Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:21

Dan is die jury niet bij de tijd geweest...

de regels zijn inderdaad wel hetzelfde, maar als ik kijk naar de manier van noteren van die regels in de beide reglementen, zit er al verschil in. De dressuur is toch echt meer een 'mooie' sport, terwijl het springen gewoon op fouten wordt gerekend, als je snapt wat ik bedoel. Daarom zal zo'n KL shirt bij het springen eerder toegestaan zijn als bij de dressuur. Als ik er een in de dressuur ring heb in zo'n shirt, zal ik hem/haar er niet uitsturen, maar op het protocol laten zetten dat zo'n shirt niet toegestaan is.
Het is de taak van de ruiter op de hoogte te zijn van de reglementen, officieel mag je iemand die de reglementen niet naleeft, eruit sturen. Ik stuur er wel iemand uit als die persoon een bit in heeft wat niet toegestaan is, of iets dergelijks. Maar voor zo'n shirt, nee, wel een aantekening op het protocol. Het stoort of schaadt het paard niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:22

Appieee schreef:
Bedoelen ze dat niet met een rij-overhemd?
Want wat is het verschil tussen een overhemd of rij-overhemd vraag ik mij dan af..

En @ Vibabu, klopt hoor. Ik ken ook nog iemand die vorige week een 4 voor verzorging had met commentaar: Geen plastron.

Die jury had ik persoonlijk het wedstrijdreglement onder de neus geduwd. Als je achter de C gaat zitten moet je ook de spelregels kennen en je daaraan houden.

kleinvosje

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:23

Een 3 voor verzorging omdat de plastron er niet om zat? Foei van die jury, die hoort inderdaad beter te weten. In mijn vorige post heb ik antwoord gegeven op je vraag vibabu, ja, ze mogen eruit gestuurd worden als het niet klopt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:26

kleinvosje schreef:
Een 3 voor verzorging omdat de plastron er niet om zat? Foei van die jury, die hoort inderdaad beter te weten. In mijn vorige post heb ik antwoord gegeven op je vraag vibabu, ja, ze mogen eruit gestuurd worden als het niet klopt.

Sorry stond er verkeerd. Ze had weer geen plastron maar het ging geloof ik meer dat dr knotten niet mooi zaten, haar haren niet in een netje zaten, sokken van het paard geel waren etc.

Verder heeft de jury bij die wedstrijd, dat ze het meisje een plastron om liet doen, wel van het secretariaat de regels onder haar neus gekregen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:28

O, ok, haha, het leek inderdaad alsof het alleen om die plastron was. Als er meer dingen niet klopten, is het wat anders! Ik ben nog niet lager gegaan dan een 5, vind een 3 wel heel erg laag...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:29

Ze ziet er ook wel heel erg slordig altijd uit :o en het is een kleine moeite om er verzorgt uit te zien ook al heb je een paard wat niet mooi door z'n vacht komt. Misschien dat ze nu wel wakker geschut is :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:33

vibabu schreef:
Ligt denk ik aan de jury... in welke mood ze zijn. ga toch maar eens zoeken hoe het precies zit :o

Kijk, en dat is dus precies waarom ik dit topic opgestart heb.
Was toch wel benieuwd wat de juryleden hier er dan over het algemeen van vonden.

Die jury heeft denk ik inderdaad een tijdje onder een steen geleefd denk ik. }:0

Dat vind ik wel een goed uitgangspunt van je kleinvosje, omdat het het paard niet schaad. :j
Natuurlijk betekent dat niet dat ik vind dat je alles maar toe moet staan wat het paard verder toch niet schaad.. Maar toch.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:34

Fijn dat ik dit lees! Moet dit weekend weer op wedstrijd en hoopte dat zomertenue toegestaan zou zijn. Maar ik heb dus een (netjes) wedstrijdshirt, met hoge kraag, helemaal dichtgeknoopt. Maarrr dat mag dus niet zonder jasje, jammer!
Wel logisch, op zich, een shirt is geen blousje en minder netjes.. Maar rijdt veel fijner en neemt gelukkig een boel meer zweet op. :P
In een blousje voel ik me altijd zo'n wandelende, lekkende watertank.. :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:35

Je kent haar persoonlijk ;-)? Ik vind het altijd heerlijk om mijn paard lekker op te tutten, en heb ook altijd een goed cijfer voor de verzorging. Je laat je paard er ook beter mee uitkomen, als alles strak en netjes is. Het heet niet voor niets Verzorging van het geheel! Vroeger heette het zelfs Presentatie van het geheel ruiter en paard!

Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeelding
(sorry, heb helaas geen recente zonder copyright...)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:37

Ja, dat heb ik dus ook. Al denk ik dat het ook uitmaakt of je een shirt hebt zoals die op mijn foto of iets als die Anky wedstrijdshirts. Als je er zo eentje aandoet met een plastron ziet het er toch wel netjes uit imo. Het is dan denk ik maar net hoe streng een jurylid de regelementen nastreeft. Zo hoorde ik laatst van een jurylid die op het concours in Loenen alle zwepen na had gemeten bij de pony's. Mijn vriendin moest een week later bij haar starten en moest voor de proef haar cap strakker doen... :roll: Daar stonden we dan met dat ding te hannessen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:38

Ziet er zeker netjes uit!

