ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:10

Je kunt het zonder rijden doen, maar dan leg ik me al vast want dan kan ik niet meer de volgende fases doen en ik weet nog niet of ik die wil doen. Gezien mijn opstartend bedrijf lijkt me dat nl. wel interessanter op mijn CV ;)
Paard komt er maar een voor in aanmerking. Devdan is te klein, Wrangler laat zich niet rijden door anderen en daar mag ook niemand anders op, Future is niet ver genoeg en daar gaan andere ruiters ook niet blij mee zijn want die is niet altijd even braaf, dus dan blijft de schimmel over. Z2 dressuur, makkelijk na te rijden en een beetje gevoelig maar wel heel braaf, dus die moeten anderen echt wel rondgestuurd krijgen. Alleen dat springen he..

Misschien dat ik anders beslis om eerst in te schrijven voor L-jurylid en het jaar erop de instructeurs maar doe. Maar goed, ik zal eens zien hoe ze zich laten oppakken en of mijn onderkant zwaar gehavend gaat zijn na de bevalling. Vorige keer zat ik er na 2 weken weer op, dus als ik nou snel beval en snel werk maak van het springen, wie weet. En zelf ook springlessen neem dan, want ik zou niet weten wat ik moet zeggen als ik les moet geven eerlijk gezegd.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:17

@Mootje, oh oeps daar heb ik helemaal niet bij nagedacht dat dat er in de gids natuurlijk niet bij staat. Meen je dat nou dat als je geen passend paard hebt/afgekeurd wordt dat je dan het geld kwijt bent? Dat zou nl. best wel uhm minder zijn.

@Urielle, begrijpelijk dat je dan liever voor 'met rijden' wil kiezen, wel leuk dat je een eigen bedrijfje wil opstarten, naar ik aanneem in de richting die ook in je onderschrift staat? (najaar 2010 etc.). Je hebt in ieder geval wel genoeg paarden waar je uit kunt kiezen, die luxe heeft lang niet iedereen. Komt wel goed met alles, eerst het een dan het andere.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:20

Jaggie, ik heb mij in grote lijnen door het topic van vorig jaar doorgeworsteld en daar kon 1 meisje geen passend paard vinden, dus zij was haar centjes kwijt. Bij sommige werden meerdere paarden afgekeurd, bij anderen geen. De vriendin van wie ik een van haar paarden mag lenen, had de hele cursus haar jonge paard (met nog een paar andere cursisten) meegenomen en een paard verder in de africhting in de laatste les en examen.

Hier wederom: Totaal afhankelijk van de instructeur!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:27

Dat laatste vind ik wel raar hoor, want het is de bedoeling dat je juist tijdens de cursus zoveel mogelijk de kans krijgt om elk paard even aan te voelen en daar al kort wat begeleiding mee hebt gehad zodat je weet hoe je hem ttv het examen goed voor kunt stellen. Ik zou het niet zo fijn vinden als je op je examen ineens een paard loot wat je nog nooit hebt gereden. Het is nog wat anders door een echt noodgeval, dat je paard kreupel is ofzo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:30

Urielle, dat geniet inderdaad niet mijn voorkeur, maar volgens mij hadden zij het gewoon met de groep afgesproken, aangezien bijna iedereen het deed!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:32

Wat ik me dan afvraag wanneer wordt een paard niet geschikt bevonden voor de cursus (ook als het wel aan de minimale eisen voldoet).

Ik heb zelf twee paarden staan op dit moment die ik beide wel mee zou durven te nemen naar de cursus daar niet van. En ik zou het heel gek vinden als zeker mijn Z2 paard niet 'goedgekeurd' zou worden :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:35

In het vorige topic waren er 2 L2 geklasseerde paarden 'afgekeurd'. Volgens mij moet het paard gewoon fijn te rijden zijn en niet telkens bokken, steigeren of weigeren voor de sprong... Zeker omdat anderen er op moeten!

Volgens mij mag je wel je eigen paard losrijden, voor er een ander opgaat, maar dat kan ik de 20ste even navragen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:36

Wel een gok hoor, voor het rijden willen er nogal eens best wat zakken. Ik ben tien jaar geleden op lesgeven gezakt :o

Het paard moet iig makkelijk na te rijden zijn en qua niveau en type voldoen. Mijn paard werd destijds ziek en ik ben een paar weken met een Fries geweest en dat vond men tien jaar geleden geen rijpaard dus met die Fries had ik toen niet op examen gemogen, ook al liep dat dier L2 op wedstrijd.
Ook weet ik dat er paarden afgekeurd zijn die te lastig na te rijden waren, voor je examen zit je niet te wachten op een paard wat alleen de baan rondbokt zodra er een ander opstapt.

Je rijdt idd wel steeds als eerste je eigen paard :j

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:39

Oh op die manier, nou goed dat zijn ze allebei wel hoor :-) Ik ben er bijna 100% zeker van dat ik de dressuurrichting ga pakken, omdat dat wel de richting is waarin ik al regelmatig les geef en ook in verder wil gaan.

Spring regelmatig kleine sprongetjes met de paarden dus ook daar zijn ze allebei bekend mee. Hihi, nu maar geen van de twee verkopen in de tussentijd.

