Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Appieee schreef:Bedoelen ze dat niet met een rij-overhemd?
Want wat is het verschil tussen een overhemd of rij-overhemd vraag ik mij dan af..
En @ Vibabu, klopt hoor. Ik ken ook nog iemand die vorige week een 4 voor verzorging had met commentaar: Geen plastron.
kleinvosje schreef:Een 3 voor verzorging omdat de plastron er niet om zat? Foei van die jury, die hoort inderdaad beter te weten. In mijn vorige post heb ik antwoord gegeven op je vraag vibabu, ja, ze mogen eruit gestuurd worden als het niet klopt.
vibabu schreef:Ligt denk ik aan de jury... in welke mood ze zijn. ga toch maar eens zoeken hoe het precies zit

? Ik vind het altijd heerlijk om mijn paard lekker op te tutten, en heb ook altijd een goed cijfer voor de verzorging. Je laat je paard er ook beter mee uitkomen, als alles strak en netjes is. Het heet niet voor niets Verzorging van het geheel! Vroeger heette het zelfs Presentatie van het geheel ruiter en paard!
Daar stonden we dan met dat ding te hannessen. Appieee schreef:Dat vind ik wel een goed uitgangspunt van je kleinvosje, omdat het het paard niet schaad.
Natuurlijk betekent dat niet dat ik vind dat je alles maar toe moet staan wat het paard verder toch niet schaad.. Maar toch.

kleinvosje schreef:Appieee schreef:Dat vind ik wel een goed uitgangspunt van je kleinvosje, omdat het het paard niet schaad.
Natuurlijk betekent dat niet dat ik vind dat je alles maar toe moet staan wat het paard verder toch niet schaad.. Maar toch.
Nee, je hoeft niet alles toe te staan. Ik had laatst een L1-pony combinatie in de ring, en die had een bit in wat niet toegestaan is. Ik heb haar na de proef bij me geroepen, haar moeder er ook bij, en heb het goed bekeken. Om twijfel weg te nemen, een collega jurylid erbij. We hebben het hoofdstel aangepast, zo mocht ze haar tweede proef rijden, en gezegd dat er echt een ander bit in moest. Ging ze doen, zei moeder, en daar moeten we dan maar van uitgaan!
Heeft een paard er last van als de ruiter een roze shirt aan heeft ipv een dressuurblouse? Nee, dan krijgt ze gewoon de opmerking dat het niet toegestaan is op het protocol. Krijg ik haar een volgende keer weer met dat shirt in de ring, gaat ze er wel uit...
! Dit jurylid gaat nu slapen, morgen weer aan die arbeit! Appieee schreef:Dat vind ik zo'n onzin!
Ik denk dan altijd, als je door het gras gaat rijden, word 30% van wat je gewassen hebt weer smerig.
Nou, dan was ik liever 100% dat ik nog 70% over heb, dan dat ik 50% was en nog maar 20% over heb.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk na dit weekend voor de mensen uit dit topic die zelf gaan starten of moeten jureren wat betreft de zomertenue's, mocht dat toegestaan worden op de concoursen waar zij zich bevinden!
maar ben toch benieuwd bij wie het word toegestaan. Anne_GTI schreef:Wie heeft die grens van 30 graden eigenlijk bedacht? Voor mij persoonlijk ligt die grens duidelijk veel te hoog. Met een buitentemperatuur van 27 graden in de volle zon kom ik na een proef al zwabberend op de benen en kotsmisselijk van mijn paard af.
Appieee schreef:josie schreef:Volgens de site van de KNHS moet je voor de dressuur: een wit, geel of beige overhemd of een dressuurblouse dragen, met lange of korte mouwen.
Plastron en handschoenen zijn verplicht.
Voor het springen: een wit of lichtgekleurd overhemd met lange of korte mouwen met een das of plastron.
De dames mogen in een speciaal rijoverhemd met hoge kraag rijden zonder plastron of das.
Er zit dus wel verschil in wat je aan mag, beoordeling zou gelijk moeten zijn.
Ja, hier was ik ook gewoon van op de hoogte van deze regelementen.
Toch bedankt.
Maar zo'n gilet zou in bovengenoemde geval dan ook alleen zijn indien zomertenue toegestaan wordt zoals je voorstelde toch StableEnable?
Tenminste, het lijkt me als je dat het hele jaar dan door nog eens zelf mocht bepalen dat het helemaal een grote modeshow werd..
Maargoed, ik ben benieuwd, aanstaand weekend schijnt het gigantisch warm te worden op het concours dat jaarlijks door onze vereniging word georganiseerd en het zou niet voor het eerst zijn dat op dit concours zomertenue toegestaan word. Zelf moet ik schrijven bij een jury dus dan zal ik ook eens vragen wat die persoon daarvan vind.
kleinvosje schreef:Als je de reglementen leest zoals ze er staan, hoef je inderdaad geen handschoenen aan als je je jasje uit hebt.
kleinvosje schreef:Een shirt mag inderdaad niet. Een blouse hoort dichtgeknoopt als je er een plastron om hebt, en volgens mij zonder plastron ook. Dat staat er inderdaad niet duidelijk vermeld. Gewoon in een toegestane blouse zonder plastron en handschoenen vind ik prima, dat is toegestaan en ik geef er dan niet minder punten voor.
heb wel een dunne kingsland en een wollen pikeur dus met warm weer kies ik voor mijn kingsland 
kleinvosje schreef:dit is het nieuwe wedstrijd reglement, ik heb even de belangrijkste punten eruit geknipt:
Artikel 117-Kledingvoorschriften
7. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paard- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen
11. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.
De plastron is ook niet meer verplicht:
2d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses
wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.
?