuyeren rechts. Oftewel je komt vanaf de linkerhand de wending bij A in en vanaf de X rijd je een appuyement naar rechts.

In de M1 is ook zo'n "valkuil": (vanaf de linkerhand) A afwenden, tussen D en X volte 10 meter links, tussen X en G volte 10 meter rechts, C linkerhand...

Maar ontopic, bij schouderbinnenwaarts tot B en dan B-E door een S van hand veranderen stel ik niet eerst recht, is niet logisch omdat daar geen "rechtmaakstukje" zit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:41

Maar voor de training probeer ik zo natuurgetrouw (volgens de regels) te rijden, een proef vraagt helaas al gauw om hier en daar wat gesmokkel :o

Gelijk WenK, zo zie je maar, voor ALLE oefeningen dient je paard rechtgesteld te zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:44

WenK:dat vind ik niet echt appuyeren na de wending.Dat scheelt 30 meter....

setteke,lijkt me logisch.Met trainen ben ik al snel meer bezig met wacht oefeningen ook.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:46

Setteke, ik neem aan dat je in de training ook wel eens bewust de tegenovergestelde kant op je appyementen rijdt?
Overigens moeten jullie in Z2 en hoger toch ook zig-zag's rijden, dus omstellen moet je toch.
Hoewel zuiver rechtrichten natuurlijk lastiger is, dan in een vloeiende beweging omstellen.
(althans dat vind ik en mijn pony.)

@WenK, ja op dat stuk rij je wel voor aap als je al stelling hebt... dat is 30 m, met een krom paard ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:48

Ik appuyeer eigenlijk meestal vanaf de hoefslag of als ik afwend laat ik hem heel lang wachten:juist met de stelling en buiging om hem te leren te wachten op de hulp.
Goed omstellen is ook best lastig met die van mij.De schimmel was er best handig in,maar de bruine vind het best lastig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:56

Ja, tuurlijk, wachtoefeningen. Doe niets anders. Maar en dan komt ze weer, je moet af en toe je bewuste proef wel rijden :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:27

Je moet dus echt NIET rechtstellen vanuit de schouderbinnenwaarts als je de S inrijdt bij B. Echt niet. Officieel en in de praktijk neem je paard gewoon mee vanuit schouderbinnenwaarts de volte in. ;)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:40

interessant deze discussie, ga nu eerst eens blz 37 lezen. Ben overigens blij dat m2 nu achter me te hebben, alles zit zo dicht op elkaar. Om discussie te vermijden kunnen ze beter doen, M-B schouderbinnenwaarts, en dan bij devolgende letter die S. Maar in het M2 gaat dat weer niet.