Ik ben een keer voor gek uitgemaakt omdat ik voetjes had gewassen terwijl het regende :) 'dat heeft toch geen nut als je zometeen door het gras loopt dan is het weer zwart'
Nadat ik een 9 kreeg voor m'n verzorging zei diegene niet veel meer :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:39

Appieee schreef:
Dat vind ik wel een goed uitgangspunt van je kleinvosje, omdat het het paard niet schaad. :j
Natuurlijk betekent dat niet dat ik vind dat je alles maar toe moet staan wat het paard verder toch niet schaad.. Maar toch.

Nee, je hoeft niet alles toe te staan. Ik had laatst een L1-pony combinatie in de ring, en die had een bit in wat niet toegestaan is. Ik heb haar na de proef bij me geroepen, haar moeder er ook bij, en heb het goed bekeken. Om twijfel weg te nemen, een collega jurylid erbij. We hebben het hoofdstel aangepast, zo mocht ze haar tweede proef rijden, en gezegd dat er echt een ander bit in moest. Ging ze doen, zei moeder, en daar moeten we dan maar van uitgaan!

Heeft een paard er last van als de ruiter een roze shirt aan heeft ipv een dressuurblouse? Nee, dan krijgt ze gewoon de opmerking dat het niet toegestaan is op het protocol. Krijg ik haar een volgende keer weer met dat shirt in de ring, gaat ze er wel uit...

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:40

Dat vind ik zo'n onzin!
Ik denk dan altijd, als je door het gras gaat rijden, word 30% van wat je gewassen hebt weer smerig.
Nou, dan was ik liever 100% dat ik nog 70% over heb, dan dat ik 50% was en nog maar 20% over heb. :j

Ik ben wel benieuwd eigenlijk na dit weekend voor de mensen uit dit topic die zelf gaan starten of moeten jureren wat betreft de zomertenue's, mocht dat toegestaan worden op de concoursen waar zij zich bevinden!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:41

kleinvosje schreef:
Appieee schreef:

Nee, je hoeft niet alles toe te staan. Ik had laatst een L1-pony combinatie in de ring, en die had een bit in wat niet toegestaan is. Ik heb haar na de proef bij me geroepen, haar moeder er ook bij, en heb het goed bekeken. Om twijfel weg te nemen, een collega jurylid erbij. We hebben het hoofdstel aangepast, zo mocht ze haar tweede proef rijden, en gezegd dat er echt een ander bit in moest. Ging ze doen, zei moeder, en daar moeten we dan maar van uitgaan!

Heeft een paard er last van als de ruiter een roze shirt aan heeft ipv een dressuurblouse? Nee, dan krijgt ze gewoon de opmerking dat het niet toegestaan is op het protocol. Krijg ik haar een volgende keer weer met dat shirt in de ring, gaat ze er wel uit...

Waren er maar meer van die jury's :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:42

Hihi, dankje ;-)! Dit jurylid gaat nu slapen, morgen weer aan die arbeit!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:44

Appieee schreef:
Dat vind ik zo'n onzin!
Ik denk dan altijd, als je door het gras gaat rijden, word 30% van wat je gewassen hebt weer smerig.
Nou, dan was ik liever 100% dat ik nog 70% over heb, dan dat ik 50% was en nog maar 20% over heb. :j

Ik ben wel benieuwd eigenlijk na dit weekend voor de mensen uit dit topic die zelf gaan starten of moeten jureren wat betreft de zomertenue's, mocht dat toegestaan worden op de concoursen waar zij zich bevinden!

Ben ook benieuwd! ga dit weekend springen en vorige keer bij deze wedstrijd heb ik in m'n roze shirt gesprongen (net zoals 90% van de anderen) Heeft me niet erg geluk gebracht en ga volgende keer weer gewoon in m'n jasje :) maar ben toch benieuwd bij wie het word toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:58

Anne_GTI schreef:
Wie heeft die grens van 30 graden eigenlijk bedacht? Voor mij persoonlijk ligt die grens duidelijk veel te hoog. Met een buitentemperatuur van 27 graden in de volle zon kom ik na een proef al zwabberend op de benen en kotsmisselijk van mijn paard af.

Hier net zo, ik zeg ook rustig een wedstrijd af als het me te heet is.
Ben al eens, door de hitte bevangen, flauw van mijn paard gevallen en heb ook al eens in het ziekenhuis gelegen met een hypertermische shock.
Zodra het boven de 25C komt stap ik gewoon niet meer op mijn paard om in de volle zon te rijden :n

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:31

Appieee schreef:
josie schreef:
Volgens de site van de KNHS moet je voor de dressuur: een wit, geel of beige overhemd of een dressuurblouse dragen, met lange of korte mouwen.
Plastron en handschoenen zijn verplicht.
Voor het springen: een wit of lichtgekleurd overhemd met lange of korte mouwen met een das of plastron.
De dames mogen in een speciaal rijoverhemd met hoge kraag rijden zonder plastron of das.
Er zit dus wel verschil in wat je aan mag, beoordeling zou gelijk moeten zijn.