Tsja wat heet lastig met rijden, het is ook een beetje ruitergevoel wat je mee moet brengen natuurlijk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:43

Urielle, gelukkig leven we nu in andere tijden!
Die van mij loopt als een zonnetje, mits je hem loslaat van voren en niet je been laat plakken. Als je dit wel doet... tja, dan wordt hij erg vervelend!

Ik heb geen lesgeef ambities, maar wil gewoon kennis opdoen. Ik ben nu 3 jaar afgestudeerd en mis het opdoen van kennis gewoon.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:44

Ik meld me hier ook.
Ik zit er ook over te denken om volgend seizoen de cursus niv. 2 allround met eigen rijden te volgen in Drenthe.
Ik wil dit dan ook doen om mijn kennis te vergroten, niet zozeer omdat ik lesgeef ambities heb.
Alleen is mijn eigen paard niet (meer) geschikt dus zal ik mijn vriendin moeten vragen, maar ik vind het nogal wat om haar paard elke keer mee te nemen.
Weet niet of zij dat wel ziet zitten, als ik dit zo lees wordt er best veel van zo'n paard verwacht.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:46

Een beetje afhankelijk van hoeveel cursisten er zijn, maar je hoeft meestal niet elke week een paard mee te nemen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:47

Bij ons was dat wel toen. Eerst een uur theorie, dan of een uur rijden of een uur lesgeven, maar je reed elke week een uur en je had een uur lesgeven.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:52

Oh dus het kan ook nog per locatie verschillen of je elke week een paard mee moet nemen. Nou ik ben eens benieuwd allemaal hoor.

De gids komt toch in juni/juli uit he? Kan ik in de tussentijd wel alvast sparen voor de cursuskosten :-)

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:54

Staat dat in de gids dan? Hoe vaak je een paard mee moet nemen per locatie? Lijkt me niet toch?
Op zich is dat wel handig om te weten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:56

jipje_niekje schreef:
@Mo: Wij hebben wel veel van paarden moeten wisselen, maar we mochten ze wel altijd zelf losrijden en dat vind ik toch wel erg fijn. Mijn paard ging op een gegeven moment om de week mee. Maar we hoefden niet elke keer te ruilen. Op een gegeven moment wouden enkele mensen nog oefenen met het geven van een springles en hier was ik een 'gewillig' slachtoffer voor :D Maar dan zat ik alleen zelf op mijn paard.

En JN had mensen in de groep die niet durfden te springen met een ander paard (zie pagina 1)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:59

@inge, nee dat zal niet in de gids staan, maar als je er vanuit gaat dat je paard elke week mee gaat, dan kan het alleen maar meevallen toch.

@Mootje, zulke voorbeelden had ik idd ookal gelezen, het is dus echt afhankelijk van je instructeur. Wat ik persoonlijk eigenlijk best raar vind dat er geen 'lijn' in getrokken wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:01

Bij ons was het toen elke week half uur je eigen paard rijden, en steeds een kwartiertje met het paard van een ander (kort hoor, om te voelen hoe je een paard moet verbeteren!), en steeds een uur lesgeven. Aan het eind van de cursus had ik elk paard een keer gereden op een na, en twee paarden had ik twee keer gehad, dus dat kwam toen precies uit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:08

Een lijn erin trekken lijkt mij moeilijk. Mijn vorige paard was L2 dressuur, M startgerechtigd met springen en SGW: op papier ideaal, maar dit paard was gewoonweg niet te rijden.

Dit paard had ik niet eens mee durven nemen, ook als ik er alleen zelf op had moeten rijden!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:15

Jeej, een nieuw ORUN-topic :)

Ik ga in september waarschijnlijk beginnen aan het prinsentuin college in breda en mag dan ook mijn ORUN gaan halen. Voor ik de keuze gemaakt had om te stoppen met mijn HBO-studie en naar Breda zou gaan had ik voor mezelf al besloten dat ik de cursus van 2010/2011 wilde gaan doen :j

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:01

Nog even op dat springen terug te komen; dit is ook een twijfelpunt voor mij, aangezien mijn paard al 20 is en alleen dressuurmatig gereden is.
Heb in het andere forum 2009/2010 al de vraag gesteld hoe dat zit met het springen als je gaat voor niveau 2 met rijden richting dressuur.
Hierop kreeg ik het antwoord dat je in principe niet (hoog) hoeft te springen, als je niet durft, of je paard kan het niet dan mag je afhaken...
Maar je moet wel springles geven tijdens het examen!

Ik twijfel nog even door of ik het ga doen... :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:03

En wat nu als je met allemaal van dat soort ruiters in de groep zit? Dan lijkt het mij dat je wel moet springen.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:22

Ik weet het ook niet precies, dit is mij verteld. Daarom twijfel ik ook nog... Wil wel een klein sprongetje proberen, maar het moet niet te hoog worden.
Ik zou het wel willen proberen, maar paardlief trekt dat niet meer ivm zijn leeftijd/ervaringen met springen (geen dus ;) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:26

Echt ellendig, want je kunt ook nergens anders je instructeursdiploma halen zonder te springen. Hier in Belgie moet ik iig Initiator doen dan (1 meter-1 meter 10) en trainer B kan ik wel alleen dressuren. Deurne is ook springen tot de meter. Je moet wel als je dat stomme diploma wilt :(

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:35

Ben ik even blij dat ik een springruiter ben.