Ja, hier was ik ook gewoon van op de hoogte van deze regelementen. :)
Toch bedankt.

Maar zo'n gilet zou in bovengenoemde geval dan ook alleen zijn indien zomertenue toegestaan wordt zoals je voorstelde toch StableEnable?
Tenminste, het lijkt me als je dat het hele jaar dan door nog eens zelf mocht bepalen dat het helemaal een grote modeshow werd..

Maargoed, ik ben benieuwd, aanstaand weekend schijnt het gigantisch warm te worden op het concours dat jaarlijks door onze vereniging word georganiseerd en het zou niet voor het eerst zijn dat op dit concours zomertenue toegestaan word. Zelf moet ik schrijven bij een jury dus dan zal ik ook eens vragen wat die persoon daarvan vind. :j

Ik zou zeggen gillet vrije keus tijdens het gehele outdoorseizoen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:06

kleinvosje schreef:
Als je de reglementen leest zoals ze er staan, hoef je inderdaad geen handschoenen aan als je je jasje uit hebt.

Dat is volgens mij niet correct. Handschoenen zijn niet verplicht bij kinderen die in een clubtrui rijden.
Als het zomertenue toegestaan is mag bij mijn weten alleen het jasje uit en niet de handschoenen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:08

kleinvosje schreef:
Een shirt mag inderdaad niet. Een blouse hoort dichtgeknoopt als je er een plastron om hebt, en volgens mij zonder plastron ook. Dat staat er inderdaad niet duidelijk vermeld. Gewoon in een toegestane blouse zonder plastron en handschoenen vind ik prima, dat is toegestaan en ik geef er dan niet minder punten voor.

Nee, zo'n shirt mag niet.
Je mag ook alleen zonder plastron rijden als je zo'n dressuurblouse hebt met een opstaand kraagje. Bij alle andere shirts en blouses moet een plastron om.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:01

Eerlijk gezegd vindt ik een plastron ook wel zo netjes, vindt eerlijk gezegd dat een net wedstrijdshirt, MET opstaande kraag in welke kleur dan ook (effe gekleurd, met wit opstaande kraag) toegestaan moet worden MITS het netjes aansluit! Maar dat begrijpen een aantal ruiters ook niet helemaal, jammer want zo'n blouse die 4 maten te groot is en om je lijf slobbert geeft nou ook niet echt een fantastisch beeld.....
Any way ik trek ook altijd mijn jasje aan :D heb wel een dunne kingsland en een wollen pikeur dus met warm weer kies ik voor mijn kingsland :o

Ben geen jury moet ik misschien eens wat aan gaan doen :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:13

kleinvosje schreef:
dit is het nieuwe wedstrijd reglement, ik heb even de belangrijkste punten eruit geknipt:

Artikel 117-Kledingvoorschriften
7. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paard- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen

11. Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.

De plastron is ook niet meer verplicht:

2d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses
wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.

Karin, ik heb mezelf even gequote, het wedstrijd reglement, en daar staat toch echt in dat het dragen van handschoenen, ook bij verenigingstenue, verplicht is. Als je artikel 7 letterlijk leest zoals het er staat, staat er dat het rijden met handschoenen, indien er gereden wordt met rij-jas, verplicht is. Als je dus je jasje uittrekt bij zomer tenue, heb je geen jasje aan en hoef je geen handschoentjes te dragen. Dit is echt zo'n interpretatiepunt van het reglement, hoe lees je de regels en hoe gebruik je ze.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 10:20

Ja, het staat er inderdaad enorm onduidelijk beschreven! :j
Maargoed, je houd ook altijd met regelementen en voorschriften dat het er op papier zo mooi uitziet maar dat het in praktijk toch anders gaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:32

In artikel 11, die ook in je quote staat, staat alleen dat de rijjas mag worden uitgelaten. Daaruit concludeer ik dat de handschoen niet weggelaten mogen worden.

In mijn ponytijd reed ik met een trui en zonder handschoenen. Maar nu is mijn ponytijd ook al wel heel lang geleden. :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:34

Mijn ponytijd ook hoor, ik reed vroeger ook zonder handschoentjes!
Ik ben het er helemaal mee eens dat er ook staat dat de rijjas uit geleaten mag worden. Dat is precies wat ik bedoel met zo'n onduidelijke regel. Als je de eerste sec leest, mag je zonder handschoentjes als je geen jasje aan hebt, en volgens de tweede mag alleen de jas uit. Als je die weer letterlijk leest, mag een verenigingstrui dus weer niet uit ;-)?